Publicerat Maj 12, 201115 yr Vart såg du den för 4999? På vapencentrum i Umeå kostar den 5299. Här: http://www.blocket.se/alvsbyn/Brno_Thumbhole_22LR_33822841.htm?ca=23_11&w=3 =)
Publicerat Juli 25, 201114 yr 4350:- http://www.blocket.se/kalix/CZ_Brno_22_lr_34552881.htm?ca=23_13&w=3&last=1
Publicerat Juli 25, 201114 yr 4350:- http://www.blocket.se/kalix/CZ_Brno_22_lr_34552881.htm?ca=23_13&w=3&last=1 Köpte tumhåls-varianten förra veckan hos en annan handlare på nätet, och fick ge drygt trehundra mer är i länken ovan . Men jag var rätt nöjd att få tag på en, så det får jag väl acceptera... trodde jag hade kollat runt, men det finns fler handlare än man tror!
Publicerat Juli 25, 201114 yr Författare Körde ett ammotest på .22lr pipan för nå dar sen. Skytten var inte mö o hurra för men o åndra sidan sköt han lika illa i alla serier. Många flyers blev det. Testade de sorter jag tidigare haft goda erfarenheter av tidigare o bestämde att minst 3st 5skottare av varje sort skulle skjutas. Federal American Eagle 21, 40, 13, 48, 40mm Jaktmatch 21, 25, 22mm Rws Subsonic 18, 21, 20, 17mm CCI hp 28, 14,5, 40mm CCI fmj 23, 11, 17, 18, 28mm Och en SNABB 10skottare med cci fmj på 75mm där 7st var inom 32mm o 3 flyers drog iväg allt. Precis som vanligt vann CCI fmj o RWS subsonic min kärlek igen. Enda negativa e priset på RWS här = 70kr/50st = 1,40st E de bara här de e dyra eller är de samma pris runt om i Swerige? Jag e ganska säker på att det var skytten som underpresterade o inte bössan eller ammunitionen. Förutom Federal som gav oförklarliga flyers. De andra ammosorterna kände man åtm varför skotten tog som de gjorde. Ska givetvis skjuta igen i bättre förhållanden o vid bättre hälsa.
Publicerat Juli 25, 201114 yr Testa även Norma2 finns hos skytteombuden för 60öre st. skjuter snortätt åtminstone i riktiga 22or typ quad Norma är RWS 2an verkar skjuta lika bra som 1an men kan tydligen finnas trådbyten i kultillverkningen hos den men inte i 1an som dock kostar 1:90 st.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Författare Ska absolut testas om ja bara hittar ngn som säljer här i krokarna. Norma är RWS 2an ........ Vad menar du? Tillverkar RWS norma 2 patronerna eller har Norma tagit över RWS produktion??? Förmodar att du menar de förstnämnda men ville ändå kolla.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Ska absolut testas om ja bara hittar ngn som säljer här i krokarna. Vad menar du? Tillverkar RWS norma 2 patronerna eller har Norma tagit över RWS produktion??? Förmodar att du menar de förstnämnda men ville ändå kolla. Norma köper sin 22lr ammo från RWS men tyvärr vet jag inte exakt vilken ammo Norma1 och 2 motsvarar i RWS sortimentet. Bara testat tvåan då den skjuter nog bra för mig, använde tidigare CCI standard men Norma2 skjuter faktiskt bättre och har även bättre ballistik.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Har skjutit både CCI standard och Norma 2 i min 455:a Kan säga att Norma 2 skjuter helt klart mycket bättre än CCI i min. Provade även häromdagen Norma 1, men tycker faktiskt inte det är värt dom extra pengarna. I bland får jag för mig att en del av Normas 2, kan vara lite ojämna. De kan liksom "ge sig av" (flyer) helt oförklarligt. I det fallet tror jag det beror på ammon, eftersom jag kan ligga och skjuta extremt bra träffbilder med annan dyrare ammunition.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Nornas 2 är det ammo man hittar i villken butik som eller? Inte sett den i lokala butiken men alla Normaombud säljer den http://www.norma.cc/sv/Aterforsaljare/Skytteombud-Sverige/ Googlade och fann den här också http://www.jaktbutiken.se/produkter/1666
Publicerat Juli 26, 201114 yr Det står att det är träningsammo funkar det till jakt med eller vad är skillnaden när det gäller .22 ammo?
Publicerat Juli 26, 201114 yr Det står att det är träningsammo funkar det till jakt med eller vad är skillnaden när det gäller .22 ammo? Det är ju ingen hålspets eller liknande, så det beror väl på vad man ska jaga..
Publicerat Juli 26, 201114 yr Det står att det är träningsammo funkar det till jakt med eller vad är skillnaden när det gäller .22 ammo? Det är en vanlig solid 40gr. kula med Vo 325 så tror är gränsfall om den klarar klass4 men det gäller samma med alla underljuds ammo
Publicerat Juli 26, 201114 yr Författare Handlaren ska kunna tillhandahålla de uppgifterna men.... Enl lagstiftningen Kulgevär; ammunitionens klassindelning 14 § Kulpatroner indelas i fyra klasser, avsedda för jakt efter olika grupper av viltarter. Följande minimivärden för kulvikt och anslagsenergi samt krav på typ av kula (kulkonstruktion) gäller för respektive klass: Klass 1. Kulvikt minst 9 g (139 gr) eller minst 10 g (154 gr) E100 minst 2 700 J minst 2 000 J Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets. Klass 2. Kulvikt minst 3,2 g (50 gr) E100 minst 800 J Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets. Klass 3. Kulvikt minst 2,5 g (39 gr) E100 minst 200 J Kulan får vara av valfri konstruktion. Klass 4. Kulvikt ingen begränsning E0 minst 150 J Kulan får vara av valfri konstruktion.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Handlaren ska kunna tillhandahålla de uppgifterna men.... Enl lagstiftningen Klass 4. Kulvikt ingen begränsning E0 minst 150 J Kulan får vara av valfri konstruktion. Och om man tittar på exemelvis CCI Subsonic, så anger tillverkaren E0 för denna patron, vilket översatt till civiliserat måttsystem blir 132,8 Joule. Norma anger inte detta för sin jaktmatch, men kanske någon som har fysikkunskaperna i bättre minne kan räkna ut det med kulvikt och utgångshastighet...
Publicerat Juli 26, 201114 yr Just detta med 150J vid mynningen glömmer nog många inklusive mig själv, det innebär i princip att alla ammo med 40gr. kula med Vo under 350m/s inte klarar klass4. Detta tycker jag är riktigt olyckligt för nog räcker kraften i underljuds ammo och den fungerar bäst så man hade nog inte riktigt tänkt till när gränsen sattes och aldrig hört talats om att någon fått ammon undersökt vid jakt så känns som lite mycket skrivbordsprodukt.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Just detta med 150J vid mynningen glömmer nog många inklusive mig själv, det innebär i princip att alla ammo med 40gr. kula med Vo under 350m/s inte klarar klass4. Detta tycker jag är riktigt olyckligt för nog räcker kraften i underljuds ammo och den fungerar bäst så man hade nog inte riktigt tänkt till när gränsen sattes och aldrig hört talats om att någon fått ammon undersökt vid jakt så känns som lite mycket skrivbordsprodukt. Så i stort sett borde man kunna använda villken .22 ammo som även om det ej är lagligt skulle det funka rent praktiskt?
Publicerat Juli 26, 201114 yr japp. även win zimmer ammon dräper vilken duva/kråka som helst om skottet sitter där det ska.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Författare Hypoteser om vad som kan funka praktiskt o ej ska man inte svänga sig med. Tyvärr e regler regler o bryter man dem kan man få HÅRDA straff. Se bara på hur mkt död .17hmr levererar men är ändå klass 4 i Sverige pga sin kulvikt. Jag håller absolut med om att många regler e heltokiga men....... DOCK borde både handlare OCH ammotillverkare vara tydligare med vad som e jaktammo dvs inom råmärkena samt ren skytteammo. De e ju de som e de fina med Cz 455 att de finns ju både klass 3 o 4 pipor så man slipper tänka på att nätt o jämt hålla sig inom de lagliga råmärkena.
Publicerat Juli 27, 201114 yr realistiskt sätt så dräper kraften av en winchester zimmer vilken kråka som helst. med tanke på hur vanliga luftvapen är för jakt i andra länder där effekten är mindre och lättare kula likaså dör kråkor utan problem och helt lagligt. därav en ganska så enkel slutsats att även så pass klen patron som zimmer tar ner fågel på icke oetiskt sätt. sen att det är olagligt är en helt annan sak men såklart ska de följas. ( hur gammal och ologisk lagen än må vara )
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Hej Det har blivit fel på min 455:a och behöver hjälp, det är långt till vapensmed så det vore skönt att kunna fixa det själv. Har lagt upp en ny tråd om det men men gör lite "reklam" för den i denna tråd, kändes lämpligt
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Hur menar du med räfflad? Loppet är givetvis räfflat, antar att du menar flutad? I så fall är svaret nej.