Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aktivist, anarkist, journalist

Featured Replies

Publicerat

Vem är farligast av dessa tre? Jag svarar tveklöst journalisten. Vem är det man som vargjägare störst risk att man träffar på, svaret är detsamma. Det media vi har att tacka för den hätska debatten, media skapas av journalister glöm aldrig det.

Man kan säga att en journalist är en ulv i fårakläder vilket är en passande metafor i tider som dessa. Såg att såväl SJF som JRF ger tips och råd om hur att bete sig som om man träffar en aktivist eller än värre anarkist. Vapnet kvar på ryggen med utdraget slutstycke förstås, argumentera inte utan avlägsna er och ring polisen. Uppge aldrig namn eller hemvisst till någon. Bra så långt.

Men hur skall man bete sig om man träffar en journalist? En journalist från dagsmedia har som regel samma politiska hemvisst som aktivisten och inte sällan samma syn på jakten, det som skiljer är som regel att den ena bär huva och kamera och den andra ett blädderblock och kamera.

Jag är inget allvetande orakel men har media träning och viss erfarenhet att hantera journalister. Mitt första och viktigaste tips är lita aldrig på en journalist oavsett om han tillhör jaktpressen eller lokalblaskan. Ett foto byter ägare och syfte fortare än vi hinner säga flaska. Förr eller senare finns det på facebook och då kan det bli riktigt trist. Tänk er verkligen för innan ni ställer upp.

Vi måste komma ihåg att en absolut majoritet av dessa journalister förväntar sig ett blodbad, slakt har aldrig varit mer förekommande ordval än inför denna vargjakt.

Vi skall beröva dom detta, vi är bättre än så.

- Inga posande jägare vid skjutna vargar, speciellt inte i en glädjerusig grupp. Vi gör det här för vår livsstil och för att vi är de enda som kan på ett direkt uppdrag av staten. Det är ingen lögn.

- Respektera viltet. Bär fram viltet värdigt, lägg det på en bädd av exempelvis granris så förstärks inte effekten av blod mot snö. Ett respekterat vilt tar udden av syftet med fotot. Har skottet tagit tokigt, snygga till det och lägg fina sidan uppåt innan journalister släpps fram. Absolut inga pinnar i käften eller dylikt. Låt jaktledare föra talan med pressen.

Svensk jakt efterlyser vargjaktsbilder och det lär väl även andra jakttidningar göra. Även där tycker jag en viss hänsyn för att visa upp PK bilder måste råda. Tycker det är viktigt att detta sprids i jaktorganisationerna. Vi behöver inte mer badwill, vi är inga mördare utan bara en folkgrupp som det sakta håller på att gå åt helvete för.

Tillslut önskar jag alla Weidmannsheil som ger sig ut, riktiga jägare jagar varg på sin mark.

Publicerat

Bra skrivet och tänkvärt!

En sak som jag reagerade starkt på ifjol var bilderna från vargjakten. Tycker inte att det är fel att det tas trofe bilder. det som var "felet" på bilderna från fjolårets vargjakt var hur dom var tagna. En bra trofe bild ska utstrråla glädje stolthet och vördnad för det skjutna djuret. Tyvär så utstrålade en hel del av bilderna från ifjol hat och det passar inte i sammanhanget.

Publicerat

Kloka ord MKJ!

Det är ett synnerligen stort intresse bland journalisterna och vi tar med många ut i skogen...

Publicerat

bra skrivet MKJ.

Publicerat

Som vanligt MKJ. Bra o tänkvärda ord från ditt tangentbord

Publicerat

Kepsen av MKJ, väl skrivet och tänkvärt som sagt.

Drar mig till minnes ubåtsjakten i Karlskrona 1984, där vi blev övehopad av journalister, och den order som gavs till väringarna var : "Ingen kommentar, jag hänvisar till pressofficeren".

Man kanske skulle köra den om man blir tillfrågad av nån murvel.:)

Publicerat

Mycket bra och tänkvärt skrivet, MKJ.

Publicerat

Om det är som du skriver MKJ, vilket säkert är fallet, så börjar detta kännas sinnessjukt. Jag tycker organisationerna skall be sina medlemmar att aktivt spara och dokumentera alla händelser noga för att med krafttag ta upp var och en av de inträffade händelserna i media och verkligen visa vad människor gör mot varandra, för vargjakt! :wacko: . Jag tycker det är dags att på allvar gå ut (om saker händer under denna vargjakt) och propagera för att nu räcker det! Statens myndigheter och drivna får anmanas att gripa in, för detta börjar bli ett riktigt infekterat och rubbat läge. om det inte motverkas kraftfullt blir nästa jakt föremål och nästa och nästa... Ni (jägare) bör nog förbereda er och ligga på framkant tror jag.

Karl

Publicerat

Bra tänkt och bra skrivet....Som vanligt när du är i farten.

Publicerat
  • Författare

Sociala media är också bidragande, allt ett svagt folk behöver är en stark ledare och vips är man missnöjd fast man inte visste om det tidigare.

Har alltid sagt att egentligen finns ingen opinion mot vargjakt eller jakt generellt, iaf ingen organiserad. Detta är ett verk av journalistsläktet som tände en gnista hos ett fåtal och vartefter kastar dom bensin på elden för att måla upp en helt onödig konflikt som sedan helt ogenerat göds av dårar på internet.

Vidhåller att, för att använda mitt favvouttryck "den svajande massan" i samhället fortfarande är mycket jaktpositiv, för det har vi bevis.

Men beter vi oss på nåt sett tokigt under denna vargjakt kan det få konsekvenser, mediadrevet kommer bli värre än i fjol. Vi är ett obefläckat släkte, vapenägare är en ostraffad grupp och individerna är på pappret således mönster medborgare. Att "följ mig till slutet av öknen" kommer fram i ekot trots att hans propaganda är att bedömma som stämpling till mord, är endast ett verk av genomrutten journalistisk research av statlig vänsterinfluerad media.

Publicerat

Ska bli ganska kul att höra "debatten" mellan Herr Ligne o Herr Öken-följare på radio i morgon. :D

Publicerat

Sociala media är också bidragande, allt ett svagt folk behöver är en stark ledare och vips är man missnöjd fast man inte visste om det tidigare.

Har alltid sagt att egentligen finns ingen opinion mot vargjakt eller jakt generellt, iaf ingen organiserad. Detta är ett verk av journalistsläktet som tände en gnista hos ett fåtal och vartefter kastar dom bensin på elden för att måla upp en helt onödig konflikt som sedan helt ogenerat göds av dårar på internet.

Vidhåller att, för att använda mitt favvouttryck "den svajande massan" i samhället fortfarande är mycket jaktpositiv, för det har vi bevis.

Men beter vi oss på nåt sett tokigt under denna vargjakt kan det få konsekvenser, mediadrevet kommer bli värre än i fjol. Vi är ett obefläckat släkte, vapenägare är en ostraffad grupp och individerna är på pappret således mönster medborgare. Att "följ mig till slutet av öknen" kommer fram i ekot trots att hans propaganda är att bedömma som stämpling till mord, är endast ett verk av genomrutten journalistisk research av statlig vänsterinfluerad media.

Håller med dig till 100% !!

Publicerat

Ska bli ganska kul att höra "debatten" mellan Herr Ligne o Herr Öken-följare på radio i morgon. :D

Var när hur??????????

Publicerat

16-18 p1 i morgon

//

Publicerat

Var när hur??????????

Precis !! Kläck ur dig B också för bövlen :P;)

Edit: Tack ...mumlar något om långsam :blush:

Publicerat

Trodde det var allmänt känt! ;) Nu hann ju Skuris svara innan mig. :)

Publicerat

Trodde det var allmänt känt! ;) Nu hann ju Skuris svara innan mig. :)

Snabb som vanligt :ph34r:

//

Publicerat

Snabb som vanligt :ph34r:

//

Japp! Precis som din hustru brukar säga.. ;)

Publicerat

Japp! Precis som din hustru brukar säga.. ;)

Vafa...... :lol:

Nog OT

//

Publicerat

Bra analys, men jag tror vi ska betona att det är en viss skillnad på journalister och journalister också. Även ifjol hade vi runt 40 murvlar med ut på jakten, de flesta från lokaltidningar men också en hel del från riksmedia. Rapporteringen från dessa var uteslutande saklig och positiv. Studerar man fjolårets drev så var det först efter avslutad jakt som det drog igång, och då var det inte de journalister som varit med där ute som drev på.

Det finns en kategori journalister som är extra farliga och svåra att påverka i det här systemet och det är ledarskribenter, kolumnister och "frilansande tyckare". Det var just den här kategorin som sartade, drev och höll fjolårets galenskap vid liv. Hanne Kjöller, Göran Greider, Elisabeth Höglundh, Lennart Ekdahl, Belinda Olsson, Lotta Gröning... Ja, jag tror ni ser var jag vill komma. Vi har ingenting att förlora på att ta med jornalisterna ut i busken, vi bör snarare fundera på hur vi påverkar den andra kategorin att försöka vara något mer sakliga i år...

Publicerat

Vad skulle hända om någon av dessa kolumnister skulle komma ut i skogen tror du? Jag har funderat på att bjuda med en av dom du nämner ut på just vargjakt då jag lite smått känner vederbörande privat.

Publicerat

Vad skulle hända om någon av dessa kolumnister skulle komma ut i skogen tror du? Jag har funderat på att bjuda med en av dom du nämner ut på just vargjakt då jag lite smått känner vederbörande privat.

Kör på bara. ^_^

Publicerat

Baserat på var du bor kan jag gissa vem det är och hon har frågat mig förr om hon fick följa med. Den gången gick det inte men du har allt att vinna, så kör hårt...

Publicerat
Det finns en kategori journalister som är extra farliga och svåra att påverka i det här systemet och det är ledarskribenter, kolumnister och "frilansande tyckare". Det var just den här kategorin som sartade, drev och höll fjolårets galenskap vid liv. Hanne Kjöller, Göran Greider, Elisabeth Höglundh, Lennart Ekdahl, Belinda Olsson, Lotta Gröning... Ja, jag tror ni ser var jag vill komma. Vi har ingenting att förlora på att ta med jornalisterna ut i busken, vi bör snarare fundera på hur vi påverkar den andra kategorin att försöka vara något mer sakliga i år...

Jag misstänker att det handlar om att hamna i media och tjäna pengar. De får väl ett antal tusenlappar per program de lyckas komma med i så deras egna åsikter tror jag inte de pressenterar utan bara de åsikter de kan tjäna pengar på.

Publicerat
  • Författare

Bra analys, men jag tror vi ska betona att det är en viss skillnad på journalister och journalister också. Även ifjol hade vi runt 40 murvlar med ut på jakten, de flesta från lokaltidningar men också en hel del från riksmedia. Rapporteringen från dessa var uteslutande saklig och positiv. Studerar man fjolårets drev så var det först efter avslutad jakt som det drog igång, och då var det inte de journalister som varit med där ute som drev på.

Naturligtvis vill inte alla journalister jägarkåren illa, men det är en milsvid skillnad på att "plocka" en handfull murvlar som mediatränad person ut i skogen i jämförelse med att konfronteras av en med oklar agenda ute i skogen efter lyckad jakt.

Därför måste alla journalsiter hanteras mycket varsamt, ge dom inga scoop som kollektivet får lida för. Uppträd korrekt, professionellt och lämna det eventuella varghatet hemma, då har vi inget att frukta.

Lycka till i P1, har redan köpt popcorn. ;)