Publicerat Februari 20, 200620 yr Ni som har vakkojor. Vad har Ni på golvet så att det inte knarrar ??? Jag har tanken att bygga liknandes den som Seger el. Beretta har (Dannes Koja) och då blir det två stycken.
Publicerat Februari 20, 200620 yr Det jag har gjort, är att tagit virke 45*75.skruvat, och limmat virket på högkant i en kvadrat, 120*120, sen har jag skruvat en golvås mellan kanterna, proppat med gullfiber, samt skruvat med plywood från båda hållen. Inne i kojan har jag lagt en tjock matta dubbelt, så det är ca 3 cm matta på golvet runt om i kojan...hoppas att du förstod, ahah är inte så bra på att förklara...
Publicerat Februari 20, 200620 yr Det jag har gjort, är att tagit virke 45*75.skruvat, och limmat virket på högkant i en kvadrat, 120*120, sen har jag skruvat en golvås mellan kanterna, proppat med gullfiber, samt skruvat med plywood från båda hållen. Inne i kojan har jag lagt en tjock matta dubbelt, så det är ca 3 cm matta på golvet runt om i kojan...hoppas att du förstod, ahah är inte så bra på att förklara... Jodå, om det är till mig som Du skrev så förtsår jag. Tack för infon iaf. Det var det jag trodde att man fick skruva och limma. :
Publicerat Februari 21, 200620 yr Här kommer lite bilder. Flyttade bilderna till rätt inlägg. Första 2 bilderna är innifrån ena vakkojan, skjutbänken och gluggen, saknas på bilden gör en kudde som studsaren ligger färdig på hela tiden pekandes mot åteln. Kojan är enkelt uppreglad med 2tum4 och sedan klädd med dubbla lager filt för ljuddämpning och isolering. Gluggen är stängd när jag ej sitter där enkelt med en filtbit som bara viks upp när vakpasset börjar. Andra bilden är den andra vakplatsen jag har, kojan är där inbyggd alldeles under takfoten i en lada, lika där att kudden saknas och att studsaren oxå där alltid ligger klar att bara lyftas och korna in räven. Kör även här med öppen glugg, ladan ligger 200 meter ifrån en gård så det får ej vara så många moment när räven väl är på åteln utan det måste gå relativt fort men ändå ljudlöst. På tredje bilden syns två granar snett till höger om gluggen, sista räven sköt jag där på 15 meters håll och dessutom var jag tvungen att skjuta med vänster axel, då var det svettigt, jag lovar! Hellre att dom kommer på 80 meter än på 15.
Publicerat Februari 21, 200620 yr Varför inte ett vaktält???Beretta har två kanonfina modeller. Det blir ju svårare för nallen att komma in i en koja om den är ordentligt byggd som Seger och Beretta visar upp. Ett drag med klorna på labben från en björn på ett tält så är han ju inne. :
Publicerat Februari 21, 200620 yr Jamen...till rävjakten...de har ju inte så stora klor. : Ja givetvis och det går ju att flytta också. Kanske lite svårt att banka ner tältpinnar dnhär årstiden här uppe.
Publicerat Februari 21, 200620 yr det behövs inte, bara att fästa vid någon buske eller sätta en liten vedklabbe i linan. Jag har provat på istort sett ren is. Funkar kanonbra. Går även att få upp bra med värme om man har en liten värmekälla, ex. spritkök, heatpall osv. Mycket smidig.
Publicerat Februari 21, 200620 yr det behövs inte, bara att fästa vid någon buske eller sätta en liten vedklabbe i linan. Jag har provat på istort sett ren is. Funkar kanonbra. Går även att få upp bra med värme om man har en liten värmekälla, ex. spritkök, heatpall osv. Mycket smidig. Jaha, Du säger det. Var får Du tag på en vedklabbe där Du har ren is typ i fjällen. Är det där Du har provat?
Publicerat Februari 21, 200620 yr Fasen vad du va grinig, du måste ju använda fantasin för tusan. Tälten är skitbra!
Publicerat Februari 21, 200620 yr Fasen vad du va grinig, du måste ju använda fantasin för tusan. Tälten är skitbra! Inte är jag någon grinig gubbe. Vad har Du för tankat om mig? Jag tror Dig. Om inte annat så är dom ljudlösa så länge det inte blåser så att tyget fladdrar om dom.
Publicerat Februari 21, 200620 yr De fladdrar inte ett dugg om du spänner ut dem rätt. > Jaha, då säger Vi väldet då!
Publicerat Februari 21, 200620 yr Du förstår här i norrland går vi inte med på tokendäringa nymodigheter ;D
Publicerat Mars 2, 200620 yr Författare Ligger den mitt inne i byn eller är den i skogen. Som det verkar här hemma ser det inte ut som rävarna bryr sig ett dugg om man går på åteln samma dag! Men det kan väl också vara olika! Rävarna är lite smartare än oss människor // "TB"