Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Antal gris per ha?

Featured Replies

Publicerat
Har mycket svårt att tro att tillgången på foder inte skulle påverka en viltart.

Nu skall vi skilja på naturligt foder och artificiellt foder!

Varför?

• Svar 77
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Varför?

Det har jag redan förklarat!

Publicerat

Ja det må så vara att deras fodersök är ärftligt och att det krävs varierad kost men flera av dessa marker jag tänker på ligger så till geografiskt att en större invandring av gris inte vore möjlig och den populationstätheten skulle inte vara där om det inte vore för fodret... Jag stannar gärna vid att vi inte är av samma uppfattning men det jag anger har jag sett med egna ögon... Det må kanske inte vara vetenskapligt grundat men åtminståne erfarenheter byggt på empiriska faktorer...

Det jag vill ta fasta på är att det foder vi lägger ut, bara är en liten faktor som gör att grisstammen växer så fort!!

Nej, vi kommer inte längre och det du säger är dina erfarenheter och det jag skriver är mina och då får vi acceptera läget som det är...

Till sist vill jag bara skriva att jag just varit på en av de största foderplatser jag sett!

Inte ett grisspår!!!

Publicerat

Det jag vill ta fasta på är att det foder vi lägger ut, bara är en liten faktor som gör att grisstammen växer så fort!!

Det är en av faktorerna, riktigt. Men den är enskilt störst och samtidigt lättast att påverka under svenska förhållanden.

Skulle grisarna ta sig fram på det som enbart skogen/lantbruket hade att erbjuda skulle vi fortsatt ha en tillväxt, men inte i närheten av den som vi skapar själva via utfodring.

Publicerat

Det är en av faktorerna, riktigt. Men den är enskilt störst och samtidigt lättast att påverka under svenska förhållanden.

Skulle grisarna ta sig fram på det som enbart skogen/lantbruket hade att erbjuda skulle vi fortsatt ha en tillväxt, men inte i närheten av den som vi skapar själva via utfodring.

Men ingen vet hur mycket det då rör sig om... Det finns för många faktorer som spelar in och bl.a felaktig jakt är en stor bidragande orsak!

Ett tillägg;

Min erfarenhet bygger på fakta under flera år från mitt eget närområde och då kan jag inte påstå att det ser likadant ut överallt!! Men i stora drag skiljer det sig inte alltför mycket!!

Publicerat

Men ingen vet hur mycket det då rör sig om... Det finns för många faktorer som spelar in och bl.a felaktig jakt är en stor bidragande orsak!

Ett tillägg;

Min erfarenhet bygger på fakta under flera år från mitt eget närområde och då kan jag inte påstå att det ser likadant ut överallt!! Men i stora drag skiljer det sig inte alltför mycket!!

Har respekt för ditt kunnande, även om det kanske är ibland är lite regionalt och subjektivt. Se det inte som kritik för få har bättre koll på sin egen grisstam än du.

Är mycket intresserad av populationslära och faktoerna som styr det, har det i blodet då min morbror skrivit flera docent avhandlingar i ämnet vilket också ledde till den idag restriktiva hållningen da druben. Dom är bara delvis adaptiva på våra förhållanden men en bra bas för förståelsen av det vi påverkar själva. Iom ett argare klimat och kortare veg.period här uppe slår utfodringens inverkan igenom ännu mer vilket är logiskt.

Det är också kul att SLU börjar få upp ångan i frågan. Har varit på 2 öppna docentföreläsningar i ämnet populationsstyrning senaste året bara i Uppsala, lustigt att man aldrig ser folk från LRF och SJF på dom, som säger sig äga "problemet"?

Skall se om jag kan peta in en bild som jag har på utfodringens konsekvenser på måndag.

Publicerat

Till sist vill jag bara skriva att jag just varit på en av de största foderplatser jag sett!

Inte ett grisspår!!!

Och det skulle då bevisa att vår utfodring/åtling inte påverkar grsistammens tillväxt ?

Jag tror vi alla gör det misstaget att vi tittar på vad som händer o sker i vår egen lilla svär.

Att grisen överlag ökar vet vi alla. den sprider sig oxå och har en nisch i vår nartur som ingen annan nyttjar.

Att skjuta ner en stam lokalt vet vi oxå att det går.

Lika väl som det går att få en extrem ökning på gris om vi enbart fodrar o inte skjuter några år.

Att dett skulle gå ihop med det du skriver att den utfodring vi står för inte har någon betydelse får iallafall inte jag ihop i min skalle.

Publicerat

Och det skulle då bevisa att vår utfodring/åtling inte påverkar grsistammens tillväxt ?

Jag tror vi alla gör det misstaget att vi tittar på vad som händer o sker i vår egen lilla svär.

Att grisen överlag ökar vet vi alla. den sprider sig oxå och har en nisch i vår nartur som ingen annan nyttjar.

Att skjuta ner en stam lokalt vet vi oxå att det går.

Lika väl som det går att få en extrem ökning på gris om vi enbart fodrar o inte skjuter några år.

Att dett skulle gå ihop med det du skriver att den utfodring vi står för inte har någon betydelse får iallafall inte jag ihop i min skalle.

Kul att det var någon som skrev precis vad jag tänkte men var för lat att skriva.

Framförallt tror jag många tittar för mycket på sina egna marker och sen drar allt över samma kam.

Publicerat

Betydelse har det självklart, men inte så mycket som många vill tro.

Ja, det kanske är en liten sfär jag rör mig inom, men att det kan skilja sig så oerhört är lite märkligt..

Jag respekterar allas åsikter/fakta/erfarenhet, men som jag försökt förklara har vi det på ca 3000ha.

Ett myggpiss, jag vet.. ;)

Inom 10 år är jag säker på att vi får omvärdera mycket om grisarna...

Publicerat

Visst fasen ska man respektera åsikter/fakta osv.

Det är ju lite det problemet vi har med o förstå sig på grisen o de problem som kan uppstå.

Det som är rätt i ena byn kan va fel i nästa.

Landet är långt och skiftar rejält med odlat och skog osv.

Såväl som hur vintrarnas nålsöga påverkar viltet.

För att tex göra ett expriment som jag nämnde innan i tråden så måste det ju till en referens mark som ser precis likadan ut o där göra typ tvärt om.

Hur stor påverkan vi åstakommer med det vi gör är toksvårt att säga exakt.

Jag är iallafal övertygad om att jag skulle kunna få en grisexplosion inom ett par år om jag vräkte ut foder på mina marker och inte jagade.. gör grannarna det oxå i tex hela älgskötselområdet på 22000 ha så skulle det nog bli intressant.....

LIkadan som jag skulle kunna skjuta ut grisararna rätt rejält.

Ge mig bara betalt några månader och nysnö varje dag ;) och 4-5 man som kan marken och passen.

Ett gäng som spårar av olka marken skulle ju oxå underlätta...

Ja o så får det ju inte finnas gränser...;) så vore det en baggis o skjuta bort snudd på varenda gris som finns på den marken o lite till.

Några vaknätter oxå där allt som visar sig fälls så blir det nog ganska tomt.

Fast då vill jag nog ha någon som fixar efterarbetet med o flå o sånt.. om jag nu ändå ska drömma ;)

Jo o förresten bensinen betald oxå, de vore nog en förutsättning :D

Jag tror iofs att jag skulle vara rätt mätt på jakt efter det...:wacko::D

Publicerat

NS, jag kan hålla med dig att det blir tomt på den marken efter ett tag, men det beror inte bara på att där har skjutits flera grisar.

Störningsmomentet är för stort och många av grisarna hinner fly undan till andra marker.

Någon åteljakt är otänkbart om någon trodde det kunde alterneras..

Publicerat

NS

Varför kommer du så ofta in på drivmedel när du snackar grisjakt? ;)

Om du ska köra utrotningskampanjer så får du nog skaffa en hund som inte ska ha iväg grisarna till grannlänet först. :D

Publicerat

NS, jag kan hålla med dig att det blir tomt på den marken efter ett tag, men det beror inte bara på att där har skjutits flera grisar.

Störningsmomentet är för stort och många av grisarna hinner fly undan till andra marker.

Någon åteljakt är otänkbart om någon trodde det kunde alterneras..

Nja jag vill bara påpeka att jag inte syftade på stora hundsläpp.

En vettig hund och stora marker räcker, stör heller inte så många fler grisar än den hunden jagar.

Störningseffekten har vi givetvis ändå men med snöns hjälp och "spårare" så kommer jag ändå veta var grisarna är den morgonen.

Hela tankegrejen är dock utopi eftersom det är ägosplittrat över hela landet och jag helt enkelt inte får jaga över tex de 22 000ha som älgskötselområdet är på.

Dessutom är jag tveksam till vem som ska betala min och de andras lön de där månaderna..

Sen så syftar jag ju på min lilla svär, alltså Småland och i huvudsak skog o inga 200grisar/1000ha.

Och jorå det går att skjuta gris på åtel även om man bedriver hundjakt ofta.

allt beror på hur man jagar.

Publicerat

NS

Om du ska köra utrotningskampanjer så får du nog skaffa en hund som inte ska ha iväg grisarna till grannlänet först. :D

iofs sant ;) men får jag jaga i grannlänet oxå så spelar de ju ingen roll :D

Som sagt bara en tankevurpa, fast jag tror det skulle gå.. jag är lika dum som hunden o du o jag kan ju ta varannan dag så hundarna orkar med.

Publicerat

Förresten..:blush:

Nämnde jag att jag inte jagat på länge..

o drömma kan man ju alltid ;)

Publicerat

NS

+1 ;)

Publicerat

Nja jag vill bara påpeka att jag inte syftade på stora hundsläpp.

En vettig hund och stora marker räcker, stör heller inte så många fler grisar än den hunden jagar.

Störningseffekten har vi givetvis ändå men med snöns hjälp och "spårare" så kommer jag ändå veta var grisarna är den morgonen.

Hela tankegrejen är dock utopi eftersom det är ägosplittrat över hela landet och jag helt enkelt inte får jaga över tex de 22 000ha som älgskötselområdet är på.

Dessutom är jag tveksam till vem som ska betala min och de andras lön de där månaderna..

Sen så syftar jag ju på min lilla svär, alltså Småland och i huvudsak skog o inga 200grisar/1000ha.

Och jorå det går att skjuta gris på åtel även om man bedriver hundjakt ofta.

allt beror på hur man jagar.

Låt oss säga att hunden splittrar en större grupp, tro fan att ni inte hinner med att skjuta alla... Och grisar är inte dumma, - de som klarat sig undan flyttar obenhörligen...

Utopi och fantasier gör inte att vi får en trovärdig kunskap om grisarna!!

Publicerat

Låt oss säga att hunden splittrar en större grupp, tro fan att ni inte hinner med att skjuta alla... Och grisar är inte dumma, - de som klarat sig undan flyttar obenhörligen...

Utopi och fantasier gör inte att vi får en trovärdig kunskap om grisarna!!

Visst va det utopi o fantasier, bara det att få nysnö varje dag i flera månader antog jag alla insåg att det är omöjligt.

Dock så har vildsvinen funnits i landet innan de vi har här nu, hur/varför o när de försvann vet jag inte.

Men hade mäniskan något med det att göra så går det kanske göra igen ?

Har inte sagt att vi hinner skjuta alla i en grupp samma dag men har jag en yta på kanske 20000ha eller mer, kanske hela kommunen på 60 000ha där alla vägar spåras av varje morgon så hittar jag troligen gruppen igen o kan beskatta den en annan dag.

Allt de här är givetvis en utopi.

Men en sak är jag helt säker på.

De grisar som kommer undan flyttar inte obenhörligen.

Det finns undantag som bekräftar den reglen.

Har flera exempel på detta. även nån polare som upplever samma sak. Att den regeln är lite överdriven.

De tester som gjorts med radiomärkta grisar osv och hundjakt är väl gjorda i Skåne eller östergötland ?

Starka grisstammar som jagas hårt när de jagas.

Hur hundjakterna gick till vid testtillfällerna är ju intressant.

Jag har tex en markbit som är på 450ha. där vi i år för hund skjutit 11 grisar på 5 tilfällen, eller 6 va det nog.. brodern lämnade passet i förtid o då blev de inget..

Musköt va med en gång på 2 vill jag minnas, eller va de bara en?.. snacka om taskigt minne..:blush:

Får nog lägg till några i säden o på åteln oxå iofs..

Vi har skjutit gris där på en helg, alltså både fredag, lördag o söndag på samma mark.

Dessa hundsläpp va fördelade från oktober till den 24 dec då hundförbud stoppade det.

Jag hade ju jycken sprättad o sjukskriven 19 dar av dessa iofs.. men det användes ju andra hundar oxå.

Dock alldrig mer än en och 4-5 man som passade.

Det ligger påfallande ofta gris där även om vi släpper hund där väldigt ofta.

Likadant hos en polare vars vass alltid innehåller gris även om de släpper där en gång i veckan.

Givetvis går vi tomt oxå men om de alltid skulle flytta vid störning skulle grisarna inte göra annat på vissa håll än flytta...

Sen är det sällan vi på våra hundjakter splittrar en grupp, det görs oftast med hundar vars uppgift är att spränga gruppen.

Vi har ytterst sällan grupper på fler än 6-8 grisar.

HIttar jycken en grupp så antingen skäller den hela gruppen eller sålla ut en och uppvaktar den, drar den så hänger hunden på o resten av grsiarna stannar kvar i upptaget.

Kan nog lova att samtliga hundförare här på forat varit med om att man hitta fler grisar i samma plantering trotts att hunden kört ut nån redan.

Det är ju lixom väldig vanligt.

Att det inte är likadant överallt förstår jag oxå.

Ytterligare ett exempel på att vi inte kan se till egna marken o bedömma grisarna efter det.

Fan vet vad de hade med antal gris per ha o göra...:blush:

Men ska jag göra en gissning på vad vi har idag på 2500ha så blir det nog en 20-25 tal om jag tar i lite....jag vet säkert att jag har 10 iallfall.. de har jag kort på..

sista 2 åren har det blivit ca 30 skjutna om året.

Denna säsongen blev de väl 27 tror jag men då försvann ju hundjakten från den 24 dec,.

Publicerat

En bra och värdig avslutning på tråden NS. ;) Vi kommer inte längre för tillfället och vad tråden handlade om från början har jag redan glömt... -_-

Tänk vad tråkig grisjakten hade varit om vi visste allt... ;)

Publicerat

Fy fan vilken förståndig människa du är NS. :) Det kan man inte tro när man ser dig. :lol:

Finns så många "sanningar" om våra kära vildsvin, men felet som görs är att man är allt för kategorisk. Svinen uppträder helt klart olika på olika håll, pga marktyper, vilttäthet och jakttryck bla.

Har precis som du fått höra att man inte kan jaga med hund ofta på en mark, för då flyttar grisarna. Men vi har på varsit håll här i småland kommit fram till detsamma, det beror helt på hur man jagar.

Vi har haft dåligt med gris denna vintern. Egentligen bara en flock som varit stationär här. Vet inte hur många gånger nån av våra hundar varit i kontakt med dessa grisar. Men inte har de flyttat för det. Oftast besöker flocken min foderplats samma natt. Fast vi jagar då bara med en eller två självständigt jagande hundar. Har hävdat detta i många år men nästan blivit idiot förklarad. Kul att nån till kommit fram till samma sak.

Jag kommer för övrigt ihåg vad tråden handlade om och har gett min åsikt i den frågan. :D

Publicerat

Tänkte på en grej..

Att vi o andra ofta hittar gris i vissa markbitar flera dar i sträck o sådär.

Orsaker till det kan ju va.

1. marken gillas av gris o de tar gärna daglega där.

2. det jagas med hund på marker runt omkring och kör vi ut några grisar ena dan så kan ju andra grisar köras in samma dag eller dan efter.

Sån vet man ju alldrig.

Inte lätt dehär med grisar..;)

Publicerat

Detta är ingen tävling i prestige och vi får vackert acceptera att grisarnas beteenden är annorlunda beroende på vilka faktorer som miljö/biotop och jakt innebär. Vi kommer aldrig att kunna dokumentera att grisarna alltid gör det ena eller det andra över hela riket! Ja, söder om dalälven..

Publicerat
  • Författare

Då skulle jag säga att utan att avtalat något med grannarna, 1 eller 2 grisar.

Så efter grisen jag sköt i feb så ska jag bara titta på om de tex bökar i min lilla potatisplätt jag planerar ?

Publicerat

Så efter grisen jag sköt i feb så ska jag bara titta på om de tex bökar i min lilla potatisplätt jag planerar ?

det viktiga i det musköt skrev var nog "om inte avtalat med grannarna".. om alla sitter på markplättar på 23 ha och skjuter 5-10 grisar per år kanske man går för hårt åt stammen. har du däremot inga grannar som håller efter grisarna bör det kanske finnas större utrymme för dig att skjuta lite mer.

Publicerat

Då pratar vi väl om att skydda gröda.

Eftersom du frågade så gav jag ett svar vad jag tycker är rimligt. Vad anser du själv vara lagom på 23ha?