Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag tröttnade på tjafset i lokalblaskan

Featured Replies

Publicerat

Sidan finns tydligen inte kvar ? :huh:

Jodå när jag klickar på länken kommer jag rätt även om det tar ett tag..

Vass formulering av Örjant förövrigt, fan va bra!

Publicerat

Jodå när jag klickar på länken kommer jag rätt även om det tar ett tag..

Vass formulering av Örjant förövrigt, fan va bra!

Nä, länken är död för mig, men det gick att gå in på SMP direkt och läsa.

Mycket bra skrivet !

Och hatten av för Orjants känga till Aftonhoran också. :D

Publicerat

Jag hittade en del kommentarer angående att man skulle starta jakt på jägare och behandla jägarna på samma sätt som jägarna behandlade vargen, dvs skjuta jägare så jag anmälde inläggen med följande kommentar:

Kolla på dessa inlägg som ett exempel och byt ordet Jägare mot Invandrare eller Homosexuell och ställ er frågan om man hade fortfarande hade fått skriva på er, i dessa fall klart rasistiska och könsdiskriminerade blogg.

Men det är ju klart, med ert förlutna som den mest pro-nazistiska tidningen under 1930 talet har ni ju fortfarande ganska mycket historia att leva upp till!

Pinsamt, Aftonbladet, Pinsamt!

Bra gjort!

Något som jag tycker är intressant är också dessa 19 kistor som bars fram av fältbiologerna. Hur skulle det se ut om man tog en kista för varje hund som vargen tagit och staplade på hög framför riksdagshuset?

Publicerat

Jag hittade en del kommentarer angående att man skulle starta jakt på jägare och behandla jägarna på samma sätt som jägarna behandlade vargen, dvs skjuta jägare så jag anmälde inläggen med följande kommentar:

Kolla på dessa inlägg som ett exempel och byt ordet Jägare mot Invandrare eller Homosexuell och ställ er frågan om man hade fortfarande hade fått skriva på er, i dessa fall klart rasistiska och könsdiskriminerade blogg.

Men det är ju klart, med ert förlutna som den mest pro-nazistiska tidningen under 1930 talet har ni ju fortfarande ganska mycket historia att leva upp till!

Pinsamt, Aftonbladet, Pinsamt!

+1

Publicerat

Riktigt bra skriven ledarsida i Smålandsposten! Får se om min kommentar kommer med... :blush:;):D

Dessutom så var det en riktigt sylvass kommentar du kom med orjant! :excl::D

Redigerad med Dunderklumpen

Publicerat

Jo Aftonbladet har en del gammal skåpmat i gömmerna som de själva borde reda ut innan de hoppar på andra, som t ex vår Drottning Silvias pappa. ;);)

Publicerat

Nä, länken är död för mig, men det gick att gå in på SMP direkt och läsa.

Det beror på att ".gm" inte följer med i länken när man klickar på den vilket gör att länken inte är korrekt.

Klicka på länken från Linkis inlägg så funkar det. :)

Publicerat
:D såg att han fått svar från Mattias Irving, känner karln ifråga, trevlig, men så vänsterextrem man kan bli. Brukar ofta skriva artiklar om Svensk vapenexport mm....
Publicerat

denna ledaren stod i mitt livs första dagstidning som kom idag!! dock bara två månaders gratis på prov som jag tänkte ha att tända i pannan med, reklamen är det ju alldeles för mycket "glanspapper" i och det funkar inte..

men man kanske skulle ha kvar tidningen när dom skriver sånt här trevligt :rolleyes:

bra skrivet skuris och örjant!

Publicerat

Lassemannen, du är ju både smart och vältalig när du sätter den sidan till, vem hade trott det? :lol:

Bra jobbat.

ÖrjanT, man måste ju bara älska tonen i ditt inlägg :wub:

Publicerat

Bra gjort!

Något som jag tycker är intressant är också dessa 19 kistor som bars fram av fältbiologerna. Hur skulle det se ut om man tog en kista för varje hund som vargen tagit och staplade på hög framför riksdagshuset?

äsch vi kan väl ta kistor för varje får som vargen har tagit med också

Publicerat

Faller även jag in i lovsången till Skuris & Orjant :wub:

Publicerat
  • Författare

Publicerad

Lite omskriven, min fundiga inledning försvann <_<

Sista ordet fick jägarna.... nu är det slut debaterat enligt redaktionen..

Debatt.pdf

//

Publicerat

Lite kul att redaktionen tar ett sådant beslut att de aktivt går in och försöker stoppa debatten, dessutom på ett för jägarna ganska positivt sätt. Man undrar ju hur de har resonerat runt detta.

Publicerat

I synnerhet SMP brukar vara jakt o landsbygds vänliga.. Om man kan utrycka det så...

Publicerat

Det var en trevlig och jordnära artikel att läsa....det gillar vi!!

Allt var väl såpass självklart, så redaktören själv tyckte väl att det började bli fånigt att låta någon argumentera imot =)

Publicerat

Funderar även jag på att skicka in en text till lokaltidningarna i länet... Dock vill jag få lite synpunkter från er, om det är OK för trådstartaren?

Jag har länge hävdat att varg har en plats i den svenska faunan, som vilket annat inhemskt rovdjur som helst. Den svenska vargen och den nuvarande licensjakten på varg är dock fortfarande ett hett ämne, men att varg skall finnas inom Sveriges gränser, det anser jag fortfarande. Dock är det helt klart på tiden att det skall bedrivas jakt på en djurart som blivit så beskyddad, älskad och daltad med så att den blivit oskygg för människan, vår boskap och våra husdjur.

Riksdagen har beslutat om att det skall finnas ett tak på 210 vargar i landet, och har därför gett Naturvårdsverket i uppdrag om att överväga hur stor andel av stammen som skall få skjutas. Naturvårdsverket beslutade om att en licensjakt på 20 vargar skulle gynna vargpopulationen genom att ta bort några av de vargar med de dåliga gener som vargstammen fortfarande lider av. Ett annat problem som vargstammen dras med är att det saknas en naturlig invandring av vargar med nya gener från norr och våra östliga grannländer.

Visst kan man tycka att varg är det vackraste djuret som finns, då vargen fascinerar, intresserar och berör människor världen över. Men om vi skall ha en vargstam i Sverige måste det bedrivas en årlig decimering av den och precis som all annan decimering utav viltstammarna i landet som avlivas det djur genom olika sorters jakt.

Det som gör jakt och vargjakt så intressant att skriva om är att det för många är okänt, känslomässigt berörande och på så sätt även exotiskt. De människor som blir svårt berörda av att djur jagas och blir dödade bor ofta i miljöer som på många sätt är onaturliga och de kommer oftast inte i kontakt med hur naturen fungerar. De vill inte tro att den värld de lever i kan vara så grym att ett djur måste dö för att ett annat skall kunna överleva. Detta vet jag med säkerhet, då jag har varit ett sådant barn.

Jag har själv slagit över till en annan kanal när ett lejon, leopard eller en varg slagit en antilop, zebra eller en älg. Men jag har dock vaknat upp från denna drömvärld, jämfört med de som fortfarande inte vill förstå att detta är naturligt. Det är ett naturligt beteende att en jägare skjuter en varg, älg eller hare, men jag vet samtidigt att det är ett mycket svårt uppvaknande, då många barndomsminnen, fantasier och drömmar slås i spillror ute i eluppvärmda villor och lägenheter ute i landet. Därför måste vi börja informera och utbilda barn och ungdomar om hur naturen ser ut och hur den fungerar.

Detta måste göras inte bara i städer, utan även på landsbygden. Alla Sveriges barn, ungdomar, ja till och med vuxna måste få en verklig uppfattning om naturen. Folk kan inte fortsätta tro att jägaren är en blodtörstig mördare som bara vill ha mer kött i sin frys eller en prydnad på sin vägg och att det är därför han skjuter lilla söta Bambi, Lille skutt eller den stora stygga vargen.

Alla djur i Sverige påverkas av oss människor. Alla djur inom landets gränser måste hållas inom en balans och det är därför det helt enkelt inte går att ha tusentals vargar i Sverige. För vart skall dessa få plats när det uppkommer så stora problem med den stam vi har i dagsläget?

Publicerat

Har tanten skrivit tillbaka och i så fall vad ? Tror nog att kärr.... i så fall får fila en stund på svaret :D

Publicerat

Hej

I min lokalblaska så skrev en SNFnisse en ,(som vanligt), helt osaklig insändare om att all snarjakt omgående borde förbjudas pga ETT felfångat lodjur i Strömsund,. Jag skrev då ett motinlägg och fick naturligtvis ett mothugg från nå´n totalt jaktokunnig dam som tyckte att jag hade "Vidriga skäl för att jaga med snara", jag var den lägsta formen av nöjesjägare osv....

Intressant är dock att SNF ännu inte försökt bemöta en erfarenhetsmässigt skriven motinlaga, dessutom med stöd av flera forskningsrapporter.

Men problemet är att heller ingen jägare har stöttat denna insändare, och det är vi jägare SKITDÅLIGA på.

SNF och flera antijaktsekter med en trebokstäversförkortning är proffs på detta, vi måste mobilisera på samma vis!

Har en jägare gjort en inläga så behövs backup, skriver samma person igen så verkar det bara som om han står ensam med sina åsikter.

Skuris och Orjant har gjort precis vad som krävs, låt detta inspirera övriga. Jag har skickat PM till dessa för att förhoppningsvis få dem att trycka över sina insändare til "min" blaska, annars är det lätt att sprida en inlaga tex genom att söka efter alla lokaltidningars e-postadress via en sökfråga. Det krävs bara några knapptryckningar för att sprida en jägarinlaga till MÅNGA blaskor. Alltid är det en viss andel som kommer att ta in det du skrivit.

MVH FinneoTysk

Publicerat

Hej Klump.

Ett kanonbra inlägg!!

Men tryck över till flera tidningar när du ändå håller på, kolla på nå´n sajt som tillhandahåller adresserna till våra lokaltidningar. Dalatidningarna, Värmlands Folkblad ,Sundsvalls Tidning mfl, prova även Stockholmsdrakarna.

Skickar du till 20 redaktioner så borde du få minst 50% utdelning på en så välskriven inlaga.

MVH FinneoTysk

Publicerat

Hej Klump.

Ett kanonbra inlägg!!

Men tryck över till flera tidningar när du ändå håller på, kolla på nå´n sajt som tillhandahåller adresserna till våra lokaltidningar. Dalatidningarna, Värmlands Folkblad ,Sundsvalls Tidning mfl, prova även Stockholmsdrakarna.

Skickar du till 20 redaktioner så borde du få minst 50% utdelning på en så välskriven inlaga.

MVH FinneoTysk

Här är en bra länk till blaskorna, om ni inte sett den innan.

http://www.internetstart.se/tidningar.asp

Publicerat

Försök att skicka direkt till de respektive tidningarna.. Det finns funktioner för att mer eller mindre spamma landets alla tidningar via autofunktioner och jag är rätt säker på att tidningarna är ovilliga att publicera såna grejer som kommer den vägen. Har för mej att vår egen lokalblaska gjorde det och de satte då foten direkt ned i latrinhinken, insändaren innehöll en rad grova felaktigheter och tidningen fick hejdlöst mycket skit för publiceringen. Föranledde en text från chefredaktören med ngn form av ursäkt och vad det nu var.. har ett diffust minne av att det var halvkul faktiskt.

Så ragga adresser och skicka till varje enskild redaktion...vilket kanske var FinneoTysks rekomenation ..mej jag förtydligade den lite bara :unsure:

Mvh!