Publicerat Mars 9, 201115 yr Tjo har en fråga, finns de nått bra "mått" på hur många grisar per 100ha som e lagom avskjutning? Är i skåne i blandat skogs och åkermark med relativt höga skador på åker och betesmark Man vill ju inte skjuta så de sticker i ögonen för grannarna men sen beror de ju på hur duktiga dom är p att jaga gri mvh niklas
Publicerat Mars 9, 201115 yr Tjo har en fråga, finns de nått bra "mått" på hur många grisar per 100ha som e lagom avskjutning? Är i skåne i blandat skogs och åkermark med relativt höga skador på åker och betesmark Man vill ju inte skjuta så de sticker i ögonen för grannarna men sen beror de ju på hur duktiga dom är p att jaga gris mvh niklas Jag har ett bra mått som jag följer. Och det heter BARA SKJUT! Med den här takten dom förökar sig så ska man inte snåla på avskjutningen, då blir det för stora problem. Men det är bara hur jag jagar på mina marker. MVH
Publicerat Mars 9, 201115 yr Jag har ett bra mått som jag följer. Och det heter BARA SKJUT! Med den här takten dom förökar sig så ska man inte snåla på avskjutningen, då blir det för stora problem. Men det är bara hur jag jagar på mina marker. MVH För några år sedan var det mycket snack hit och dit om hur många grisar man kan skjuta och avundsjukan lyste i ögonen på folk... Nu är det inte många som bryr sig längre, när grisarnas antal har ökat så otroligt!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Har man ett förvaltningsområde är det så mycket enklare. Min syn på vad vildsvinen tål och inte tål har reviderats de 2 senaste årens vintrar, både vad det gäller snö/kyla och avskjutning. Det är rätt lätt att skjuta ner en lokal vildsvinsstam just nu när dom är så beroende av mat. Hemma har lodjuren och räven kalasat upp överskottet på rådjur så vi kommer aktivt verka för att öka stammen på vildsvin nu med markägarnas goda minne då vi har bra organisation för arbetstoppar i grödor.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Tjo har en fråga, finns de nått bra "mått" på hur många grisar per 100ha som e lagom avskjutning? Är i skåne i blandat skogs och åkermark med relativt höga skador på åker och betesmark Man vill ju inte skjuta så de sticker i ögonen för grannarna men sen beror de ju på hur duktiga dom är p att jaga gri mvh niklas Skjuter man årsgrisar kan man i princip skjuta fler än marken bär lite beroende på hur jaktgrannarnas avskjutning ser ut. I ditt fall hade jag pratat med dom det berör och lagt upp någon form av avskjutningsplan. Eller Hur många skjuts det på 1000hkt i gristäta marker? Skjut 10% av det på dina hundra
Publicerat Mars 10, 201115 yr Skjuta ut grisarna kommer vi inte att lyckas med och de flyttar bara vidare till marker där det inte jagas lika mycket på. Nu menar jag självklart att det rör sig om årsgrisar vi skjuter, för den som trodde något annat.. De två senaste vintrarna har varit tuffa och det finns såklart ställen runt Blekinge - östra sidan av Sverige - där grisarnas antal har minskat iom snön och jakt. Ändå tror jag inte att det så mycket ändrar på förhållandet av gris nu när våren kommer. Vildsvinen har en förmåga att försvinna under vissa tider när vi har mycket snö och det beror på att de sparar på sin energi. Då är det lätt att säga att vintern är den stora boven om det inte är framme några grisar på åtlarna. Jag skjuter en del grisar och jag har inte upplevt denna vintern att några har varit magra. Nu hade vi dock inte lika mycket snö som på andra håll..
Publicerat Mars 11, 201115 yr Min kompis sköt två årsgrisar i veckan och de var riktigt magra såg inte alls roliga ut. Höftbenen stack rätt upp i ryggen. För övrigt tycker jag att man ska skjuta så många grisar man vill. Det enda är väl som tidigare talare skrivit, att de flyttar och då har man inga alls. Men skjut så många du kommer åt i spannmålen. Kan ju hända att marken hyser långt många fler under sommaren, beroende på vad som odlas än vad som finns där på vintern.
Publicerat Mars 11, 201115 yr I skåne så finns det många områden där man inte kan skjuta tillräckligt, så är det bara. Många arrendatorer orkar inte vaka gris på nätterna och då exploderar det. (ja, inte bara av den anledningen men det ligger lite i det jag skriver...) Jag tror inte man kan skjuta för många grisar på de marker som de har etablerat sig som de har i skåne med omnejd, men gör det korrekt. Jag vet de "markägare" som vill att vi skjuter suggorna men då sprids årsgrisarna vind för våg och ställer till med massor av skada - dessutom är det etiskt vidrigt och olagligt. Även om man skjuter alla årsgrisar man ser så kan man inte få alla och då kommer stammen att öka eller vara oförändrad hur man än vrider och vänder på det. Skjut med förnuft och bedriv bra viltvård.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare kul och höra era åsikter och de var väll lite så jag tänkte också Blir ett försök imorgon kväll!
Publicerat Mars 15, 201115 yr Jag förstår inte tänket med att skjuta mer än marken bär, oavsätt vilt. Såklart kan man skjuta betydligt fler om man har en dialog med grannar om en lämplig avskjutning. På sina ställen, framförallt söderut, är markbitarna så små att jakt överhuvudtaget inte går att bedriva lagligt om man inte sammarbetar ändå hittar man åtlar. Tycker ni som skriver att man inte kan skjuta för lite gris att det är ok att tex åtla och skjuta gris på 1-5 hkt och isf obegränsat antal? Om inte var går den gränsen i hkt räknat när det är ok?
Publicerat Mars 16, 201115 yr Jag förstår inte tänket med att skjuta mer än marken bär, oavsätt vilt. Såklart kan man skjuta betydligt fler om man har en dialog med grannar om en lämplig avskjutning. På sina ställen, framförallt söderut, är markbitarna så små att jakt överhuvudtaget inte går att bedriva lagligt om man inte sammarbetar ändå hittar man åtlar. Tycker ni som skriver att man inte kan skjuta för lite gris att det är ok att tex åtla och skjuta gris på 1-5 hkt och isf obegränsat antal? Om inte var går den gränsen i hkt räknat när det är ok? Om en jägare med liten mark och EN åtelplats har besök av stora mängder gris, och skjuter stora mängder gris betyder väll det att grannar inte jagar så värst bra? Ne det går att diskutera i evigher........ Men det kommer bli ett problem
Publicerat Mars 16, 201115 yr Det gäller väl som med allt vilt man skjuter inte mer än marken bär dvs det som marken producerar.. om man inte är överens med grannarna om en annan avskjutning... och eller om man har stora problem med skador... Annars är man ute på svag is ... Det är inga problem att skjuta bort en grisstam och det går fort dessutom om man har inställningen att det ska skjutas på allt som syns.. det har jag sett vid flera tillfällen
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jag har ett bra mått som jag följer. Och det heter BARA SKJUT! Med den här takten dom förökar sig så ska man inte snåla på avskjutningen, då blir det för stora problem. Men det är bara hur jag jagar på mina marker. MVH Med mindre än att du gör detta i samarbete/samförstånd med dina grannar begår du lagbrott. Jakt skall bedrivas hållbart, oavsett vilket vilt det gäller. Precis som Jensa skriver så finns det ett antal exempel på hur man visst klarar att reglera stammen. Det kräver dock att man tar ett ansvarsfullt grepp över större områden. Precis som med älgarna, för övrigt... det finns större skäl till samverkan över ägogränser när det gäller gris än älg.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Med mindre än att du gör detta i samarbete/samförstånd med dina grannar begår du lagbrott. Jakt skall bedrivas hållbart, oavsett vilket vilt det gäller. Precis som Jensa skriver så finns det ett antal exempel på hur man visst klarar att reglera stammen. Det kräver dock att man tar ett ansvarsfullt grepp över större områden. Precis som med älgarna, för övrigt... det finns större skäl till samverkan över ägogränser när det gäller gris än älg. HAHA som om jag skulle ta nån som är ansluten till "svenska storjägarförbundet" på orden! Ni har Aldrig gjort nått som har gynnat den lilla jägaren! ni lever i era bubblor där alla är sams,och alla jaktlag har minst 2000 hektar! Lagbrott... Ren svart avundsjuka heter det! Jag jagar efter jakttidtabellen och begår inga LAGBROTT! Mina marker,Min avskjutningsplan på allt som inte är statligt reglerat!
Publicerat Mars 17, 201115 yr Det finns väl rättsfall ang lockande av vilt och där det skjutits mer än vad marken kan bära. Dock är jag inte byxad att leta upp dem o kommer inte ihåg utgången av ev rättegång. En åtel på liten mark där det skjuts mycket gris kan nog inte hamna under nått annat än lockande av vilt och skjuta mer än vad egna marken producerar. Med andra ord så är det risk för lagbrott och om någon inte gillar va man håller på med så finns riksen att få en anmälan på sig. Men hur det går/gått i ev rättsfall är jag inte byxad att leta upp..
Publicerat Mars 17, 201115 yr HAHA som om jag skulle ta nån som är ansluten till "svenska storjägarförbundet" på orden! Ni har Aldrig gjort nått som har gynnat den lilla jägaren! ni lever i era bubblor där alla är sams,och alla jaktlag har minst 2000 hektar! Lagbrott... Ren svart avundsjuka heter det! Jag jagar efter jakttidtabellen och begår inga LAGBROTT! Mina marker,Min avskjutningsplan på allt som inte är statligt reglerat! Nja nu är du ute på lite hal is tycker jag... Bara för att man har en massa vilt som springer igenom en markplätt på en tunnland ger det dig inte rätt att skjuta dessa bara för att de inte är kvoterade som älg t ex. Handlar det inte om ren skyddsjakt, vilket kan vara svårt att hävda om det inte handlar om förstörda grödor för ett jordbruk/motsvarande, så får man inte skjuta mer än vad marken bär - oavsett art. Som ett exempel har jag massor av rådjur, dovhjort och kron på min ganska stora gård men inte kan jag skjuta hej vilt bara för att de tycker om att käka mina äpplen och grönsaker... Det vore ett jaktbrott och dessutom etiskt fel och korkat.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Tjo har en fråga, finns de nått bra "mått" på hur många grisar per 100ha som e lagom avskjutning? Är i skåne i blandat skogs och åkermark med relativt höga skador på åker och betesmark Man vill ju inte skjuta så de sticker i ögonen för grannarna men sen beror de ju på hur duktiga dom är p att jaga gri mvh niklas Niklas, tittar man på den rapporterade avskjutningen för din del av Skåne så ligger den någonstans runt 20 vildsvin per 1000 ha, dvs 2/100. Detta är förstås genomsnitt över styra ytor, men kan ändå tjäna som någon form av riktlinje. Och även om man skulle dubbla den siffran, eller tredubbla den, så hamnar man förstås på nivåer man lätt överstiger om man åtlar in djur på små marker.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jag jagar efter jakttidtabellen och begår inga LAGBROTT! Mina marker,Min avskjutningsplan på allt som inte är statligt reglerat! Och vad tror du Jaktlagen är till för ?
Publicerat Mars 17, 201115 yr Om man vill slippa en situation som den med "Svin i Berlin", kan man ha ett stort jakttryck direkt i anslutning till en större stad med vägar/motorvägar och bebyggelse direkt gränsande mot marken och hävda, hit men inte längre?
Publicerat Mars 17, 201115 yr Visst kan man det, men det är en rätt som staten har, inte den enskilde jakträttshavaren. Viltet ska förvaltas enligt enksilda och allmänna intressen, där grundläget är en hållbar beskattning. Man kan inte själv bestämma sig för vad de allmänna intressena skulle vara, utan tydliga avsteg måste ske med myndigheternas goda minne och normalt i samverkan över ägogränser. Gissningsvis kommer väl vildsvinen liksom älgen hamna i viltförvaltningsdelegationerna. Extrem utfodring, liksom exstrem avskjutning, underblåser bara konflikterna som finns.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Visst kan man det, men det är en rätt som staten har, inte den enskilde jakträttshavaren. Hur menar du då? Ska man i dialog med Länsstyrelsen diskutera ett högre jaktuttag än marken normalt bär? Om man inte kan/vill diskutera med jaktgrannar varför man avser att bedriva en annan viltförvaltning än dem.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jakttiden på vildsvin är mycket väl tilltagen, just för att de kan ställa till med en hel del ofog. Mycket av vad som för annat vilt skulle bedrivas som skyddsjakt faller därmed under allmän jakt. Den kan såväl ske på åtel som i växande grödor. Sannolikheten att någon skulle tycka illa vara om någon sköt en stor mängd vildsvin i en majs- eller veteåker är väl att betrakta som närmast obefintlig, även om avskjutningen per hektar skulle vara högre än normalt. Samma sak gäller knappast om man utfodrar och åtlar intensivt på en liten mark... kan du inte motivera detta är det i mina ögon inte OK. Har kommun eller länsstyrelse exempelvis bestämt att här har vi problem med en alltför stark vildsvinsstam i en tätortsnära miljö kommer saken i ett annat läge. Dock kan man självfallet i så fall inte utfodra vildsvinen, utan man får begränsa sig till att åtla och att faktiskt hålla åtlarna bemannade så att inte reproduktionen ökar. Eller vildsvinen lockas till området där man inte vill ha dem.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jakttiden på vildsvin är mycket väl tilltagen, just för att de kan ställa till med en hel del ofog. Mycket av vad som för annat vilt skulle bedrivas som skyddsjakt faller därmed under allmän jakt. Den kan såväl ske på åtel som i växande grödor. Sannolikheten att någon skulle tycka illa vara om någon sköt en stor mängd vildsvin i en majs- eller veteåker är väl att betrakta som närmast obefintlig, även om avskjutningen per hektar skulle vara högre än normalt. Samma sak gäller knappast om man utfodrar och åtlar intensivt på en liten mark... kan du inte motivera detta är det i mina ögon inte OK. Har kommun eller länsstyrelse exempelvis bestämt att här har vi problem med en alltför stark vildsvinsstam i en tätortsnära miljö kommer saken i ett annat läge. Dock kan man självfallet i så fall inte utfodra vildsvinen, utan man får begränsa sig till att åtla och att faktiskt hålla åtlarna bemannade så att inte reproduktionen ökar. Eller vildsvinen lockas till området där man inte vill ha dem. Tack för ditt svar. Den tätortsnära marken jag talar om är kommunägd och jag är en av flera kommunala skyddsjägare. Skyddsjakten är utlagd på uppdrag av kommunen till en viltvårdsförening. Med en starkt ökande vildsvinsstam känns det lite enklare att öka jakttrycket i de tätortsnära skogarna i stället för att vänta till det är dags att skyddsjaga inne i tätorten...
Publicerat Mars 17, 201115 yr Så här gick snacket för flera år sedan... Och vad har hänt? Inte har det blivit mindre gris för det, snarare en ökning. De enda skillnaderna är att vissa områden har mindre med gris än andra och det beror på jakten, oavsett om den sker på 50ha, eller 5000ha. Totalt sett har grisstammen ökat och det gör den för varje år hur vi än vänder och vrider på avskjutningsreglerna... Jag försvarar inte de med små marker som har åtlar och skjuter mycket gris, men eftersom de kan göra det är stammen alldeles för stor i området och klarar inte de andra av uppgiften, so what... Dialog, jovisst..! Om det fortsätter, blir det en reglering där grisarnas antal minskar och då också, intresset. Parollen är; Mycket gris - många som jagar! Lite gris, ja då minskar intresset! Åteljakten står för de flesta skjutna grisar i Sverige och jag har följt de förändringarna med gristillgång under många år. Till en början skulle alla bege sig ut i skogen och skjuta gris och det anlades åtlar som växte upp likt svampar i jorden.. Stammen sköts snabbt ner till en lägre nivå och då tappade många åteljägare intresset. Grisarna förökade sig snabbt och de jägare som mer eller mindre slutat med grisjakt, börjar igen. Ytterligare en nergång, men inte så mycket som förra gången... Många har också lärt sig vilka grisar de kan skjuta, utan att äventyra stammens tillväxt. Nu har intresset för åteljakt falnat en hel del för många och jag tror att vi kan vänta en anstormning av grisar de närmaste åren. Visserligen tog ett par vintrar hårt i de olika bestånden på en del håll, men med grisens extrema föryngringstakt, är jag inte orolig det minsta!
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jagar i Sörmland & på goda grismarker både kring Katrineholm & kring Gnesta kan inte säga att grisstammen ökar i någon stor omfattning någonstans. Stammen ökade ordentligt mellan säg 1995 & 2005 under denna tid så märkte jag & andra att grisen spred sig till allt fler delar av Sörmland. Detta var också en tidsperiod då det var mycket populärt att vaka gris & därför fanns det grisåtlar lite varstans, grisarna frodades. Sedan dess har det hänt saker altfler har tröttnat på nattvak efter gris därmed har antalet foderplatser minskat. Därmed har grisarna börjat brunsta i lite normalare cykler dvs brunstar först i högre ålder & föder senare på året. Du ser inte längre unggyltor med enstaka kultingar utan endast äldre suggor med hela kullar. Det finns inte heller längre några gris tomma områden där en unggylta kan få vara i fred med några kultingar. Detta har gjort att tillväxten i många områden mer eller mindre försvunnit. Många har dessutom börjat få greppet på hur man skall jaga gris med hund & fler har fått hundar som jagar gris. På många ställen i Sörmland jagas gris med hund mer eller mindre varje helg i dessa områden har grisstammen utan tvekan gått ner. Till detta kommer två stenhårda vintrar med massdöd på kultingar. Detta gör att stammen har minskat snarare än ökat, lokalt där man fortfarande kör med åtlar kan det fortfarande finnas mycket gris. //Lars D.