Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Brno cz 455 American

Featured Replies

• 2 months later...
  • Svar 238
  • Visningar 60,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Köpte tumhåls-varianten förra veckan hos en annan handlare på nätet, och fick ge drygt trehundra mer är i länken ovan :wacko: . Men jag var rätt nöjd att få tag på en, så det får jag väl acceptera... trodde jag hade kollat runt, men det finns fler handlare än man tror!

Publicerat
  • Författare

Körde ett ammotest på .22lr pipan för nå dar sen.

Skytten var inte mö o hurra för men o åndra sidan sköt han lika illa i alla serier.

Många flyers blev det. :blush:

Testade de sorter jag tidigare haft goda erfarenheter av tidigare o bestämde att minst 3st 5skottare av varje sort skulle skjutas.

Federal American Eagle 21, 40, 13, 48, 40mm

Jaktmatch 21, 25, 22mm

Rws Subsonic 18, 21, 20, 17mm

CCI hp 28, 14,5, 40mm

CCI fmj 23, 11, 17, 18, 28mm

Och en SNABB 10skottare med cci fmj på 75mm där 7st var inom 32mm o 3 flyers drog iväg allt.

Precis som vanligt vann CCI fmj o RWS subsonic min kärlek igen.

Enda negativa e priset på RWS här = 70kr/50st = 1,40st :angry:

E de bara här de e dyra eller är de samma pris runt om i Swerige?

Jag e ganska säker på att det var skytten som underpresterade o inte bössan eller ammunitionen.

Förutom Federal som gav oförklarliga flyers.

De andra ammosorterna kände man åtm varför skotten tog som de gjorde.

Ska givetvis skjuta igen i bättre förhållanden o vid bättre hälsa.

Publicerat

Testa även Norma2 finns hos skytteombuden för 60öre st. skjuter snortätt åtminstone i riktiga 22or typ quad :P

Norma är RWS 2an verkar skjuta lika bra som 1an men kan tydligen finnas trådbyten i kultillverkningen hos den men inte i 1an som dock kostar 1:90 st.

Publicerat
  • Författare

Ska absolut testas om ja bara hittar ngn som säljer här i krokarna.

Norma är RWS 2an ........

Vad menar du?

Tillverkar RWS norma 2 patronerna eller har Norma tagit över RWS produktion???

Förmodar att du menar de förstnämnda men ville ändå kolla.

Publicerat

Ska absolut testas om ja bara hittar ngn som säljer här i krokarna.

Vad menar du?

Tillverkar RWS norma 2 patronerna eller har Norma tagit över RWS produktion???

Förmodar att du menar de förstnämnda men ville ändå kolla.

Norma köper sin 22lr ammo från RWS men tyvärr vet jag inte exakt vilken ammo Norma1 och 2 motsvarar i RWS sortimentet. Bara testat tvåan då den skjuter nog bra för mig, använde tidigare CCI standard men Norma2 skjuter faktiskt bättre och har även bättre ballistik.

Publicerat

Har skjutit både CCI standard och Norma 2 i min 455:a

Kan säga att Norma 2 skjuter helt klart mycket bättre än CCI i min.

Provade även häromdagen Norma 1, men tycker faktiskt inte det är värt dom extra pengarna.

I bland får jag för mig att en del av Normas 2, kan vara lite ojämna.

De kan liksom "ge sig av" (flyer) helt oförklarligt.

I det fallet tror jag det beror på ammon, eftersom jag kan ligga och skjuta extremt bra träffbilder med annan dyrare ammunition.

Publicerat

Nornas 2 är det ammo man hittar i villken butik som eller?

Publicerat

Det står att det är träningsammo funkar det till jakt med eller vad är skillnaden när det gäller .22 ammo?

Publicerat

Det står att det är träningsammo funkar det till jakt med eller vad är skillnaden när det gäller .22 ammo?

Det är ju ingen hålspets eller liknande, så det beror väl på vad man ska jaga..

Publicerat

Det är en vanlig solid 40gr. kula med Vo 325 så tror är gränsfall om den klarar klass4 men det gäller samma med alla underljuds ammo

Publicerat

Ok men hur vet man att man får jaga med ammon man har då?

Publicerat
  • Författare

Handlaren ska kunna tillhandahålla de uppgifterna men....

Enl lagstiftningen

Kulgevär; ammunitionens klassindelning

14 § Kulpatroner indelas i fyra klasser, avsedda för jakt efter olika grupper av viltarter. Följande minimivärden för kulvikt och anslagsenergi samt krav på typ av kula (kulkonstruktion) gäller för respektive klass:

Klass 1. Kulvikt minst 9 g (139 gr) eller minst 10 g (154 gr)

E100 minst 2 700 J minst 2 000 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera,

t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 2. Kulvikt minst 3,2 g (50 gr)

E100 minst 800 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera,

t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 3. Kulvikt minst 2,5 g (39 gr)

E100 minst 200 J

Kulan får vara av valfri konstruktion.

Klass 4. Kulvikt ingen begränsning

E0 minst 150 J

Publicerat

Lysanda tack så mycket

Publicerat

Handlaren ska kunna tillhandahålla de uppgifterna men....

Enl lagstiftningen

Klass 4. Kulvikt ingen begränsning

E0 minst 150 J

Och om man tittar på exemelvis CCI Subsonic, så anger tillverkaren E0 för denna patron, vilket översatt till civiliserat måttsystem blir 132,8 Joule. Norma anger inte detta för sin jaktmatch, men kanske någon som har fysikkunskaperna i bättre minne kan räkna ut det med kulvikt och utgångshastighet... :blink:

Publicerat

Just detta med 150J vid mynningen glömmer nog många inklusive mig själv, det innebär i princip att alla ammo med 40gr. kula med Vo under 350m/s inte klarar klass4. Detta tycker jag är riktigt olyckligt för nog räcker kraften i underljuds ammo och den fungerar bäst så man hade nog inte riktigt tänkt till när gränsen sattes och aldrig hört talats om att någon fått ammon undersökt vid jakt så känns som lite mycket skrivbordsprodukt.

Publicerat

Just detta med 150J vid mynningen glömmer nog många inklusive mig själv, det innebär i princip att alla ammo med 40gr. kula med Vo under 350m/s inte klarar klass4. Detta tycker jag är riktigt olyckligt för nog räcker kraften i underljuds ammo och den fungerar bäst så man hade nog inte riktigt tänkt till när gränsen sattes och aldrig hört talats om att någon fått ammon undersökt vid jakt så känns som lite mycket skrivbordsprodukt.

Så i stort sett borde man kunna använda villken .22 ammo som även om det ej är lagligt skulle det funka rent praktiskt?

Publicerat

japp. även win zimmer ammon dräper vilken duva/kråka som helst om skottet sitter där det ska.

Publicerat
  • Författare

Hypoteser om vad som kan funka praktiskt o ej ska man inte svänga sig med.

Tyvärr e regler regler o bryter man dem kan man få HÅRDA straff.

Se bara på hur mkt död .17hmr levererar men är ändå klass 4 i Sverige pga sin kulvikt.

Jag håller absolut med om att många regler e heltokiga men.......

DOCK borde både handlare OCH ammotillverkare vara tydligare med vad som e jaktammo dvs inom råmärkena samt ren skytteammo.

De e ju de som e de fina med Cz 455 att de finns ju både klass 3 o 4 pipor så man slipper tänka på att nätt o jämt hålla sig inom de lagliga råmärkena.

Publicerat

realistiskt sätt så dräper kraften av en winchester zimmer vilken kråka som helst. med tanke på hur vanliga luftvapen är för jakt i andra länder där effekten är mindre och lättare kula likaså dör kråkor utan problem och helt lagligt. därav en ganska så enkel slutsats att även så pass klen patron som zimmer tar ner fågel på icke oetiskt sätt.

sen att det är olagligt är en helt annan sak men såklart ska de följas. ( hur gammal och ologisk lagen än må vara )

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej

Det har blivit fel på min 455:a och behöver hjälp, det är långt till vapensmed så det vore skönt att kunna fixa det själv.

Har lagt upp en ny tråd om det men men gör lite "reklam" för den i denna tråd, kändes lämpligt :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Kan man få räfflad pipa till cz 455 ?

Publicerat

Hur menar du med räfflad? Loppet är givetvis räfflat, antar att du menar flutad?

I så fall är svaret nej.