Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"RÖTJUT"

Featured Replies

Publicerat

Nu tycker jag de e dags att ta upp det eminenta ämnet "RÖDVIN"

Det har ju diskuterats whiskey fram o tillbaks men det självklara ämnet rödvin, som alla dricker till sina vilträtter väl?, har jag inte sett mycket av.

Här kommer ett tipps på ett mkt prisvärt o gott vin.

* Vila Santa (nr 12507)

Direktlänk: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...%3aFruktsyra%3a

Hoppas denna tråd ska bli en guldgruva för alla oss som avgudar ett gott rödvin till den perfekta måltiden.

• Svar 57
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Älskar rötjut till mat men man kommer ju aldrig ihåg va dom heter ::)

Brukar spara flaskorna när man hittar en vinnare

Publicerat
  • Författare

Vi har nyss druckit en flaskaJP Chenete "Merlot" till maten.

Ett mkt hyffsat vin i de lägre prisklasserna.

Förra helgen blev jag bjuden på ett Raimat-vin 2002 o de gick inte heller av för hackor.

Skulle inte va helt fel me lite ölkorv o en  skvätt rödvin till! Hmmm

Bäst o kolla va skåpen har att erbjuda  :P :P :P :P

I värsta fall får man ta en whiskey ;)

Publicerat

Vill ni ha något totalt annorlunda någon gång till en riktig kraftig köttmiddag så rekommenderar jag Deakin Select på Systemet (nr:26404).

Tänk er ett riktigt mustigt/kraftigt rödvin typ Koonunga Hill. Sedan lättkolsyrar du det. Kyl det till säg 8-10 grader, inte för kallt för då känner ni inte smaken. Slå upp det ymmigt så att lite av kolsyran går ur (det är lite väl mycket kolsyra i). Smaka.

Sånt mosserande har ofta Italienanrna, men deras är hemmagjort. Eller så pass dyrt att det inte är värt pengarna.

Rekommenderar annars Austaliensiska Koonunga Hill från. 6253.

Amarone di valpolicella från Italien är också ett lite annorlunda gott vin (classico). 12363 har jag för mig det är på systemet.

Publicerat
  • Författare

;D Tack Seger för att rättade till min ENORMA blunder  ;)

Men att du int dricker rödvin e för mig en gåta! Men de välan tur att alla inte e som du ;D

E själv ganska nyfrälst (10år).

Får man bara smaka ett riktigt kraftigt gott vin o inte nå blask finns de risk att man faller dit.

Känner mig nästan tvungen att ta en svängom på stan efter ditt inlägg Anders S.

Mustigt e gott  :P

Denna tråd börjar redan bli en succè i mina ögon.

Allt nytt e värt att prova.

Omdömme kommer efter provsmakning.

Men de blir i April nån gång. Innan dess e kalendern alldelles för full.

Publicerat

köper en hel del vin för lagring(en kostsam hobby , men va fan )har ca 600  flaskor , hållt på i ca 8 år .

ett tips ang. Vila santa som är ett bra vin för pengen . köp en låda eller två å låt ligga i garderoben eller i källarn ett eller två år(håller säkert 5-7 år)så kommer vinet att bli så gott att dom(om du nu får för dig att dela med dig) kommer tro att dom dricker ett vin för 400 -600 hundra . har själv en halv låda från 99.

givet tips ang.  vilt är shiraz eller syrha som generelt klarar kraftiga smaker bättre

livet är för kort för att dricka usla viner

Johan

Publicerat

I regel måste du bestälkla Deakin. Det är nog inte någon som har hemma.

Kom nu ihåg att dett är kolsyrat. Men lite väl mycket . Prova först med all kolsyran, prova sedan genom att slå lite högre så jagar du ur lite av kolsyran ( jag tycker det är lite väl mycket). Du kan också slå i lite kallt vatten.

Annorlunda som sagt.

Gör sig bra till kraftigt fint nötkött,biff,ryggbiff,vilt, mustig gryta/viltgryta.

Eller bara som en lite annorlunda välkomstdrink.

Publicerat

Kan bara hålla med om att Villa Santa var helt okej för den pengen. Känns att det är lite strävt och ungt. Tror helt klart på att det kan må bra av lagring.

Publicerat

Anders prova Brown Brother shiraz nästa gång , lite fruktigare än vila santa men i samma prisklass.

ett annat tips är att häll över vinet i en tillbringare eller karaff 2 - 3 timmar innan ni ska dricka det ( prova lite direkt & jämför senare så kommer du se att vinet blir "snällare & mjukare "(syret fixar det , nästan alla viner vinner på att luftas ordentligt,  inte riktigt gamla )

Johan

Publicerat

Då får jag kontra med Penfolds Koonunga Hill (6253). Mumma som är fylligt.

Jag ska testa att kantera. Jag hade för mig att kantering mest gjorde nytta på grumliga ej så bra viner.

Publicerat

Skall man dricka Penfolds skall det vara Grange, från -90 eller möjligtvis -89  ;D annars kan det vara  ;)

njäe, nog är Penfolds viner trevliga men ogillar stället eftersom jag fått fortkörningsböter utanför deras

anläggning  >:(

Dekantera Anders görs ursprungligen för att skilja fällningen som bildas i äldre bättre viner (rött, vitt och port) men

det är vanligare å vanligare att fölk göra det i syfte att tillsätta syre till viner och på så sätt förbättra "vanliga" viner.

Som Johbag skrev, äldre viner kan direkt skadas av syret och bör inte dekanteras.

Har provat otaliga åldringar som varit ljuvliga men passé efter 10-15 min i glaset  :'(...men då talar vi om gamla åldrade

viner av hög kvalité.

/Vänligen

Publicerat

Hylsan!

Detta borde vara en tråd som du är ansvarig för. ;) ;)

Vad sägs om Hylsan veckovintips?

Blanda rött och vitt, ett vin över hundringen och ett under med rekommendation till typen av råvara som t ex rådjur, hare, vildsvin, öring, röding osv. :) :)

Det vore kanon för oss intresserade men ej ännu invigda i vinets sköna värld. ;D ;)

(Att vara invigd har inget med BiB eller Parador att göra) ;)

Publicerat

>orjant

Tja, finns intresset så nog kan jag plita ner några rader om viner  ::)...

har trots allt rätt många år på nacken med vin som arbete  :D!

/Vänligen

Publicerat
Tja, finns intresset så nog kan jag plita ner några rader om viner  ...

har trots allt rätt många år på nacken med vin som arbete  !

Det vore intressant, alltid lika svårt vad man ska välja!

Börja gärna med några sorter som finns på de flesta bolagen, så att man bara kan sticka in på bolaget och ta en flaska. Annars är det lätt att det inte blir av!

Publicerat

Brown Brothers var fin. Luftade den och den var helt ok.

Publicerat

Trevligt att du tyckte om den ,sitter själv med en "old telegram-98" ifrån Boony Doon , trevlig sak .

här kommer ett tips i 100 kr klassen "Big house red " ifrån ovanstående producent, vinet kommer ifrån Kalifornien & han(Randall Graham) blandar vinet tills han tycker att det smakar gott! struntar helt enkelt i vad/vilka druvor det är

Johan

Publicerat

Det är det jag tar av hatten för Aust.-arna för.

Bara det blir gott så "kvättar" det väl.

Publicerat
>orjant

Tja, finns intresset så nog kan jag plita ner några rader om viner  ::)...

har trots allt rätt många år på nacken med vin som arbete  :D!

/Vänligen

Är du en sån som går barfota och trampar på druvorna? :D

Publicerat

>kettukiller

:D, njäe, men väl skördat och burit druvor  ;)

>Johbag

:o, ser du gillar Old Telegram, har du provat Le Cigare eller något annat förutom Big House från BD ???

/Vänligen

Publicerat

provat & drukit en del ifrån Randall,faktum är att han kommer till Stockholm snart( ska se om jag hinner till provningen).

åker till Kalifornien i slutet på maj & ska till ett 10 tal vingårdar i Napa , har även fått ett ok ifrån Manfred Krankl på Sine Quan Non.

Drack en Darioush 02 till maten senare igår,funkade hur bra som helst!

Publicerat

>Johbag

Måste fråga hur du förvaltar din samling, först en tämligen "trött" -98 mataro och sedan en purung butelj i 500-kronorsklassen.

Har inga 99-or Old T istället?

/Vänligen

Publicerat

Hylsan här kommer en liten förklaring.

Efter OT. så kändes det som det behövdes lite mer ungdom till Gris racksen & eftersom jag ville prova D-02(om jag skulle köpa fler än dom 4 jag redan har.)

till saken hör att jag anser att allt vin som jag köper skall drickas utan att ta hänsyn till pris.

Jag har ett skönt problem med mina viner eftersomjag har en del mogna godsaker som "måste " drickas upp ( eftersom då behöver man fylla upp källaren hela tiden ).

Johan

Publicerat

>Johbag

Ja det förstår jag, OT -98 vart "dom" tvungna att få in på bolaget för att bli av med, inte rolig alls...och ungdom

förstår jag att du fick  ;D.

Publicerat

Hur ska vin förvaras ?.

Liggandes så länge det är naturkork eller ?.

Utan solljus ?.

Varmt / kallt, temperatur ?. Skiljer det mellan olika viner ?. Vilken temperatur är lagom?.

Kan ett vin bli förstört om det ligger för länge?.

När  ett vin är förstört av narturkorken (vilket händer), kan man begära  en annan av systemet ?.

Publicerat

??? Hur ska vin förvaras ?.

Svalt, så nära 10 grader och jämn temp, 80-90% fuktighet, mörkt och vibrationsfritt

??? Liggandes så länge det är naturkork eller ?.

Naturkork eller annan förslutning saknar helt betydelse så länge "korken" är tät (därav den höga luftfukten, så korken inte torkar vid längre lagring)

??? Utan solljus ?.

Jepp, vinet missfärgas/bleks av solljus.

Antocyaner är färgen, Monoglucosider i europeiska druvsorter och Diglucosider i amerikanska druvsorter...

??? Varmt / kallt, temperatur ?. Skiljer det mellan olika viner ?. Vilken temperatur är lagom?.

Enligt ovan och alla typer av viner lagras under samma förutsättningar.

??? Kan ett vin bli förstört om det ligger för länge?.

Svar ja, i stort kan man säga att ett vin består av akolhol, syra och frukt, lagras ett vin länge kommer någon av dessa mattas av och vinet kommer upplevas som passé alt obalancerat.

Kan beskriva det mer ingående och i kemitermer men det krånglar bara till det...

??? När  ett vin är förstört av narturkorken (vilket händer), kan man begära en en annan av systemet ?.

Jepp och du behöver komma tbx med 1 dl vin i flaskan + kvittot...

/Vänligen