Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag tröttnade på tjafset i lokalblaskan

Featured Replies

Publicerat

Ett par dagar nu har en "kvinna" mumlat på i ordet fritt i lokalblaskan hur elaka o grymma vi jägare är och att vi borde förbjudas att jaga.

Nu tröttnade jag och skrev ett svar.

Inte det bästa men jag var lite pist of.

Till kvinna utan jaktvapen:

Eftersom du enligt din signatur har vapen men inte jaktvapen så antar att du då är sportskytt!

Jag förstår inte ditt agg mot jägarkåren.

Människan är och förblir köttätare och jägare, det kan vi inte göra något åt.

Köttet som kommer från det vilda i skogen har garanterat haft ett mycket bättre liv och en mindre stressfull död en vad köttet som du handlar på din lokala butik har haft.

Visst man behöver inte gilla jakt men man måste se saker för vad de är och inte för hur man vill se dom.

Formulerar man sig på det sättet du gör med "försvarslösa och oskyddade djur" så har man enligt mig personifierat eller Disneyfierat sin syn på djur o natur.

Till en början ska vi komma ihåg att vi människor bara är djur och inget annat hur gärna vi än vill att det ska vara så. Om du har missat det så är naturen grym. När våra älskade rovdjur (nu var jag ironisk) slår ett byte så har de inte en tanke på att djuret ska dö så fort och smärtfritt som möjligt utan de vill helt enkelt få ner djuret så de så snart som möjligt kan börja äta av det.

Det finns otaligt med film och olika dokumentationer som visar just detta. Sen leder inte alla rovdjurs attacker till att bytet dör där det är tänkt utan många ggr så kommer bytesdjuret undan men med så kraftiga skador att det till slut dukar under. Det är naturens lag, men när vi kommer till oss människor så ska vi stå utanför den helt plötsligt. När vi jägare jagar och skjuter på ett djur måste vi enligt lag göra ett eftersök på djuret om det inte faller på platsen. Merparten av alla trafik olyckor sker i tidig gryning, sen skymning och natt. Det är enligt lag förbjudet att jaga klövvilt med hund i mörker så hundarna kan inte vara orsaken till många av trafikolyckorna. En hetsig hund är ingen bra jakthund så den diskvalificerar sig själv från jakt.

Din benämning på föraren i bilen som i ena meningen är " fartdrulle" o i nästa mening är oskyldig förstår jag inte...Man är fartdrulle innan man krockar med ett djur o när man avlider av skadorna så är man ett oskyldigt offer?

Dagens jakt är nog så långt från masslakt man någonsin varit i moderna tider, i stor sett all jakt är reglerad med jakttider och förhållningsregler mm.

Försök sätt dig in i hur det skulle se ut om ingen jagade, som du skriver så kan en jägare "ibland" göra en human insats för ett sjukt eller skadat vilt. Vem skulle göra det om inte jägarkåren fanns?

Vem skulle sköta alla de trafikeftersöken som blir resultatet av att ingen jagar. Vem skulle forsla bort och avliva skabbrävar och grävlingar som irrat sig in i städer o garage?

Vem skulle skjuta o jaga bort svartfåglarna från städer och byar där de skapar stora problem för de boende?

Du är välkommen att följa med på jakt så du får uppleva med egna ögon hur det går till i verkligheten.

Stolt jägare/viltvårdare.

//

Publicerat

<stående ovationer>

Bra skrivet!!!

Sen om det ramlade ner en polett eller inte lär inte historien förtälja...

Publicerat

Lysande :excl:

Publicerat

väntar på svar!! bravo!

Publicerat

Mycket bra skrivet! Blir så trött på allt dravel som skrivs i kommentarer till diverse artiklar på nätet. Önskar att man som du orkade skriva en inlaga för att ge en annan vinkel på vad som skrivs, men blir så f-bannat trött och arg på dom så jag inser att det antagligen inte skulle gynna någon att skriva en massa okväden. Keep it up!

Publicerat

Bra skrivet! :o

Publicerat

Ett par dagar nu har en "kvinna" mumlat på i ordet fritt i lokalblaskan hur elaka o grymma vi jägare är och att vi borde förbjudas att jaga.

Nu tröttnade jag och skrev ett svar.

Inte det bästa men jag var lite pist of.

Till kvinna utan jaktvapen:

Eftersom du enligt din signatur har vapen men inte jaktvapen så antar att du då är sportskytt!

Jag förstår inte ditt agg mot jägarkåren.

Människan är och förblir köttätare och jägare, det kan vi inte göra något åt.

Köttet som kommer från det vilda i skogen har garanterat haft ett mycket bättre liv och en mindre stressfull död en vad köttet som du handlar på din lokala butik har haft.

Visst man behöver inte gilla jakt men man måste se saker för vad de är och inte för hur man vill se dom.

Formulerar man sig på det sättet du gör med "försvarslösa och oskyddade djur" så har man enligt mig personifierat eller Disneyfierat sin syn på djur o natur.

Till en början ska vi komma ihåg att vi människor bara är djur och inget annat hur gärna vi än vill att det ska vara så. Om du har missat det så är naturen grym. När våra älskade rovdjur (nu var jag ironisk) slår ett byte så har de inte en tanke på att djuret ska dö så fort och smärtfritt som möjligt utan de vill helt enkelt få ner djuret så de så snart som möjligt kan börja äta av det.

Det finns otaligt med film och olika dokumentationer som visar just detta. Sen leder inte alla rovdjurs attacker till att bytet dör där det är tänkt utan många ggr så kommer bytesdjuret undan men med så kraftiga skador att det till slut dukar under. Det är naturens lag, men när vi kommer till oss människor så ska vi stå utanför den helt plötsligt. När vi jägare jagar och skjuter på ett djur måste vi enligt lag göra ett eftersök på djuret om det inte faller på platsen. Merparten av alla trafik olyckor sker i tidig gryning, sen skymning och natt. Det är enligt lag förbjudet att jaga klövvilt med hund i mörker så hundarna kan inte vara orsaken till många av trafikolyckorna. En hetsig hund är ingen bra jakthund så den diskvalificerar sig själv från jakt.

Din benämning på föraren i bilen som i ena meningen är " fartdrulle" o i nästa mening är oskyldig förstår jag inte...Man är fartdrulle innan man krockar med ett djur o när man avlider av skadorna så är man ett oskyldigt offer?

Dagens jakt är nog så långt från masslakt man någonsin varit i moderna tider, i stor sett all jakt är reglerad med jakttider och förhållningsregler mm.

Försök sätt dig in i hur det skulle se ut om ingen jagade, som du skriver så kan en jägare "ibland" göra en human insats för ett sjukt eller skadat vilt. Vem skulle göra det om inte jägarkåren fanns?

Vem skulle sköta alla de trafikeftersöken som blir resultatet av att ingen jagar. Vem skulle forsla bort och avliva skabbrävar och grävlingar som irrat sig in i städer o garage?

Vem skulle skjuta o jaga bort svartfåglarna från städer och byar där de skapar stora problem för de boende?

Du är välkommen att följa med på jakt så du får uppleva med egna ögon hur det går till i verkligheten.

Stolt jägare/viltvårdare.

//

lite småsur märker jag. ;)

Publicerat

Mycket bra skrivet

Publicerat

Bra svarat !!

Publicerat

Riktigt bra svarat.

Hoppas att det gav nån effekt då det kan vara lite svårt för en "del" människor att se verkligheten men den finns där bara man öppnar upp ögonen och ser det för vad det är ;) istället för att leva i nån J***a sagovärld.

tummen upp :)

Publicerat

Bra skrivet, dock så skall det vara än och inte en i följande mening;

Dock så framgår budskapet smärtfritt ändå... ;):D

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tack, nu vet jag att det ni läser är som att predika i kyrkan dsv alla pratar samma språk.

Lite småsur JA, blir så trött på detta mumlet om att vi är sååå elaka mot de små djuren.

Vi gör det vi har laglig rätt till att göra.

Stavar som ÄN kråka så det är inget konstigt att ett o annat stavfel letar sig in.

Min kombattant stavar inte ett skit bättre + att meningsbyggnaden är betydligt sämre än vad man kunde förvänta sig.

" Dagens jakt handlar mer om "masslakt" där tusentals skjutgalna och skjutglada jägare angriper"

Ett citat från tidningen..

//

Publicerat

Mycket bra skrivet " applåder"

MVH

Eas

Publicerat

Fy fan vad bra Lasse!

//F

Publicerat

kanon bra skrivet Lasse :blush:

Publicerat

Lasso!...

Du är inte så dum som jag ser ut. -_-

Publicerat

Det är så här vi ska bemöta jaktmotståndet i media, varje galet inlägg från jaktmotståndare borde få liknande svar.

Jag vet att det är en omöjlighet, men det kan vara en vision.

Det är ofta man stöter på mer eller mindre begåvade inlägg om jakt i dagspressen, men svaren hamnar sedan på forum liknande vårt, eller jaktpressens nätsidor, MEN det är i dagspressen och lokaltidningarna svaren skall hamna för att gemene man ska få flera synvinklar av debatten.

Bra skrivet och formulerat.

Mycket bättre skrivet en många av "våra" motståndare. :ph34r:

Publicerat

Publicerat?

Mvh!

Publicerat

Har ni läst dagens ledare i Smålandspsoten?

www.smp.se

Vargen som offer

Kan bevisligen komma en hel del gott även från Småland...

Publicerat
  • Författare

Har ni läst dagens ledare i Smålandspsoten?

www.smp.se

Vargen som offer

Kan bevisligen komma en hel del gott även från Småland...

http://www.smp.se/ledare/vargen-som-offer(2273270).gm

Antar att detta är den du läst.

EDIT: För sent...

Edit: Hipshot var snabbare :rolleyes: / Rikard Admin

//

Publicerat
  • Författare

Publicerat?

Mvh!

har inte kollat dagens tidning. Antar att det kommer i morgon eller så.

//

Publicerat

Jag hittade en del kommentarer angående att man skulle starta jakt på jägare och behandla jägarna på samma sätt som jägarna behandlade vargen, dvs skjuta jägare så jag anmälde inläggen med följande kommentar:

Kolla på dessa inlägg som ett exempel och byt ordet Jägare mot Invandrare eller Homosexuell och ställ er frågan om man hade fortfarande hade fått skriva på er, i dessa fall klart rasistiska och könsdiskriminerade blogg.

Men det är ju klart, med ert förlutna som den mest pro-nazistiska tidningen under 1930 talet har ni ju fortfarande ganska mycket historia att leva upp till!

Pinsamt, Aftonbladet, Pinsamt!

Publicerat

Bra skrivet, Skuris!

Publicerat

bra gjort skuris

Mvh Fredrik

Publicerat

http://www.smp.se/ledare/vargen-som-offer(2273270).gm

Antar att detta är den du läst.

EDIT: För sent...

Edit: Hipshot var snabbare :rolleyes: / Rikard Admin

//