Publicerat Februari 18, 201115 yr Hej alla. Vargtilldelningen gjorde att det var nära, men loidiotin avgjorde det hela för min del! Är det inte dags att bojkotta statliga jaktkortet nu?! Våra pengar går till Naturvårdsverket som har en helt egen agenda hur vårt rovvilt INTE skall förvaltas. Det sk lokala inflytandet är inte ens ett skämt, och för dessa byråkrater ställer vi upp med frivilliga inventeringar, eftersök, rävkoll osv. Nu får det vara nog!!! Mitt förslag är att vi hanterar detta som en konflikt tex med din hyresvärd, du betalar in avgiften till någon opartisk, i hyresträtor tror jag det skall vara Länsstyrelsen.Visa att du betalat din avgift, men Nav skall då inte ha en krona från mej iaf! Lämpligt vore väl om Jägareförbundet o JRF tillhandahöll ett dylikt konto, vissa Länsstyrelser verkar ju inte direkt objektiva i frågan, heder åt Värmland dock. Vad säger dom juridikkunniga om detta sätt att protestera mot det uppenbara sabotaget mot det lokala inflytandet från verket? Hoppet att ansvarig minister skall ingripa mot detta är nog nära lika med noll, vi jägare måste nog agera själva. FinneoTysk
Publicerat Februari 18, 201115 yr Som jag ser de är att de kan hända saker på 2 sätt, vargar börjar "försvinna" eller att flera personer troligen barn går åt. Då myndigheterna är bara rövhål som gör inte ett piss.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Problemet är att vår jakträtt börjar försvinna. På rovdjuren är vi jäkligt hårt hållna redan. Endera dan kommer vi vara lika hårt hållna om maten till rovdjuren.....dvs rovdjurens bytesdjur. En tidsfråga innan det införs licensjakt på rådjur, hare mm, för att de är så få föryngringar i landet..... Det här FÖR dumt...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Förstår dig, men ärligt talat vem kommer bry sig? vi har några som inte betalar? är det ett problem för staten? knappast bättre tankar behövs! Erlandsson bör svettas, 6 mån efter valet är han som borta och låter sina verk agera som herrelösa. Fler tankar?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Vi är en utav Sveriges största organisationer, men låter oss hunsas som löss..... Sätt ner klacken för fan och diktera vilkoren för de som ändå alldrig eller sällan är i skogen. Vi är den största gruppen människor som vistas i särklass mest i naturen, ändå har vi tydligen minst att säga till om. Vår samlade kunskap om vilttillgången är intet värd, och den kunskapen är enorm. Betydligt större än några få tjänstemäns kunskap som vänder och vrider deras bristfälliga "fakta". Ryt ifrån, och ryt ifrån REJÄLT denna gång.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Ber om ursäkt men för en gång skull är jag riktigt j-a arg. Nu förstår även jag hur de har det i varglänen....
Publicerat Februari 18, 201115 yr Som jag skrev i en annan tråd. Vi slutar att lämna in några inventeringsresultat eller observationer. Möjligen skulle vi kunna hålla ihop informationen på krets nivå men där stannar den. Resultatet skulle bli att myndigheter inte skulle få en susning om antal djur. Och det blir pasta hela veckan. Men att få ihop nån typ utav bojkott av något slag är väl omöjligt.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Mycket känslor här, man Jaktkortet är lagstagat! Utan det så får du, enligt lag, inte jaga!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Som jag skrev i en annan tråd. Vi slutar att lämna in några inventeringsresultat eller observationer. Möjligen skulle vi kunna hålla ihop informationen på krets nivå men där stannar den. Resultatet skulle bli att myndigheter inte skulle få en susning om antal djur. Och det blir pasta hela veckan. Men att få ihop nån typ utav bojkott av något slag är väl omöjligt. Detta förslag låter vettigast... Är själv endast uppgiven, även om jag inte berörs av lodjurstilldelningen.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Inte heller jag är berörd av något med lodjur men jag kan helt förstå aggregationerna för dom som är. Tids nog blir väl även jag berörd. Jag vet att jag för några år sedan läste i metro om en galt som härjade i Stockholm och inte fick den leva särskilt länge och folk va ju som vettskrämda. Vad fanns det för grund att ha ihjäl en sån? Ingen mer än att den var där den inte skulle va precis så som vi ser på lo och varg. Hade varit kul å se hur länge en varg eller ett lo hade fått gå runt på gatorna i Stockholms innerkärna. Stureplan kanske
Publicerat Februari 19, 201115 yr Som jag skrev i en annan tråd. Vi slutar att lämna in några inventeringsresultat eller observationer. Möjligen skulle vi kunna hålla ihop informationen på krets nivå men där stannar den. Resultatet skulle bli att myndigheter inte skulle få en susning om antal djur. Och det blir pasta hela veckan. Men att få ihop nån typ utav bojkott av något slag är väl omöjligt. här i jämtland så sköter länstyrelsen om detta med inventering, vilket inte är bra då vi inte har nån kontroll på antalet lon skulle ni bojkotta inventering så tar dom in extrafolk det kostar lite mer men då kan länstyrelsen sköta inventering själv utan nån som helst insyn.. som här! vi har absolut ingen kontroll på antal föryngringar. årets inventering stämde inte siffrorna mot förra årets inventering så n. vårds verket gav dom bakläxa . hade dom gått efter dom siffrorna så hade lon- varit fridlyst i jämtland. nej så länge ni får sköta inventering så är det ni som har koll på antalet i era Län var glad att ni får ansvaret.. O kontrollen tror att tex jägarförbundet ska sköta talan för jägarna.. det skrivs bojkotta inventering på lodjur, bojkotta vargjakten, bojkotta att skicka in rävar till Sva. bojkotta trafikeftersök. tror ni det får staten- att vika ner sig? KNAPPAST!! //peter
Publicerat Februari 19, 201115 yr Jag håller inte med ... inte på en enda sak faktist! 1.) jaktkortet - är en lagstadgad summa som SKA betalas om man ska jaga, annars är man en <censur> Båda båra jägarorganisationer är beroende av "bidraget" (jägarnas egna pengar) från jaktkortet. 2.) Eftersöksbojkott (som vissa pratar om) - är ett jäkligt smart drag om man vill utstå som en skrikande pöbel som endast jagar för att få kött i frysen och får man mindre kött i frysen ska man bannemig inte hjälpa till med viltvården heller. 3.) Inventeringsbojkott - Maken till idioti har jag ALDRIG hört. VILKA är intresserade av hur mycket rovdjur det finns i våra marker? SNF? NVV? Länsstyrelsen? nä - JÄGARNA! För SNF och NVV kommer att bli TOKGLADA om vi skiter i inventeringen, då får de bara en anledning att ställa in jakten helt och hållet det året pga dåligt inventeringsunderlag, för om ni ens fantiserar om att NVV eller LS skulle gå in och betala för en rovdjursinventering om inte jägarna ställer upp så ber jag er - SÖK HJÄLP, RING KLINIKEN! De kommer bara att bli glada för de slipper lägga ut massvis med pengar på administration av jakten. Andreas
Publicerat Februari 19, 201115 yr håller inte med???? på dom 3 punkterna, 1. verkar som bojkott av lo inventering inte faller dej i smaken heller!? som jag skrev om 2. eftersöksbojkott verkar heller inte falla dig i smaken heller som jag skrev om? 3. jaktkort ? har jag inte skrivit om. Andreas är du bakis? elller är det jag som måste beställa tid hos optikern? //peter
Publicerat Februari 19, 201115 yr 3.) Inventeringsbojkott - Maken till idioti har jag ALDRIG hört. VILKA är intresserade av hur mycket rovdjur det finns i våra marker? SNF? NVV? Länsstyrelsen? nä - JÄGARNA! För SNF och NVV kommer att bli TOKGLADA om vi skiter i inventeringen, då får de bara en anledning att ställa in jakten helt och hållet det året pga dåligt inventeringsunderlag, för om ni ens fantiserar om att NVV eller LS skulle gå in och betala för en rovdjursinventering om inte jägarna ställer upp så ber jag er - SÖK HJÄLP, RING KLINIKEN! De kommer bara att bli glada för de slipper lägga ut massvis med pengar på administration av jakten. Andreas Ja för vi fick ju så bra lön för mödan av alla inlämningar av observationer och inventeringar. Att veta hur mycket rovdjur som finns i markerna har man ett bra hum om endå, inte behövs länstyrelsen för det. Om vi inte lämnar in någon som helst inventering eller observation har vi uteslutit dom från all typ av viltförvaltning. Dom förbjuder då jakt på Lo men dom har ingen aning om antalet? Hur länge tror ni en organisation som naturvårdsverket över lever då? Något måste ju göras? att jägareförbundet går in är en bra sak MEN snälla skulle gärna vilja att vi gör det med riksjägarna så att vi får en enad jägarekår.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Skulle vi jägare få sköta inventering själv så skulle vi ha topphöga siffror på inventering , vilket skulle resultera i rent hus på lon. då har vi inte världens tätaste lodjurstam snarare tvärtom. nu är det Länstyrelsen som har ansvaret för tilldelning ,inventering. tror du att staten viker ner sig för några bojkotter KNAPPPAST... EU VILL JU FRIDLYSA LON. SKULLE TRO ATT DET FINNS EU PENGAR FÖR ROVDJURSPOLITIKEN. men visst sitt ni o bojkotta i tron att staten ska vika ner sig. JAG BOJKOTTAR INTE JAG JAGAR! //PETER
Publicerat Februari 19, 201115 yr håller inte med???? på dom 3 punkterna, 1. verkar som bojkott av lo inventering inte faller dej i smaken heller!? som jag skrev om 2. eftersöksbojkott verkar heller inte falla dig i smaken heller som jag skrev om? 3. jaktkort ? har jag inte skrivit om. Andreas är du bakis? elller är det jag som måste beställa tid hos optikern? //peter det var inte ditt inlägg jag svarade på ... Andreas
Publicerat Februari 19, 201115 yr Hur länge tror ni en organisation som naturvårdsverket över lever då? NVV är ingen organisation, det är en myndighet så den torde överleva oss alla Andreas
Publicerat Februari 19, 201115 yr NVV är ingen organisation, det är en myndighet så den torde överleva oss alla Andreas jahapp de är kört då. Bara att lägga sig i snön och dö då.
Publicerat Februari 19, 201115 yr En signatur som skrivit på Linkis blogg halade fram en jävligt intressant tanke i sammanhanget. Säkerligen inte ny på något sätt men för mej var den ny. Det ska finnas klara tabeller INNAN inventeringen börjar som anger klart hur många katter som får skjutas. Finner man 10 föryngrigar i ett län så ska jakt medges på antalet motsvarande 3 föryngringar. Finner man 15 så ska vi få jaga motsvarande 5 föryngringar. Siffrorna är helt tillyxade och enbart för att exemplifiera tankesättet. Detta ger oss en morot att gå ut öht då dessa tabeller ska vara klara och godkända av jägareorganisationerna innan inventering. Sen lurar jag på om inte jägareförbundet kunde utbilda spårare som gick att få certifierade av Lst på något sätt. Detta KAN inte vara ngn raketvetenskap så det borde gå. Då kan vi hjälpa till att kvalitetssäkra föryngringar då tydligen Lst har dåligt med folk. Borde fungera.
Publicerat Februari 19, 201115 yr här i jämtland så sköter länstyrelsen om detta med inventering, vilket inte är bra då vi inte har nån kontroll på antalet lon skulle ni bojkotta inventering så tar dom in extrafolk det kostar lite mer men då kan länstyrelsen sköta inventering själv utan nån som helst insyn.. som här! vi har absolut ingen kontroll på antal föryngringar. årets inventering stämde inte siffrorna mot förra årets inventering så n. vårds verket gav dom bakläxa . hade dom gått efter dom siffrorna så hade lon- varit fridlyst i jämtland. nej så länge ni får sköta inventering så är det ni som har koll på antalet i era Län var glad att ni får ansvaret.. O kontrollen tror att tex jägarförbundet ska sköta talan för jägarna.. det skrivs bojkotta inventering på lodjur, bojkotta vargjakten, bojkotta att skicka in rävar till Sva. bojkotta trafikeftersök. tror ni det får staten- att vika ner sig? KNAPPAST!! //peter Problemet här är inte länstyrelsen utan naturvårdsverket ! Länsstyrelserna är överkörda ! Våra allierade är för en gångs skull länstyrelsena i mitt fall Västmanlands & de kommer att öveklaga tillsamman med åtminstone Värmlands . Angående bojkotta inverteringen inte så får jag säga att blir det ingen ändring så kommer jag inte att åka 16 mil enkel en gång till. //Lasse D
Publicerat Februari 19, 201115 yr Problemet här är inte länstyrelsen utan naturvårdsverket ! Länsstyrelserna är överkörda ! Våra allierade är för en gångs skull länstyrelsena i mitt fall Västmanlands & de kommer att öveklaga tillsamman med åtminstone Värmlands . //Lasse D Jag är ganska säker på att det skiljer en hel del mellan olika LSt. Jämtland har för att uttrycka sig milt lite att jobba med om de vill ha min tillit och/eller respekt. Men jag är trots det osäker på om öppen konflikt är bästa vägen framåt. Jag tror fortfarande att en ökad insats med att informera kring allt det positiva vi jägare utför för samhällt och det vilda är bättre än bojkotter. Tyvärr har jag inte några riktigt bra idéer på hur vi kan konkretisera detta. Hippens förslag var dock rätt kul. Skulle gärna stödja ett sånt förslag.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Hippens förslag var dock rätt kul. Skulle gärna stödja ett sånt förslag. En signatur Jeff skriver om det här, Jeff i mitten någonstans.. så jag har snott det rakt av. Lät intressant utan tvekan även om det fullständigt självklart kommer att bli ett endlöst tjaffs om vilka siffror som ska gälla..
Publicerat Februari 19, 201115 yr Nu har whiskyn gått ur kroppen och den värsta ilskan lagt sig - men tycker detsamma som igår. Sign Jeff:s förslag är helt ok. Bättre än många andra förslag. Har sett bojkott som den sista åtgärd i denna fråga och tycker att bojkott inte är något bra alternativ. Kan bara prata om hur jag har det här i en kort sammanfattning: En likadan vinter och inga lodjur skjuts, ovsatt om det är på italienskt vis eller via licens, så kommer rådjurstammen vara en spillra av vad den borde vara med en riktig förvalting av lo. Och ni skall veta att jag accepterar lo på markerna om de står i riktiga propertioner. Lodjursstammen har helt enkelt blivit så många att rådjurstammen inte kan föda den ytterligare år utan lodjursuttag. Och sen fattar jag inte varför det skall vara så satans bråttom med att få upp rovdjursstammarna. Måste det ske på ett par tre år? Varför kan vi inte skapa en rovdjurstamm under en tex 20 årsperiod?
Publicerat Februari 19, 201115 yr Jag håller inte med ... inte på en enda sak faktist! 1.) jaktkortet - är en lagstadgad summa som SKA betalas om man ska jaga, annars är man en <censur> Båda båra jägarorganisationer är beroende av "bidraget" (jägarnas egna pengar) från jaktkortet. 2.) Eftersöksbojkott (som vissa pratar om) - är ett jäkligt smart drag om man vill utstå som en skrikande pöbel som endast jagar för att få kött i frysen och får man mindre kött i frysen ska man bannemig inte hjälpa till med viltvården heller. 3.) Inventeringsbojkott - Maken till idioti har jag ALDRIG hört. VILKA är intresserade av hur mycket rovdjur det finns i våra marker? SNF? NVV? Länsstyrelsen? nä - JÄGARNA! För SNF och NVV kommer att bli TOKGLADA om vi skiter i inventeringen, då får de bara en anledning att ställa in jakten helt och hållet det året pga dåligt inventeringsunderlag, för om ni ens fantiserar om att NVV eller LS skulle gå in och betala för en rovdjursinventering om inte jägarna ställer upp så ber jag er - SÖK HJÄLP, RING KLINIKEN! De kommer bara att bli glada för de slipper lägga ut massvis med pengar på administration av jakten. Andreas Utgår ifrån att du var rejält bladig och bitter när du skrev detta, nån annan rimlig ursäkt kan du ju inte ha för detta raljerande. Du kan ändå lita på mitt fulla stöd när vargkorridoren till norr öppnar, Umeå - mitt i vänsterfilen.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Största flet ligger i att det inventeras fel i söder..Länstyrelsen ska sluta med räkna föryngringar och istället fokusera på samtliga djur i länet..' Rovobs.se visar hur få spår obs som blir undersökta och det är en skandal i sig,Lst får betalt för jobba med detta,dom i sin tur är inte jaktfientliga utan deras överordnare sedan folk runt omkring som köper slår med dessa myndigheter och kör över dom i detta fall Länstyrelsen,som för övrigt har svårt i täta områden kunna med nuvarande regler få ut rätt uppgifter på täta bestånd! Jag visar mitt stöd till så väl finska jägare som jägare i söder i dom flesta frågor även om det inte rör mig nu,men säkert senare!