Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skaffa hund och ha heltidsjobb

Featured Replies

Publicerat

Finner nog egentligen att kastrering är principellt fel.

Vi har i Sverige förbjudet kuppering av svansar pga det anses förändra hundens sociala signaler.

Att kastrera en hanhund är definitivt att förändra hundens sociala signaler/status & känsloliv.

En hanhund är en hanhund & det får man leva med, vill man inte göra det köp en tik.

Har förövrigt haft ett antal hanhundar genom åren & visst ylas det något då löptikar går förbi nere på gatan men inte har det varit några "rymmande idioter".

Problemet skall inte överdrivas .

//Lasse D

• Svar 61
  • Visningar 11,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Vi har i Sverige förbjudet kuppering av svansar pga det anses förändra hundens sociala signaler.

Att kastrera en hanhund är definitivt att förändra hundens sociala signaler/status & känsloliv.

En hanhund är en hanhund & det får man leva med, vill man inte göra det köp en tik.

Har förövrigt haft ett antal hanhundar genom åren & visst ylas det något då löptikar går förbi nere på gatan men inte har det varit några "rymmande idioter".

//Lasse D

Jag var inte helt övertygad om kastreringens goda eller negativa sidor men för oss var det inte något alternativ...:blush:

Olle - hunden - var drygt 1,5 år när vi skaffade en tik och det skulle enligt uppfödaren "inte vara några problem".

Kan berätta att vi hade olika uppfattning om vad "inte vara några problem" innebar...men så klart är det ett problem om man har hanar och tikar tillsammans.

Eftersom vi inte ville sterilisera tiken (direkt i alla fall) så var alternativet att kastrera hanen.

Han skällde K O N S T A N T då han var i en del av huset där inte tiken eller vi var och pep, gnydde, skällde hela tiden då han inte blivit så utmattad att han "däckade" när han var med oss.

Han skällde i flera dagar och till sist var han alldeles hes.

Det om något är faktiskt nästan djurplågeri och så ska inte någon hund behöva ha det. Så vi kastrerade honom och alla är nu nöjda och glada.

Självklart är det inte lika "illa" om man bara har en hane och det är löptikar i grannskapet en bit bort men rymningar kan förekomma om man inte är vaksam, för de klarar mer än normalt om bara viljan finns, och den finns då det finns "intresse". ;)

Man ska dock inte vara rädd för att låta kastrera sin hanhund om man tror att det skulle hjälpa honom att må bättre. Dessutom blir det säkert avsevärt lättare att hitta plats för honom hos en dagmatte eller liknande då han inte blir bannlyst då det är löpdags för någon tik.

OT.

Vad det gäller allmänt om kastrering så finns det väl inte många som är emot det då det gäller katter, grisar, tjurar men just hundar är ett känsligt kapitel här i Sverige.

En tänkvärd fråga är varför det skulle vara mer synd om en hund än en katt eller tjur?

Hunden saknar knappast att vara kåt så att säga...jag tror heller inte att han saknar att behöva mäta sig med andra hanar om vem som ska vara flockledare. Det allmänna intresset för dofter från andra hundar avtar inte heller vad jag märkt.

Publicerat

//Lasse D

Äh, det där är ju individuellt. Finns hanhundar som verkligen lider av sina hormonsvall och varför då inte kastrera? Vi gör det ju med hästar och katter?

Allt är inte träningsbart.

Publicerat

Äh, det där är ju individuellt. Finns hanhundar som verkligen lider av sina hormonsvall och varför då inte kastrera? Vi gör det ju med hästar och katter?

Allt är inte träningsbart.

Det vanligaste skälet som vetrinärer anger till kastrering av hanhundar är "Hanhunds agresivitet" .

Katter kastreras pga katthållningen är bedrövlig.

Att kastrera en hanhund kan vara nödvändigt men det innebär inte att det är rätt.

//Lasse D.

Publicerat

Fler vetrinärbesök, stök när det ska löpas, dyrare i inköp?

Inte fler vet. besök. Stökigt med löpen , Ja det är det, men en hane löper hela året!!!!

Jag tar lika mkt för en hanvalp som en tikvalp

Publicerat
  • Författare

Stökigt med löpen , Ja det är det, men en hane löper hela året!!!

Det där har du nog en poäng med :)

Publicerat

Det där har du nog en poäng med :)

Jepp jag vet. Har 3 tikar o 1 hane :D

Publicerat

Jepp jag vet. Har 3 tikar o 1 hane :D

Jo i viss mån men så är det ju & det får man leva med, det är egentligen inte något problem om det inte finns löptikar i närheten.

Själv har jag alltid haft hanhundar & detta för att det är ofta lite mer "Sting" i en hanhund.

De har oftare det lilla extra än tikar ....

För närvarande så har jag två terriers innan dess så var taxar & draxar gärna två i sänder alltid hanhundar.

Har egenligen aldrig haft några problem, visst har det varit slagsmål någon gång men fram till nu så har det inte behöfts sys.

Av ovanstående förstår ni vad för jag gillar .

Kan tänka mig att köpa en tik mågon gång framöver men skulle inte göra det om det redan fanns en hanhund hemma.

Det innebär väl i praktiken aldrig för jag införskaffar en ny hund då den äldsta går bort.

Hur det skulle gå till & ha tre tikar & en handhund ......

//Lasse D.

Publicerat

Jo i viss mån men så är det ju & det får man leva med, det är egentligen inte något problem om det inte finns löptikar i närheten.

Själv har jag alltid haft hanhundar & detta för att det är ofta lite mer "Sting" i en hanhund.

De har oftare det lilla extra än tikar ....

För närvarande så har jag två terriers innan dess så var taxar & draxar gärna två i sänder alltid hanhundar.

Har egenligen aldrig haft några problem, visst har det varit slagsmål någon gång men fram till nu så har det inte behöfts sys.

Av ovanstående förstår ni vad för jag gillar .

Kan tänka mig att köpa en tik mågon gång framöver men skulle inte göra det om det redan fanns en hanhund hemma.

Det innebär väl i praktiken aldrig för jag införskaffar en ny hund då den äldsta går bort.

Hur det skulle gå till & ha tre tikar & en handhund ......

//Lasse D.

Alternanativet var att avliva en kanonfin hanvalp på 10 veckor. Det finns inte i min värld iaf

Publicerat

Alternanativet var att avliva en kanonfin hanvalp på 10 veckor. Det finns inte i min värld iaf

Nej givetvis inte

//Lasse D

Publicerat

Det vanligaste skälet som vetrinärer anger till kastrering av hanhundar är "Hanhunds agresivitet" .

Katter kastreras pga katthållningen är bedrövlig.

Att kastrera en hanhund kan vara nödvändigt men det innebär inte att det är rätt.

//Lasse D.

Nja, det är möjligt att många säger att det är pga hanhundars aggresivitet men vi gjorde det för att vår hane gjorde livet outhärdligt när tiken löpte.

Man har ju trots allt husdjur för att de och man själv ska må bra. Gör ingen det så är det liksom fel.

Jag tror knappast att alla hankatter kastreras pga att katthållningen är bedrövlig.

Alla gör det väl för att man inte vill ha nerkissade hem och hankatter som är mer vilda än tama.

Personligen kan jag inte se någon skillnad i att kastrera grisar, katter, nötkreatur, hästar eller hundar.

Vi är alla olika, tycker olika och det finns många olika sätt att se på saken, men det finns mycket fördomar och okunskap om kastrerade djur.

Publicerat

Måste skriva ett positivt inlägg om hunddagis, jag ser nästan bara fördelar. Har haft mina på dagis och aldrig fått någon form av smittor eller liknande, detta dagis är ändå ett större dagis med 40 hundar och hundarna går i större grupper ihop ute. Jag brukade ta träckprov 2 ggr/år och hade aldrig så hög belastning att jag behövde avmaska. Har däremot tyvärr fått hundarna smittade av noskvalster, kennelhosta och magsjukor både på promenader i stan och på utställningsplatser. En fördel jag ser är att hundarna är aktiverade hela dagen och om jag inte vill/kan träna på kvällen så är de nöjda med att ligga hemma. Skall man ut och använda hunden hela kvällen kunde man i alla fall på mitt dagis ha den med personalen i köket så att den inte var helt färdig när man hämtade den efter jobbet. Har inte heller hört talas om några hanhundsbråk, mina hanar är inte kastrerade då de fungerar bra som okastrerade samt att de använts i avel, hade de inte fungerat som hanhundar hade jag givetvis inte avlat på dom och då ser jag inte någon nackdel i att kastrera. Jag har bara positivt att säga om hunddagis (utom priset som var 2500 för en hund och 4000 för 2). Rekommenderas!