Publicerat Juni 22, 200619 yr Här en till mobil jakt- och fiskekoja. Den ena se värre ut än den andra. http://www.blocket.se/vi/8576538.htm?ca=2_s
Publicerat Februari 1, 200719 yr Dags att väka den här tråden igen....... Tänkte att vi kunnde fortsätta tala om smarta gluggar,läta att öppna osv. (Massor av bilder tack.) Har jagat i ett par olika vakkojor och har alltid haft problem med imma på rutorna, stora som små. Har ni samma problem? Vad har ni för typ av rutor.? Kom igen.............
Publicerat Februari 1, 200719 yr Dags att väka den här tråden igen....... Tänkte att vi kunnde fortsätta tala om smarta gluggar,läta att öppna osv. (Massor av bilder tack.) Har jagat i ett par olika vakkojor och har alltid haft problem med imma på rutorna, stora som små. Har ni samma problem? Vad har ni för typ av rutor.? Kom igen............. Kör alltid med öppna gluggar. Bössan skjutklar i gluggen och även de rävar som ej vill stanna på betet utan gärna springer förbi ramlar för 6,5án. Med stängd glugg går man miste om för många rävar är min slutsats.
Publicerat Februari 2, 200719 yr Kör alltid med öppna gluggar. Bössan skjutklar i gluggen och även de rävar som ej vill stanna på betet utan gärna springer förbi ramlar för 6,5án. Med stängd glugg går man miste om för många rävar är min slutsats. Det är sant att man missar en del räv. :'( Men blir det inte kallt ,dragit i kojan när du sitter där.? Jag har tre gluggar åt tre vädersträck måsste bli ett jäv.. korsdrag om jag skulle ha alla tre öppna..?? Sitter du i sovsäck eller liknande.? Om det är -grader måsste det bli bra kallt med öppet fönster. Går väll ann om man ska sitta några timmar men ska man sitta 4-9 timmar blir man väll en 80kilos isbit.? ;D
Publicerat Februari 2, 200719 yr Mickel.. ditt vakhus såg ruskigt inbonat ut, såg ut som en billig bordell eller något ;D Funderar på om man ska bygga ngt moj vid gluggen på kojan så han kan ha bössan liggandes där hela tiden.. Sumpade en räv sist för att det tog för lång tid att få ordning på bössan... Sitter på jobbet nu, återkommer med bilder på vårt "grishus" vid tillfälle.. Mvh!
Publicerat Februari 2, 200719 yr Mickel .. . Vad har du för matrial runt om . så att det blir isolerat och väldigt tyst .. Vi var och fixade till vakplatsen lite idag . la dit några bräder och snikrade så att man kommer lite högre upp . för tidigare var man tvungen att resa sig upp lite för att se bra . men nu har vi fixat det . och spikat dit plankor så att man inte kan halka av med stolen ! Vi funderar även på att göra som du .. isolera en koja . så slipper man frysa en massa och man sitter mkt bekvämare då !! Så vad andvände du för matrial ?? PS.- .- När vi va där och snickrade så drog svågern ner och hämtade spik i bilen han lämnade då luckan uppe för att vi strtax va klara .! Tänkte inte emr på de .s tängde den och drog hem .. Väl när vi kommer hem och ska ta ut hammaren ! Då får det ut en katt i 200 som en kanonkula Då hade bonnens katt hoppat in i bilen ! Blev en skvätt i brallen där tror jag ! haha ;D
Publicerat Februari 2, 200719 yr Det är sant att man missar en del räv. :'( Men blir det inte kallt ,dragit i kojan när du sitter där.? Jag har tre gluggar åt tre vädersträck måsste bli ett jäv.. korsdrag om jag skulle ha alla tre öppna..?? Sitter du i sovsäck eller liknande.? Om det är -grader måsste det bli bra kallt med öppet fönster. Går väll ann om man ska sitta några timmar men ska man sitta 4-9 timmar blir man väll en 80kilos isbit.? ;D Jag har endast en glugg på mina vakplatser. Hur kommer det sig då undrar ni såklart? Jo det är ju så enkelt att jag har mina kojor byggda på höskullar och därav endast en glugg då kojorna ligger mitt på skullen. Kallt blir det inte. Klär mig i flera lager och sitter i sovsäck så det blir varmt o gott må ni tro. Funderar på om man ska bygga ngt moj vid gluggen på kojan så han kan ha bössan liggandes där hela tiden.. Sumpade en räv sist för att det tog för lång tid att få ordning på bössan... Jag har byggt en *moj* , dvs en skjutbänk vid alla mina gluggar. På bänken har jag sen placerat en stor kudde som studsaren vilar på med pipan ut genom gluggen i skjutriktningen. Är man snabb men försiktig tror jag inte ens att det hinner gå 15 sekunder innan räven är död när han väl kommit, alltså rätt effektivt. Jag körde med stängd glugg första året men jag lärde mig att dels är chansen stor att räven varsnar mig och sen som jag skrivit missar man skottchanser på räv som endast springer förbi åteln. Billig bordell, ja en av markägarna som jag vakar hos tyckte porrfaktorn var hög på min vakplats.. ;D
Publicerat Februari 2, 200719 yr Mickel .. . Vad har du för matrial runt om . så att det blir isolerat och väldigt tyst .. Vi var och fixade till vakplatsen lite idag . la dit några bräder och snikrade så att man kommer lite högre upp . för tidigare var man tvungen att resa sig upp lite för att se bra . men nu har vi fixat det . och spikat dit plankor så att man inte kan halka av med stolen ! Vi funderar även på att göra som du .. isolera en koja . så slipper man frysa en massa och man sitter mkt bekvämare då !! Så vad andvände du för matrial ??PS.- .- När vi va där och snickrade så drog svågern ner och hämtade spik i bilen han lämnade då luckan uppe för att vi strtax va klara .! Tänkte inte emr på de .s tängde den och drog hem .. Väl när vi kommer hem och ska ta ut hammaren ! Då får det ut en katt i 200 som en kanonkula Då hade bonnens katt hoppat in i bilen ! Blev en skvätt i brallen där tror jag ! haha ;D Köper billiga filtar från kommunens återvinningsaffär. Bland det bästa ljuddämpande och isolerande materialet att bygga med. Superlätt att bara häfta med häftpistol.
Publicerat Mars 4, 200818 yr Fin vakkoja. Vad har du för mått , 150*150 i fyrkant ? Tyckte du 120*120 vart för trångt ? Ska själv bygga ny koja och funderar på en sån du har fast med stora fönster åt 3 håll.
Publicerat Mars 4, 200818 yr Fin vakkoja. Vad har du för mått , 150*150 i fyrkant ? Tyckte du 120*120 vart för trångt ? Ska själv bygga ny koja och funderar på en sån du har fast med stora fönster åt 3 håll. ja den är nog minst 150x150, tror att 120x120 blir litet, våran gamla koja hade fönster åt 3 håll men vi satte igen 2 av dom eftersom räven kunde se igenom kojan å det är inge bra.
Publicerat Mars 30, 200818 yr Någon som har erfarenheter kring vaktält? Inköpsställen? Pris? Fördelar/nackdelar mot koja? Min koja har totalt ruttnat opp
Publicerat Mars 30, 200818 yr Någon som har erfarenheter kring vaktält?Inköpsställen? Pris? Fördelar/nackdelar mot koja? Min koja har totalt ruttnat opp Tält - Ej isolerande (kall) - Fladdrar i vind (oljud) - Håller inte tillbaks lukt & ljud. (odugligt) + Transportabel ( om man har svårt för att bestämma sig ) + Scout känsla (om man vill ha det) + Back to the 70ths ( sex , guns , rocken roll ) Nä vars , jag har ej provat men ska du ha nått stationert så satsa på en koja. En koja i plyfa 120*120 måste va ekonomisk , tät och bärande (du kan öppna upp vart/hur du vill ) den ramlar inte ihop. I med frigolit och du kan sitta året om. Jag ska nog prova det konceptet ! Mvh...........
Publicerat April 1, 200818 yr så hära ser en av mina vakkojor ut Klockren koja storvilt ska bli riktigt skoj o se det bygget Mvh.
Publicerat April 5, 200818 yr Kul tråd. Allt från tält och ruckel till stabila "hotell Hilton". Erfarenhet och uppfinningsrikedom. Vad rekomenderas för eventuell värmekälla som inte sprider för mycket doft? Heatpal? Gasolkamin etc. Erfarehet någon? Mvh Lennart
Publicerat April 5, 200818 yr Kul tråd.Vad rekomenderas för eventuell värmekälla som inte sprider för mycket doft? Heatpal? Gasolkamin etc. Erfarehet någon? Mvh Lennart Hej. En kompis hade en husqvarna fotogenkamin från 60-talet. Värmde gott, luktade dock mkt fotogen med det ska tydligen inte ha någon inverkan på viltet..?? Kojan var en byssja på släp. Har du vakat mkt räv?
Publicerat April 5, 200818 yr Nej De jag skjutit har dykt upp i väntan på rådjur. Har för långt till marken för att åtla och vaka. Mvh Lennart