Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare Shamani om du menar mitt garage så var den ny 1968 på alla ytor på golvet som inte är vitpulvrade har där varit skåp fulla med grejer. det blev 9 rundor till tippen med släp för att slänga allt... det har tatt nästan 1 1/2 år o bli klar med städning,rensning o allt. men nu så jäklar skall det göras knivar minsann MVH Eas
Publicerat Mars 9, 201115 yr Shamani om du menar mitt garage så var den ny 1968 på alla ytor på golvet som inte är vitpulvrade har där varit skåp fulla med grejer. det blev 9 rundor till tippen med släp för att slänga allt... det har tatt nästan 1 1/2 år o bli klar med städning,rensning o allt. men nu så jäklar skall det göras knivar minsann MVH Eas Mycket jobb för att göra knivar - och slidor... Hälsar en tjock och sexig shamani...
Publicerat Mars 9, 201115 yr Shamani om du menar mitt garage så var den ny 1968 på alla ytor på golvet som inte är vitpulvrade har där varit skåp fulla med grejer. det blev 9 rundor till tippen med släp för att slänga allt... det har tatt nästan 1 1/2 år o bli klar med städning,rensning o allt. men nu så jäklar skall det göras knivar minsann MVH Eas SLÄNGA PRYLAR??? Många av mina polare vet att de inte får slänga någonting utan att fråga mig först! Det kan ju vara bra att ha! (som när jag hade en fundering på att mura ett uthus av vinflaskor... Frugan håller fortfarande på att försöka bli av med dessa flaskor ) Har över 1000 kvadratmeter som jag ser som mitt "förråd" och har kanske 500 till som jag inte har börjat snegla på än
Publicerat Mars 10, 201115 yr SLÄNGA PRYLAR??? Många av mina polare vet att de inte får slänga någonting utan att fråga mig först! Det kan ju vara bra att ha! (som när jag hade en fundering på att mura ett uthus av vinflaskor... Frugan håller fortfarande på att försöka bli av med dessa flaskor ) Har över 1000 kvadratmeter som jag ser som mitt "förråd" och har kanske 500 till som jag inte har börjat snegla på än Jag antar att "Hamster" är ditt mellannamn.... Eller är det bara flest prylar när man dör vinner?
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag antar att "Hamster" är ditt mellannamn.... Eller är det bara flest prylar när man dör vinner? Det finns massor av "bra att ha" prylar och eftersom jag inte tänker lämna denna gården innan jag dör så kan man gott ha lite prylar hemma. Jag gillar massor av småprojekt och att konstruera saker och då måste man ha prylar hemma helt enkelt! Frugan är dock lite skeptisk till min kapsylsamling men de som har spelat Fallout 3 vet vilken valuta som gäller efter atomvintern
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Alltså fy för den lede... jag vill ha maskiner nuuuuu!!!!!! nu har jag provat nästan alla sett o förstöra en front bit på utom det rätta settet. det vet jag ju sen långt innan hur det är. men utan maskinen till de blir det svårt som själve FAN!!! åkte ut till bauhaus för o kolla lite idag... hittade en pelarborr ( e de rätt ? ) (pelar borr ) ?? what ever. den skall köpas troligt vis på måndag men man vet aldrig.. har just nu sjukt stora hål i fickorna o plånboken.. har jag en sån kan jag ju få gjort front biten,mellan delarna o sista biten. Lim har jag. filar o raspar har jag. tålamod. nix saknas. sandpapper har jag. olja till skapelsen, nix inte det i heller. mera tålamod... tji den. sitter o hoppar i stolen. jupp vetskapen om att tiden rinner iväg. jodå. AAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!! o gud va skönt det var Ha det.. Eas
Publicerat Mars 19, 201115 yr Alltså fy för den lede... jag vill ha maskiner nuuuuu!!!!!! nu har jag provat nästan alla sett o förstöra en front bit på utom det rätta settet. det vet jag ju sen långt innan hur det är. men utan maskinen till de blir det svårt som själve FAN!!! åkte ut till bauhaus för o kolla lite idag... hittade en pelarborr ( e de rätt ? ) (pelar borr ) ?? what ever. den skall köpas troligt vis på måndag men man vet aldrig.. har just nu sjukt stora hål i fickorna o plånboken.. har jag en sån kan jag ju få gjort front biten,mellan delarna o sista biten. Lim har jag. filar o raspar har jag. tålamod. nix saknas. sandpapper har jag. olja till skapelsen, nix inte det i heller. mera tålamod... tji den. sitter o hoppar i stolen. jupp vetskapen om att tiden rinner iväg. jodå. AAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!! o gud va skönt det var Ha det.. Eas Härlig läsning! Pelarborr (du läser/ säger det i ett) Pelar borr (det blir luft/uppehåll emellan och då blir det inte pelarborr utan två olika ord) Hjälpte det något?
Publicerat Mars 19, 201115 yr Pelarborren lyser med sin frånvaro även här och det är som du säger, det går fan inte att få till det ordentligt utan en slik tingest! Glöm då för böfvelen inte att kolla att chucken tar så små borrar som 3 mm innan du köper den samt att den fixar lite högre varvtal eftersom du skall kunna borra smått... Maskiner och motordrivna verktyg is the shit helt enkelt! Jag skall skaffa, förutom pelarborr med koordinatbord så jag kan fräsa lite, en bandputs, vekstadspress och fjäderhammare framöver. Det är totalt livsviktigt!!!
Publicerat Mars 19, 201115 yr Oj Oj pöjkar vad ni ska ha! Själv har jag aldrig använt pelar borr maskin. men visst, det underlättar säkert :-)
Publicerat Mars 19, 201115 yr När ni ska köpa pelarborr så tänk på att den är stabil med andra ord köp inte det billigaste brukar mest vara skit framför allt inte en bänkmaskin. Ska det även användas som fräs så är det så rusar prislappen upp om du vill ha stabilitet. Ett råd gå in på blocket och försök hitta en begagnad verkstads maskin i stället för något nytt från en byggmarknad som oftast är bara smäck. Lasse
Publicerat Mars 19, 201115 yr Oj Oj pöjkar vad ni ska ha! Själv har jag aldrig använt pelar borr maskin. men visst, det underlättar säkert :-) Jo men du vet väl att amatörer använder större och fler verktyg som substitut för skicklighet Jag känner att pelarborr är enda sättet att borra hålet för en sticktang i en stabbad bit... Eller går det att bränna sig in i en stabbad bit också?
Publicerat Mars 19, 201115 yr Heh he.. Ni kan om ni vill. :-) Ska nog inte bränna sig in i en stabbad bit men inte heller på någon annan bit om du frågar mig. Pelar borr är nog att föredra för raka snitt från början direkt o det är bra. Det är bara att jag lärde mig från början med vanlig borrmaskin o så har det alltid blivit det. Ritar lite vinklar o centreringar till tången innan jag börjar o det har gått bra. Visst, i början gick det åt helvete många gånger men man lärde sig av det. Kör hårt gubbar med det ni trivs bäst med för det är det som man vinner på i längden. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Mars 21, 201115 yr Pelarborr är nog en bra investering EAS! Jag är själv på jakt efter en.Dock är jag inte intresserad av någe halvfabrikat. Och precis som Wizard säger kordinatbord är att föredra.Har sett att jula har en.Men jag vet inte vilken kvalité den har. Ett märke som far igenom mitt huvud är Arboga men kostar en del även de äldre. Kort och gott lyssna på L-B Nicke (Lilltysken)
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Hallojs min lilla knivtråd. jag har en fråga till alla metalurgistas där ute. och det är om man kapar och smalar av tangen ,får man då en ändring i stålet ? typ härdning försvinner eller så ? o sen så har jag skaffat mig en pelarborr så nu jävlar skall det borras. MVH Eas "Drive like it smokes"
Publicerat Mars 24, 201115 yr Om du håller metallen så sval så du kan ta på den hela tiden så är den under 50 grader och då händer det inget med stålet. Handsåga lugnt. Tången skall inte vara härdad.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Jasså EAS! Vad blev det för pelarborr då? En bild eller länk vore nice. Ha de gött Nicke B (Lilltysken)
Publicerat Mars 25, 201115 yr Precis som peppen skriver så är, ska inte tangen vara härdad. Det är rätt så lugnt att kapa den med en dremmel kap skiva också. Ta lite åt gången o vatten bytta bredvid.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Annars går det bra med en vanlig bågfil. Dock brukar jag ta vinkelslipen och risken är minimal att värmen hinner vandra till bladet eftersom tangen kapas och kyls så snabbt att det helt enkelt inte hinns. Brukar även passa på att sätta några väl valda jack i tangen samtidigt så man är säker på att epoxyn biter ordentligt så att skaftet aldrig kommer att lossna.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare Hallojs o tack för tippsen. det blev en sånn här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tra-och-Metall/Bankborrmaskin/Bankborrmaskin-16-mm/ o sen råkade jag stoppa ner i vagnen en sånn här. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tra-och-Metall/Bandsag/Bandsag-350-W/ o en liten sånn hära http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tra-och-Metall/Bankslipmaskin/Band--och-rondellslipmaskin-914-mm/ sen vart det stopp sa frugan o ikväll när dotra sover skall de sättas ihopa sen jävlar i de....... Pöss där det känns Eas
Publicerat Mars 25, 201115 yr Blir lite avis.... Hoppas du får ut mycket glädje av dina nya "leksaker".
Publicerat Mars 25, 201115 yr Ja där ser man, jag har även en nästan likadan bandslip funkar helt ok. Bandsåg står på min lista ännu.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Nu har du Eas så du klarar det mesta. Kanon. Sen är det bara som min gamla far sa att jobbet lär....
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare säkert ta många år innan man blir varm i kläderna. samt ett par 100 knivar innan man gör nått som nån annan kan tycka om.. jag vet.. men det gör inget jag är skit glad för vart o ett uppmuntrande inlägg/pm /vinkar ... är det fusk om tar tar av handtaget på sin gammla mora o skaftar om den först ? liksom bara för att ... MVH Eas
Publicerat Mars 25, 201115 yr är det fusk om tar tar av handtaget på sin gammla mora o skaftar om den först ? liksom bara för att ... En av mina första var just en omskaftad gammal rostig mora för övningens skull. Gjorde även en hel del skaft med bara en grov spik i stället för blad, bara för att få lite kläm och utan någon press eftersom de åkte in i panna efteråt KÖR SÅ DET RYKER!!!