Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snus

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har gjort snus.

Publicerat

Nej här haft funderingar på det.

Läste att det ska stå i ugnen ett tag och då sa HSB ifrån.

Kanske en bry ugn i garaget.

Publicerat

hej på er!

hållt på ett år nu o gort snuset själv! kostnad drygt 9kr dosan.

//peter

Publicerat

Har ett ½ kg som står här och väntar på att bakas, ska ta det i helgen, då tid finnes.

Det är min första snussats, så ni som gjort detta förr, hur lagrar ni snuset sen ?

Har ni kvar det i bunken i kylen, eller gör ni lagoma dos-portioner och fryser ner ?

Jag har inte dosor så att det räcker för att lägga upp allt i dosor och frysa ner.

Publicerat

Har ett ½ kg som står här och väntar på att bakas, ska ta det i helgen, då tid finnes.

Det är min första snussats, så ni som gjort detta förr, hur lagrar ni snuset sen ?

Har ni kvar det i bunken i kylen, eller gör ni lagoma dos-portioner och fryser ner ?

Jag har inte dosor så att det räcker för att lägga upp allt i dosor och frysa ner.

Jag har frusit in snus förr. När dom skulle sluta med "Mörkbrunt snus" så köpte jag alla dosor jag kom över och la i frysen.

Det funkade perfekt.

Publicerat

Jag har frusit in snus förr. När dom skulle sluta med "Mörkbrunt snus" så köpte jag alla dosor jag kom över och la i frysen.

Det funkade perfekt.

Jag brukar också frysa in stockar, och det funkar alldeles utmärkt, men jag tänkte mer på när man har det i lösvikt som detta blir.

Publicerat

kostnad drygt 9kr dosan.

//peter

:wub:

Intressant. Har du testat olika satser? och vart beställer man detta? Slutade för ngr år sen och höll uppe i 1,5 år, sen kom jag till jävulstaden Tierp och då gick det inte längre.

Och snusar man nästan 1 dosa om dan så blir det snabbt pengar...

Publicerat

Jag brukar också frysa in stockar, och det funkar alldeles utmärkt, men jag tänkte mer på när man har det i lösvikt som detta blir.

När kompisen gjorde eget snus för något år sedan så hade han tiggt ihop en massa tomma snusdosor från alla han kände. Det var bäst med portiondosor eftersom dom var i plast.

Publicerat

Jag brukar göra 4-5 kilo åt gången. sen har jag en bunke i kylen när dosan är tom så fyller jag bara på! dom resterande dunkarna fryser jag in.

//peter

Publicerat

Jag har MASSOR med tomdosor (portion), svärfar har köpt en sats men vi har ännu inte fått ok av svärmor att nyttja deras ugn så vi är på jakt efter en liten smärt sak att ha i uthuset för att ordna lite smaskigt lössnus åt oss.

PM:a så löser vi ditt problem med tomdosor ;)

Publicerat

Det där med "egen" ugn i uthuset funderar jag på också, då det tydligen kan lukta en del, och jag vill bespara hundarna och frun den odören tror jag.. :blush:

Publicerat

sätt det i röken.. alspån. ;) ???

Publicerat

Jag har provar 1 gång för ett par år sedan, men just det snuset blev inge vidare.....

Om det är någon här som vet vad som blir bra och var man köper det, pris, smak, baktid mm.

Ingen skullle bli så glad som jag,då det konsumeras en hel del!!

Gärna mer info om detta!! :wub:

Publicerat

Nu är ju inte detta direkt att baka själv, men jag köpte en laddning (2 kg) snus från Gellivaresnus....blandade i vatten och något pulver...påminde om grovsnus med generalkonsistens...ganska bra. Det som inte var bra var företaget kursade men de kanske har startat upp igen?

Publicerat

När kompisen gjorde eget snus för något år sedan så hade han tiggt ihop en massa tomma snusdosor från alla han kände. Det var bäst med portiondosor eftersom dom var i plast.

När jag jobbade på FMV så fyllde jag på en vägg i rummet mitt med snusdosor som blev tomma på arbetstid. Det var en full 120 liters svart sopsäck när jag slutade. :P

Publicerat

När jag jobbade på FMV så fyllde jag på en vägg i rummet mitt med snusdosor som blev tomma på arbetstid. Det var en full 120 liters svart sopsäck när jag slutade. :P

Så det är dig man skall vara arg på angående stridsväst 2000? :angry:;):D

Publicerat

Jag har bakat eget snus ett par år och nu insett att jag inte har råd att sluta snusa tjänar ju så mycket på att gör det själv :lol:

Testat flera olika kör nu med Swemax fint kryddat med anis olja ett fullgott snus för en gammal ettan fantast.

Kör två satser i stöten det räcker ungefär ett år för mig, jag passar på att göra det på jobbet när man har natthelg. Har en lagerugn som håller jämn temp och slipper lukten hemma för det ångar rätt bra när man tar ut det varma snuset och blandar i salt och målartvätt :blink:

Fryser in en sats den andra står i kylskåpet utan att bli sämre på 5-6månder i en tät burk

Publicerat

Testat flera olika kör nu med Swemax fint kryddat med anus olja

Hur fan smakar det? :blink:

Publicerat

Hur fan smakar det? :blink:

Om någon vet borde det väl vara du eller har du fått ut skallen ur rektum nu??? :wacko:

Förresten heter oljan stjärn-anis men utelämnade det för att din fantasi inte skulle skena iväg

Mvh. MR. stjärtsmör

Publicerat

Om någon vet borde det väl vara du eller har du fått ut skallen ur rektum nu??? :wacko:

Förresten heter oljan stjärn-anis men utelämnade det för att din fantasi inte skulle skena iväg

Mvh. MR. stjärtsmör

:lol:

/Dr. Mugg

Publicerat

Det finns ett väldigt roligt kapitel om att odla tobak och göra eget snus i Stefans lilla gröna, dvs Stefan Sundströms bok om odling och självhushållning. Underhållande bok.

510_big.jpg

Publicerat

Det finns ett väldigt roligt kapitel om att odla tobak och göra eget snus i Stefans lilla gröna, dvs Stefan Sundströms bok om odling och självhushållning. Underhållande bok.

510_big.jpg

Jag har faktiskt köpt en uppsättning av olika tobaksfrön, som ska sås i ett inomhusväxthus nu i helgen, och sättas ut i ett större växthus bara frostrisken är över.

Ska bli väldigt intressant att se hur detta lilla odlingsprojekt går.

Tänkte också försöka få några plantor att gå i blom så att jag kan ta frön, så kanske man kan bli helt egenförsörjd på tobaksfronten.

Vore ju kul att kunna peka långnäsa åt staten och dess jädra tobaksskatt. ;)

Publicerat

Häftigt att odla sin egen tobak. En sak som slår mig bara eftersom vi råkar bo i den totalitära diktaturen sverige är...får man odla tobak utan tillstånd? Skulle liksom inte förvåna mig om myndigheterna har lite att säga till om i ett sånt läge.

Men, man behöver ju inte tala om det för någon :rolleyes:

Publicerat

Häftigt att odla sin egen tobak. En sak som slår mig bara eftersom vi råkar bo i den totalitära diktaturen sverige är...får man odla tobak utan tillstånd? Skulle liksom inte förvåna mig om myndigheterna har lite att säga till om i ett sånt läge.

Men, man behöver ju inte tala om det för någon :rolleyes:

Finns inga begränsningar för det, så odla på bara.

Kan väl kanske komma i en annan dager om man säljer den sedan, men det vet jag inget om, och min tobak är inte till salu i alla fall. :lol:

Publicerat

Jag har faktiskt köpt en uppsättning av olika tobaksfrön, som ska sås i ett inomhusväxthus nu i helgen, och sättas ut i ett större växthus bara frostrisken är över.

Ska bli väldigt intressant att se hur detta lilla odlingsprojekt går.

Tänkte också försöka få några plantor att gå i blom så att jag kan ta frön, så kanske man kan bli helt egenförsörjd på tobaksfronten.

Vore ju kul att kunna peka långnäsa åt staten och dess jädra tobaksskatt. ;)

Det borde du starta en projekttråd om :D

Jag vill i alla fall läsa mer.