Publicerat November 14, 200619 yr >Hylsan Tack för första såshjälpen ........ Det blir mycket sås/marinad av tyska rödvinerna som har legat i tvättstugan i väntan på något användningsområde. Det känns som grund + svarta vinbär till min tjäder, och grund + tranbären jag har i frysen till haren. Går såsen att frysa, om jag ska göra ''storkok'' ? Amaronen får jag skvätta i glaset istället.
Publicerat November 14, 200619 yr >Ellie Låter som du fattat galoppen ;D Njäe, gör inget storkok utan koka skyn/sås till varje tillfälle istället...
Publicerat November 14, 200619 yr >Ellie. Om du har slattar, häll ner det i en ispåse så har du frysta rödvinskuber som du kan använda vid behov. Jag brukar använda glögg som grytkrydda, grymt bra. På torsdag blir det nog utemiddag, Coq au vin tillsammans med årets Beaujolais Nouveau. Inget märkvärdigt vin men en trevlig händelse och tradition såsom fredagens gåsmiddag var. obs, jag är ingen finsmakare av vin, BiB:ar gärna.......
Publicerat November 14, 200619 yr >Hylsan Japp, jag får ju torkade kantareller av ägaren så jag måste sponsra henne på något sätt. ;)
Publicerat November 16, 200619 yr > orjant Nu har du gett mig tidernas ide..........frysa in rödvin i kuber. Jag ska ha ''Nobelmiddag'' för en jaktkamrat med fru. En plateau med all slags skaldjur på is. Det vore ganska häftigt att lägga kusarna på rödvinsisbädd.
Publicerat November 16, 200619 yr > orjant Men DU...kanontips, tallrikarna har lite rosa i sig också. Inget rose hemma, men jag kan ju späda ut de röda från Tyskland till lämplig nyans.