Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

per moberg

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Möjligt jag låter som en matsnobb, men att få mat att smaka "gott" med ett kilo smör och vispgrädde är ingen konst, det klarar till och med jag. ;) Om nu inte såsen blir bra, så släng i ett par rejäla smörklickar så funkar det igen. ;)

Sen så hålelr jag med dig om det där med inspiration. Att handla mat är kul.. Att laga mat är kul.. Men att bestämma VAD man ska äta är ju rena döden!

ang matsnobb, tror jag inte för du har en bra poäng. låt mig möta den. smör och grädde (den äkta varianten) blir allt mer sällsynt, speciellt i hem med en karriärskvinna som vill se bra ut och jobbar i stan. det är många kvinnor det nere i skåne iaf. det har bytts mot becel och 7% i allt. Barnen mår dock sämre av sådan mat och tappar lusten att äta den. kanske vågat sagt men så är det här hemma. frun mår också sämre men vill inte tro mig. eller det finns inget i världen som kommer få henne att ta riktigt smör istället i pannan, Rabiata Karl gör dock detta när hon inte ser :ph34r::D

man tittar i hans bok så har han längst ned efter receptet en rubrik "variation" vilket kanske är modernt idag, men saknas i mina andra kokböcker. det är kanske detta lilla jag saknat, det tåls att tänka på.

i övrigt är jag inte exremt erfaren av kryddor såsom mejram, kummin i kombination med vilken mängd man skall ha. dessutom utelämnar han hatobjektet, ordet "lagom" som är förödande för en osäker man och ersätter det med "använd paprikapulver med drag i och kläm i rejält med tomatpuré". det är ord jag förstår :blush: och slipper fundera.

nu börjar jag bli futtig i denna tråd men det unnar jag mig då jag är hemma idag en stund. ^_^

Publicerat

Tycker att kapitlet i boken med hur olika "typer" av jägare klär sig är ganska klockrent. Han skriver att det tråkigaste och mest fantasilösa som finns är nån med keps och jaktställ i Gore-Tex. Helt rätt! Det tycker jag trots att jag själv en "en sådan" :blush:

Publicerat

Hmmm.. tror vi ska ha ett mat tema nästa träff i Skurebo! ;)

Publicerat
ycker att kapitlet i boken med hur olika "typer" av jägare klär sig är ganska klockrent. Han skriver att det tråkigaste och mest fantasilösa som finns är nån med keps och jaktställ i Gore-Tex. Helt rätt! Det tycker jag trots att jag själv en "en sådan"

tycker också de e lite kul,även om han missar en del filurer ;)

skogstrollen gillar jag exempelvis :wub:

SniperGhillieWeb.jpg

Publicerat

du kan få låna min bok Lasse? ;) Är inte så imponerad av Morberg, men kan nog drista mig till att hna med stor sannolikhet är vesätnligt trevligare i verkligheten än i bild och skrift. :)

Jag påstår inte att jag känner karln men jag har jagat med honom några gånger och även om han definitivt kräver en hel del uppmärksamhet, så sätter han sig betydligt mer i baksätet i verkliga livet än på tv. Han brukar stå för korvgrillningen mellan såterna med sin patenterade jättewokpanna(som han oavbrutet talar sig varm för,då han säljer dom ^_^ .)

Mvh!/

Publicerat

hej,

idag när jag kom hem och öppnade dörrren möttes jag av den mest ljuvliga doft jag känt på länge, det luktade riktigt fyllig gulash :wub:

min fru (vegetarian) hade idag lånat min bok för att slå upp per mobergs recept på vildsvinsgulash, sen sedemera tillagat denna med ett kok på 2+ timmar.

det var fantastiskt och med ett par skivor vitt grekiskt lantbröd så vart det ett jäkla sörplande vid bordet och en lagom men markant "hetta" i soppan.

det som slog mig och som Jenny berättade var att receptet följde man enkelt (hon kan inte smaka av rätten, uppenbarligen...) och det avr väldigt enkelt och lite nya kryddor.

Jag tycker detta är ett gott betyg för Per, man kan lita på att man inte misslyckas även om man inte kan smaka av, eller vet hur det "ska" smaka.

i övrigt är det en sjukt rolig bok med mycket självkännedom och objektiv självkritik ^_^

/Karl

Det var nog kärlek i gulaschen ^_^

Vegetarian och ändå vill hon ge dig ordentlig mat :wub::wub:

Publicerat
  • Författare

Det var nog kärlek i gulaschen ^_^

Vegetarian och ändå vill hon ge dig ordentlig mat :wub::wub:

med facit i hand så går uppenbarligen vägen till mannens hjärta via magen :ph34r:

hon e en snäll och fin fru min Jenny :wub: :wub:

MaxW:

Varför inte ;) Det är ju uppenbarligen en betydelsefull del för en del av oss. Jag måste erkänna att vildsvin höjt intresset för mat i mitt hem ett snäpp eller två. själv är jag så jävla kass på att gå utanför ramarna på egen hand :blush:

Exabit:

den är inte dålig den uppradningen av jägartyper ^_^ jag är en goretex wannabe men mer bonde-typen antagligen...

Robban ringer dig senare antagligen för att ge dig lite sarkastiska påhopp samt försöka få dig ner till skåne på gjutkurs...

Publicerat

Nu skall jag vara lite av en messerschmit, men innan skall jag också snabbt och villigt erkänna att jag haft fel väldigt länge så hata mig inte för mycket. För ca 1½ vecka uppdagade jag att karln inte heter Per Moberg utan Per Morberg. Tänkte att det kanske är fler som missat detta. :blush:

Publicerat
  • Författare

Nu skall jag vara lite av en messerschmit, men innan skall jag också snabbt och villigt erkänna att jag haft fel väldigt länge så hata mig inte för mycket. För ca 1½ vecka uppdagade jag att karln inte heter Per Moberg utan Per Morberg. Tänkte att det kanske är fler som missat detta. :blush:

tja, jag heter ju karl men ungarna kallar mig "kalle-balle", samma sak ;) smälls one has to take as a man you know!

Publicerat

ang matsnobb, tror jag inte för du har en bra poäng. låt mig möta den. smör och grädde (den äkta varianten) blir allt mer sällsynt, speciellt i hem med en karriärskvinna som vill se bra ut och jobbar i stan. det är många kvinnor det nere i skåne iaf. det har bytts mot becel och 7% i allt. Barnen mår dock sämre av sådan mat och tappar lusten att äta den. kanske vågat sagt men så är det här hemma. frun mår också sämre men vill inte tro mig. eller det finns inget i världen som kommer få henne att ta riktigt smör istället i pannan, Rabiata Karl gör dock detta när hon inte ser :ph34r::D

man tittar i hans bok så har han längst ned efter receptet en rubrik "variation" vilket kanske är modernt idag, men saknas i mina andra kokböcker. det är kanske detta lilla jag saknat, det tåls att tänka på.

i övrigt är jag inte exremt erfaren av kryddor såsom mejram, kummin i kombination med vilken mängd man skall ha. dessutom utelämnar han hatobjektet, ordet "lagom" som är förödande för en osäker man och ersätter det med "använd paprikapulver med drag i och kläm i rejält med tomatpuré". det är ord jag förstår :blush: och slipper fundera.

nu börjar jag bli futtig i denna tråd men det unnar jag mig då jag är hemma idag en stund. ^_^

Försök hitta en text på hur man tillverkar maragrin så kanske ändrar sig.... Folk anar inte hur mycket kemiska processer som krävs för att få en "smör-ersättare". Det är massor av kemikalier kvar dessutom! Men mängderna är så små att de går under de värden som krävs för att måste ange det i innehållsförteckningen.... :angry:

Publicerat

Har inte gillat moberg någon gång men igår slog jag på tvn och titta lite på han och de var rätt bra ändå :P

När vi var på tullgarn i sommras så köpte vi en bok till morsan av han och då tror jag han var lite lätt berusad :D