Publicerat December 31, 201015 yr Hej! Jag har haft ett antal 243:or det sista 25-åren, det e väl bara sista halvåret jag inte haft ngn! Jag övergav 243W till fördel för 6XC som är identisk med 243:an i avseende på prestanda då den skjuter samma kulor, detta gjorde jag för att Norma fabriksladdar tävlings ammunition till 6XC som har mkt hög precision samt att kaliber 6XC i sig själv har extremt hög egenprecision Det pratas ofta om att 243:an är svår att få att skjuta, jag har aldrig upplevt detta och ändå har jag haft 6st samt en blaserpipa i denna kaliber! Men skulle jag bara ha ETT kulgevär skulle inte valet falla på 243W, framförallt när du nämner 300-meters skytte som en del i användningsområdet... Jag hade tveklöst valt en 6,5x55 vilka det finns gott om på beg.marknaden samt att det finns ett stort utbud av bra fabriksladdad ammunition. Om kort låda är ett krav .308W!!! Lycka till med kalibervalet