Publicerat Januari 1, 201115 yr jag skulle önska att jag kunde hitta en mindre stekpanna. Om du får möjlighet så åk till Skeppshults fabriksbutik i, just det, Skeppshult. De har stekpannor, kastruller och grytor i många olika storlekar så du kan nog hitta en lagom stor stekpanna där. Fabriksbutikens priser är oftast mycket lägre än hos återförsäljare. Fast visst, resan dit kostar ju lite också men handlar man mycket så jämnar det ut sig
Publicerat Januari 2, 201115 yr Om du får möjlighet så åk till Skeppshults fabriksbutik i, just det, Skeppshult. De har stekpannor, kastruller och grytor i många olika storlekar så du kan nog hitta en lagom stor stekpanna där. Fabriksbutikens priser är oftast mycket lägre än hos återförsäljare. Fast visst, resan dit kostar ju lite också men handlar man mycket så jämnar det ut sig Ok, vad bra! Dom kanske finnspå internet så man kanske kan beställa en? Fast gjutjärn är ju inte direkt en lågviktare så risken är väl att portot är det dubbla priset på pannan... Ska kolla! Tack,. Kristin!
Publicerat Januari 2, 201115 yr Ok, vad bra! Dom kanske finnspå internet så man kanske kan beställa en? Fast gjutjärn är ju inte direkt en lågviktare så risken är väl att portot är det dubbla priset på pannan... Ska kolla! Tack,. Kristin! Du kan hitta dem på nätet (sök på 'Skeppshult gjutjärn' eller nåt sånt) och kolla på deras sortiment men jag vet inte om de har någon webbutik. Tror inte det. Jag rekommenderar dock att åka dit för även om man inte köper nåt så finns det massor av vackra och roliga vill-ha-saker att titta på
Publicerat Januari 2, 201115 yr Du kan hitta dem på nätet (sök på 'Skeppshult gjutjärn' eller nåt sånt) och kolla på deras sortiment men jag vet inte om de har någon webbutik. Tror inte det. Jag rekommenderar dock att åka dit för även om man inte köper nåt så finns det massor av vackra och roliga vill-ha-saker att titta på Jo, jag hittade dom! Får se om man tar sig en sväng åt det hållet när man åker till Småland när det blir bättre före och högre temperatur ute.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Ett godkänt system kan inte läcka. Brinner inte gasen på spisen så är det så otroligt liten mängd gas som läcker ut. Sedan finns det gasvarnare precis som brandvarnare som med fördel placeras i köket för att försäkra sig! En gashäll kostar vad jag vet avsevärt mindre än en induktionshäll men visst tillkommer det en liten kostnad för att dra gasledningen eftersom man INTE skall ha en flaska inomhus! (vilket jag har sett en del amatörmässiga installationer ha... ) En bra spis kan jag lätt pröjsa upp till 100k för men å andra sidan håller den då resten av livet samt bidrar till uppvärmninge av huset. (och väger närmare 750 kilo!) För 100k köper man ett nytt hus för där jag bor.
Publicerat Februari 2, 201115 yr Alla pannor man kan få en kylskåpsmagnet att fastna i botten på kan man använda på en induktionshäll! priser på induktionshällar finns från ca 5000kr och uppåt. Fördelarna med induktionshäll är att de är relativt barn/husdjurs säkra i jämförelse med allt annat samt låg energiåtgång- man använder bara den energi man behöver till att värma just det som finns i kärlet och inga andra isolerande faktorer tex värmeslingor eller glas! Har lagat en hel del mat på induktionshäll och det är högt upp på min lista när jag byter min spis nästa gång! för att inte komma ifrån tråden så brukar jag smörja in mina gjutjärnspannor med lite matolja efter avdiskning UTAN diskmedel!!!!
Publicerat Februari 21, 201115 yr En gjutjärns panna som dom del säger torkar ut och börjar bränna fast, fixar man lätt med att hälla grovsalt och fylla hela botten i pannan.Värmer upp pannan och rör om saltet sedan häller man bort saltet och fyller botten med matolja för att låta det stå och kallna sedan torkar man bort överflödig olja och vips så är den som ny igen ;-) Från en som har provat :-)