Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

om bl.a 243w

Featured Replies

Publicerat

utgångspunkt:

en god vän funderar över vilken kaliber som skulle passa bra.

detta blir hans första och vid inköp enda kulvapen och inköpet är tänkt att ske inför nästa jaktår,

vilket lämnar mycket tid åt funderingar.

användningsområde:

det som skall jagas är småvilt i allmänhet och toppfågel i synnerhet. tanken är väl klass 2.

bana ut till 300m.

handladdning vid senare tillfälle, fabriksammo i början.

funderingar:

idag pratade vi lite om 243win. vad har ni att säga om just denna kaliber?

äter den pipor på löpande eller är det på många sätt ett bra val?

skjuter hyffsat med allt man matar den med?

ja, jag vet alla skriker 6,5x55/47 men den står det redan spaltmeter om så den lämnar vi härmed. :D

likaså 222/223.

har ni tipps på andra kalibrar så kom med förslag vettja. skriv gärna en rad om varför.

gärna inte för "avancerad" kaliber om ni förstår vad jag menar.

detta blir som ett litet bollplank för att få hjälp att scanna av djungeln.

• Svar 50
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

jag kan inte sätta vilken ammo som helst i min 243:a Använde först Lapua 6,5g och den gick rysligt bra, bytte sen till Sako men men fick då gå ned till 5,8g för dom tyngre kulorna välte. Bortsett från detta har den allt vad jag behöver.

Publicerat

243 Win är som alla andra kalibrar, den skjuter så bra som det man stoppar i pangen och så bra som pangen är,

att tänka på är att det är en overbore kaliber, dvs den har överprestanda i relationen mellan krutmängd och kula/kulans diameter och vikt.

När man talar om 243 Win så brukar man räkna med att bra pipor som inte skjuts varma eller stressas på andra sätt klarar 15-2000 skott sen är de slut,

en baksida med 243 Win är att när pipan börjar ta slut blir trycket i den oaktat att det är laddningar som skall vara inom ramen för CIP/SAAMI för höga, de spikar eller peakar som det kanske skall heta,

således kan man få lite spännande effekter om man inte sätter stopp när pipan nått de omtalade antalet skott.

För en jägare och mindre flyhänt skytt är 1 500 skott ganska många, för andra är det inte alls många, det viktiga för att bibehålla pipans liv är att aldrig skjuta den för varm och rengöra den lagomt sällan dvs antingen när man tappar i precision eller mellan 100-200 skott, allt beroende på hur mycket koppar den drar åt sig.

Köper man en 243 Win är det min absoluta rekommendation att man köper en helt ny bössa, det skall vara ett från lådan nytt vapen som man köper, ett beg vapen har man ingen som helst aning om det har gått 200 skott i rasande tempo, 1000 skott på rätt sätt eller bara de 20 som säljaren alltid berättar att det har skjutits med vapnet.

/Chris

Publicerat

Köper man en 243 Win är det min absoluta rekommendation att man köper en helt ny bössa, det skall vara ett från lådan nytt vapen som man köper, ett beg vapen har man ingen som helst aning om det har gått 200 skott i rasande tempo, 1000 skott på rätt sätt eller bara de 20 som säljaren alltid berättar att det har skjutits med vapnet.

Väl skrivet!

Publicerat

Tack, jag såg det lite som ett gott råd till undvikande av tråkigheter och ledsna miner.

/Christian

Publicerat
  • Författare

243 Win är som alla andra kalibrar, den skjuter så bra som det man stoppar i pangen och så bra som pangen är,

att tänka på är att det är en overbore kaliber, dvs den har överprestanda i relationen mellan krutmängd och kula/kulans diameter och vikt.

När man talar om 243 Win så brukar man räkna med att bra pipor som inte skjuts varma eller stressas på andra sätt klarar 15-2000 skott sen är de slut,

en baksida med 243 Win är att när pipan börjar ta slut blir trycket i den oaktat att det är laddningar som skall vara inom ramen för CIP/SAAMI för höga, de spikar eller peakar som det kanske skall heta,

således kan man få lite spännande effekter om man inte sätter stopp när pipan nått de omtalade antalet skott.

För en jägare och mindre flyhänt skytt är 1 500 skott ganska många, för andra är det inte alls många, det viktiga för att bibehålla pipans liv är att aldrig skjuta den för varm och rengöra den lagomt sällan dvs antingen när man tappar i precision eller mellan 100-200 skott, allt beroende på hur mycket koppar den drar åt sig.

/Chris

man kan alltid lita på detta forum. det var precis det upplägget jag sökte. ett utomordentligt svar.

det var då lite som jag trodde i.o.m att den är en flack, snabb rackare det där. men det är svårt att sätta fingret på när en relativt ny innom området som jag själv ska förklara för en ännu nyare.

givetvis har ni helt rätt med rekomendationen av helt nytt när de gäller dessa snabba. för som sagt, en annan har ju inte en chans att kunna se om den är slut eller inte.

jag hade dock trott på lite mer än 1500-2000 smällar. är det max om man sköter vapenvården korrekt och vapnet skjuts in på ett bra sätt?

Publicerat
  • Författare

jag kan inte sätta vilken ammo som helst i min 243:a Använde först Lapua 6,5g och den gick rysligt bra, bytte sen till Sako men men fick då gå ned till 5,8g för dom tyngre kulorna välte. Bortsett från detta har den allt vad jag behöver.

baloo får jag fråga vad för bössa du har i den kalibern?

Publicerat

man kan alltid lita på detta forum. det var precis det upplägget jag sökte. ett utomordentligt svar.

det var då lite som jag trodde i.o.m att den är en flack, snabb rackare det där. men det är svårt att sätta fingret på när en relativt ny innom området som jag själv ska förklara för en ännu nyare.

givetvis har ni helt rätt med rekomendationen av helt nytt när de gäller dessa snabba. för som sagt, en annan har ju inte en chans att kunna se om den är slut eller inte.

jag hade dock trott på lite mer än 1500-2000 smällar. är det max om man sköter vapenvården korrekt och vapnet skjuts in på ett bra sätt?

http://www.6mmbr.com/243win.html "Barrel life is the downside of ... result, typically, is rather short barrel life, sometimes less than 1500 rounds"

jag skulle nog säga att med ett mycket försiktig skytte, lagom rengörning och en bättre kvalité än standardpipa så kan man klara 2 000 skott men efter det är det nog svårt att rodda mer ur den.

/Chris

Publicerat

Kanske kunde man önska att Mad Mike tittar in i tråden då han verkar ha rätt jäkla bra koll på patronen både vad gäller jakt och skytte :rolleyes:

Publicerat

Jag har ägt två .243:or och var i stort nöjd med dom. Mycket nöjd med själva vapnen, och hyfsat med kalibern.

Den var inte alls så besvärlig med precisionen som många gör gällande.

Även om du inte ville höra det, så är faktiskt 6,5X55 ett mycket bättre val för din polare ^_^ . Speciellt om det är fabriksladdat som gäller och om det blir mycket banskytte.

Den är också en betydligt bättre patron för långhållsskytte, anser jag själv. Och för banskytte lämnar den de flesta patroner bakom sig.

Ta t.ex Lapuas 7 eller 8 grams Scenar. Hög BC och V0 mellan 850-920 m/s beroende på piplängd. Dom skjuter tätt som satan i nästan alla vapen och finns färdigladdade ganska billigt dessutom.

Men visst är .243:an en trevlig patron, så vill han ha en sådan så...

//Danne

Publicerat
  • Författare

Jag har ägt två .243:or och var i stort nöjd med dom. Mycket nöjd med själva vapnen, och hyfsat med kalibern.

Den var inte alls så besvärlig med precisionen som många gör gällande.

Även om du inte ville höra det, så är faktiskt 6,5X55 ett mycket bättre val för din polare ^_^ . Speciellt om det är fabriksladdat som gäller och om det blir mycket banskytte.

Den är också en betydligt bättre patron för långhållsskytte, anser jag själv. Och för banskytte lämnar den de flesta patroner bakom sig.

Ta t.ex Lapuas 7 eller 8 grams Scenar. Hög BC och V0 mellan 850-920 m/s beroende på piplängd. Dom skjuter tätt som satan i nästan alla vapen och finns färdigladdade ganska billigt dessutom.

//Danne

intressant. vad jag förstår så är det alltså själva jaktskyttet som drar dig till 234w?

vad ligger 243w på prismässigt. vi tar ex lapua scenar i någon lämplig gramvikt?

nejdå det är inte det att jag vill höra om dessa, utan att det redan finns så himla mycket att läsa.

och det ska inte vara osagt att det lutar åt 6,5x55. men tanken va att scanna lite och det är alltid givande att höra och lära sig om

andra lite "ovanliga" kalibrar.

min vän är inte rädd för att gå på något annat än 222/223 eller 6,5x55 om det känns bra. fler och fler väljer som det känns att gå ifrån de "stora" och

blir det begagnat är det lätt att sortera bort om man inte känner till kalibern.

Publicerat
  • Författare

http://www.6mmbr.com/243win.html "Barrel life is the downside of ... result, typically, is rather short barrel life, sometimes less than 1500 rounds"

jag skulle nog säga att med ett mycket försiktig skytte, lagom rengörning och en bättre kvalité än standardpipa så kan man klara 2 000 skott men efter det är det nog svårt att rodda mer ur den.

/Chris

okej, frågan är hur mycket man kommer skjuta. det måste man som synes ta med i beräkningen.

exabit:

ja intressant att veta mer om olika kulor osv.

Publicerat

baloo får jag fråga vad för bössa du har i den kalibern?

Tikka M 595

Publicerat

Nja, jaktskyttet (om du menar på bana) bedriver jag med 6,5X55 och .308. Riktigt dammiga gamla patroner alltså, men bra är dom...

Sen beror det också på att jag sköt nationellt ban och fältskytte i 200 år kändes det som, innan jag mer gick över till sportskytte. Därmed var jag "van" med 6,5.

Är osäker på om det laddas några matchpatroner till .243W. RWS hade en tävlingspatron kommer jag ihåg. Lapua Scenar i 6mm laddas bara i 6BR, vad jag vet. Så där krävs handladdning

Fabriksladdade patroner i .243 som funkar på långa håll är t.ex Sakos med 85 grains Barnes kula och Remington med Nosler BT kula. Båda dessa sköt bra i mina bössor. För fågeljakt är Normas patron med 80 grains Hornady FMJ mycket bra. Även Normas gamla blyspets gick mycket bra i min Sako. Den stack iväg med drygt 900 m/s och sköt småvilt till färs, så man slapp mala själv...

Vill du träna billigt så har nog Sellier&Bellot någon laddning. Men det kan vara lite vågspel med deras plugg.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Nja, jaktskyttet (om du menar på bana) bedriver jag med 6,5X55 och .308. Riktigt dammiga gamla patroner alltså, men bra är dom...

Sen beror det också på att jag sköt nationellt ban och fältskytte i 200 år kändes det som, innan jag mer gick över till sportskytte. Därmed var jag "van" med 6,5.

Är osäker på om det laddas några matchpatroner till .243W. RWS hade en tävlingspatron kommer jag ihåg. Lapua Scenar i 6mm laddas bara i 6BR, vad jag vet. Så där krävs handladdning

Fabriksladdade patroner i .243 som funkar på långa håll är t.ex Sakos med 85 grains Barnes kula och Remington med Nosler BT kula. Båda dessa sköt bra i mina bössor. För fågeljakt är Normas patron med 80 grains Hornady FMJ mycket bra. Även Normas gamla blyspets gick mycket bra i min Sako. Den stack iväg med drygt 900 m/s och sköt småvilt till färs, så man slapp mala själv...

Vill du träna billigt så har nog Sellier&Bellot någon laddning. Men det kan vara lite vågspel med deras plugg.

//Danne

tack för svaret! givande läsning!

ang. jaktskytte så får jag ursäkta min ovetskap i ämnet :wacko: jag menade själva jakten så att säga. i.o.m att du använder din 6,5a och 308a för bana.

ska viderbefodra infon om ammon till min kompis. så får han själv kolla av.

som sagt tack så mycket!

Publicerat

//Danne

6,5x55 är en mycket bra konstruktion,absolut! men ;)

Om vi håller oss till ballistisk fakta och bortser från att det inte finns någon färdigladdad banammo till 243 så är fabriksladdad 6,5x55 sämre än handladdad 243.

Mina handladdade 105grains A-max med ett V0 om 940 i en 61cm pipa skjuter flackare än vad lapuas 6,5x55 123grains med ett v0 om 920 och en piplängd på 74cm gör.

Dessutom gör dom det med en kort låda och med en lägre rekyl.

Detta kräver dock som sagt handladdning i kal 243.

/Mike

Publicerat

idag pratade vi lite om 243win. vad har ni att säga om just denna kaliber?

äter den pipor på löpande eller är det på många sätt ett bra val?

skjuter hyffsat med allt man matar den med?

Ekvationen är ganska enkel,all prestanda kostar!

Det går inte att få en V8magnum att dra under litern lika lite som det går att få ett långt pipliv i en maxladdad 243 ;)

När man har kommit till insikt att man vill åka riktigt fort så inser man även att pipor är förbrukningmaterial.

Själv tänker jag inte gissa hur många skott en pipa håller utan låter träffbilderna bestämma när det är dags.

Det stora problemet för din kompis i nuläget om han vill ha en 243 och skjuta på bana men inte handladdar är att det inte finns någon banammo överhuvudtaget.

Mitt tips blir då om han vill skjuta mycket att skaffa en annan kaliber.

/Mike

Publicerat

Om vi håller oss till ballistisk fakta och bortser från att det inte finns någon färdigladdad banammo till 243 så är fabriksladdad 6,5x55 sämre än handladdad 243.

Mina handladdade 105grains A-max med ett V0 om 940 i en 61cm pipa skjuter flackare än vad lapuas 6,5x55 123grains med ett v0 om 920 och en piplängd på 74cm gör.

Du kanske ska ta med vindavdrift i ekvationen också? "Flackskjutande" är ju ett närmast uttjatat begrepp på dehäringa forat :P

En 6,5x55 med Scenar 139:or piskar det mesta vad gäller vindavdrift, även om det kanske inte rör sig om några gigantiska skillnader.

Publicerat

Mike, dina ballistiska data stämmer säkert.

Men - börjar man smyga in handladdningar i "tävlingen" så gör vi det med 6,5 också ^_^

T.ex med Normas suveräna 8,4 grams VLD. Eller nämnda Lapua 9g Scenar med BC 0,66. Den flyger lååååångt... Och fortsätter att flyga säkert när de flesta 6mm och .224 kulor har blåst bort för länge sedan. Kanske inte flackast - men säkert och stabilt.

Fast fördelen med 6,5 tycker jag är just att det finns så bra fabriksskott för träning/tävling, och ganska billigt dessutom.

105 grains A-max i .243. Vad har du för pipa? Krävs det tvärare stigning?

//hälsn. Danne

Publicerat

Du kanske ska ta med vindavdrift i ekvationen också? "Flackskjutande" är ju ett närmast uttjatat begrepp på dehäringa forat :P

En 6,5x55 med Scenar 139:or piskar det mesta vad gäller vindavdrift, även om det kanske inte rör sig om några gigantiska skillnader.

Detär därför jag bygger en 260 rem nu :lol:

Kommer att laddas med 140grains A-max.

Ordet flackskjutande blir för övrigt aldrig uttjatat :P

/Mike

Publicerat

Mike, dina ballistiska data stämmer säkert.

Men - börjar man smyga in handladdningar i "tävlingen" så gör vi det med 6,5 också ^_^

T.ex med Normas suveräna 8,4 grams VLD. Eller nämnda Lapua 9g Scenar med BC 0,66. Den flyger lååååångt... Och fortsätter att flyga säkert när de flesta 6mm och .224 kulor har blåst bort för länge sedan. Kanske inte flackast - men säkert och stabilt.

Fast fördelen med 6,5 tycker jag är just att det finns så bra fabriksskott för träning/tävling, och ganska billigt dessutom.

105 grains A-max i .243. Vad har du för pipa? Krävs det tvärare stigning?

//hälsn. Danne

Alltså i sak har du helt rätt.

Grejen med 243 är att då får lika bra prestanda med kort låda,kortare pipa och mindre rekyl på köpet.

Den enorma fördelen 6,5x55 har är just tillgången på fabriksladdad superammo.

Jag har själv funderat på den kalibern i omgångar...fast varför göra det enkelt för sig :lol:

Sen tillkommer den eviga frågan om hur många skott en pipa håller när man laddar på en 6,5x55 så det osar om det?

Min 243-pipa är en 24" Krieger med stigning 1-8 för just kulor mellan 105-107grains

/Mike

Publicerat

A-max 105 @ 940 m/s Vo med ett G7 värde om 0.252

Scenar 139 @ 800 m/s Vo med ett G7 värde om 0.285*

* Enligt Lapuas egna fabriksladdning och fabriksdata.

På pappret är en scenar 139 i 6,5 mm en bättre kula än 105:an men

när man kör de båda i en bal gen,

Ser 6,5x55 laddningen ut så här för 3 meter i sekunden sidvind

http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj_drift-5.1.cgi

Mil Mil m/s Mach Energy TOF

300 meter -1.4 0.4 662.5 1.947 1457.9 0.377

600 meter -4.4 0.9 538.1 1.581 961.6 0.836

900 meter -8.6 1.5 425.5 1.250 601.3 1.409

För 243 Win laddningen ovan ser det ut som så här med exakt samma förutsättningar i bal datorn

300 meter -0.9 0.4 770.9 2.266 1491.3 0.322

600 meter -3.2 0.8 618.4 1.817 959.5 0.719

900 meter -6.3 1.4 483.3 1.420 586.1 1.221

Nu är jag inget matematiskt geni men 243 laddningen ovan slår Lapuas fabriksladdning hela vägen ut till 1K i allt utom energi, där är 6,5:an bättre efter 500 meter, kanske inte så konstigt.

För att få ut samma drop ur en 6,5 kaliber med 139:or måste man nå en Vo på 910 m/s vilket inte är omöjligt men kräver mer hylsvolym än vad en x55 klarar av att meddela, med 6,5-284 Win når man en sådan hastighet.

/Chris-debunking myths by the minute

Publicerat

Och där är fördelen med 6,5 i ett nötskal...Man behöver inte ladda skiten ur den för att få fin ballistik. Den ganska blygsamma farten med 9 grams kulan räcker långt. 9g Scenar gjorde ca 790 m/s från min gamla S&L pipa på en FSR-89. Användes både till bana och fält.

Men ta Normas Diamond line, fältpatronen, som gör 900 m/s från en 74 cm nationell skyttepipa. Någonstans 850-880 från en mer normal piplängd. Har svårt att tänka mig en trevligare patron för pappmål, i alla fall om man ska skjuta i blandade ställningar med remstöd, ha rimlig vapenvikt, mild rekyl och fabriksplugg.

Därför tycker jag nog att det är bästa kalibern för Remmans kompis, om han vill skjuta toppfågel och bana med fabriksammo.

Men visst - prova .243:an om han vill sporta till det för sig lite. Jag gillar den kalibern också ;)

Men han bör nog inte räkna med något underverk på 300 meters banan och fabriksplugg. Om han inte hittar någon som fabriksladdar Sierras 100 grains kulor då, förstås. Hornady kanske?

//Danne

Publicerat

Danne- det är förvisso helt sant,

men i delar var frågan, vilken är bäst, det svaret har vi fått,

sen håller jag med dig angående i princip alla övriga moment, däribland tillgången på bra övningsammo.

Nja, Hornady laddar sina egna kulor, det roligaste som de laddar till fabrik är en 95 grains SST till 1020 m/s och med ett bc om G1 .355, dvs inte så imponerande.

I slutändan är det som så att skall man ha en 243 och ha maximalt roligt med den måste man handladda.

/Christian

Publicerat

För dem flesta gör den lilla ballistiska skillnaden mellan .243 och 6,5x55 ingen skillnad så jag tycker man ska välja efter hur det är tänkt att använda vapnet.

Är det enbart jakt på klassII vilt och man inte ska nöta på bana är .243 trevligt ska man däremot använda vapnet till att träna skytte är 6,5x55 ett smartare val finns fabriksammo som skjuter grymt bra till ett pris som tillåter träning och pipan tål minst 2-3ggr fler smällar än .243an

Kom just på att jag länge tjatat om 6,5x55s förträfflighet utan att använda den själv men nu har jag faktiskt tänkt börja göra det :blush: Har en Tikka pipa samt att min gamla 6,5-06 pipa blir en 6,5x55 den också.