Publicerat Februari 7, 201115 yr Nu på onsdag skall denna fråga dbateras och beslut skal tas i denna fråga . Man får hoppas att Riksdgaen följer Jordbruksutskottets förslag i denna fråga. Där utländska jägare inte får jaga fören efter 2 veckor efter premiären. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Debatt-och-beslut-om-forslag-kring-fjalljakt-1.15877/
Publicerat Februari 7, 201115 yr Brukar vända på steken och fundera hur en med jakträtt ovan träd gränsen ser oss likadant,att vi inte ska vara där..vi ser juh så tydligen på utländska jägare som brukar bidra till bra mycket mer jobb möjligheter och pengaflöde än den notoriska fågelhunds jägarn...tänk värt.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Den "notoriske fågelhundjägaren" dammsuger inte fjället på samma sätt som till stor del den arrangerade kommersiella jakten gör där det ser ut som hemvärnet är ute o tränar på skallgångskedja över fjället...
Publicerat Februari 7, 201115 yr Det är väl helt uppenbart att man måste minska antalet jägare första veckorna för mig blir det då lika uppenbart hur man bäst löser det. Givetvis ska vi först se till landets jägare och stänger vi för jägare från andra länder faller över 50% bort, sedan ska vi inte glömma att jakten ovan odlingsgräns kom till för att landets jägare skulle få jaga där för en rimlig slant INTE att skapa arbete eller göda turistnäringen.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Den "notoriske fågelhundjägaren" dammsuger inte fjället på samma sätt som till stor del den arrangerade kommersiella jakten gör där det ser ut som hemvärnet är ute o tränar på skallgångskedja över fjället... Sorry dåligt insatt i fågeljakten, Vi har stora problem med mycket rävar i fjällen idag inget görs,all energi går på skylla på duktiga jägare från andra länder,samma med fiske. De jag tror är bättre att satsa på räkna med utländska jägare som en tillgång och problemet ligger och kommer aldrig ligga i att jakten,utan missunnsamheten och hög andel rovdjur.. Vill minnas jakten har ytterst liten inverkan på tex ripan då den flyttar,så därför vissa ställen inte är bra år efter år. Ser själv inget problem med att en som inte är komunboende får jaga i fjällen på samma premisser som mig,eller en utlänsk då det bidrar till våran turism och flöde för näringen.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Jag känner till en drös områden där ortsbefolkningen inte längre vill jaga första veckorna just för att det myllrar av jägare det känns rätt frustrerande. Bra att du nämner rovviltet vilka tror ni kan bidra där knappast andra än dem lokala jägarna tror jag.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Jag känner till en drös områden där ortsbefolkningen inte längre vill jaga första veckorna just för att det myllrar av jägare det känns rätt frustrerande. Bra att du nämner rovviltet vilka tror ni kan bidra där knappast andra än dem lokala jägarna tror jag. Har bråkat väldigt mycket om få komma jaga i fjällen på premiss att det är med mina hundar.Men det är inte någon samebyn eller jägare som sätter stopp..Men nu kommer iaf några lockjägare från Pite trakten få jaga i vissa områden.. Alla som äger en stövare borde drömma om få jaga i fjällen där man ser räven på kilometerar,kolla in Foxhounds sida och där han jaga i extremt liknade miljöer och med framgång. Men hos han syns mer ripa även och folk här ifrån åker för gå prov..
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Jag vet att när man har planerat att jaga på ett ställe så får man veta när man ska lösa jaktkortet för ett visst område så är det fullt det säljs inga mer jaktkort där, när man frågar vilka är det som löst alla jaktkort då får man till svar Norrmän.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Jag vet att när man har planerat att jaga på ett ställe så får man veta när man ska lösa jaktkortet för ett visst område så är det fullt det säljs inga mer jaktkort där, när man frågar vilka är det som löst alla jaktkort då får man till svar Norrmän. Tycker förövrigt systemet som används med att aktivera och rappotera är uselt idag, Kräver tillgång till dator och massa onödigt krångel.. Då man inte kan spontan jaga blir det lätt trängsel..
Publicerat Februari 9, 201115 yr Författare Det sket sig det blev nedröstat men en rösts marginal, skulle vara intresant o få veta vilka från oposionen som röstade med regerings partierna. jag är mycket besviken.
Publicerat Februari 9, 201115 yr Tja vad ska man säga jag undrar mest på vilka grunder man röstar mot förslaget Skiter allt mera i denna fråga blir bara förbannad av allt tjafs.....
Publicerat Februari 9, 201115 yr Det sket sig det blev nedröstat men en rösts marginal, skulle vara intresant o få veta vilka från oposionen som röstade med regerings partierna. jag är mycket besviken. Ingen av dina kompisar som röstade emot. Dom var inte ens närvarande
Publicerat Februari 9, 201115 yr Författare Har skrivit en isändare nyss hoppas att den liberala Norran tar in den nu. FJÄLLJAKTEN IGEN Jag med flera småvilltsjägare som brukar åka o jaga på statensmark ovan odlingsgränsen hoppades på att riksdagen skulle rösta imot regeringen i denna fråga där utländska jägare får jaga på samma vilkor som vi jägare boende i Sverige. Men tyvär så föll förslaget med en rösts marginal så det blir ingen ändring av reglerna. Vad jag reagerar och retar mig på är att när det gäller denna fråga är att EU ställde en enkel fråga om varför Svenska jägare hade förtur och att utländska jägare fick vänta i två veckor på att fä jaga fågel i fjällen. Men när det gäller Vargjakten så backar inte regeringen fastän EU har hotat med EU domstolen, vad är skilnaden? Jag har inget imot licensjakten på Varg men jag förstår inte varför vår regering handlar på ett sätt när det gäller småvilltsjakten och på ett annat sätt när det gäller licensjakten på varg. Jag är mycket besviken på de riksdags ledamoter i från norr som sitter för aliansen, dom om några borde ju värna om oss i norr framför allt de som bor i fjällkomunerna. Varför funkar det i finland? Där har de som bor i landet förtur till jakten, där måste du som icke finskmedborgare vara inbjuden för att få jaga. Varför ska vi i Sverige vika oss för EU? Jag röstade nej till EU och kommer att göra det igen om det skulle vara en ny folkomröstning i denna fråga. Jag tror att detta beror på att gynna en liten grupp företagare som flyger ut Normänn och andra utländska jägare och att vi som bor i landet och fjällkommunerna får maka på oss. Nej detta beslut idag är en besvikelse. Jag säger tillsist tänk om gör rätt. Peter Forsberg, Kusmark Skogsfågeljägare och medlem i Jägareförbundet
Publicerat Februari 9, 201115 yr Tråkig utgång. Speciellt med tanke på hur klantigt det verkar ha gått till med frånvaro som inte var kvittad och tydligen en från regeringssidan som var närvarande trots anmäld frånvaro. Helt fantastiskt hur demokratin fungerar ibland... Jag skulle vilja se en undersökning på hur arbetstillfällen har skapats/försvunnit om man jämför med det gamla systemet med två veckor senare jaktstart och krav på guide eller svensk jaktkamrat. Och det nuvarande med samtidig jaktstart då dom jagar ensamma men producerar lite fler flygtimmar hos ett fåtal högljudda helikopterföretag. Jag är tillräckligt insatt för att veta att några fler jobb hos helikopterfirmorna har det inte blivit. Skulle det inte räcka med att förbjuda norrmän första veckorna innan deras egen jakt startar? Dom är inte med i EU så där borde det inte fallera För hur många svenskar åker till norge och jagar ripa? får man ens göra det på ett enkelt sätt som svensk? Och ja jag är inte opartisk i frågan, jag gillar inte norrmän i fjällen dom har förstört alldeles för många jaktdagar för mig.
Publicerat Februari 9, 201115 yr Missat detta! Hur var det nu? vem stod på vår sida? men är den öppen för eu så är den stängd för norrmän! Och oppositionen har inte sitt folk på plats som vanligt när man ska avhandla något känsligt, vi står på folkets sida men du stannar hemma så det blir som det är tänkt!!!!! Börjar bli sur på detta krypande för bryssel! TA FÖR DIG LITE!!!
Publicerat Februari 9, 201115 yr Författare Anser att det skall vara obligtorisk närvaro i kammeren när det är omröstningar. Men många som väl kommit in i riksdagen glider bara omkring och lyfter en fet lön
Publicerat Februari 9, 201115 yr Anser att det skall vara obligtorisk närvaro i kammeren när det är omröstningar. Men många som väl kommit in i riksdagen glider bara omkring och lyfter en fet lön De sätter inte bara sin regler utan även sina gränser och löner! gör vad du vill i 4 år packet betalar!
Publicerat Februari 9, 201115 yr Varför slår dom inte i hela jävla landet i presentpapper och skänker bort till EU? Vi har en regering som lägger sig platt så fort eu morrar och dessutom en opposition som inte hanterar votering om röstningsknapparna överstiger 2 i antal. Det är så man kan spy...
Publicerat Februari 11, 201115 yr Varför slår dom inte i hela jävla landet i presentpapper och skänker bort till EU? Vi har en regering som lägger sig platt så fort eu morrar och dessutom en opposition som inte hanterar votering om röstningsknapparna överstiger 2 i antal. Det är så man kan spy... Missat vargfrågan totalt? Lite fundersam här, är inte de Rödgröna för att ALLA ska ha samma rätt och värde i samhället? Hur kan man då rösta för ett förslag som stänger ute folk? Bör ju bli en indirekt diskriminering av icke svenska medborgare?
Publicerat Februari 11, 201115 yr Nu verkar regeringen backa i fjälljaktsfrågan. http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5967822
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Nu verkar regeringen backa i fjälljaktsfrågan. http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5967822 Håller på att lobba i denna fråga lite, har skickat in en skrivelse till partiledningen att det är dags att gå tillbaka till rötterna och se till landsbygden. Men framför allt att det är dags att gå imot det stora partiet i en del frågor.
Publicerat Februari 11, 201115 yr Håller på att lobba i denna fråga lite, har skickat in en skrivelse till partiledningen att det är dags att gå tillbaka till rötterna och se till landsbygden. Men framför allt att det är dags att gå imot det stora partiet i en del frågor. Jag gjorde ett foruminlägg på "Centralen" under jakt i kategorin "Vår politik". Tror dock inte att det är någon som läser där i någon större utsträckning dock...
Publicerat Februari 11, 201115 yr Håller på att lobba i denna fråga lite, har skickat in en skrivelse till partiledningen att det är dags att gå tillbaka till rötterna och se till landsbygden. Men framför allt att det är dags att gå imot det stora partiet i en del frågor. Bra Foffe! Skrivet Idag, 16:11 Foffe på 11 Feb 2011, 16:06 sade: Håller på att lobba i denna fråga lite, har skickat in en skrivelse till partiledningen att det är dags att gå tillbaka till rötterna och se till landsbygden. Men framför allt att det är dags att gå imot det stora partiet i en del frågor. Jag gjorde ett foruminlägg på "Centralen" under jakt i kategorin "Vår politik". Tror dock inte att det är någon som läser där i någon större utsträckning dock... Bra Dunderklumpen!