Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gjutjärnspannan!

Featured Replies

Publicerat

Jag har monterat in en ny spis. En fin induktionshäll. Detta har fått till följd att vi inte har så många grytor som fungerar. När jag säger till min fru. Som tur är så funkar ju vår gamla gjutjärns panna! Då säger min fru att den ska vi inte använda för den kan repa hällen :o . Min kära gamla gjutjärns panna repa hällen :wacko: .

Okej den är lite ful under hur fixar jag det?

För den är alldeles för bra för att gå i pension!

Publicerat

Nej för hundan, det är ju många års flitigt användande innan en gjutjärnspanna blir riktigt bra. :huh:

Nu vet inte jag hur den ser ut under, men du kan väl försöka göra rent den ordentligt och se om det bara är inbränt smuts som "skräms". Annars borde det ju gå att lämna in den och få slipat av undersidan. Är det inte så farligt under borde du kunna ta udden av kanterna med smärgelduk (och se om inte frugan mjuknar också om du visar vilken ömsesidig kärlek som finns mellan dig och pannan :wub: )Du ska i alla fall inte pensionera pannan, det är helt uteslutet ;)

Publicerat

Byt fru eller spis!!! :rolleyes:

Är det metallspån så borde den ju vara slipbar, är det annan smuts så går det ju bra att gno tills det försvinner.

Har ni lyckats koka över eller bränna fast något än då?

Man får lite av en chock hur snabbt det går, man kan glömma att hämta tidningen och gå på muggen under tiden man kokar tevatten. :D

Publicerat

Här är anledningen till varför man kör med gas i köket :wub:

Nog borde det gå att plana botten på stekpannan men problemet uppstår när man skakar stekpannan mot underlaget och de skadorna uppstår oavsett vad du har på spisen.

En induktionshäll är i mina ögon till för att värma saker på men när man lagar mat på dem så blir de helt enkelt repiga.

Det finns visserligen metallringar som man klistrar fast på icke-magnetiska pannor som kanske kan vara en lösning?

Publicerat

Jag hade nog försökt att glasblästra pannan lite... Man kasserar hur som aldrig en gjutjärnspanna!

Publicerat

Kan bara säga att man ska vara försiktig med gjutjärnsgrytor på induktionshäll. Min bror skaffade en sådan häll och så skulle han göra gryta och den sprack i två delar vet inte om det beror på den snabba uppvärmningen? elr om det var en spricka i den eller nått.

Publicerat

Glas är hårdare än gjutjärn och skall inte repa...

Publicerat

Jag hade nog försökt att glasblästra pannan lite... Man kasserar hur som aldrig en gjutjärnspanna!

Kan bara instämma i ovanstående kommentar. Försök att blästra lite, alternativt smärgla lite med någon borste på vinkelslipen eller vad man har tillhands. Kassera gjutjärnspanna? ALDRIG! En sådan går ju i arv i generationer :excl:

Jag förstår inte heller varför en induktionshäll skulle få en panna att spricka eller var det tvärs om? Att gjutjärnet sprack av den snabba uppvärmningen? Låter som ett fabrikationsfel eller materialfel i mina öron.

En novis förstår heller inte varför en induktionshäll skulle vara känsligare än en vanlig glashäll? Eller är de inte det? Om inte så kan jag säga att vi har haft glashäll i mer än 8 år och har alla slags grytor, järn och kastruller på den och den är inte speciellt jätterepig. Allt nöts ju om man drar grytor fram och tillbaka men så är det ju. Inget varar för evigt - utom gjutjärnspannor! :D

Publicerat

Nej inte i vanliga fall men en häll är kanske känslig ändå. Tänk på att man kan skära i mycket bara eggen är vass...och en droppe vatten kan urholka en sten...:P

Publicerat

En gjutjärns panna ska svarvas för bästa planhet. Svarvade en gammal panna på jobbet och den blev som ny. Åk förbi en mekverkstad som har modell större på svarv och ha med en bulla eller 2 så löser det sig nog.

Publicerat

En gjutjärns panna ska svarvas för bästa planhet. Svarvade en gammal panna på jobbet och den blev som ny. Åk förbi en mekverkstad som har modell större på svarv och ha med en bulla eller 2 så löser det sig nog.

Måste tyvärr säga imot lite nu, en stekpanna/gryta/kastrull ska INTE vara plan i kallt tillstånd, den ska bukta lite innåt i mitten av den enkla anledningen att när den blir varm sväller den lite och blir plan. Lägg en linjal på en bra gryta så ska det finnas lite luft på mitten, syns inte med blotta ögat utan hjälp av linjalen.

Jag vet att spissäljarna säger att dom ska vara plana men det som händer är att dom snurrar och får dålig kontakt med spisen, vi har haft mycket problem med detta i Växjö.

Mvh Håkan

Publicerat

Kan va sant men min panna såg ut som en propeller så den blev inte direkt jämnvarm.

Publicerat

Kan va sant men min panna såg ut som en propeller så den blev inte direkt jämnvarm.

Haha, då kan det inte bli sämre iallafall :)

Sorry för OT

Publicerat

Min gjutjärnspanna är just "inkörd"... har bara använt den i 28 år... ^_^ Vägrar använda annat än gjutjärna att steka i.

Publicerat

Problemet blir när man spiller något på spisen som innehåller socker av något slag och detta karamelliserar sig, jag skulle tro att detta kan sabba glaset.

Jag hade en häll tidigare och den slet jag ut på mindre än fem år. Glaset vart lite bubbligt och små bitar lossnade...

Gas är det som gäller tycker jag. Billigt, driftsäkert och det spelar ingen roll hur bucklig en kastrull är i botten, det blir lika jämn värme ändå.

Gjutjärnsprodukter går solklart i arv! En stekpanna sliter man inte ut på en livstid så länge man inte diskar den med diskmedel, då kan man döda en på något år...

Publicerat

Problemet blir när man spiller något på spisen som innehåller socker av något slag och detta karamelliserar sig, jag skulle tro att detta kan sabba glaset.

Jag hade en häll tidigare och den slet jag ut på mindre än fem år. Glaset vart lite bubbligt och små bitar lossnade...

Gas är det som gäller tycker jag. Billigt, driftsäkert och det spelar ingen roll hur bucklig en kastrull är i botten, det blir lika jämn värme ändå.

Gjutjärnsprodukter går solklart i arv! En stekpanna sliter man inte ut på en livstid så länge man inte diskar den med diskmedel, då kan man döda en på något år...

Jag har diskat min med diskmedel någon gång. Det är inte gott med vitlökssmak på pannkakor t ex. Men om man använder diskmedel så måste man smörja in pannan med lite olja så den inte blir torr. Som sagt, jag har använt min i 28 år.

Publicerat

Jag har diskat min med diskmedel någon gång. Det är inte gott med vitlökssmak på pannkakor t ex. Men om man använder diskmedel så måste man smörja in pannan med lite olja så den inte blir torr. Som sagt, jag har använt min i 28 år.

Man har olika stekpannor för olika saker...

Jag har gjutjärnspannor för pannkakor, fisk, kött och en för lite av varje som tål att kryddas lite extra.

Dessa stekpannor diskas innan användning, inte efter! (nja, lite varmvatten vispas runt för att ta bort matrester sedan får fett smälta i pannan innan de åker in i skåpet)

Dessa stekpannor står sällan mer än 48h så det är ingen risk för snusk ^_^

Men visst går det att köra liiiiite diskmedel i dem bara man återinfettar dem ordentligt.

Fast när en stekpanna av gjutjärn ger upp pga uttorkning är det bara att slänga dem. De blir sig aldrig lik igen.

Publicerat

Man har olika stekpannor för olika saker...

Jag har gjutjärnspannor för pannkakor, fisk, kött och en för lite av varje som tål att kryddas lite extra.

Dessa stekpannor diskas innan användning, inte efter! (nja, lite varmvatten vispas runt för att ta bort matrester sedan får fett smälta i pannan innan de åker in i skåpet)

Dessa stekpannor står sällan mer än 48h så det är ingen risk för snusk ^_^

Men visst går det att köra liiiiite diskmedel i dem bara man återinfettar dem ordentligt.

Fast när en stekpanna av gjutjärn ger upp pga uttorkning är det bara att slänga dem. De blir sig aldrig lik igen.

Jag har EN stekpanna och ett plättjärn (själklart gjutjärn) samt en stekgryta i, yup, gjutjärn. =)

Jag betalade 36kr för min stekpanna... Idag kostar dom flera hundra - om man hittar dom alls. jag skulle önska att jag kunde hitta en mindre stekpanna. En som är 18cm för på min ny spis finns bara upp till 18 cm kokzoner samt en avlång till grytan. Det är inte bra för min stekpanna att ha den för stor... den ser ut att ta skada. Min älskade stekpanna.. :(

Publicerat

Gas... borde finnas i varje hem!

Men det finns nackdelar, typ om läkage uppstår mm.

Klar fördel är att man kan brassa krubb trots besök av Gudrun och Per, samt att kärlet spelar mindre roll.

Induktion är lika snabb som gasen. Men vanliga hällar är rätt ok dom också, inte lika sega som gammla plattorna.

Sen har vi priserna.... En riktig gasspis kostar typ 3-10 X induktion(beroende på utförande, och om man kan direkt importera). Induktion kostar 2X "vanlig" häll.

Hur som helst, en instekt gjutjärnspanna/gryta ska man inte göra sig av med!!!

Har dom "torkat" så är det samma jobb att steka in den som att steka in en ny......(Dom går att rädda!)

Publicerat

Känner jag håller på att lära mig nåt nytt här. Vad menar ni med torka ut å steka in å allt vad ni pratar om. Torka, är det vad som händer när man kör med diskmedel :blush:

Publicerat

Kopierat från Internet

Skötselråd för stekpannor i gjutjärn

Rätt använd räcker det med att borsta ur stekpannan noggrant i enbart hett vatten. Torka därefter stekpannan/stekjärnet/stekgrytan eller gjutjärnsgrytan mycket ordentligt på in- och utsidan.

En gjutjärnstekpanna skall inte maskindiskas. I undantagsfall kan lite handdiskmedel användas, men det kräver att stekpannan återinfettas efteråt. Ett sätt att återinfetta den är att koka upp grädde på svag värme i pannan. Det går också att smörja in pannan ordentligt med matolja eller steka in den med smör.

Använd inte olivolja, den är smakrik och lämpar sig i allmänhet inte för högre temperaturer. Med smör och grädde avses de riktiga, naturliga, produkterna inte de kemiska substanserna som kallas för lightprodukterna.

Oavsett vilken metod som används måste pannan vara ordentligt rengjord före och inga rester av diskmedel får finnas kvar.

MVH Håkan

Tänk även på att sätta på en varm platta efter diskning så den torkar upp ordentligt, vi har fått in reklamationer som har börjat läcka i bottnen på grund av att dom inte varit torra när dom ställts in i skåpen.

Publicerat

Ja då är jag med. Brukar skölja ur den och torka den på plattan efter användning. Är jag på rätt väg då alltså?

Publicerat

Gas... borde finnas i varje hem!

Men det finns nackdelar, typ om läkage uppstår mm.

Klar fördel är att man kan brassa krubb trots besök av Gudrun och Per, samt att kärlet spelar mindre roll.

Induktion är lika snabb som gasen. Men vanliga hällar är rätt ok dom också, inte lika sega som gammla plattorna.

Sen har vi priserna.... En riktig gasspis kostar typ 3-10 X induktion(beroende på utförande, och om man kan direkt importera). Induktion kostar 2X "vanlig" häll.

Hur som helst, en instekt gjutjärnspanna/gryta ska man inte göra sig av med!!!

Har dom "torkat" så är det samma jobb att steka in den som att steka in en ny......(Dom går att rädda!)

Ett godkänt system kan inte läcka.

Brinner inte gasen på spisen så är det så otroligt liten mängd gas som läcker ut.

Sedan finns det gasvarnare precis som brandvarnare som med fördel placeras i köket för att försäkra sig!

En gashäll kostar vad jag vet avsevärt mindre än en induktionshäll men visst tillkommer det en liten kostnad för att dra gasledningen eftersom man INTE skall ha en flaska inomhus! (vilket jag har sett en del amatörmässiga installationer ha... :ph34r: )

En bra spis kan jag lätt pröjsa upp till 100k för men å andra sidan håller den då resten av livet samt bidrar till uppvärmninge av huset. (och väger närmare 750 kilo!)

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Nu har vi varit och köpt en ny panna :unsure:

Så nu har jag två fina gjutjärns pannor :rolleyes::blush:

Publicerat

Tack för svaren!

Nu har vi varit och köpt en ny panna :unsure:

Så nu har jag två fina gjutjärns pannor :rolleyes::blush:

Den gamla tar du och putsar av med smärgelduk 120 och 400 papper för det behövs 2 stycken ibland.

Säger han som ärvde mormors gamla gjutjärnspanna. Det är sådant man inte slänger förrän det inte går att laga dom.