Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

FJÄLLJAKTSFRÅGAN

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag gjorde ett foruminlägg på "Centralen" under jakt i kategorin "Vår politik". Tror dock inte att det är någon som läser där i någon större utsträckning dock...

Finns alltid någon som läser där, bra jobbat. Har dock inte fått svar på min skrivelse en men det ska ta ca 2 månader innan man får svar.

Publicerat

Missat vargfrågan totalt?

Lite fundersam här, är inte de Rödgröna för att ALLA ska ha samma rätt och värde i samhället? Hur kan man då rösta för ett förslag som stänger ute folk? Bör ju bli en indirekt diskriminering av icke svenska medborgare?

Jag har inte missat vargfrågan, men jag bryr mig inte särskilt. Jag bryr mig om fjälljakten. Dessutom så ska du se att regeringen lägger sig platt även i vargfrågan när eu-kravet blir för tungt och om det blir en fällande dom.

Publicerat

Anser att det skall vara obligtorisk närvaro i kammeren när det är omröstningar. Men många som väl kommit in i riksdagen glider bara omkring och lyfter en fet lön :angry:

Vi har ju ett kvitteringssystem som fungerar bra OM alla föranmälda;

1) är på plats i rätt tid.

2) klarar av att trycka på rätt knapp.

3) INTE är där om man inte har anmält det i förväg.

Det är sjabbel, strul och korkat folk som ställer till det, inte omröstningssystemet i sig.

Publicerat

Anser att det skall vara obligtorisk närvaro i kammeren när det är omröstningar. Men många som väl kommit in i riksdagen glider bara omkring och lyfter en fet lön :angry:

Det går att läsa:

"En förklaring till resultatet är enligt Sveriges Radio Norrbotten att en vänsterpartist uppges inte ha hunnit rösta i tid och dessutom fungerade inte det så kallade kvittningsystemet, som ska göra att lika många riksdagsledamöter är frånvarande på båda sidor."

Undra om det är samma idiot som missade att rösta om talman för att hon hämtade kaffe. :wacko:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

HAr skickat in en motion i denna fråga till Partistämman i höst. nästa helg så har jag chansen att ställa frågor till Maud på vår distrikt stämma.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

JAg fortsätter att arbete för denna fråga, pratade med Maud Olofsson om denna fråga på distriktstämman vi hadde i helgen. Jag förklarade för henne hur vi jägare upplever detta. Hon sa att det pratas om nått slags Guide tvång hon skulle ta med sig mina åsikter till Jordbruksministern. Sen har jag även fått ett svar på ett medlemsintitiv i denna fråga. Blev inte klok på svaret men i slutet av svartet så öppnas det för alternativ.

Småviltsjakten har engagerat många medlemmar i Centerpartiet sedan regeringen 2007 beslutade att ändra i 3§ rennäringsförordningen, vilket innebar att det inte längre blev möjligt att utestänga utländska jägare från småviltsjakten i fjällen. Bakgrunden till beslutet var att turistföretag anmält att dåvarande regler kunde diskriminera de som inte är bosatta i Sverige, vilket strider mot EG-fördraget om fri rörlighet för tjänster.

Förändringen har bidragit till att det på senare år skett en ökning av antalet jägare från andra länder till Sverige. Det är positivt så till vida att de utländska jaktturisterna skapar förutsättningar för nya jobb inom alltifrån hotell och affärer till turistföretag i några av landets mest glestbefolkade delar. Det negativa är att det ökade antalet jägare också innebär ett påtagligt större jakttryck.

Centerpartiets bedömning är att det inte är något alternativ att återgå till det regelverk som rådde tidigare. Bestämmelserna och tillhörande rättspraxis ger synnerligen få möjligheter att begränsa jägare vad gäller bosättningsort. Däremot skulle det vara möjligt att åstadkomma regionala begränsningar bara de är effektiva, nödvändiga och proportionerliga.

Jordbrukverket har tillsammans med länsstyrelserna ansvaret för att utforma förordningar och upplåtelseformer. Centerpartiet menar därför att givet speciella förhållanden och förutsättningar som råder lokalt för småviltsjakten kan länsstyrelserna överväga om det är rättsligt möjligt att införa någon form av företräde till personer som har jakten och fisket som en väsentlig del av sin försörjning eller som bor i de fjällnära områdena.