Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Katterna gör mig galen !

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om det här är rätt forum men att vända sig till ett "kattforum" där folk älskar katter gick så där. Tggarna utåt kan man säga. Jag har problem med grannarnas katter. Vi bor i ett radhusområde i Ås utanför Östersund och av någon anledning har min tomt blivit en jä.... kattoalett. Kattskiten tinar fram i högar på våren och somrarna igenom luktar kattpiss. Jag har försökt men en svindyr citronsand, ättika, vitpeppar och allt det där "vänliga". Har sista tiden gått över till att överraska med ett skrik och en näve grus (12-15 mm). Trotts bra träffar fortsätter de små kräken att förorena jordgubbsland, morotsland, gräsmatta, sandlådor och pissa under altanen. Barnen trampar i skiten och minsta jäntan klämde en kattskit mellan fingrarna i jordgubbslandet i höstas. Det blev droppen...

Vi bor i princip på landet även om det är innom detaljplanerat område. Krokoms kommunen vill inte sätta upp några lokala rekomendationer och "Lagen om tillsyn av hundar och katter" ger mig inte direkt något stöd heller. I Sammfällighetsföreningen har vi försökt få till en "lokal bestämmelse" där kattägarna skulle kunna ha en kattlåda på sin brokvist. Röstades ner (börjar få riktiga problem i förhållande till kattägare). Problemet är ett 15-tal katter som springer runt bland husen.

Snälla hjälp mig. Kom med ideer. Har själv uteslutit hagelbössan (vill ha kvar licenserna). Pilbågen är tyst och skulle fungera (men har inte lust att skapa den uppmärksamheten vid eventuell upptäckt). Fånga katten, stoppa den i en säck och sedan skjuta den som "förvildad" i skogen med stöd av lagen skulle kunna fungera men risken för upptäckt gör att även det går bort. Tyst ta den i bakbenen och knacka den i husknuten (som farmor gjorde med vår första killing) skulle ungarna aldrig kunna hålla tyst om- upptäckt! KSP-markering i jordgubbslandet- ja, kanske men även det är avsjöjande.

Har någon på något sätt löst problemet ?

• Svar 74
  • Visningar 9,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ny export ide för Scan ! " Swedish pussy dog" ! Nå kan man inte returnera tjänsten och sätta sig o Sk**a i grannes jordgubbsland då !

• Du kan få låna Tiger "min katt" så ska vi se om du inte får bukt med problemet .. Han är rätt revirhävdande för på min tomt har inte en katt klivit in två gånger när Tiger varit närvarande.. Mvh

Publicerat

Oavsett om jag är kattmänniska eller inte vill jag INTE har korkade plågsamma förslag här!

Kommer att radera sådana inlägg på studs!

Jag hjälpte en polare i ett villaområde med ett liknande problem med mycket gott resultat.

Jag tog en fotodetektor från en utebelysning (som slår på om någon går förbi) och kopplade denna till ett tillslag som startade en vattenpump som var kopplad till en snurrande sprinkler.

Kan lova att det var kattfritt där efter den installationen var på plats!

Publicerat

Gratulerar till en skön situation där du är i princip tvåa oavsett :(

Kan inte för mitt liv begripa varför lagstiftaren skulle göra denna skillnaden mellan katter och hundar i lagstiftningen.. "med hänsyn till deras natur" eller vad det nu står för elände.

Pissvårt att komma till rätta med.

Testa att filma katterna som uträttar sina behov hos dej och sen fånga dem. Antingen lämna dem till polisen eller köra till ägaren och visa film och lämna tillbaka kattkräket. Du har ingen sandlåda ännu va? Vi har och vi har haft besök, kan lova att den katten fått kuta för allt vad tygen höll för att överleva. Den sket i friggeboden på en sittdyna tillslut och då började jag fixa fälla för att dräpa eländet, vart dock nedröstad av hustrun. Av någon anledning slutade kissen att förorena här efter det..

Hade en snubbe som ringde och var knäckt, han hade fått sin sprojlans BMW repad på motorhuven efter att en fräs gjort en rivstart. Han såg i nog när det hände men hade han någon möjlighet att utkräva ersättning? Icke..

Ni hade ngn förening va? Plocka kattskit och ta med och visa upp för att få dem att fatta vilket äckel du har på tomten? I allra värsta fall så får du hinta om att det krävs bevis för att fälla ngn för skadegörelse och mellan raderna göra klart att kattenra kommer att sluta sina dagar på din tomt. Gör dock inte slag i saken utan hoppas på att de blir överkörda i stället.

Haft ett antal samtal på jobbet där folk ringt och varit oroliga att grannar gjort deras Fräsar illa.. aldrig skrivit ngt då de aldrig haft något belägg för det. Dock stilla påpekat vilket helvete katterna kan ställa till i området för folk som inte önskar dem som husdjur.

Och med detta sagt så nej jag har inget emot katter men ser väl i ärlighetens namn att de får vara innekatter.

Edit: Vart väl spetsigt detta.. Man ska vara väldigt klar över att katterna inte på något sätt är onda, de har bara en dassig natur som ställer till det för folk. Som Roger surrade om här nedan så tror jag det är vettigast att gå på ägarna. Och då inte kanske med fulla spjäll avseende illska och aggression för då blir det inget bra :huh:

Mvh!

Publicerat

Nå ett sätt är nog att attackera problemets källa, dvs ägarna till ovan nämnda djur, det är trots allt

inte kattens fel (om hur mycket jag hatar vilda kattor och deras ägare), Ett lokal möte där problemen läggs

fram och kanske en lösning hittas.

Funkar inte det kan jag rekomendera mårdhundsfälla/fällor, har katten halsband återbörda den till ägaren (med tillhörande katt förslagsvis)

med en räkning för förvaring och transport, alternativt transportera katten 10km ut i skogen och släpp den där

eller liknande. Vi får ofta kattor i just mårdhundsfällor (inte slagfälla altså)

mitt tipps

Publicerat

Oavsett om jag är kattmänniska eller inte vill jag INTE har korkade plågsamma förslag här!

Jag hjälpte en polare i ett villaområde med ett liknande problem med mycket gott resultat.

Jag tog en fotodetektor från en utebelysning (som slår på om någon går förbi) och kopplade denna till ett tillslag som startade en vattenpump som var kopplad till en snurrande sprinkler.

Lite marigt på vintern förstås ;) men principen funkar även på tulpan ätande rådjur

Publicerat

Jag skulle tro att de flestas första tankar är av den arten att de skulle falla under denna kategorin, nice catch!

Smart! En lösning helt i min smak! "Thinking outside the box!" (Sen kanske den inte funkar i ett svenskt vinterklimat == isbana)

Publicerat

Trotts bra träffar fortsätter de små kräken att förorena jordgubbsland, morotsland, gräsmatta, sandlådor och pissa under altanen. Barnen trampar i skiten och minsta jäntan klämde en kattskit mellan fingrarna i jordgubbslandet i höstas.

Jag skulle inte rekomendera att ni äter av dem, kattor är en stor källa till salmonellaspridning, så där om inte annat

borde myndigheterna ingripa.

Publicerat

Lite marigt på vintern förstås ;) men principen funkar även på tulpan ätande rådjur

Japp och på pallande ungaroch allt annat som kan kanske inte vill ha in på tomten!

Kruxet är att om man gör detta på den snöfria delen av året så tar det inte många dagar innan de slutar att besöka den tomten och då är man "safe" ganska länge.

Dock är det det enda sättet jag känner till att bli av med katter i ett bostadsområde.

Händer det utanför stadsplanen och ingen vill ta ansvar för den katten så kan man agera på annat sätt om den inte är märkt eller har halsband men det är en helt annan femma.

Men då tar man till lagliga metoder och inte dumheter.

Publicerat

Har ni inte möjlighet att ha hund i familjen? Här hemma är det bara vår lilla katthona som går säker alla andra katter blir hellt sonika bortjagade. Bara sätt ett vanligt taket runt tomten sen låta hunden va ute så mycket som möjligt det brukar funka välldigt bra

Publicerat

Japp och på pallande ungaroch allt annat som kan kanske inte vill ha in på tomten!

Kruxet är att om man gör detta på den snöfria delen av året så tar det inte många dagar innan de slutar att besöka den tomten och då är man "safe" ganska länge.

Dock är det det enda sättet jag känner till att bli av med katter i ett bostadsområde.

Händer det utanför stadsplanen och ingen vill ta ansvar för den katten så kan man agera på annat sätt om den inte är märkt eller har halsband men det är en helt annan femma.

Men då tar man till lagliga metoder och inte dumheter.

Jag har haft grannens kattor i min fälla på tomten, efter en natt i den samma visar de sig inte på tomten mer!

Publicerat

Har ni inte möjlighet att ha hund i familjen? Här hemma är det bara vår lilla katthona som går säker alla andra katter blir hellt sonika bortjagade. Bara sätt ett vanligt taket runt tomten sen låta hunden va ute så mycket som möjligt det brukar funka välldigt bra

Egen katt brukar funka bra med sålänge du inte skaffar en hona med lockande svansföring. tongue.gif

Annars så är vatten oslagbart när det gäller att lära katter en läxa, en rejäl rotblöta med trädgårdslangen brukar få den mest envisa katt att akta sig.

Publicerat
Annars så är vatten oslagbart när det gäller att lära katter en läxa, en rejäl rotblöta med trädgårdslangen brukar få den mest envisa katt att akta sig.

Rekommenderas dock inte vid rådande omständigheter med låga temperaturer. :D

Publicerat
  • Författare

Ja, kanske en åtelkamera skulle fungera som bevis (om den nu bara fotar mitt hus och tomt och ingen allmän yta). Sprintler kanske funkar också men kommer väll till att bli världens happening bland varenda unge i området. Har förstått att skillnaden att värja sig mot ovälkommna kattbesök och djurplågeri är hårfin och beror helt och hållet på om man har med fel åklagare att göra. Har tänkt på luftgevär och aluminiumfoliekulor (som vi sköt myror på husväggen med som små) men tror att det blir klassat som just djurplågeri. Det blir nog även min stenkastning om jag får in en bra träff. Jag är så less på att lägga ut hundratals kronor på kattmedel som inte fungerar längre än till nästa daggmorgon eller regnskur. Jo, jag har även en populär sandlåda. Men, jag har hört någon stans att lagen om tillsyn skrevs om och skulle vara "lite hårdare" för just katter och dess ägare. Någon gång under 2009 eller 2010 skulle detta skett. Har inte funnit det och undrar om någon känner till det ?

Publicerat
  • Författare

Jag skulle inte rekomendera att ni äter av dem, kattor är en stor källa till salmonellaspridning, så där om inte annat

borde myndigheterna ingripa.

Fan, jag trodde salmonella bara fanns i dålig korv. Gör man korv av katter ?

Publicerat

Fan, jag trodde salmonella bara fanns i dålig korv. Gör man korv av katter ?

Där har du lösningen!

Publicerat

Ja, kanske en åtelkamera skulle fungera som bevis (om den nu bara fotar mitt hus och tomt och ingen allmän yta). Sprintler kanske funkar också men kommer väll till att bli världens happening bland varenda unge i området. Har förstått att skillnaden att värja sig mot ovälkommna kattbesök och djurplågeri är hårfin och beror helt och hållet på om man har med fel åklagare att göra. Har tänkt på luftgevär och aluminiumfoliekulor (som vi sköt myror på husväggen med som små) men tror att det blir klassat som just djurplågeri. Det blir nog även min stenkastning om jag får in en bra träff. Jag är så less på att lägga ut hundratals kronor på kattmedel som inte fungerar längre än till nästa daggmorgon eller regnskur. Jo, jag har även en populär sandlåda. Men, jag har hört någon stans att lagen om tillsyn skrevs om och skulle vara "lite hårdare" för just katter och dess ägare. Någon gång under 2009 eller 2010 skulle detta skett. Har inte funnit det och undrar om någon känner till det ?

Fånga katterna i levandefällor och kör dem till Kattens Vänner eller vad de nu heter i Östersund nuförtiden och tala om vart du har fångat katten.

Sedan kan du sätta upp lappar i området där du talar om vart katten befinner sig så skall nog ägarna ta sitt ansvar till slut.

Antingen har man innekatter som går på lådan eller så bor man så att man kan ha utekatter där de inte skitar ner andras trädgårdar eller motsvarande.

Jag har haft 32 katter i mina dar och det är aldrig någon som har behövt klaga på mina katter i alla fall!

Det är inte kattens fel att den skiter i era sandlådor, det är ägarens!

De som tycker att det är ok att förgifta eller liknande är inte jägare/djurvänner i mina ögon! Lika illa som att gå ut och jaga älg med hagel eller använda gamla rävsaxar <_<

Publicerat

Där har du lösningen!

Katt är inte så gott... Testade när jag var i asien en gång. Kunde inte läsa menyn men jag förstod vad det var när jag fick det på tallriken.

Korv på dito lär inte hjälpa till. (dessutom väldigt olagligt eftersom man enligt lag inte får äta dessa djurarter i Sverige men det är en helt annan femma)

Publicerat

Katt är inte så gott... Testade när jag var i asien en gång. Kunde inte läsa menyn men jag förstod vad det var när jag fick det på tallriken.

Korv på dito lär inte hjälpa till. (dessutom väldigt olagligt eftersom man enligt lag inte får äta dessa djurarter i Sverige men det är en helt annan femma)

Ny export ide för Scan ! " Swedish pussy dog" !

Nå kan man inte returnera tjänsten och sätta sig o Sk**a i grannes jordgubbsland då !

Publicerat

Nå kan man inte returnera tjänsten och sätta sig o Sk**a i grannes jordgubbsland då !

Bästa lösningen hittills!

Publicerat

Kanske en Uvbulvan eller två håller dem på avstånd, har aldrig testat förstås

Publicerat

Men, jag har hört någon stans att lagen om tillsyn skrevs om och skulle vara "lite hårdare" för just katter och dess ägare. Någon gång under 2009 eller 2010 skulle detta skett. Har inte funnit det och undrar om någon känner till det?

Lät spännande men inget jag hört ngt om.. ska se om jag kan forska lite..

Mvh!

Publicerat

Katter i fälla är lätt att få vissa har suttit i min fälla drygt 10 ggr.

Samla upp skiten , lägg den i en papperspåse på farstun hos ägaren , tänd eld på den , ring på och spring till lämpligt ställe och övervaka släckningsarbetet.

Kanske ska kolla upp om det är lagligt först :huh: kanske inte ^_^

Publicerat

Jag har hundpiss på alla drivor runt tomten, förra veckan låg en hundskit 1 m från postlådan, mitt på plogad yta där vi går. Vad göra? Vatten? Fälla? KSP? :ph34r:

Publicerat

Kan någon berätta vad KSP är? om inte här, så i pm. mvh

Publicerat

Kan någon berätta vad KSP är? om inte här, så i pm. mvh

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ksp_58