Publicerat Januari 4, 201115 yr Hallå på er! Jag är enormt sugen på att skaffa en jakthund. Nu ligger själva införskaffandet, om man ska vara lite realistisk, ett par år fram i tiden när ungarna är lite äldre. Men jag har lite funderingar redan nu som jag känner att jag vill reda ut, vem vet - det KAN ju bli tidigare också om chefen går med på det Jag har 6 veckor semester som jag i princip kan planera lite hur jag vill, därtill en massa pappadagar som skulle kunna läggas till. Så att kunna vara hemma under valptiden ser jag inte som ett problem. Min sambo pluggar för närvarande till sköterska och jag jobbar heltid 8 - 17, det är väl lite här mina problem börjar. Det händer ju att vu båda är borta i 8 tim. Inte varje dag, men 4 - 6tim per dag är vi inte i hemmet. Det för tankarna till hunddagis - det finns inte på orten så det bara att glömma. Dagmatte? Tja.. vette tusan, känner inte så mkt folk här så jag vet inte vem jag ska fråga riktigt. Tror inte en lapp på konsum är någon vidare idé heller då jag inte vill lämna ut min husnyckel till vem som helst. Vad kan man göra mer? Bygga hundgård med fri gång mellan gården och bostadshuset? Det löser väl kanske en del, men inte ensamheten. Behöver tips, idéer, råd (avrådan?).. ja.. all input är välkommen från er som har liknande förhållanden. EDIT: Kanske ska tillägga att det är en Norbottenspets jag har planer på.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Har du möjlighet att bygga hundgård så ser jag inga problem alls. Var ledig några veckor under valptiden och passa då på att vänja hunden vid att vara ensam i hundgården. Problemet är väl om du har grannar nära inpå, spetsraserna har väl vissa tendenser att stå och skälla har jag för mig...
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Har du möjlighet att bygga hundgård så ser jag inga problem alls. Var ledig några veckor under valptiden och passa då på att vänja hunden vid att vara ensam i hundgården. Problemet är väl om du har grannar nära inpå, spetsraserna har väl vissa tendenser att stå och skälla har jag för mig... Jo precis, lite därav Nobs och inte en finne - hört att finnarna ska vara lite vassare på jakten men tenderar att ha fler individer som har svårt att anpassa sig i familjer eller till att inte skälla. Och mina grannar skulle inte gilla om en hund stod och skällde hela dagarna.... =) Det VET jag =)
Publicerat Januari 4, 201115 yr Alternativet är ju att ha hunden med sig i bilen på jobbet, förutsatt att du kan gå ifrån och rasta den med jämna mellanrum. Beror lite på vad du jobbar med...
Publicerat Januari 4, 201115 yr Hejsan. Det finns ju inte så många alternativ, hundgård eller inomhus är ju alternativen . Fyra till sex timmar om dagen i hundgård sedan en ordentligt promenad funger bra. För min del så har lösningen varit att alltid ha två hundar & alltid bott nära jobbet för lunchpromenader. //Lasse D
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare vad jobbar du med? /Kalle Jobbar som säljare på ett större IT-bolag, så jag åker runt och sitter i möten mest hela dagarna. Är det verkligen bra att ha hunden i bilen en hel arbetsdag..? Även om man rastar ofta så blir det ju ändå varmt på sommaren? Även om man har fönstren nedvevade?
Publicerat Januari 4, 201115 yr Jag har haft sådan tur att jag allt som oftast har kunnat ha med hunden på jobbet. Mestadels i bilen, men då går det inte på sommaren, såvida man inte lämnar bil med A/C igång, vintern är enkel nog även under riktigt kalla dagar. Enklast har det nästan varit när jag har haft med han i gruvan, behaglig temperatur året runt. Men i min erfarenhet så fungerar det rätt bra med bil, förutom just då under sommaren. I korthet kan jag väl endast säga köp, om man har åtminstone en vag plan hur man ska ordna det så brukar detaljerna lösa sig tillslut. Om inte annat får du väl övertala chefen att slänga upp en hundgård vid kontoret ditt, det har vi vid vårat kontor.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Om inte annat får du väl övertala chefen att slänga upp en hundgård vid kontoret ditt, det har vi vid vårat kontor. Hahahaha, jo jo jo... nu pratar vi icke-jagande chef här va Inte en chans att det skulle gå =)
Publicerat Januari 4, 201115 yr Hahahaha, jo jo jo... nu pratar vi icke-jagande chef här va Inte en chans att det skulle gå =) jag frågade inte så han fick följa med sen vecka 9. uppförande fick han visa tidigt men omgivningen smälter snabbt och visar hänsyn "för han e ju så gullig"
Publicerat Januari 4, 201115 yr Vet ju inte hur mycket din sambo behöver vara i skolan, men jag pluggar på heltid och har ca 3 föreläsningar á 2h i veckan så för mig är det inte ett problem att ha hunden hemma.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Vet ju inte hur mycket din sambo behöver vara i skolan, men jag pluggar på heltid och har ca 3 föreläsningar á 2h i veckan så för mig är det inte ett problem att ha hunden hemma. Tanken är att jag ska tvinga henne att jobba sen när plugghelvetet är över Då KAN ju situationen bli bättre. Sen kanske jag ska tillägga: hon pluggar, en ganska tung linje dessutom, jag jobbar och vi har två döttrar på 2,5år respektive 3mån
Publicerat Januari 4, 201115 yr Är det verkligen bra att ha hunden i bilen en hel arbetsdag..? Även om man rastar ofta så blir det ju ändå varmt på sommaren? Även om man har fönstren nedvevade? Inte lätt detta.. Att ha hunden i bilen medans man jobbar är en riktigt usel ide, och du riskerar att få en anmälan på dig i värsta fall, speciellt om det är en valp, du kommer att pendla i en riktig gråzon lagmässigt, och sommartid med solsken kan du glömma det i stort sett. Visst kan det funka om man kan rasta den ofta, och aktivera den, men det ses sällan med blida ögon att man har jycken i bilen hela dagarna, och en bil är ingen miljö för en valp att vara i ensammen, då låter en miljöberikad hundgård med riktig koja och liggplats ute som ett betydligt bättre alternativ. Kvarstår ju dock grannarna då.. Står en del här om transporter av hund, som en ev dagsförvaring av hunden kommer att falla in i: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html Avskyr att behöva låta som en petimeter, men det är 100% ditt ansvar att det blir rätt inför ditt hundinskaffande, och du bör ha löst förvaringsfrågan innan du skaffar valpen. Burförvaring är icke heller tillåtet,( ifall du inte visste det redan alltså), annat än vid resa, utställning och vid sjukdom. Så att ha jycken i bur för att den inte ska flisa upp inredningen, är alltså inte tillåtet. Sen att vissa har det i alla fall, är ju en annan sak.. En god regel är att "gör det som är bäst för hunden, och inte det som gör det enklast för dig".
Publicerat Januari 4, 201115 yr Då får man väl erkänna sig vara en lagbrytare då.... Mina hundar sitter i talanda stund i bilen och gör så varje arbetsdag. Nu jobbar jag ju iofs mycket ute, men det blir många heldagar i bilen ändå, särskilt nu på vintern. Jag ser inga problem med detta, även om myndigheterna gör det. Jag anser iofs att jag känner mina hundar bättre än jordbruksverket och dom lider sannerligen inte av det. Nu ska jag inte uppvigla till lagbrott, men det går utmärkt att ha hunden i bilen en hel dag. På sommaren ser jag till att parkera i skuggan och öppnar bagageluckan + två fönster. Hundarna har det då inte varmare än vad jag har på mitt kontor.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Inte lätt detta.. Att ha hunden i bilen medans man jobbar är en riktigt usel ide, och du riskerar att få en anmälan på dig i värsta fall, speciellt om det är en valp, du kommer att pendla i en riktig gråzon lagmässigt, och sommartid med solsken kan du glömma det i stort sett. Visst kan det funka om man kan rasta den ofta, och aktivera den, men det ses sällan med blida ögon att man har jycken i bilen hela dagarna, och en bil är ingen miljö för en valp att vara i ensammen, då låter en miljöberikad hundgård med riktig koja och liggplats ute som ett betydligt bättre alternativ. Nej men precis, jag har inte ens tänkt på att ta med hunden i bilen kunde vara ett alternativ. Jag vet ju att jag inte hade velat sitta i den hela dagarna... Firmabilen är dessutom svart.. Kvarstår ju dock grannarna då.. Står en del här om transporter av hund, som en ev dagsförvaring av hunden kommer att falla in i: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html Avskyr att behöva låta som en petimeter, men det är 100% ditt ansvar att det blir rätt inför ditt hundinskaffande, och du bör ha löst förvaringsfrågan innan du skaffar valpen. Burförvaring är icke heller tillåtet,( ifall du inte visste det redan alltså), annat än vid resa, utställning och vid sjukdom. Så att ha jycken i bur för att den inte ska flisa upp inredningen, är alltså inte tillåtet. Sen att vissa har det i alla fall, är ju en annan sak.. En god regel är att "gör det som är bäst för hunden, och inte det som gör det enklast för dig". Bra läsning! Tack! Det är ju av precis sådant här som jag ställer frågan på forumet. Men det jag är ute efter är väl att något svar hjälper mig att tänka lite utanför ramarna. "Vi hade samma besvär och gjorde så här och det löste sig så" osv.. Vi har ett par som bor nästan-granne med oss, känner dem inte så jätte väl ännu - har bara ströpratat lite, men jag tror att de själva har någon form av "privat" hunddagis.. eller att mamman i familjen är någon form av hundvakt. Hon är sjukskriven och man ser nästan alltid en massa olika hundar där nere Det skulle isf kunna vara ett bra alternativ för de dagar det kör ihop sig. Sen när jag lyckats tvinga ut damen i arbetslivet så kanske hon får "bra" skift inom sjukvården så hon är hemma på andra tider än mig och då löser det sig ju automatiskt. Jag vägrar vara den som inte tar ansvar för djuren. Har under ett par års tid stått emot damens påtryckningar att skjuta katterna, av samma anledning
Publicerat Januari 4, 201115 yr Låter som att du skulle bli en bra husse till den valpen. Tycker absolut att du ska ta en snack med grannen, det lät ju riktigt intressant. Om hon är intresserad, så kolla av med henne vad hon har för jyckar hos sig om dagarna, så att det inte blir för stimmigt för den bara, eller om den i så fall kan få ett eget krypin där den få vara ifred när den så vill. Annars är det mest positivt om den kan få umgås med andra jyckar stundvis också.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Låter som att du skulle bli en bra husse till den valpen. Tycker absolut att du ska ta en snack med grannen, det lät ju riktigt intressant. Om hon är intresserad, så kolla av med henne vad hon har för jyckar hos sig om dagarna, så att det inte blir för stimmigt för den bara, eller om den i så fall kan få ett eget krypin där den få vara ifred när den så vill. Annars är det mest positivt om den kan få umgås med andra jyckar stundvis också. Tack Jag litar för övrigt på att katterna flyttar till grannen självmant efter att hunden kommer in i huset.. där är ändå hos grannen de har lärt sig diverse fula ovanor som att hoppa upp på köksbänkar och slicka i smöret.. grr.. (En annan granne alltså) =) Ja, det som känns bäst skulle väl vara om jag bygger hundgård i kombination med att hunden får komma ned till grannen (och de hundarna) lite då och då. De verkar ha främst sällskapshundar där nere. Har sett någon whippet ibland och något litet pudelliknande. Iofs sett någon labrador där också ibland.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Hunddagis av en jakthund ser jag som det klart sämsta alternativet. Finns alltid risk för smittor från sällskapshundar som man kanske inte märker på en knähund men gör jakthunden oanvändbar i skogen. Man ska nog ha riktigt bra koll på vad det är för hundar där som "min" hund riskerar att träffa.(Även hur dom är mentalt). Även hur "dagispersonalen" är, är viktigt. Det gäller att dom har samma synsätt på jakthunden som vad man själv har. Två hundar är inte dubbla jobbet av att ha en...... (Hunden ska rastas och det funkar lika bra med en till. Dressyr mm är inte heller speciellt mycket mer jobb, framför allt om respektive har någon form av hundintresse. Två hundar har mycket sällskap av varandra.) Att ha hund är en familjeangelägenhet. Det funkar bäst och är bäst för hunden, om alla i familjen kan hjälpas åt. Jag och frun jobbar ofta på olika tider. Barnen (13, 10 år) hjälper också till ibland. Vilket gör att mina hundar är mycket sällan själva mer än 4 timmar. (Oftast i stor hundgård om vädret tillåter)
Publicerat Januari 4, 201115 yr Jag är inne på Crowfears linje, bygg en "riktig" hundgård. Har du under dom första veckorna/månaderna möjlighet att "skola in" valpen i hundgården så tror jag att det är en bra lösning. Då har du ju oxå en chans att markera att husse inte accepterar att hunden står och "tom-skäller" ute i hundgården. Utan att veta hur den omkringliggande miljön ser ut i ditt fall så vill jag nog påstå att en spets inte naturligt innebär en hund som står och skäller hela dagarna. Tror nog ofta det handlar om en generell understimulans adderat till en låg skalltröskel. Om hunden ses och hanteras som en familje/flock-medlem så skulle jag inte oroa mig det minsta för 4-6 timmar i hundgård. Nu ska inte heller jag uppvigla till lagbrott, men ytterligare ett par timmar då det krävs kommer oxå att funka.
Publicerat Januari 4, 201115 yr nu ska jag vara en sådan där jobbig jävel som uppmanar till eget tänkande föreställ dig hur du vill att din hund skall vara. lugn, lydig, självständig ja allt du vill få fram. jämför sedan det med vad du har att erbjuda hunden i början, som unghund och vidare. den kommer vara ickejagandes 95% av sitt liv om du jobbar som vi andra. Den situation du erbjuder eller kan få till kommer ju obenhörligen forma hundens karaktär, där finns det nog ingen genväg. med andra ord är det bara du som kan värdera om du får ut den hund ur situationen du har/kommer ha som du önskar - annars får något ändras om. Jag vet själv hur jag tänkte när jag skaffade. hundgård var inte ett alternativ i mitt fall, men jag anser även det vara rasberoende. Jag har mentalt fått den hunden jag ville ha och det är väl en stor del av själva frågan frågan du ställer. så svaret om "det funkar" ligger i viss mån i vad du önskar få ut av köpet. Kalle
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare Jag är inne på Crowfears linje, bygg en "riktig" hundgård. Har du under dom första veckorna/månaderna möjlighet att "skola in" valpen i hundgården så tror jag att det är en bra lösning. Då har du ju oxå en chans att markera att husse inte accepterar att hunden står och "tom-skäller" ute i hundgården. Utan att veta hur den omkringliggande miljön ser ut i ditt fall så vill jag nog påstå att en spets inte naturligt innebär en hund som står och skäller hela dagarna. Tror nog ofta det handlar om en generell understimulans adderat till en låg skalltröskel. Om hunden ses och hanteras som en familje/flock-medlem så skulle jag inte oroa mig det minsta för 4-6 timmar i hundgård. Nu ska inte heller jag uppvigla till lagbrott, men ytterligare ett par timmar då det krävs kommer oxå att funka. Ja, tanken är isf att ordna en hundgård med lucka till bostadshuset i såfall så skydd och värme finns. Eller iaf en begränsad del av bostadshuset (vill kunna låsa oh larma då man har en del farligt hemma). Upplevs det som en risk annars att hunden blir stulen eller på annat vis när man lämnar den i hundgård? Bor i ett "nomaltätt" bostadsområde, hörntomt. Man har ju rätt att videövervaka sin tomt om man sätter upp skyltar - det kanske isf kan avskräcka?
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare nu ska jag vara en sådan där jobbig jävel som uppmanar till eget tänkande föreställ dig hur du vill att din hund skall vara. lugn, lydig, självständig ja allt du vill få fram. jämför sedan det med vad du har att erbjuda hunden i början, som unghund och vidare. den kommer vara ickejagandes 95% av sitt liv om du jobbar som vi andra. Den situation du erbjuder eller kan få till kommer ju obenhörligen forma hundens karaktär, där finns det nog ingen genväg. med andra ord är det bara du som kan värdera om du får ut den hund ur situationen du har/kommer ha som du önskar - annars får något ändras om. Jag vet själv hur jag tänkte när jag skaffade. hundgård var inte ett alternativ i mitt fall, men jag anser även det vara rasberoende. Jag har mentalt fått den hunden jag ville ha och det är väl en stor del av själva frågan frågan du ställer. så svaret om "det funkar" ligger i viss mån i vad du önskar få ut av köpet. Kalle Det jag ÖNSKAR få ut av det är attvara i skogen med hunden 95% av tiden, mn man får vara lite realist också
Publicerat Januari 4, 201115 yr Det jag ÖNSKAR få ut av det är attvara i skogen med hunden 95% av tiden, mn man får vara lite realist också drömma får man alltid, hunden kommer gilla dig.
Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare drömma får man alltid, hunden kommer gilla dig. Vi får hoppas det så får vi väl hoppas att damen får ett bra skift så denna tråden var helt onödig
Publicerat Januari 4, 201115 yr Vi får hoppas det så får vi väl hoppas att damen får ett bra skift så denna tråden var helt onödig det hade väl varit ett riktigt guldläge. dock är det så att friskt vågat - hälften vunnet man lever bara en gång så man får våga satsa också. jag fick andningsuppehåll en gång när jag mötte avdelningsprefekten i ytterdörren då jag haft med frasse på kontoret i 4 månader i smyg, med hunden hängande under armen. han sa inget trots att jag blivit tillsagd att han skulle förbjuda det direkt om han kom på mig. Det var precis som om han kollade om jag hade stake nog att trotsa honom hehe! på senare tid så har han kommit förbi rummet och bara kommenterat att " här e hunden med idag ja...". svaret blir ofta " ja, ingen annan vill ju umgås med mig så jag köpte mig ett sällskap". frun gjorde likadant - tog med honom och upptäckte att ingen var negativ till en valp. nu är han "charmig" mest för att de känner honom. dock är det så att alla hundar är "fina" hundar om man känner dem!