Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min första... en liten en...

Featured Replies

Publicerat

Hallojs alla tjocka o sexiga!!

Så har man fått mod i kroppen o skall ge sig ut i knivmakarträsket.

min första blir en liten en ( NEJ den skall inte vara med på tävlingen) däremot min andra kniv ;)

Har gått med i svensk knivförening för o få lite tipps o trix och även besökt Lundabygdens knivgille o skall nog fortsätta med det.. tills jag e säker nog på att jag kan klara de på egen hand. " FUSK " ? :ph34r: Ja visst :lol:

eller nja. skall ju göra den själv, även om jag kommer att snegla lite på vad de andra gör "förattjagvetjuintenesvafanalltingheterpådehärakniverietgrejsimojset".

nå har jag en bild då. mm oo det har jag en bild på en del av matrialet ( en del kommer att bytas ut)

post-5393-0-46922700-1299441325_thumb.jp

och en bild på hur jag vill att skaftet skall se ut.

post-5393-0-01439000-1299441338_thumb.jp

så nu hoppas jag bara att jag får tid o börja greja o dona med :D

Ha det gött alla

Eas

• Svar 91
  • Visningar 31,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kul att du är igång, läckert blad, kanonkniv att ha i ryggan och jonglera med när man ska spänta lite stickor att grilla på;)

Publicerat

Tjena Eas.

Ser kanon bra ut. Linjeföringen mellan blad o skaft går bra ihop. Går nog åt att ha lite pareskydd som du ritat på en kniv modell som denna. Man kan göra mycket med en stor kniv som inte en liten kan men inte tvärtom läste jag någonstans :-)

Kör hårt Eas, det kommer bli bra.

mvh Kimmo

Publicerat

Ser kanon ut :) ska följas med intresse

/Jocke

Publicerat

Härligt Eas!

Ska bli kul att följa dina framsteg.Är du lika snabb på att lära dig göra knivar,som

du va på att lära dig läderkonsten.Då är du snart mästaren här på forumet ;)

Nicke(Lilltysken)

Publicerat

Hallojs alla tjocka o sexiga!!

Så har man fått mod i kroppen o skall ge sig ut i knivmakarträsket.

min första blir en liten en ( NEJ den skall inte vara med på tävlingen) däremot min andra kniv ;)

Har gått med i svensk knivförening för o få lite tipps o trix och även besökt Lundabygdens knivgille o skall nog fortsätta med det.. tills jag e säker nog på att jag kan klara de på egen hand. " FUSK " ? :ph34r: Ja visst :lol:

eller nja. skall ju göra den själv, även om jag kommer att snegla lite på vad de andra gör "förattjagvetjuintenesvafanalltingheterpådehärakniverietgrejsimojset".

nå har jag en bild då. mm oo det har jag en bild på en del av matrialet ( en del kommer att bytas ut)

post-5393-0-46922700-1299441325_thumb.jp

och en bild på hur jag vill att skaftet skall se ut.

post-5393-0-01439000-1299441338_thumb.jp

så nu hoppas jag bara att jag får tid o börja greja o dona med :D

Ha det gött alla

Eas

Det dyker automatiskt upp ett par frågor här....

1. vad menar du med: "Hallojs alla tjocka o sexiga!!" Betyder det att alla tjocka är sexiga? Eller betyder det att det är halloy till även de som är sexiga och inte bara till dom tjocka? :blink: Bara undrar... ;)

2. LITEN kniv?? Mohahaha!! Stolle!

Ska bli kul att förlja ditt arbete. Kör hårt (men akta fingrarna!)!

Publicerat

Jag tycker skissen ser kanon ut. :)

Publicerat

Det dyker automatiskt upp ett par frågor här....

1. vad menar du med: "Hallojs alla tjocka o sexiga!!" Betyder det att alla tjocka är sexiga? Eller betyder det att det är halloy till även de som är sexiga och inte bara till dom tjocka? :blink: Bara undrar... ;)

2. LITEN kniv?? Mohahaha!! Stolle!

Ska bli kul att förlja ditt arbete. Kör hårt (men akta fingrarna!)!

He he ja är inte mulliga tjejer sexiga då.:) Flåt kunde inte låta bli.(personligen tycker jag idealen halkat lite på sne, om man ser på manekäng svängen.)

Eas det där ser jäkligt fint ut. Jag är ingen stor fan av parerstång, men på din ser det rätt bra ut och den är ju inte ivägen på en sådan kniv. Jag gillar dom där leuku bladen skarpt. Ska bli kul att se fortsättningen.

Seved

Publicerat

Är det det där bladet som är 25 mm vid basen?

Publicerat
  • Författare

Hallojs alla (shamani censur) och (censur igen) :lol:

Tack alla för ert intresse det sporrar en hel del :wub:

Shamani : 1: jo faktiska alla tjocka är sexiga o snygga men även dom magra o dom korta o långa o röda,bruna,gula osv osv .. :P

: 2 : i jämnförelse med en bob randall småviltskniv på 1 meter så är den liten :lol:

Peppen : bladet är 17,5cm långt och vid basen 3,5 cm bred och 3mm tjock. (räknar inte med tången)

Tack igen för ert stöd

Med tjocka hälsningar

Eas

Publicerat

Hallojs alla (shamani censur) och (censur igen) :lol:

Tack alla för ert intresse det sporrar en hel del :wub:

Shamani : 1: jo faktiska alla tjocka är sexiga o snygga men även dom magra o dom korta o långa o röda,bruna,gula osv osv .. :P

: 2 : i jämnförelse med en bob randall småviltskniv på 1 meter så är den liten :lol:

Peppen : bladet är 17,5cm långt och vid basen 3,5 cm bred och 3mm tjock. (räknar inte med tången)

Tack igen för ert stöd

Med tjocka hälsningar

Eas

Haha! Det var så lätt att tolka det åt två håll så jag bara undrade hur du tänkte... ;):lol: Jag har former i massor! Rund är ju också en form... :rolleyes:

Publicerat

Haha! Det var så lätt att tolka det åt två håll så jag bara undrade hur du tänkte... ;):lol: Jag har former i massor! Rund är ju också en form... :rolleyes:

hehe!

rund är en väldigt stabil form - går inte att fälla den! :lol:

Andreas, det där bladet har jag glottat på, eller typen...

tänkte gjort en stickkniv med det men det blev inte av alls.

nu får du visa var skåpet ska stå och rangera ut eliten här!

tack för sms:et, vi hörs!

Kalle

Publicerat

hehe!

rund är en väldigt stabil form - går inte att fälla den! :lol:

Andreas, det där bladet har jag glottat på, eller typen...

tänkte gjort en stickkniv med det men det blev inte av alls.

nu får du visa var skåpet ska stå och rangera ut eliten här!

tack för sms:et, vi hörs!

Kalle

Om man nu lyckas så är den svår att få upp igen... :rolleyes::lol:

Publicerat
  • Författare

Rund e den bästa formen :wub:

Jo du Kalle , jag skall nog visa dom att det är en ny kille i bottenskiktet :P

fast just nu gör jag inte nått. Dottern kom hem med Calisi o har spytt i 2 dagar, sen har jag fått skiten fast det går andra hållet.

är ganska matt i hela kroppen.. :wacko:

En fråga till de kunniga kniveristas här. om man skall betsa knivskaftet ( del av) gör man det innan montering o slipning eller efter ? samt vad för sorts bets skall man ha ?? :blink:

och hur gör man. ?

Låter som om man inte kan nått ,, o det stämmer ganska bra. som jag förklarade för gode herr Wizard när vi sågs att jag härstammar från ett långt led av människor som inte har gjort nått.. :ph34r:

o jag e trend brytaren . men man har ju ingen back upp till nått.

Må gott o snälla snälla uppfinn toapapper med balsam i ... börjar göra ont nämligen ;)

MVH

Eas

Publicerat

Toa papper med balsam hmmm.... Konstigt att ingen kommit på något mjukare när man har regn sketa :angry::D Vi har ju vart på månen så en sån uppfinning borde inte vara så svårt. Rekommenderar inte heller att ta hand dukarna för det skulle säkert inte bli populärt.... Du får helt enkelt stå ut så länge det inte finns bättre lösningar. :D

Nu till frågorna: Betsa är det sista du gör. Gör först en fin finish på hela skaftet o dra på den bets kulör du vill använda. Herdins pulver bets blandat i ljummet vatten är kanon. Låt torka, tar en timma eller så. Pappra av ytan från träd resning med mycket fint sandpapper tills du är nöjd med färgen. Polera sen ihärdigt så blir det vackert. Skulle du bli missnöjd med för lite färg så är det bara att upprepa procedurerna. Är det bara en del av skaftet som ska betsas så maskera ordentligt de andra bitarna. Tänk på att horn är jätte viktigt att maskera ordentligt.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

fast just nu gör jag inte nått. Dottern kom hem med Calisi o har spytt i 2 dagar, sen har jag fått skiten fast det går andra hållet.

En fråga till de kunniga kniveristas här. om man skall betsa knivskaftet ( del av) gör man det innan montering o slipning eller efter ? samt vad för sorts bets skall man ha ?? :blink:

och hur gör man. ?

Låter som om man inte kan nått ,, o det stämmer ganska bra. som jag förklarade för gode herr Wizard när vi sågs att jag härstammar från ett långt led av människor som inte har gjort nått.. :ph34r:

Må gott o snälla snälla uppfinn toapapper med balsam i ... börjar göra ont nämligen ;)

MVH

Eas

En räddare i nöden är Xylocain-salva. Smörj på - knip i 5 minuter - sen slipper du svedan. ;) Funkar bra på myggbett också (mina barn kallar den myggbett-salva...). :)

Publicerat

hah hah.. kör hårt Eas. Sorry, kunde inte låta bli. Gvetvis lider jag med dig o krya på dig.

mvh Kimmo

Publicerat

och hur gör man. ?

MVH

Eas

Tänk dig att ha det så flera gånger om dagen, varje dag i 8 månader...

Publicerat

Jag kan ta med mig lite olika betssorter nästa gång om du vill testa lite på provbitar?

Har även blandat pulverbets i aceton så det drar in och torkar snabbt. Verkar funka bra!

Det gick fin-fint att färga benbitar med!

Publicerat
  • Författare

Hallojs.

Tack för tippsen Kimmo :wub: i den stora kniven blir det inget horn där emot Alm med en väldigt tjusig ådring (tack igen Wizard) :wub:

Ja tack Wizard du får gärna ta med dig lite av din special bets.

idag skall jag ut i garaget o ställa tillbaka bordet o kolla över mina inventarier för o se om det fattas nått :lol:

skall lägga upp en bild så ni får se mitt garage

Och nej tack Shamani , jag vill inte ha calisi i 8 månader.. huga... :o

Hejs så länge

Eas

Publicerat

Tänkte på det här med aceton o bets. Kan det göra limmfogarna sämre mellan bitarna om man använder det ? Aceton är ju rätt starkt. Vet inte själv då jag aldrig provar aceton o bets utan var bara en tanke.

mvh Kimmo

Publicerat

Tänkte på det här med aceton o bets. Kan det göra limmfogarna sämre mellan bitarna om man använder det ? Aceton är ju rätt starkt. Vet inte själv då jag aldrig provar aceton o bets utan var bara en tanke.

mvh Kimmo

Jag har det bara för att färga lösa bitar av trä, horn eller ben.

Man kan INTE använda det på en limmad kniv eftersom det löser upp epoxyn på nolltid.

Dock är det bra att ha till hands om man vill färga något som måste torka riktigt snabbt.

(sedan är det så att jag har en massa blandat efter några experiment :blush:)

Publicerat
  • Författare

Ok då vet jag aceton på bitar som inte är limmade -_-

sen kommer bilden på garaget.

post-5393-0-70306300-1299697756_thumb.jp

såja, nu e de bara o fylla på med verktyg då :lol:

orkar inte o måla om, det e de för kallt för, o jag vill ju komma igång med kniveriet.

Ha det bäst

Eas

Publicerat

orkar inte o måla om, det e de för kallt för, o jag vill ju komma igång med kniveriet.

Ha det bäst

Eas

Det där ser ju riktigt bra ut. Bara att sätta igång :)

Seved

Publicerat

Ha det bäst

Eas

Undrar om jag har sett ett så TOMT garage nångång? :huh::lol: Möjligen när garaget byggdes och betongen fortfarande var blöt.... :rolleyes: Och det var 1988... :lol: