Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spjutjakt

Featured Replies

Publicerat

Är faktiskt mycket tveksam till att skicka denna länk på just avdelningen bågjakt. Detta handlar om spjutjakt och filmen är ganska osmaklig när man är van att det räcker med en välriktad pil på både elefant och flodhäst. Men om den ligger här så kan jag enkelt fimpa tråden vid behov.

I denna länk kommer ni att få se hur man jagar på lokalt sätt i afrika.

De har en annan vardag och skaffar sitt käk på detta vis. Vet inte var eller när detta är filmat. Inte heller hur ofta dessa jakter inträffar.

Frågan är ju om man inte skulle föredra att låta troféjägare sköta jakten istället?

Denna film kanske ska visas för alla som har en romantiserad bild av lokalbefolkningens jaktmetoder och närhet till naturen. En vanlig förekommande sådan bland diverse muppar bland jakthatare. I deras ögon är ju troféjakten den mest avskyvärda jaktformen av alla. Men efter att ha sett denna film så föredrar jag nog troféjakt med båge och gevär.

Vi ska nu se ett lokalt jaktlag i afrika:

Publicerat

orkar inte titta, är det den där det går åt ca 500 spjut av 90 små infödingar ?

Publicerat
  • Författare

orkar inte titta, är det den där det går åt ca 500 spjut av 90 små infödingar ?

Ja, nåt i den stilen är det nog!

Publicerat

Fy fan vad vidrigt

Publicerat

Rent teoretiskt så skulle det ju vara bättre att få dit betalande jaktgäster som skötte avlivningen av djuren i fråga.

Landet får in pengar, lokalbefolkningen kan få arbete som jaktguider, jägarna tar trofeerna och lokalbefolkningen tar köttet, och djuren dör snabbt utan att plågas.

En win-win situation rent teoretiskt.

Dock kan det ju finnas saker som jag inte vet om/tänker på i detta, som kan krångla till det rent praktiskt, men i teorin.. ;)

Publicerat

Riktigt osmakligt och hemskt att se detta :(

Publicerat

ikke pent, nei. men om man setter det i sammenheng med enkelte trofejegere....

her ser vi lokalbefolkning som jagar med de vapen de har tilgjengelig...

(å la trofejegere ta seg av jakten i stedet er kanskje ingen dum ide.)

spörsmålet er hvilketrofejegere man bruker...

de selger trofejakt turer både i USA og Hawai der de går på spjutjakt og knivjakt etter vildsvin.

det er en folkesport. större knivprodusenter som SOG, cold steel o.l. har faktisk spesiallagede kniver for dette...

og da snakker vi om vestlige folk som HAR tilgang på andre våpen.

knivjakt pågår på den måten at de sender en hel skokk med hundar etter villsvinet. når de har slitt ut, bitt og revet nok i byttet så går "jegeren" fram å gir nådestötet...

jeg må si at å se en forretningsmann eller hillbilly i olabukse og sjorte stikke et dyr med kniv for tiende gangen for han bomma de 9 förste er faktisk värre...

Publicerat
  • Författare

ikke pent, nei. men om man setter det i sammenheng med enkelte trofejegere....

her ser vi lokalbefolkning som jagar med de vapen de har tilgjengelig...

(å la trofejegere ta seg av jakten i stedet er kanskje ingen dum ide.)

spörsmålet er hvilketrofejegere man bruker...

de selger trofejakt turer både i USA og Hawai der de går på spjutjakt og knivjakt etter vildsvin.

det er en folkesport. större knivprodusenter som SOG, cold steel o.l. har faktisk spesiallagede kniver for dette...

og da snakker vi om vestlige folk som HAR tilgang på andre våpen.

knivjakt pågår på den måten at de sender en hel skokk med hundar etter villsvinet. når de har slitt ut, bitt og revet nok i byttet så går "jegeren" fram å gir nådestötet...

jeg må si at å se en forretningsmann eller hillbilly i olabukse og sjorte stikke et dyr med kniv for tiende gangen for han bomma de 9 förste er faktisk värre...

Ja, många gånger måste man nog sopa rent framför egen dörr först!

Publicerat

Ja herrejösses, men det är väl fattiga människor som jagar för överlevnad med till buds stående medel.

Musiken var ju förövrigt lika vidrig som djurens lidande, man kan ju undra vad den som klippt ihop en sådan film med den ljudsättningen vill uppnå?

Publicerat

Osamkligt men så har jakten gått till sen vi började äta kött, iallafall strax efter att vi började jaga själva.

Innan va det ju att stjäla från andra rovdjur.

Läsa kommentarerna på tuben va ju underhållande..

Typ.. de jävlarna dödade babyflodhästen oxå....

Men hur man än ser på det så krävs det en hel del mod att rusa på en vatten buffel med ett spjut..

Eller en elefant för o inte tala om flodhäst..

Finns ju hur många storrys o filmer som helst där den store... jägaren blir anfallen av dylika djur o då har man 5 gubbs med dubbelpang i rejäla kalibrar o skiter ändå i byxan ;)

Det jag blir nyfiken på..

Är om filmteamet betalat för att få "narturliga" jaktscener...

Tror inte det är speciellt många ställen där det jagas så längre.

Men jag kan ju ha fel.

Publicerat

Fy faan................ :unsure:

Jag satte dock på mute efter 30 sekunder.

Publicerat
  • Författare

Fy faan................ :unsure:

Jag satte dock på mute efter 30 sekunder.

Tyckte mest det påminde om melodifestivalen 2010 :lol:

Musikmässigt alltså. Vet inte om de kastar så mycket spjut där!

Publicerat

Då är då knivjakten bättre i alla fall för om man sticker djuret på rätt sätt då dör dom direkt

Publicerat

Tyckte mest det påminde om melodifestivalen 2010 :lol:

Tittar du på sånt ?

Publicerat

Då är då knivjakten bättre i alla fall för om man sticker djuret på rätt sätt då dör dom direkt

jo, om dom sticker på rätt sätt. men det gjör dom ikke.

gå på youtube å skriv "boar knife hunt" eller "hog knife hunt" å se.

först brukar dom hundar som stresser, river og biter i lengre tid. (og vi snakker ike en, to,tre hundar. neida, vi snakker 10-12 hundar som går til angrep...)

fram til de tör å närme seg grisen nok til å pröve å stikke. der muligheten for å stikke rett med en gang går mer på flax enn på kunnskap.

uansett så tenkte jeg på sammenlingningen:

en innfödt som ikke har så veldig mye våpen å velge mellom, og en vestlig forretningsmann eller hillbilly som mest sannsynlig har skapet fullt av div vapen hjemme. og allikehvel velger å bruke kniv for å vise sin "manhood"

"ooo, se på meg, jeg tör å stikke en kniv i en villgris som har blitt banka av hundene mine i et par timer först..." :wacko:

Publicerat
  • Författare

Tittar du på sånt ?

Nej, för fasen! Hörde när ungarna kollade. :lol:

Publicerat

Fin räddning JS hehe :P

Publicerat

Jag vill reflektera över några få saker.

1: Om det här verkligen är fattiga människor som söker mat för dagen så skall man nog passa sig för att fördömma i allt för starka ordalag. Om jag själv eller min familj svälte skulle jag nog tänka mer på att mätta mig och dem än på hur djuren dog.

2: Tyvärr mistänker jag att NS har en poäng i sin sista kommentar.

3: För att vara "naturfolk" så verkar de ha dålig koll på var på djuret spjutet gör mest skada.

4: Flera fel gör inte ett rätt. (Med tanke på kniv jakt enligt tidiare inlägg)

5: Vi gör nog bäst i att fokusera på vår egen jakt. Även om den ur djurens synvinkel är miltals bättre än detta så kan även vår jakt se konstig ut i andras ögon.

// Henrik

Publicerat

Fin räddning JS hehe :P

Publicerat

Det här handlar väll också nästan om infödingar och lokala jaktbestämmelser. Kolla vilken björnhund !

Publicerat

Man ska nog vara försiktig att döma dessa människor för hårt. För deras del hänger kanske hela familjens existens på jaktens utgång. Vi här i den "civiliserade" världen har oftast allt för lätt att döma ut naturfolkens handlings sätt. Dom gör bara vad deras förfäder gjort o lärt dem i kanske tusentals år. Vilka är vi då att döma ?

Publicerat

Haha fy fan vad var det en laika eller?

Det här handlar väll också nästan om infödingar och lokala jaktbestämmelser. Kolla vilken björnhund !

Publicerat

Vet inte. Var inte så snabb i blicken. Men fort går det och han verkar inte direkt bjørnrädd...

Publicerat

Det var nog det värsta jag sett hade då inte vela stå där och pilla med en pinne

Publicerat

Skjuter dom inte med en kalasnikov i filmen? Tycker det ser ut som den andra gubben håller i en sådan.

MVH:Ludde