Publicerat Mars 20, 200620 yr Författare OOOpps! Syns att man varit borta ett tag. Blir dyrt att gå till boa nästa gång ;D Mkt gott som kommit fram verkar det som. :P De där me veckotipps lät inte helt fel. Rödvin till fiskrätter har blivit vanligare har jag hört. Vad ska känneteckna ett sådant vin? Mkt syra eller?
Publicerat Mars 20, 200620 yr Varför ska Amerikanska viner har flertaliga/artiga/komplexa sockerarter i druvsockret ?. Vad är det som bestämmer det?. När det gäller korken. Menar du att en lackad/plastad narturkork också påverkas av luftfuktigheten i rummet?. Vad påverkar luftfuktigheten (som är så hög), på en flaska som har gummikork?.Eller gäller detta bara på narturkorken?. Mvh. Anders S
Publicerat Mars 20, 200620 yr >Anders Jag skrev druvsorter, inte druvsocker En naturkork (som vi vanligtvis talar om) behöver fukt, både utifrån och innefrån. Utifrån från luften och innefrån från innehållet för att inte torka och sedan börja släppa igenom luft som påverkar vinet negativt. Lackad/plastad naturkork vet jag inte riktigt va du menar. En gummikork behöver inte fukten på samma sätt... Hoppas jag belyste din fråga... /vänligen
Publicerat Mars 20, 200620 yr jimbolo angående rött till fisk så blir svaret jävligt dåligt.. allt beror på vad för fisk ,tillagning & framförallt vad som serveras till. röda viner till fisk brukar behöva något kraftigt till typ,rökt sidfläsk,brynt svamp eller så ser man till att servera något krämigt(fett funkar jämnt!)typ potatis pure,risotto etc. så ibland funkar ett vin med hög syra & ibland något snällare .. Johan
Publicerat Mars 20, 200620 yr Min personliga favorit är ju utan tvekan Cassilero del Diablo nr 2962 tycker att det passar till det mesta
Publicerat Mars 20, 200620 yr Författare Min personliga favorit är ju utan tvekan Cassilero del Diablo nr 2962 tycker att det passar till det mesta Den hade jag glömt bort! Drack den mkt förr. Den går inte alls av för hackor :P
Publicerat Mars 21, 200620 yr Den svarta Chill Out var inte heller dum till lövbiffspaket med ädelost o ugnspotatis....... men den hänger inte med cassileron
Publicerat Mars 21, 200620 yr Penfolds viner är helt okey men det blir inte så ofta eftersom frugan tycker dom är lite för tunga men Rawson retreat går hon med på.....Chianti finns det ett som heter med orange etikett....runt 70 kr.... Sen minns jag inge mer....
Publicerat Mars 22, 200620 yr Här är en som också gillar rödvin. Castillero Del Diablo, helst förra årgången, årets är inte lika bra.. Mauro Podium Detta är väl vad som svalkat min strupe sista veckan..
Publicerat Mars 22, 200620 yr jimbolo angående rött till fisk så blir svaret jävligt dåligt.. allt beror på vad för fisk ,tillagning & framförallt vad som serveras till.röda viner till fisk brukar behöva något kraftigt till typ,rökt sidfläsk,brynt svamp eller så ser man till att servera något krämigt(fett funkar jämnt!)typ potatis pure,risotto etc. så ibland funkar ett vin med hög syra & ibland något snällare .. Johan En kyld Beaujolais funkar oftast till fisk. Ett lätt, flyktigt rödvin.
Publicerat Mars 24, 200620 yr precis avslutat Alion-97 fortfarande bra spänst i ( spanjor ribera del duero) funkade bra till lammet Johan
Publicerat Mars 25, 200620 yr >Johbag Synd bara att merparten av vinerna du recenserar inte finns att tillgå för gemene man och kvinna och kostar betydligt mer än vad folk normalt vill betala för en butelj MEN Alion ÄR ett trevligt vin....tyvärr oförtjänt kostsamt...men ägarna är juh kända :...och okunskapen går på hela marknadsföringsstrategin...inte helt ovanligt ;D /Vänligen
Publicerat Mars 25, 200620 yr jodu hylsan det är det som är bra med att köpa vin å lagra , att kunna ta fram ett vin som man har köpt för ett gäng år sen & inte behövde betala så mycket för(274 kr 2002)sen att en del viner stiger i pris det är som vanligt :marknaden! sen tänkte jag bara dela med mig en trevlig upplevelse & kanske inte direkt rekomendera ett köp. å det kommer tt koma mer .. John
Publicerat Mars 25, 200620 yr >johbag Jag är helt införstådd i syftet att lagra viner men ingen som inte är duktigt insatt i viner får ut ngt av att jag berättar om den där Guy Charlemagne i badet eller Latricières Chambertin från Camille Giroud till ankan eller Andromeda Pinot Noir till ditte eller en trevlig Case Basse till datten! Vem kan tillgodogöra sig detta?
Publicerat Mars 25, 200620 yr missförstå mig rätt , det jag ville berätta är bara om trevliga viner . du vet själv hur intressen börjar ,oavsett vapen,mat,bilar,viner etc.etc. man börjar "enkelt" och när intr. kommer så behöver man lite förslag & hjälp" .jag kan defenitivt förstå vad du menar & visst kan jag berätta om viner som finns & som inte är dyra ( vilket jag faktist inte bryr mig om,det är bara du själv som kan värdera pris kontra "kvalitet"). men i bland så kan det faktistvara intr. att höra om andra saker ovsett om det är ifrån jakten i Afrika(som ett fåtal kommer att ha råd med ) eller om som i det här fallet handlar om vin. ( jag vet ialla fall att du gärna skulle tillbringa lite tid med mina viner ... ;D) Johan
Publicerat Mars 25, 200620 yr Tja, risken finns att det bara blir du och jag som mäter k*k och berättar om viner som ingen annan kommer i kontakt med. Dina viner ???... :...sett och ser rätt många buteljer men visst, något har man ju säkert missat! /Vänligen
Publicerat Mars 25, 200620 yr lugn nu det är bara vin , som man ska dricka upp å det jag menar är att jag köper & dricker vin för min skull , men delar gärna med mig av både vin&"erfarenhet" och jag lägger som sagt var ingen aspekt i vad saker & ting kostar vad det gäller k*k så brukar inte jag mäta den med andra å det ödmjukaste
Publicerat November 8, 200619 yr Tänkte fösröka lyfta den här tråden. då jag skulle behöva hjälp med att hitta ett vin. Vi drack det i somras i Italien och jag tänkte det var roligt att överaska frugan med en flaska. Det var otroligt gott men dyrt! Eller om det finns något motsvarande att få tag i! Vinet är ett Taurasi och jag tror är det framställt i det område där vi var nämligen vid Amalfikusten, för övrigt otroligt vackert rekommenderas.
Publicerat November 9, 200619 yr inga problem, ring Enozvezia på Tel: 08-556 947 00 och kolla! Har dom vinet kan du göra en sk privatimport och det vet dom hur! Lycka till
Publicerat November 13, 200619 yr Problem med rödtjut (inte det ni tror) Om man nu som en enkel bonnmora läser andras recept där rödtjut rekommenderas för marinering : 1. Jag gillar inte att marinera kött i rött vin, det blir så ful färg på maträtterna, såserna särskilt. Tips ? Har övergått till torra/halvtorra vita för marinering. Har man heminredning som sitt näst största intresse, så är det viktigt med maträttens utseende. 2. Har ni någon gång ''offrat'' ett riktigt bra vin för att kolla om maträtten tjänar på det ? Eller duger det med vilket rödtjut som helst ?
Publicerat November 13, 200619 yr Problem med rödtjut (inte det ni tror)Om man nu som en enkel bonnmora läser andras recept där rödtjut rekommenderas för marinering : 1. Jag gillar inte att marinera kött i rött vin, det blir så ful färg på maträtterna, såserna särskilt. Tips ? Har övergått till torra/halvtorra vita för marinering. Har man heminredning som sitt näst största intresse, så är det viktigt med maträttens utseende. 2. Har ni någon gång ''offrat'' ett riktigt bra vin för att kolla om maträtten tjänar på det ? Eller duger det med vilket rödtjut som helst ? Jag är bara en enkel "bondunge" från början! 1.Nej man skall inte använda vin i maten för förgens skull utan för att förhöja smaken. Det finns ju även vita viner som fungerar utmärkt till kött, både att ha i och att dricka till. 2. Det är inte tänkt att man skall behöva "offra" varken det ena eller andra, utan att vinet skall förhöja eller bryta av maten och vice versa. Exempelvis om du serverar något sötare vin till maten, så får du en stakare konrtast om du exempelvis äter mörkt kött än ljust. Eller om du serverar en lingon parfait till dessert och serverar ett muscatvin till. Där har du då ett riktigt sött vin och genast så smakar efterrätten lite syrligare, än om du skulle dricka ett fruktigt/syrligt vin till, då maten skulle få en mjukare sötare smak. Ungeför som när man lagar en viltstek och använder sig av både öl och cacaola, för att få både beskheten och sötman men i harmoni och balans med varandra. billigt bra vin till de flesta viltslag tycker jag kan vara Gallo Turning Leaf (ett zinfandelvin) det smakar lite "bärigt" av lingon & svarta vinbärr. Kostar kanske en så där 70 - 80:-. Och så det gamla "säkra kortet" Periqita (castelão druva) det är också kryddigt och gott och kan tänka mig i ungefär samma prisklass. Annars kan du gå in på http://www.munskankarna.se/ och kolla in lite på de länkar som finns där, det är tilll lite olika sidor. Och någonstans min gamla dator så ligger det en pdf fil med en beskrivning av en suveränt trevlig vinprovning; hur man kan lära sig/ prova på att smaka på olika viner/ mat och märka hur ett sött vin blir "beskt" till fel föda. Den är enkel att göra och det står precis vilka viner man kan prova och i vilken ordning, och när man skall smaka på någonting surt, salt, sött, beskt att äta. Det var en av de första vinprovningarna jag var med på i Munskänkarna, om du tror att du skulle ha något utbyte av den så kan jag ju leta efter den
Publicerat November 14, 200619 yr > Gunilla Använda vin i maten/marienra för smakens skull, jag är med. Men just det att det blir missfärgningar gillar jag inte. Tupp i vin är praktexempel på en maträtt som ser bara grådaskig och trist ut. Sen får den smaka hur halvskapligt som helst. Min andra fundering var om ett ''bättre'' vin ger bättre resultat eller går det lika bra med billigaste möjliga t.ex röda vid matlagning ? Jag har aldrig provat att marinera i en Amarone t.ex. Munskänkarna. Här i vår lilla stad är alla de som betyder något med i denna ''vinkännarförening''. Ganska kul företeelse. När man har kommit upp sig lite så ska man vara med där...........Hoppas dom lär sig något. MVH
Publicerat November 14, 200619 yr >Ellie Jag har varit med om omfattande prover på vinets inverkan vid marinering, olika sorter, druvor osv etc mm... Svaret är entydigt, vi män-i-skor känner ingen skillnad om man använder tex Amarone eller en Rioja vid marineringen, alla olikheter på vinet försvinner vid tillredning! /
Publicerat November 14, 200619 yr > GunillaAnvända vin i maten/marienra för smakens skull, jag är med. Men just det att det blir missfärgningar gillar jag inte. Tupp i vin är praktexempel på en maträtt som ser bara grådaskig och trist ut. Sen får den smaka hur halvskapligt som helst. Min andra fundering var om ett ''bättre'' vin ger bättre resultat eller går det lika bra med billigaste möjliga t.ex röda vid matlagning ? Jag har aldrig provat att marinera i en Amarone t.ex. Munskänkarna. Här i vår lilla stad är alla de som betyder något med i denna ''vinkännarförening''. Ganska kul företeelse. När man har kommit upp sig lite så ska man vara med där...........Hoppas dom lär sig något. MVH Missfärgningar av såser beror oftast på att en redning av rödvinssås inte ska göras på tradionellt vis, d.v.s. bechamel utan reds av med potatis-maizenamjöl alternativt arrowrot.
Publicerat November 14, 200619 yr >Ellie Bjuder dig på en bra grundsås: 1 dl farinsocker 1 dl kalvfond (köpt flytande duger) Smält ihop... 1 pava rötjut Reducera långsamt till hälften, va försiktig med salt men 10-15 varv på vitpepparkvarnen, red med maizena, smaksätt med tex: Lingon Svart vinbär Havtorn Tranbär