Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Katterna gör mig galen !

Featured Replies

Publicerat

Trapper 90 med låda så inga hundar kan göra sig illa.tyst och smidig och funkar bra med luktmedelet luktmedel

Frågar än en gång; är du seriös?

Lösspringande hundar är även det ett sattyg om dem kommer in på ens gård, varför skall man då göra som du föreslår och endast skada katter? Ge mig en riktig förklaring nu, lille classe.

• Svar 74
  • Visningar 9,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ny export ide för Scan ! " Swedish pussy dog" ! Nå kan man inte returnera tjänsten och sätta sig o Sk**a i grannes jordgubbsland då !

• Du kan få låna Tiger "min katt" så ska vi se om du inte får bukt med problemet .. Han är rätt revirhävdande för på min tomt har inte en katt klivit in två gånger när Tiger varit närvarande.. Mvh

Publicerat

Om man inte har tid och ork att sitta och passa på katterna med vattenslang/vattengevär/grus etc. så kan det funka att plantera tagetes i och runt de områden där man inte vill att katterna ska vara. Det kanske blir svårt i ett uterum men trädgårdsland och rabatter är lämpliga ställen. Tagetesarna har en doft som katter inte verkar gilla (fast vem vet, vissa katter kanske inte bryr sig). De löser dock inte problemet på vintern.

Publicerat

Bästa antikattmedlet heter som ovan strävushårus vorstrusskrällus. Tyvärr så kan dom göra processen kort med eventuella inkräktare. Att låna en kattfälla av kommunen brukar inte vara något problem. Det brukar räcka med att man annonserar ut det i grannskapet så brukar det bli ordning för stunden. Har själv fått skottlossningstillstånd med valfritt vapen klass 1-4 för att avliva en vildkatt som gjort sig hemmastadd i en carport i ett villaområde. Villkoret var att skott endast fick avlossas mot katten på egna tomten. Två hagelskott gjorde slut på problemet den gången. Tyckte att älgstudsaren var lite overkill. Grannarna kikade försiktigt över staketkanten när det small och funderade vad som stod på. Kan man överraska katten med en burk fylld med muttrar eller andra järnbitar som skramlar och kasta den i backen alldeles i närheten av katten så brukar även det ge effekt som får kattskrället hålla sig borta.

Publicerat

Bästa antikattmedlet heter som ovan strävushårus vorstrusskrällus. Tyvärr så kan dom göra processen kort med eventuella inkräktare. Att låna en kattfälla av kommunen brukar inte vara något problem. Det brukar räcka med att man annonserar ut det i grannskapet så brukar det bli ordning för stunden. Har själv fått skottlossningstillstånd med valfritt vapen klass 1-4 för att avliva en vildkatt som gjort sig hemmastadd i en carport i ett villaområde. Villkoret var att skott endast fick avlossas mot katten på egna tomten. Två hagelskott gjorde slut på problemet den gången. Tyckte att älgstudsaren var lite overkill. Grannarna kikade försiktigt över staketkanten när det small och funderade vad som stod på. Kan man överraska katten med en burk fylld med muttrar eller andra järnbitar som skramlar och kasta den i backen alldeles i närheten av katten så brukar även det ge effekt som får kattskrället hålla sig borta.

Kan tänka mig att grannarna tittade lite extra när det började smälla. Var det i samma samhälle som du bor i nu? Jag kommer därifrån och har faktiskt aldrig upplevt några kattproblem där turligt nog. Men det kanske har ändrats sedan jag flyttat. Här i umeå är det dock värre...

Publicerat

Kan tänka mig att grannarna tittade lite extra när det började smälla. Var det i samma samhälle som du bor i nu? Jag kommer därifrån och har faktiskt aldrig upplevt några kattproblem där turligt nog. Men det kanske har ändrats sedan jag flyttat. Här i umeå är det dock värre...

Dessutom så finns det väl också en och annan vegan/jaktmotståndare i staden har jag hört... Tänkte göra er sällskap i höst... B)

Dock inte som vegan/jaktmotståndare. :lol:

Publicerat

Dessutom så finns det väl också en och annan vegan/jaktmotståndare i staden har jag hört... Tänkte göra er sällskap i höst... B)

Dock inte som vegan/jaktmotståndare. :lol:

Jodå, här i ume finns det en och annan varan. Välkommen hit. Vi behöver allt stöd vi kan få :)

Publicerat

Nej det var under min tid i exil i norra Dalarna. Han som hade problem var brandchef och måste ha haft en otrolig tumme med polismyndigheten. Här är det många som har vorsteh så kattproblemen är minimala. Katterna har lite svårt med klimatet.

• 2 weeks later...
Publicerat

Ska tackla mitt kattprobem på tomten

ska sätta ut en fälla (godkänd för ändamålet)men är det lagligt?

Ska lämna in katten till ägarna o rådadom att hålla den inne o om det inte funkar eller om den inte har halsband så blir det en spann med vatten o sen jagar jag o hunden bort den. borde funka tycker jag..

Men är det lagligt att sätta upp en fälla på sin egen tomt.

Mvh Per

Publicerat

Ja! Sen släpper du katten i ett utedass sen lär kattägaren hålla sin katt inomhus framöver...

Publicerat

:P

Sambon ringde o hörde med farbror blå nyss o det e sjukt...

En katt har mkt högre "etik krav" än andra djur i fällor.

Man får ha fälla på tomten men det gäller att man vittjar det mer än 2 ggr per dag!!

om ägaren gör en anmälan o man kollat den på morgonen o det sitter en i när man kommer hem från arbetet, säg en 9h senare så e man kokt i bajs.....

varför e det så heligt med katter????

Publicerat
varför e det så heligt med katter????

För att mentoltanerna tycker om dom så klart! :D

Publicerat

Intressant diskussion med många bra förslag, själv håller jag med Wizard om att det är ägarna man skall gå på i första hand. Eftersom det är där problemet med osteriliserade/okastrerade katter kommer ifrån, som ni sagt innan.

Att börja med fällor, även om det är lagligt, tror jag kan få bägaren för en och annan kattägare. Rätt som det är så är man med i grannfejden :D

EDIT: Intressant fakta, och en förening med ett vettigt mål.

Vad är det för skillnad mellan kastrering och sterilisering?

En sterilisering innebär att könshormonerna är kvar vilket i sin tur innebär att katterna fortfarande har sitt löpbeteende kvar men att de inte kan bli dräktiga. Vid en kastration tas livmoder och äggstockar bort, då försvinner könsdriften vilket också oftast är önskvärt.

Källa:Stockholms kattkastreringsgrupp (SKKG)

Publicerat

blidde lite fel

Publicerat

Vart lite fundersam nu.. men levandefälla kräver tilltittning en gång per dygn även om jag brukar rekomendera två gånger. Undrar om den där tjommen som hävdade två gånger var ute och cyklade lite?

Mvh!

Publicerat

Farbror blå är ute och cyklar! Det är preicis som Hipshot skriver, att fälla för levandefångst skall vittjas tvågånger per dag! Samma "etik" som för övrigt fällfångat vilt!

Sen kan det självklart vara så att kattägaren inte "tycker om" att misse sitter i en fälla X antal timmar.... Men å andra sidan gillar inte du att misse pinkar in sitt revir på din tomt.

//jonas

Publicerat

Kan man inte köpa sig en sådan björn på hjul som man har för att se om hunden klarar björnkontakt? :P:rolleyes:

MVH:Ludde

Publicerat
  • Författare

Fan, nu kommer Hjalmar och vill ha en kattunge ! Jag skulle aldrig ha tagit med homon på det där bågskyttet. Henrik hade två veckor gamla kattungar.... :blink: Det är ju helt omöjligt efter att ha startat den här tråden.

Publicerat

bruk kaffegrut!!

i stede for å kaste det i soperna efter du har laget kaffe, så strör du det ut i blomsterbeddet. eller legger det i begge hjörnene på garageporten osv,osv...

brukt kaffegrut holder kattene borte.

vanskeligere enn det er det ikke...

det er også veldig bra gjödning, så det er perfekt til å ha i blomsterbedd og til og med gressplenen.

er også knallbra å bruke i komposten. man får god matjord og digre fete mask til fisketurene.

Publicerat

bruk kaffegrut!!

i stede for å kaste det i soperna efter du har laget kaffe, så strör du det ut i blomsterbeddet. eller legger det i begge hjörnene på garageporten osv,osv...

brukt kaffegrut holder kattene borte.

vanskeligere enn det er det ikke...

det er også veldig bra gjödning, så det er perfekt til å ha i blomsterbedd og til og med gressplenen.

er også knallbra å bruke i komposten. man får god matjord og digre fete mask til fisketurene.

Fränt! Kaffesump i komposten...

Skall provas även här hemma! :)

Publicerat

Fan, nu kommer Hjalmar och vill ha en kattunge ! Jag skulle aldrig ha tagit med homon på det där bågskyttet. Henrik hade två veckor gamla kattungar.... :blink: Det är ju helt omöjligt efter att ha startat den här tråden.

Han behöver väl inte vara homo bara för att han vill ha en kattunge... fast visst är det manligare med en tyska i kopplet... :D

Publicerat

tyska i koppel de e grejer de!

Publicerat

Han behöver väl inte vara homo bara för att han vill ha en kattunge... fast visst är det manligare med en tyska i kopplet... :D

Är "tyskan" en tysk jaktterrier i kopplet du menar?? Fick en "syn" framför ögonen som inte är så hälsosam. Måtte jag ha fel...haha. Kanske ska skaffa mig en "jämte" i koppel,bara så man vet var man har den.Hmm, nu fick jag lite att fundera över.
Publicerat

tyska i koppel de e grejer de!

+1 :D

Är "tyskan" en tysk jaktterrier i kopplet du menar?? Fick en "syn" framför ögonen som inte är så hälsosam. Måtte jag ha fel...haha. Kanske ska skaffa mig en "jämte" i koppel,bara så man vet var man har den.Hmm, nu fick jag lite att fundera över.

Ta ingen nordjämte och sätt i kopplet bara... :ph34r:;):lol:

Jämtskor i koppel kan väl även det gå ann, antar jag. :D

Publicerat

+1 :D

Ta ingen nordjämte och sätt i kopplet bara... :ph34r:;):lol:

Jämtskor i koppel kan väl även det gå ann, antar jag. :D

Okey, det skiljer på jämte och jämte, ska kolla rasstandarden på de båda, för säkerhetens skull. :rolleyes:
Publicerat
  • Författare

Homo var inte riktigt det jag fruktade. Har faktiskt inte varit börjat oroa mig för min sexårings läggning än. Förstår inte riktigt heller vad homosexuella har med katter att göra eller tvärt om. Att han föll för en söt och lekfull kattunge förstår jag. Det gjorde jag med. Det är vuxna katter som skiter på min tomt jag irriterar mig på. Kattungen skulle ju snart bli vuxen så det var mer tanken på att jag i morgonraseri skulle dräpa "fel" kattjävel jag såg framför mig....