Publicerat Februari 20, 201115 yr Rätta mig o jag har fel men jag har den senaste tiden fått känslan av att nvv är beredda att "offra" ekologisk mångfalld i mellansverige för tillfället. Kan det vara så att de försöker påskynda spridningen av rovdjur i landet genom att utöva en gammal beprövad metod? Rovdjur som svälter rör på sig i jakt på föda? Det känns som att tanken är att tvinga rovdjuren till att röra sig söderut utan att behöva betala för det själva, lättare och billigare att göra det på jägarnas beskostnad. Eller så har det bara med politik och pengar att göra. Nvv kanske vill misslyckas med flit för att få mera pengar att röra sig med. Kan hända att jag har fått en för hård smäll i huvudet och det hoppas jag verkligen Får bara ingen logik i vad dom håller på med.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Lberg...du har en tanke så god som någon...Den konspirationsteorin du presenterar har även snurrat i mitt huvud. Inte nödvändigtvis det ekonomiska utan ffa stressen att svälta ner rovdjuren till sydligare nejder. Kan det vara en agenda för att blidka EU.s habitatdirektiv och som vanligt visa hur duktiga "vi" är i Sverige ?
Publicerat Februari 20, 201115 yr Visst, vi låter oss hunsas men så är vi ju väldigt mesiga också. Jag förstår att alla vill jaga men varför till varje pris ? Vi är en organisatio men utan någon som helst enighet och sammanhållning. Vi är eniga i åsikter men inte i handling. Alla är överens om att arenden är för höga, att det skjuts för många och fel djur, att vi inte släpper in ungdomar och att vi är missförstådda av allmänheten. Utan oss skulle skogen "ätas upp", ingen viltvård förekomma, inga trafikskadade djur avlivas eller skyddsjakt i städer och sammhällen skulle utebli. Polisen skulle få så mycket att göra att.... nej, djur skulle få ligga i skogen och surdö. Det skulle bli ramaskri men åt andra hållet. I alla fall, vi är alla överens om felaktigheter och hur viktiga "vi " är för skogsbruk, samhälle och trafiksäkerhet. Alla vet att vi är en stor organisation och skulle kunna skapa mycket stor uppmärksamhet med våra handlingar. Etiskt eller inte men en "jägarstrejk" skulle kunna bli otroligt stor och kännbar för alla. Eftersom vi inte är organiserade skulle en "strejk" inte kunna avbrytas som när mitt sjuksköterskeförbund (som jag numer har ratat) strejkar och vi blir "samhällsfarliga". Kan inte tänka mig att vi juridiskt skulle kunna tvingas ut i jakt eller eftersök om vi inte har lust. Men.... Men, vad gör alla inför varje höst ? Gnäller, gnäller och gnäller på allt som är fel, dyrt och orättvist och så betalar man jaktkort, bockar , tackar och drar till skogs för att göra det som alla förväntar sig av oss. Vi är stora organisationsmessigt men har ingen samanhållning. Vi är egoistiska mesar som i slutändan gör och betalar vad som helst för att få gå ut i skogarna och jaga -det vi tycker bäst om. Vi besitter alla en kunskap och en tradition som vi vet är otroligt värdigfull att bevara. Det är bara det att alla runt oss tar oss jägare för givet och inte ser det svåra och värdigfulla i jaktkunskaperna. Kunde vi för en gångs skull hålla ihop och bojkotta jakten på exempelvis vildsvin, älg och eftersök ett par år så tror jag att "vanliga" människor skulle få upp ögonen för hur viktig jakten, kunskapen och traditionen är. Vi har blivit hotade av SCA att bli ersatta av jägare från södra sverige och utlandet om vi inte sköter avskjutningarna som de förväntar av oss. Lycka till ! Om vi skulle kunna enas som hel oragnisation tror jag att SCA skulle få fullt upp att ersätta oss alla med utländska jägare.... Skulle vi kunna enas ?
Publicerat Februari 20, 201115 yr Lberg...du har en tanke så god som någon...Den konspirationsteorin du presenterar har även snurrat i mitt huvud. Inte nödvändigtvis det ekonomiska utan ffa stressen att svälta ner rovdjuren till sydligare nejder. Kan det vara en agenda för att blidka EU.s habitatdirektiv och som vanligt visa hur duktiga "vi" är i Sverige ? Ja det känns verkligen som att det är deras plan för att lösa problemet i mellansverige så fort som möjligt. Och som du säger blidka EU samtidigt som de håller sig inom ramarna vad regeringen vill, och deras budget. Så korkade kan väl inte ens dom vara? Jag tror dom inte vet vad dom vill egentligen, utan bara greppar efter halmstrån för att EU skall hålla sig lugna. Tror ärligt att de ser jägarna som deras minsta problem och att allt handlar om sedvanligt tjuv och rackarspel inom politikens korridorer.
Publicerat Februari 20, 201115 yr En signatur Jeff skriver om det här, Jeff i mitten någonstans.. så jag har snott det rakt av. Lät intressant utan tvekan även om det fullständigt självklart kommer att bli ett endlöst tjaffs om vilka siffror som ska gälla.. Tycker att det verkar vara ett bra förslag. Att det skulle bli tjafs. Tror mest att det beror på hur man defenierar tjafs. Skulle vilja kalla det hårda förhandlingar
Publicerat Februari 20, 201115 yr Den värsta ilskan borde ju ha lagt sig efter lodjurs beslutet så vi kanske ska försöka att få ut något vettigt av allt. Att något behöver göras med är ju dom flesta överens om, men vad ska vi göra. Vi kan inte bara sitta och ta emot den ena inskränkningen efter den andra i våran livstil utan måste stå upp någon gång och varför inte nu. Att skippa statliga jaktkortet tror jag inte på. Visst vi gör en markering men räcker den i längden. Tror att dom flest likt förbannat betaler det veckan innan älgjakten (det brukar ju vara enda gången som det visas upp) så det aldrig kommer att synas. Nu är jag ingen eftersöksjägare så det "gäller" inte mig. Men det är där jag tror att vi skulle kunna visa vårat missnöje mot översittsfasonerna . Det är ett djävulskt arbete vissa lägger ner på det jobbet. Visst nu får dom ju lite betalt men jag är då inte avensjuk när man läser här hur många gånger dom blir väckta mitt i natten och alla timmar efter påkörda djur. Nu är det många som säger att det inte är etiskt att låta djur lida, så även jag. Men vi jägare ska f*n inte behöva vara naturens samvete, det finns så många inom olika djur och natur organisationerna som spyr galla över oss jägare så det kanske är deras tur att bli väckta mitt i natten för att köra en påkörd viltsvins galt till veterinären. Allt som händer efter vägarna är inte vårat ansvar. Eller vi kanske skulle göra som fransoserna och "inta" Stockholm med traktorer, älgdragare och drevkjedjor. Slänga rovdjurs slagna älgar och rådjur på riksdagstrappan. Skulle vara kul som f*n men nästan omöjligt i praktiken. En jaktbojkott tror jag är försent. Inte för jag klankar ner på vargjakts bojkotten. Utan just därför. Dom fick sin publicitet i media och det går inte två gånger på så kort tid. Att bojkotta lodjurs inventerin nästa år tror jag heller inte har någon effekt. För då påstår dom att det finns ju inga lodjur så det går inte att jaga dom För vi måste göra oss hörda och det nu. Både Svenska jägareförbundet och Riksjägarna MÅSTE gräva ner stridsyxan. Det går inte längre med prestige och vara PK. Jag tror att båda förbunden borde uppmana sina medlemmar att låta bli eftersök. Det räcker inte att vi diskuterar det är på forumet. Det bör komma från förbunden. Eller ska vi köra Italienskt???
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag funderar på att skita i forskningstjugan, dvs endast betala in 280 kr och skicka ett mail till registratorn på NV och förklara att jag inte är beredd att stödja en forskning som direkt motverka mig som jägare. Genom forskningstjugan får bl a olika grupper som är motståndare till jakt bidrag för att framställa diverse rent jaktfientliga informationsskrifter. Det vill jag inte medverka till.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Ett fåtal skriver i dena tråd. Många är det som läser tråden. Några är drabbade utav rovdjurspolitiken sen flera år tillbaka. Några har börjat få känna på den nyligen, som jag tex. MEN vi kommer alla för eller senare, direkt eller indirekt bli drabbade av denna rovdjurspolitik. En rovdjurspolitik, som de flesta som skriver här verkar vara överens om är av sorten "översvämningspolitik", dvs rovdjuren skall äta sig ut över landet på så kort tid som möjligt, utan att ta hänsyn till andra ekologiska OCH övriga aspekter. Detta måste vara en helt fel väg att gå och kan ej vara rovdjurspolitikens andemening. Om det inte är andemeningen i den fastslagna politiken, så måste förbunden kräva att besluten och överenskommelser hävs och nya beslut fattas som är mer ekologisk korrekt. Och för att understryka allvaret, måste förbunden förenas i någon form av åtgärd om de inte får gehör för sina ideer och tankar. Vad den åtgärden består utav är egentligen utav underordnad betydelse, men den skall vara hård och kännbar. Vi måste helt enkelt visa att vi menar allvar. Innebär det lojakts-strejk så tar vi det. Innebär det att inte betala jaktkort, så tar vi det. Men förbunden måste vara överens. Och de måste dessutom nå ut med åtgärden till samtliga medlemmar OCH icke medlemmar. DET är viktigt. Budskapet måste ut och det måste förstås utav alla, drabbade eller icke drabbade. Vet inte om förbundens "hövdingar" funderar i samma banor, men vi får hoppas. Ska man FÅ något måste man också GE något. Vi accepterar nuvarande rovdjur, men fastslagna nivåer skall fördelas jämnt på hela landet. Det kan tex inte vara meningen att 1/3 - 1/4 del utav landet skall ensamt skall bära hela vargstammen. När jag började jaga för ca 20 år sedan fanns det i princip bara älg, rådjur, räv och hare. Räv dessutom drabbad av skabb. Nu finns här älg, rådjur, räv, hare, bäver, vildsvin, lo och även dovhjort har dykt upp här i liten skala. Varg och björn strycker emellanåt runt i grannskapet. Båda mindre än 1 mil från min mark. Och då har jag lämnat fåglarna utanför. En sådan remarkabel återinförande av vilda djur borde sakna motstycke i världen utanför jordens nationalparker. Kan vi då inte göra en snygg infasning utav rovdjuren, utan att haverera de "gamla" och "nya" viltstammar som finns i landskapet? Det var dagens tankar. Hissa eller dissa. Eller ge mig nya, andra eller förändrade infallsvinklar på problemet. Har du någon annan åsikt, ge mig den. Jag tänker inte argumentera emot dig. Du kanske har rätt - eller jag.....
Publicerat Februari 20, 201115 yr Ok, how about - fixa till ett parti som skall sikta in på riksdagen. 4%, hur svårt kan de va? Men allvarligt, 250-300 tusen varav merparten vuxna med jakt som intresse. Lägg till, slå samman de som har sportfiske som intresse och man har ett parti som kan blanda sig in i frågor. 300 tusen röster, 7 mille röstberättigade. Bortfall ifa soffliggare = 4% Eller har jag nu räknat helt fel igen i sömnbristens tecken, NS kan rätta isf
Publicerat Februari 20, 201115 yr Ok, how about - fixa till ett parti som skall sikta in på riksdagen. 4%, hur svårt kan de va? Men allvarligt, 250-300 tusen varav merparten vuxna med jakt som intresse. Lägg till, slå samman de som har sportfiske som intresse och man har ett parti som kan blanda sig in i frågor. 300 tusen röster, 7 mille röstberättigade. Bortfall ifa soffliggare = 4% Eller har jag nu räknat helt fel igen i sömnbristens tecken, NS kan rätta isf Snarare så är det mer förnuftigare att satsa på de partier som redan finns i riksdagen och skriva motioner, lobba osv. osv. Mvh
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jo, iofs. Nog ett bättre sätt och mer effektivt att gå på problemen.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Snarare så är det mer förnuftigare att satsa på de partier som redan finns i riksdagen och skriva motioner, lobba osv. osv. Mvh nja vetefan om det är speciellt förnuftigt heller då är nog den italienska vägen bättre att göra speciellt om det ska hända nått alternativt att göra som fransoserna och protestera med att spärra av vägar med traktorer och så vidare hmm kanske ska göra som i egypten då kanske politikerna vaknar till och inser att dom har gjort bort sej kapitalt när dom ger med ena handen och tar med den andra
Publicerat Februari 21, 201115 yr Snarare så är det mer förnuftigare att satsa på de partier som redan finns i riksdagen och skriva motioner, lobba osv. osv. Mvh Öhh, det fanns en gång ett parti som värnade om folket på landsbyggden, Bondeförbundet vill jag minnas att de hette. Nu har det partiet upptäckt att det finns fler väljare i storstaden och har till stor del vänt sig dit, så vilket parti menar du? Nä, det behöver skapas nåt liknande Countryside Alliance....
Publicerat Februari 21, 201115 yr Öhh, det fanns en gång ett parti som värnade om folket på landsbyggden, Bondeförbundet vill jag minnas att de hette. Nu har det partiet upptäckt att det finns fler väljare i storstaden och har till stor del vänt sig dit, så vilket parti menar du? Nä, det behöver skapas nåt liknande Countryside Alliance.... Nja nu får faktiskt vi vara ärlig & säga att vi faktsikt fått en vargjakt med nuvarande regering det skulle vi aldrig fått med en regering inkluderande s,v & mp. Vi har faktiskt inte tidigare haft en svensk regering som faktiskt är beredd på att ta strid gentemot EU vilket de faktiskt gör nu. Lite ära skall denna regering ha. Vi får se vad det slutar med lojakten iår men mycket tyder på att naturvårdsverket har gjort bort sig rejält & kommer att få backa. //Lasse D.
Publicerat Februari 21, 201115 yr Jag funderar på att skita i forskningstjugan, dvs endast betala in 280 kr och skicka ett mail till registratorn på NV och förklara att jag inte är beredd att stödja en forskning som direkt motverka mig som jägare. Genom forskningstjugan får bl a olika grupper som är motståndare till jakt bidrag för att framställa diverse rent jaktfientliga informationsskrifter. Det vill jag inte medverka till. Vänta här forsknings tjugan kommer från medlemsskaps pengen till SJF inte jaktkortet. Är du inte medlem SJF så betalar du inte någon forsknings tjuga ! NV har heller inte något som helst inflytande på denna peng . Vad du tänker på är jaktkortet & där går hela summan minus admin kostnader till viltvårdsfonderna ur dessa fonder kan diverse konstiga organisationer få pengar men dessa penga har inget med 20:an att göra . //Lasse D
Publicerat Februari 21, 201115 yr Nja nu får faktiskt vi vara ärlig & säga att vi faktsikt fått en vargjakt med nuvarande regering det skulle vi aldrig fått med en regering inkluderande s,v & mp. Vi har faktiskt inte tidigare haft en svensk regering som faktiskt är beredd på att ta strid gentemot EU vilket de faktiskt gör nu. Lite ära skall denna regering ha. Vi får se vad det slutar med lojakten iår men mycket tyder på att naturvårdsverket har gjort bort sig rejält & kommer att få backa. //Lasse D. Å andra sidan så la sig Eskil platt i frågan om fjälljakten och där har ju nyligen varit en del turer med omröstningar där M+C+KD+FP fastställt gällande fega EU-anpassade linje. Å andra sidan är det nog rätt att en S+MP+V aldrig skulle kunna tänka sig vargjakt. Nä, ett nytt enfrågeparti typ CA behövs i sverige som bara strider för glesbyggds och jaktfrågor.
Publicerat Februari 21, 201115 yr Å andra sidan så la sig Eskil platt i frågan om fjälljakten och där har ju nyligen varit en del turer med omröstningar där M+C+KD+FP fastställt gällande fega EU-anpassade linje. Å andra sidan är det nog rätt att en S+MP+V aldrig skulle kunna tänka sig vargjakt. Nä, ett nytt enfrågeparti typ CA behövs i sverige som bara strider för glesbyggds och jaktfrågor. Jag röstar för RW som partiledare
Publicerat Februari 21, 201115 yr Om vi skulle kunna enas som hel oragnisation tror jag att SCA skulle få fullt upp att ersätta oss alla med utländska jägare.... Skulle vi kunna enas ? Tror det är naivt att tro att ens en majoritet av jägarkåren solidariskt skulle sluta upp i en fråga som inte direkt berör. Sett i min omgivning så är det lite krasst så att majoriteten tillhör en generation som inte vet vad ett internetforum är. Att få med dessa på tåget blir tufft. Särskilt om det skulle innebära någon form av uppoffringar runt den egna heliga älgjakten. Att dom två stora jägarorganisationerna inte kan stå enad i frågan är väl ytterligare belägg för vår oenighet. Vilka sympatier vi skulle få av en generell bojkott av eftersöksjakten har jag lite svårt att se, och hur många djurpåkörningar klarar jägarsamvetet innan man måste ut och "göra sin plikt". Att man väljer att inte släppa en löshund i vargtrakter är en helt annan femma. Kan det vara så att Sverige är för litet för en samexistens av rovdjur, jägare och samer....
Publicerat Februari 21, 201115 yr Vi är en utav Sveriges största organisationer, men låter oss hunsas som löss..... Sätt ner klacken för fan och diktera vilkoren för de som ändå alldrig eller sällan är i skogen. Vi är den största gruppen människor som vistas i särklass mest i naturen, ändå har vi tydligen minst att säga till om. Vår samlade kunskap om vilttillgången är intet värd, och den kunskapen är enorm. Betydligt större än några få tjänstemäns kunskap som vänder och vrider deras bristfälliga "fakta". Ryt ifrån, och ryt ifrån REJÄLT denna gång. bra propagerat!
Publicerat Februari 21, 201115 yr Allt skulle lösa sig om de bara kunde lägga ner lite tid och tankeverksamhet i rovdjursfrågan. Det handlar ju inte om att det inte går att ha samer, jägare och rovdjur i samma land. En ordentlig långsiktig plan där rovdjuren sprids ut ordentligt över hela landet är väl det minsta man kan begära. Det här hets avlandet som de håller på med i mellansverige kan ju omöjligt föra något gott med sig. Regional förvaltning med realistiska tidsperspektiv och human avskjutning är ju melodin. Hade jag haft chansen att ifrågasätta något, så är det ju varför rovdjurens liv är mer värda än vilket djur som helst? Djur som djur? Nä ska jag vara ärlig så fattar jag inte alls vad det handlar om. Jag ska ge mig ut och leta bilder på rovdjurs slaget vilt och skadat vilt. Allt för att sätta upp en mysig ateljé i stockholm. De lär ju inte tycka synd om viltet, snarare så att de skulle kalla det för "konst" och jag skulle bli skit rik på kuppen. Nä jag får nog ändå rikta mitt hopp till SJF, dom lägger ner mycket arbete och det lär väl inte komma någon annan från himlen och lösa alla problem. Ursäkta för svamlet =) nu går jag och lägger mig.
Publicerat Februari 23, 201115 yr Författare Bojkotta statliga kommer inte att funka, verkar majoriteten hålla på. Inlägget från ASM om att det minsann är lag på det tycker jag man kan glömma, lite civil olydnad börjar verkligen vara på sin plats! Någon skrev också att den andel av "Statliga" som går till SRF o andra jägarfiender borde hållas inne. DET borde väl vara genomförbart? Är det fortfarande så att dessa organisationer får en del av mina pengar? Om så är fallet, hur stor del får dom? Är det någon som vet, jag har mejlat Nav. för nå´t år sedan om detta och fick då svaret att pengar INTE betalas ut från "Statliga"? Ett sätt vore kanske att vi, (läs Jägarorganisationerna), börjar ha en egen åsikt om hur en godkänd inventering skall gå till. Det nuvarande systemet med "kvalitetssäkring" av Länsstyrelsepersonal är löjan! Ringde ut en "spårare" på en lospårning för nåt år sedan, och vederbörande kunde inte skillnaden mellan norr och söder om en väg, ej heller kunde han följa mitt skidspår! Som FC skrev, individräkning borde gälla och om inte jägaruppgifterna, (dvs dom som gör jobbet på sin fritid), duger, då borde vi heller inte ställa upp. Möjligen så kan Lst. hålla på med sk "tvåfassampling", en metod med stickprovskontroller som är vedertagen inom skogstaxering mm. Och som Ligné så riktigt formulerade det, Nav. har bäddat för "The Italian way". MVH FinneoTysk