Publicerat Januari 4, 201115 yr Författare det hade väl varit ett riktigt guldläge. dock är det så att friskt vågat - hälften vunnet man lever bara en gång så man får våga satsa också. jag fick andningsuppehåll en gång när jag mötte avdelningsprefekten i ytterdörren då jag haft med frasse på kontoret i 4 månader i smyg, med hunden hängande under armen. han sa inget trots att jag blivit tillsagd att han skulle förbjuda det direkt om han kom på mig. Det var precis som om han kollade om jag hade stake nog att trotsa honom hehe! på senare tid så har han kommit förbi rummet och bara kommenterat att " här e hunden med idag ja...". svaret blir ofta " ja, ingen annan vill ju umgås med mig så jag köpte mig ett sällskap". frun gjorde likadant - tog med honom och upptäckte att ingen var negativ till en valp. nu är han "charmig" mest för att de känner honom. dock är det så att alla hundar är "fina" hundar om man känner dem! Ja Men att ha en hund med på mitt jobb skulle nog inte funka. Alla är så jäkla mån om att "det ska vara propert när det kommer kunder" osv... Iofs - när jag var på kundbesök hos en mindre kund blev jag påhoppad av en ruggigt stor St, Bernard och rejääält nedslemmad. Jag gillade det inte... Även om hunden var go
Publicerat Januari 5, 201115 yr Försöka hitta någon du känner som du kan lämna hunden hos på dagarna är nog det bästa. Jag lämnade hos mormor och farmor vilket funkade hyffsat, hunden drog på sig lite ovanor men lärde sig rätt snabbt att ovanorna inte funkade bra hemma. Grannen låter ju helt klart som ett alternativ i ditt fall. Annars är det också som många säger sällan ett problem att ta med hunden till jobbet bara man lägger fram det på rätt sätt. Har flera kamrater som arbetar på kontor där hundarna får vara med, en del får dock stänga in sina hundar då det är kundbesök men det är väl inte mer än ett par timmmar i sträck och inte heller varje dag. Då det kommer till lagen så kan man ju se det lite som riktlinjer, lagarna är väldigt generella och passar inte alla hundar, det är något som länsstyrelsen oftast inser enligt mina erfarenheter. Står hunden i en hundgård och tomskäller så är det något som är fel, oftast ligger felet hos ägaren som kanske inte aktiverat hunden ordentligt, det kan ju också bero på att hunden lärt sig att tomskällandet ger något positivt, hursom så har man inte gjort rätt om hunden tomskäller, något som kan vara värt för folk med sådana hundar att tänka på.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Ja Men att ha en hund med på mitt jobb skulle nog inte funka. Alla är så jäkla mån om att "det ska vara propert när det kommer kunder" osv... Iofs - när jag var på kundbesök hos en mindre kund blev jag påhoppad av en ruggigt stor St, Bernard och rejääält nedslemmad. Jag gillade det inte... Även om hunden var go en fotölj, en kudde, kompostnät. alla de tre i kombination med lydnad så är det propert på ditt kontor. jag glömmer inte den dagen då studierektorn för utbildningen kom in för ett kort möte på mitt kontor. mannen har inte varit där på 1,5 år och är hundrädd så kommer han bara sådär! frasse låg på filten under hurtsen på mitt skrivbord, det är hans "gömmeplats" där han ska ligga när han ska vara tyst och stilla. mannen sätter sig där precis breve och jag ser frasse börja kolla ut under hurtsen så jag gör "tysta stopptecknet" och "tysta ligg" så gör killen som jag säger :wub: han kryper tillbaka och ligger och tittar ut på oss i 15 minuter. så visst funkar det. sen är inte folk så hetsiga mot en valp heller när det kommer till kritan, det ligger inte i människans natur att vara det mot "barn". frasse är numera en humörhöjare, är chefen trist i humöret säger jag till frasse på skoj "bit av hans internetsladd" eller liknande....
Publicerat Januari 5, 201115 yr tyvärr är det inte alla som gillar hundar på kontor. har ett exempel med en snubbe som påstod att hans fru var allergisk mot hundar så ingen fick ha hund på kontoret eftersom hans fru då inte kunde komma och besöka honom. tyvärr hade snubben en del inflytande.
Publicerat Januari 5, 201115 yr tyvärr är det inte alla som gillar hundar på kontor. har ett exempel med en snubbe som påstod att hans fru var allergisk mot hundar så ingen fick ha hund på kontoret eftersom hans fru då inte kunde komma och besöka honom. tyvärr hade snubben en del inflytande. jo visst är det så ibland. men KK kan ju utforska möjligheterna för han får ju mer kontakt med hunden i början och det är ju enbart positivt. jag försöker bara ge lite perspektiv på situationen och manipulera in fler hundar på de svenska arbetsplatserna nu har allt fler börjat ta med jycken då och då till vår arbetsplats. vi har ett tyst konsensus att ingen säger något Det kommer folk till rummet som jag inte träffar normalt, dom vill fortfarande inte träffa mig...
Publicerat Januari 5, 201115 yr Intressant läsning! Vi går i precis samma tankar som du Kpt Krok, vi har båda 8-17 jobb och ingen av oss kan ha hund på jobbet. Jag hoppar in i din tråd, vi kanske kommer på något smart tillsammans Vi har redan en hund så jag kan börja med att berätta hur vi gör med henne. Vi har dubbelt boende, på sommarhalvåret bor vi på landet och på vintern inne i stan. Men hundgård till vår chihuahua är inget alternativ så hon är alltid i lägenheten medens vi jobbar. Jag har 15 min t&r så hon får sig alltid en lunchpromenad. Många tycker att det ändå är för länge för hunden att vara ensam, och så kan det säkert vara. Personligen tror jag att det där är individuellt och vi har inte under snart sex år sett några negativa tendenser. Mycket beror ju på vad du gör med hunden resten av tiden. När det passar, och min bror är hemma och pluggar är hon även där. Om/när vi skaffar en jakthund (antagligen Beagle) kommer vi bygga en hundgård och vänja den vid, den kan lösa många situationer. Om vi kan vänja vår gamla hund vid hundgården får vi se, fördelen med en chihuahua är ju annars att det är lätt att hitta hundvakt. Målet är ju att hundarna alltid ska följa med oss. Hundar är lite som barn, det passar aldrig riktigt att skaffa en
Publicerat Januari 5, 201115 yr Upplevs det som en risk annars att hunden blir stulen eller på annat vis när man lämnar den i hundgård? Bor i ett "nomaltätt" bostadsområde, hörntomt. Man har ju rätt att videövervaka sin tomt om man sätter upp skyltar - det kanske isf kan avskräcka? Jag vet inte hur vanligt det är med stöld av spetsar, men kan berätta en kuriosa om hundar från Stockholm där jag bor i hus. I området där jag bor har väldigt många bytt tak/fixat uppfarter m.m. tackvare(?) ROT-avdraget och hantverkarna som sprungit här har varit många. Nationaliteterna likaså har varit en större mångfald. Nyligen skedde 2 inbrott hos 2 pensionärer, det ena undertiden de var ute på sin lunchpromenad på 30 minuter (regelbundenhet är obra). Polisen hittade en karta med röda kryss på och vid närmare undersöknin om kryssen betydde blivande ställen där de skulle göra inbrott visade det sig att: Husen med rött kryss hade hundar och troligen betydde att dessa skulle undvikas. Visst finns det hundtjuvar, men har du en hund som markerar om någon går in på tomten så är väl risken mindre att den stjäls? Känns lättare att ta hundar som står bundna utanför ICA än inne på någons tomt i hundgård. Speciellt då det låter som du har relativt mycket hus och folk runtikring.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Jag vet inte hur vanligt det är med stöld av spetsar, men kan berätta en kuriosa om hundar från Stockholm där jag bor i hus. I området där jag bor har väldigt många bytt tak/fixat uppfarter m.m. tackvare(?) ROT-avdraget och hantverkarna som sprungit här har varit många. Nationaliteterna likaså har varit en större mångfald. Nyligen skedde 2 inbrott hos 2 pensionärer, det ena undertiden de var ute på sin lunchpromenad på 30 minuter (regelbundenhet är obra). Polisen hittade en karta med röda kryss på och vid närmare undersöknin om kryssen betydde blivande ställen där de skulle göra inbrott visade det sig att: Husen med rött kryss hade hundar och troligen betydde att dessa skulle undvikas. Visst finns det hundtjuvar, men har du en hund som markerar om någon går in på tomten så är väl risken mindre att den stjäls? Känns lättare att ta hundar som står bundna utanför ICA än inne på någons tomt i hundgård. Speciellt då det låter som du har relativt mycket hus och folk runtikring. Jo, det är sant.. Kan ju sätta upp en skylt också... Kom på att det bor ett par pensionärer längre bort. Han har haft hund tidigare som nyligen knallade vidare och han har sagt att han saknar att ha hund. Han brukar låna sin sons hund ibland vet jag.. lämplig daghusse kanske? =)
Publicerat Januari 5, 201115 yr Som jag skrev i tidigare mail det finns inte så många alternativ. Mina erfarenheter är basserade på att bo i storstad & ha jakthund inget annat. Hundgård fungerar inte i ett normalt villaområde det finns alltid människor som störs av en hundgård. Förr eller senare så är det någon tok som polisammäler hundägaren på några oklara grunder. Hunddagis fungerar hyggligt även så om det kan bli ganska många kvalster behandlingar pga smitta. Det brukar också ibland bli problem på hunddagiset om man har en hanhund, spetsar brukar väl dessutom kunna vara hanhunds aggresiva. Hunddagis kostar pengar, i Stockholm 3-4000 kronor per månad rabatt om du har flera hundar. Vår lösning har blivit att ha två hundar för att de skall hålla varandra sällskap, bägge hundarna behöver inte vara jakthundar. Dessutom så har jag alltid sett till att jobba i närheten av bostaden (har jag bytt jobb så har vi flyttat & vice versa), detta för att det skall bli lunchpromenader. Du säger att du är IT-kille & tillbringar mycket av dagen på sammanträden det är vad jag också är. Kan du möjligen få en överenskomelse med din chef att fixa med dokumentering & liknande hemma ? För min det så fixar jag till morgonrutiner & förberedelse inför dagens möten någon timma på morgon hemifrån. Detta innebär att normalt så är hundarna ensamma ca fyra timmar i stöten. Arbetsmarknaden för IT-folk är ju dessutom bättre än för de flesta andra yrkesgrupper så går din nuvarande chef inte med på hemarbete. byt arbetsgivare . //Lasse D.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jo, det är sant.. Kan ju sätta upp en skylt också... Kom på att det bor ett par pensionärer längre bort. Han har haft hund tidigare som nyligen knallade vidare och han har sagt att han saknar att ha hund. Han brukar låna sin sons hund ibland vet jag.. lämplig daghusse kanske? =) Skön bild! Annars låter väl han/de som ett bra alternativ att börja prata lite med om eventuell hjälp. Sedan kan det ju vara skillnad om de tidigare haft en Bichon Frisé eller en större hund när det gäller vana att gå promenader osv. Men att börja med en dialog med dem och se så kanske du får oväntat positivt svar.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Som jag skrev i tidigare mail det finns inte så många alternativ. Mina erfarenheter är basserade på att bo i storstad & ha jakthund inget annat. Hundgård fungerar inte i ett normalt villaområde det finns alltid människor som störs av en hundgård. Förr eller senare så är det någon tok som polisammäler hundägaren på några oklara grunder. Nej, detta tror jag det ligger mycket i. Hunddagis fungerar hyggligt även så om det kan bli ganska många kvalster behandlingar pga smitta. Det brukar också ibland bli problem på hunddagiset om man har en hanhund, spetsar brukar väl dessutom kunna vara hanhunds aggresiva. Hunddagis kostar pengar i Stockholm 3-4000 kronor per månad rabatt om du har flera hundar. Hunddagis finns som sagt inte på orten, så det är inget alternativ. Vår lösning har blivit att ha två hundar för att de skall hålla varandra sällskap, bägge hundarna behöver inte vara jakthundar. Dessutom så har jag alltid sett till att jobba i närheten av bostaden (har jag bytt jobb så har vi flyttat & vice versa), detta för att det skall bli lunchpromenader. Du säger att du är IT-kille & tillbringar mycket av dagen på sammanträden det är vad jag också är. Kan du möjligen få en överenskomelse med din chef att fixa med dokumentering & liknande hemma ? För min det så fixar jag till morgonrutiner & förberedelse inför dagens möten någon timma på morgon hemifrån. Detta innebär att normalt så är hundarna ensamma ca fyra timmar i stöten. Arbetsmarknaden för IT-folk är ju dessutom bättre än för de flesta andra yrkesgrupper så går din nuvarande chef inte med på hemarbete. byt arbetsgivare . //Lasse D. Jag är account manager/säljare på vanlig svenska Visst finns det mycket som går att göra hemma, och det borde inte vara något problem. Någor jag idag såklart nyttjar mycket för barnens skull. Är ju inte alltid dagishämtningar och sådant passar med arbetstider heller Vad gäller hund så tror jag på de där pensionärerna som bor på gatan, kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna tänka sig att ge hunden lite sällskap och promenad de dagar ingen annat går att lösa. Hmm, känns som att detta bör kunna ordna sig.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Skön bild! Annars låter väl han/de som ett bra alternativ att börja prata lite med om eventuell hjälp. Sedan kan det ju vara skillnad om de tidigare haft en Bichon Frisé eller en större hund när det gäller vana att gå promenader osv. Men att börja med en dialog med dem och se så kanske du får oväntat positivt svar. Någon form av isländsk vallhund tror jag, han själv är islänning och det såg ut som att hunden också var det =D
Publicerat Januari 5, 201115 yr Då kan det nog passa ganska bra för islänska vallhundar har jag för mig är spetsar. Om du skall lämna bort hunden dagtid (Vilket är en bra ide) så kanske det är lite lättare med en tik . Fråga paret vad det var för kön på deras hund . //Lasse D
Publicerat Januari 5, 201115 yr Har med stort intresse följt den här tråden pga av att jag sitter i samma situation, är tom i samma bransch och har liknande jobb som du. Jag och sambon har diskuterat det här i snart ett år utan framgång, även hon är hundsugen. Hundgård är tyvärr uteslutet för vår del då vi bor i utkanten av ett samhälle med lite för tätt med grannar. Hunddagis finns inte att tillgå och känns inte som nån bra lösning varken ekonomiskt eller för hunden. I dagsläget så skulle nog sambon kunna ha hunden på jobbet men dom är just nu i en väldigt expansiv fas och räknar med både flytt och fördubbling av personalen inom den närmaste framtiden så där är det osäkert hur det kan bli just nu. Hoppas att du lyckas hitta en lösning på det och att man själv kanske kan hitta något spår i alla idéer som stöts och blöts som kan vara värt att spinna vidare på.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Då kan det nog passa ganska bra för islänska vallhundar har jag för mig är spetsar. Om du skall lämna bort hunden dagtid (Vilket är en bra ide) så kanske det är lite lättare med en tik . Fråga paret vad det var för kön på deras hund . //Lasse D deras hund är död som sagt, och de saknar att ha en hund omkring sig
Publicerat Januari 5, 201115 yr Just det deras hund var död men ändå då tikar kan ofta vara lite lättare för ett äldre par. Är de däremot vana vid hanhund så ser jag inget problem med vilket kön som helst. De behöver ju inte heller gå några långpromenader med hunden dagtid det räcker väl med sällskap & någon mindre kissrunda dagtid. Resten får du fixa. Tycker att detta verkar vara en utmärkt lösning. //Lasse D
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Just det deras hund var död men ändå då tikar kan ofta vara lite lättare för ett äldre par. Är de däremot vana vid hanhund så ser jag inget problem med vilket kön som helst. De behöver ju inte heller gå några långpromenader med hunden dagtid det räcker väl med sällskap & någon mindre kissrunda dagtid. Resten får du fixa. Tycker att detta verkar vara en utmärkt lösning. //Lasse D Jag har fått för mig att tikar kräver lite mer pyssel..? Och dessutom en ekonomisk skillnad? Ungefär som med mänskliga kvinnor? =)
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jag har fått för mig att tikar kräver lite mer pyssel..? Och dessutom en ekonomisk skillnad? Ungefär som med mänskliga kvinnor? =) Att det kan vara mer pyssel och dyrare med kvinnor, det är ingen tvekan men vad tänker du på med tikar?
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Att det kan vara mer pyssel och dyrare med kvinnor, det är ingen tvekan men vad tänker du på med tikar? Fler vetrinärbesök, stök när det ska löpas, dyrare i inköp?
Publicerat Januari 5, 201115 yr En norrbottenstik är inte dyrare i inköp än hane! Det finns tikskydd som man lägger ett trosskydd i när tiken löper, och det är inte fler veterinärbesök med en tik. Mitt råd är att bygga in hundgård med hundhus som är isolerat och med värme(tex lekstuga). Fråga någon granne om de kan ta en promenad med hunden under dagtid. Sedan har du självklart hunden med familjen när någon kommer hem. Nobsarna brukar inte stå och skälla, och man kan tänka på det när man bygger hundgården så den inte ser allt som går förbi på gatan.Finnarna har betydligt lägre skalltröskel. Var även hemma med valpen 3-4 veckor i början, så hinner den vänja sig med hundgården. Största problemet kan vara att få tag på en nobs. Gå in på www.tradskallare.se och kolla under valpar, fast just nu finns inga valpannonser under norrbottenspetsen. Jag kan också tipsa på någon uppfödare (skicka pm)
Publicerat Januari 5, 201115 yr Fler vetrinärbesök, stök när det ska löpas, dyrare i inköp? Får nog vara ärlig där & svara "Inte en susning" . Har inte själv haft någon tik däremot så verkar de normalt vara lättare att hantera än hanhundar. Det kan vara förar relaterat men ändå . Skall man då lämna bort hunden dagtid så kanske det går lättare om den är lite mjukare. //Lasse D.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Lite OT på föregående inlägg. Hanhundar kan nog vara lite besvärligare men då svarar jag att kastrering är suveränt om man inte avser avla på hunden. Inte så mkt för att göra honom mindre jobbig i vardagen, vår är som han är i alla fall. Nej, man slipper ha en ylande, skällande, krafsande, deglande, rymmande "idiot" när någon hund i grannskapet löper. Jag vet inte heller om tikar är så mkt dyrare i drift än hanhundar men risken är att de blodar ned lite. Vi har en som brukar blöda rejält så det har varit bra att ha sofföverdrag som går att tvätta. Nej, vi har ingen hundgård...men det kan vara mycket bra för de hundar som trivs där. Sedan tycker jag att man inte ska ha så überstrikt tolkning av lagen avseende timmar hit och dit, burars varande eller icke varande. Det absolut viktigaste är att hunden inte far illa, att den trivs och mår bra.Det märker man på sin hund. Ett par timmar ensamhet kan vara för mycket för en hund, andra klarar sig längre. Sällskap med annan hund är bra också oavsett att vissa tycker att de inte skulle ha sällskap av varandra utan att man bara får två olyckliga hundar istället för en. Tjurskit säger jag om det. Självklart har de glädje av varandra, hunden är ju ett flockdjur. En bur är helt outstanding att få en hund rumsren...men nu för tiden får man ju inte ha hundar i bur...men de älskar ofta sina burar där de har sin trygghet. Vi har nu bara en liten bur till vår lilla minivovve som hon har som sin trygghet. Den står öppen och hon går ofta in och lägger sig där på dagarna för att få vara ifred.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Intressant tråd då jag har liknande funderingar. Dock lite enklare jobbsituation då det redan finns en hund på kontoret så det där med att plocka med en hund är inga problem för mig, de flesta jobb jag är ute på borde också funka - möten med länsstyrelse och kommun samt konferenser undantaget. Jag och hustrun är tämligen överens om att vänta tills barna är ett eller ett par år äldre, nu är de 4 respektive 6. Vi har med andra ord gott om tid på oss att jämka ras....
Publicerat Januari 6, 201115 yr Fler vetrinärbesök, stök när det ska löpas, dyrare i inköp? Tik eller hane kostar i regel lika mycket att köpa. Löpen blir det till att skaffa trosa med vanlig hederlig binda som man byter ut, inte allt för betungande. Att det skulle vara fler vetrinärbesök finns det inget belägg för. Här handlar det nog mer om tycke och smak om man vill ha en hane eller tik.
Publicerat Januari 6, 201115 yr Hanhundar kan nog vara lite besvärligare men då svarar jag att kastrering är suveränt om man inte avser avla på hunden. Inte så mkt för att göra honom mindre jobbig i vardagen, vår är som han är i alla fall. Nej, man slipper ha en ylande, skällande, krafsande, deglande, rymmande "idiot" när någon hund i grannskapet löper. Fast där finns risken att kasterering kan påvera det jaktliga. Alla hanhundar blir inte ylande, skällande, krafsande, deglande, rymmande "idioter"(för att låna ett bra citat) när det tikar löper. T.ex ligger min hane och sover i bilburen när han åker med en höglöpstik. Han säger inte heller ett pip när de är ute. Naturligtvis uppvaktar han tiken men säger hon nej backar han av. Dessutom äter han fullt normalt mellan parningar vilket också kan påverkas. Nu har jag kanske haft tur att ha en sådan hund, fast jag måste säga att även "lillkillen", taxen, visar upp samma beteende. Sedan finns det naturligtvis den totala motsatsen som Crille68 skriver. Men man ska nog inte ta för givet att det blir så med en hane men dock vara medveten om att det kan hända.