Publicerat December 5, 201114 yr Författare Okej. Men har din 22wmr pipa nog precision för tjäder/orre/ripa på 100 meter? Ponera en ripjakt på kalfjället. Vilken pipa skulle du använda och varför? Ja den har absolut prec. för de ovannämnda. Se bilden från första sidan i tråden där jag skjutit på en riptavla i naturlig storlek. INTE .22wmr men huruvida jag tar .22lr eller .17hmr har jag fortf inte löst. Totalförälskad i .17hmr pga kulbanan men de e ju matvilt som ska skjutas. Vet ännu inte hur stor köttförstöring de blir med fmj. Skall testas. Men .22lr har jag skjutit MÅNGA ripor med.
Publicerat December 5, 201114 yr med tanke på hur snäll pamepointen är mot vilt så betvivlar jag starkt att FMJ skulle göra någon större påverkan alls på fågeln. gamepoint är elak mot dom absolut minsta fåglarna men lite större stadsduvor och liknande storlekar o uppåt funkar den skitfint till. kråkor ger den bara en fin sårkanal på. dock tycker jag kråka ska ha v-max då jag har haft varierande effekt av gamepointen när de kommer till dom! vissa flyger ytterst lite. en sämre träff o dom flyger långt! kan även falla stendöda men inget garanterat. v-max fäller även med en rätt så dlig träff fågeln på plats. mvh//Marcus
Publicerat December 5, 201114 yr med det menar jag inte att effekten är dålig utan bara att köttförstöringen lär vara ganska liten. jag är dock grymt nyfiken på hur den verkliga effekten är av kalibern i exempelvis räv,hare,gås,grävling. både med gamepoint och v-max! onekligen en potent kaliber för sin storlek.
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Jag har inte ojämn upplevelserna av gamepoint. Jag har sprängt kråka, fällt kajja, kråka, skata, trut på 30-50-80-100-125-150m o INGEN som blivit träffad har tagit mer än ett vingflax. Däremot har jag fått liten flyktsträcka med fmj. Men den gången sköt jag lågt o de gick enbart 15-20m, neråt, från trädet sett. Men sen tar jag vara på all fågel jag skjuter så därför ska de vara så fina att de funkar som apportvilt. Därför har jag valt bort v-max och tnt. Om ja inte minns fel har vår vän Lars skjutit ngr ripor med gamepoint med lite väl stora hål som res.
Publicerat December 5, 201114 yr INTE .22wmr men huruvida jag tar .22lr eller .17hmr har jag fortf inte löst. Totalförälskad i .17hmr pga kulbanan men de e ju matvilt som ska skjutas. Vet ännu inte hur stor köttförstöring de blir med fmj. Skall testas. Men .22lr har jag skjutit MÅNGA ripor med. Blir lite nyfiken. Varför inte 22wmr om den har precision tillräckligt för jakten?? //en som bara haft 22lr.
Publicerat December 5, 201114 yr jag har fått de o funka med apportviltet o v-max om de är kråka eller liknande som ska ner har dock inga större egentliga tester bakom. endast ett 50 tal vilt totalt o d är väl inte spec mkt o hurra över
Publicerat December 5, 201114 yr Författare Blir lite nyfiken. Varför inte 22wmr om den har precision tillräckligt för jakten?? //en som bara haft 22lr. Som sagt för dålig egenprecision ger sämre marginaler för vingel, vind och felberäkningar. Ripor e mindre än orrar,tjädrar o rävar o kräver mer av sin skytt. Både .22lr och .17hmr har bättre egenprecision (i min värld) men de finns massor som använder den på ripjakt o de e ju bara att hålla hållen rimliga så tar det där det ska. Men jag har aldrig blivit kompis med dess oförklarliga spridning.
Publicerat December 5, 201114 yr Vid en ripjakt på fjället så är väl enbart gevär i klass 4 tillåtna? .17hmr och .22lr blir det dvs. Sent from my iPhone using Tapatalk Aha! Det var av en anledning som gemene man oftast väljer .22lr och .17hmr till ripjakten, men det var inte pga klassindelningen, utan kaliberns egenprecision. Ännu en kunskapsinjektion. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 5, 201114 yr Tja om man skall vara riktigt noggrann är det nog som så att 17 Mach2 skjuter än tätare men då den efter 60-70 meter saknar det där sjuka trycket som storebror har är det få som har intresse för kalibern, men den är verkligen sjukt bra i precisionshänseende, att eley laddar den i egna maskiner kan ha något med saken att göra, det eller att den helt enkelt är lite mindre våldsam är kanske en annan sak. /Christian
Publicerat December 5, 201114 yr Blir lite nyfiken. Varför inte 22wmr om den har precision tillräckligt för jakten?? //en som bara haft 22lr. Min quad skjuter lika bra med dem tre pipor jag har 22lr. 22wmr. samt .17hmr tror ingen av dessa har bättre egenprecision än den andra! Som alltid gäller det att hitta rätt ammo sedan att 22lr. halkar efter precisionsmässigt bortom 50 meter är rent ballistiskt.
Publicerat December 5, 201114 yr Författare De e möjligt att du har rätt Lars. Men mina egna upplevelser, inom samma avstånd, skjuter .22wmr sämre än .22lr Dels ur samma bössa cz455 samt en annan gång då jag jämförde min Anschutz .22lr med en ruger k77 i 22 wmr. Men de e ren upplevelse. Kompisen min säger att de rödvita abu vobblerna e bäst i världen på gädda men själv har jag inte fått annat än pinnar o gräs på den Såå de e välan bara att skjuta sig fram till ett eget beslut om tycke o smak.
Publicerat December 6, 201114 yr ångrar rätt starkt att jag sålde mag pipan nu dundernöt man är! hoppas jag finner tröst i 22 horneten och kan ha lite skoj med den istället!
Publicerat December 6, 201114 yr får man kapa och höra era synpunkter kring cz 512 ? fick bra kritik i senaste JoJ.
Publicerat December 13, 201114 yr Efter mycket funderingar fram och åter så ringde jag just och beställde en cz 455 varmint thumbhole 22LR med en extra pipa i 17hmr. Får väl komplettera med en 22wmr om behov uppstår i framtiden... Men jag tror nog att sexåenhalvan löser de flesta situationer jag hade kunnat komma på för en 22wmr (läs räv). 17hmr däremot ökar möjligheten vid kråkfågelskyttet på t.ex. svämgödslade vallar i jämförelse med min befintligs 22LR.
Publicerat December 17, 201114 yr Efter mycket funderingar fram och åter så ringde jag just och beställde en cz 455 varmint thumbhole 22LR med en extra pipa i 17hmr. Får väl komplettera med en 22wmr om behov uppstår i framtiden... Men jag tror nog att sexåenhalvan löser de flesta situationer jag hade kunnat komma på för en 22wmr (läs räv). 17hmr däremot ökar möjligheten vid kråkfågelskyttet på t.ex. svämgödslade vallar i jämförelse med min befintligs 22LR. Jag har nu lämnat in licensansökan på en CZ 455. Har därefter börjat fundera lite på hur jag skall göra med sikten till bössan. Jag funderar på att köra någon slags snabbfästen, detta då jag har en weaverskena som jag kan skruva fast på laxspåret. Kanske köra typ warne snabbfästen, en vortex viper 6,5-20x44 till 17hmr pipan och min gamla Zeiss conquest 3-9x40 till 22lr pipan. Men frågan blir ju då om träffläget förblir detsamma efter pip och kikarbyte (självklart får man ju testskjuta efter varje byte, men helst vill jag slippa en ny inskjutning från scratch). Hur mycket diffar pipor mellan bytena?
Publicerat December 18, 201114 yr jag har inte bytt sikte mellan pipbyterna men jag har kunnat skruva fram o tebax till bestämda punkter ( fd inskjutningen för den pipan ) och det har stämt väldigt bra, kanske inte exakt men 1-2klick går o leva med för egen del. mvh
Publicerat December 18, 201114 yr jag har inte bytt sikte mellan pipbyterna men jag har kunnat skruva fram o tebax till bestämda punkter ( fd inskjutningen för den pipan ) och det har stämt väldigt bra, kanske inte exakt men 1-2klick går o leva med för egen del. Jamen dåså, inte värre än när man skiftar ammo (och har fört klickbok) med andra ord.
Publicerat December 30, 201114 yr Fick svar på mina ställda frågor på annat sätt och bössan jag var sugen på var visst redan såld (verkar som att det är svårt att ta bort annonser ) Någon högre uppsatt får gärna ta bort inlägget! Redigerad December 31, 201114 yr med vSen
Publicerat Januari 20, 201214 yr Den hämtade jag för ett par dagar sedan. Nu är 17HMR pipan inskjuten på 100 m håll. Låg inom en 5-krona.
Publicerat Februari 10, 201214 yr 2 frågor: Ska man plastbädda sin cz 455? Hur viktig är "brake-in" på en 22lr/22wmr eller 17hmr?
Publicerat Februari 11, 201214 yr Författare Jag tyckte stockmaterialet i min american var alldeles för mjukt/klent så jag bäddade av den orsken o har inte ångrat det en sekund. Bättre träffbilder o alltid lika efter av o påmontering av pipor. Skulle förm räckt med ett par pelare men jag körde en helbäddning.
Publicerat Februari 11, 201214 yr Det skulle jag med kanske behöva då man byter pipa rätt ofta. Var kan man läsa och lära om pelarbäddning till 455an?Någon som bytt kolven på sin till nån mer 'taktisk' eller läst om någon som gjort det?
Publicerat Februari 12, 201214 yr Har min bössa inne hos robban för pelarbäddning o lite annat just pga junkkolven. finns iaf några som köpt kolv från boyds i usa o monterat tacticool kolven. ett fullgott val enligt mig om man vill ha lite tyngd. kör själv vidare på orgkolven just för smidighetens skull. med 45cm pipa så är bössan riktigt fin
Publicerat Februari 24, 201214 yr Va uppe hos robban förut under dagen o hämtade hem bössan! Väl hemma med full storm tyvärr så bestämde jag mig för o testskjuta o grovrikta siktet samtidigt horneten skulle skjutas in. Jävlar va förvånad man blev när dom första 3skotten satt hål i hål med varandra. sen vart de tyvärr för kyligt för att jag skulle kunna skjuta riktigt så lugnt som jag ville. Stort tack robban för superarbete med o fixa bössan. Mer tester med 17 pipan kommer imorgon om vädret tillåter det