Jump to content

En ny värld...


Recommended Posts

skogtrollet

Nu har jag dock börjat tvivla, 20" axel till axel ÄR faktiskt väldigt kort och frågan är hur mycket "pilbågekänsla" man egentligen får utav en sådan konstruktion, om ni förstår hur jag menar. Det kanske inte blir en pilbåge på samma sätt utan snarare "något annat" som kanske inte blir lika universellt användbart som en mer normal båge? Man kanske ska skjuta Libertyplanerna på framtiden lite inte minst i skenet av att jag ännu inte har blivit så varm i kläderna på den båge jag redan äger? Därtill så kanske det är dumt att sälja bort en perfekt användbar båge av vettigt fabrikat som jag kanske med fördel kan köra in mig själv på och skapa de grundläggande färdigheterna på? Låter det förvirrande, vad tycker ni?

jeg trur du tenker veldig riktig.

du har redan en meget bra båge.

lek med den og få litt feeling på bågskytte og jakt först.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Nicanor

    43

  • ASAT_Pro

    33

  • skogtrollet

    13

  • Roger_P

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

crowfear

jeg trur du tenker veldig riktig.

du har redan en meget bra båge.

lek med den og få litt feeling på bågskytte og jakt först.

Håller med. -_-

Link to post
Share on other sites

Både sol och vatten är "fiender" till sträng och kablar!

Håll dem välvaxade hela tiden..

Lägg på vax på alla ställen du kommer åt, gnid sedan med hjälp av tummen och pekfingret på sträng/kablar så att vaxet smälter in.

På ställen där sträng/kablar ligger runt cammar/hjul/kabelsläde och där du inte kommer åt med vanligt vax, finns det mer lättflytande produkter att använda.

Tex har Scorpion Venom Archery ett kit med det du behöver för att hålla sträng/kablar i bra kondition!

Även Bohning har en lite mer lättflytande produkt de kallar Xccelerator vax som är riktigt bra.

Glömde...

Det limstiftsliknande vaxstiftet, hur ska jag använda det? På bågsträngen antar jag, men ska det även köras på de andra kablarna som inte gör någon nytta (alltså som man inte skjuter med)? Hur ofta vaxar man, var vaxar man och hur mycket vax använder man? Ska vaxet värmas först (typ skidvalla) eller ska det kletas på, typ som Lypsyl?

Link to post
Share on other sites

På dessa frågor finns redan svar här på forumet, men nu hittar jag inte vart..

Varje piltillverkare har en tabell som hänvisar till rätt spine (styvhet) beroende på draglängd och dragvikt.

Man behöver inte va raketforskare för att kunna använda dem, de är väldigt enkla. :)

Ligger man på gränsen mellan 2 olika spine, så ta den lite styvare.

Oftast är spinen beräknad på en lätt spets, så i slutändan blir det bra i alla fall.

Väljer du en för mjuk pil, eller får fel av nån handlare som inte vet vad de pratar om, så är risken stor att pilen bryts av när du släpper strängen. Detta kan ge stora skador på armen som du håller bågen med!

Man brukar säga att; Köp så dyra pilar du har råd med!

Men kolfiberskaft som har en rakhet på .001 tycker jag är överkurs, OM du inte ska tävla på Elit nivå, 80 meter och skjuta små X..

Beman har en pil de kallar ICS BowHunter, som är .006, detta är en helt ok pil som nybörjare att börja med.

Att skjuta bort/sönder en sådan är lika lätt som med en dyr pil.. MEN det känns mindre i plånboken! ;)

När du skjutit ett tag och vill byta upp dig så täcker en pil med .003 rakhet 100% av bågjägarens behov.

Aluminium funkar fortfarande precis lika bra som innan kolfibern dök upp.

Många tavelskyttar använder fortfarande dessa pilar!

Enda nackdelen med aluminium är att de blir krokiga efter en resa utanför tavlan och är svåra att få helt raka igen..

Men så länge du håller dig på en tavla så finns det inget som slår dessa när det gäller pris och rakhet, du får mycket pil för pengarna!

OBS!!

Kolfiberpilar ska ALLTID kollas så de inte har skador som gör att de kan gå sönder i skottögonblicket!

Detta görs enklast genom att man böjer och vrider skaftet med händerna.

Hörs ett knastrande ljud från pilen ska den genast kasseras = bryt av den helt så ingen kan använda den!!

För närvarande så har jag en styck intakt pil, med nya spetsar på posten så kan jag förhoppningsvis komma upp till ytterligare två pilar så det börjar bli dags att köpa ännu några nya. Den här gången så funderar jag på att köpa några andra pilar än de käcka pilar vid namn Apache med en fin indianhövding (Geromino?) på som den lokala jakthandlaren har sålt på mig ifrån Fondprodukter. Vad ska jag tänka på när jag ska köpa pilar? Diverse handlar anger något de kallar för spine (ryggrad?), som jag antar har med pilens styvhet att göra, hur ska jag tänka där?

Ifrån klubben så fick jag reda på att jag har knappt 28 tum verklig draglängd och 58.50 lbs dragstyrka i bågen, hur kan jag "översätta" detta till vilken pil jag ska använda? Vilket material ska jag välja för pilen, är det bara kolfiber som gäller eller? Tydligen så har olika pilar olika rakhet, hur "skeva" pilar duger?

Link to post
Share on other sites

Ett tipps jag brukar ge nybörjare är att starta en skjutdagbok, vad man noterar är lite upp till en själv

men antal skjutna pilar är en bra sak, det hjälper dig hålla reda på när det kan vara dags för sträng/kabel byte.

Men även inställningar och olika mått är bra att notera, om man justerar pilhyllan te.x och skruvar bort sig

så har man ett facit att falla till baka till osv.

Om man sedan tar för vana att göra detta tillsammans med underhåll som sträng vaxning och inte minst viktigt

efterkoll/efterdragning av alla skruvar så skapar man en bra rutin för att hålla sina prylar i skick.

Jag ser nämnligen mycket ofta att bågar och delar faller i bitar under te.x skjutprovet, pilhyllor som lossnar

osv, detta är rent service/underhållsslarv från skytten.

Kolfiber pilar ska böjas efter varje skott, alltså flexa dem

lite för att höra om det frasar och knakar i dem, gör det det SKA du aldrig använda pilen igen, du nämnde dina

trädskott mm, dessa pilar kan med stor sannolikhet vara skadade, och tro mig, du vill inte att en kolfiberpil

går i tusen bitar då du avfyrar den, det gör jäkligt ont med en trasig pil genom handen eller underarmen.

Link to post
Share on other sites

Skulle va kul att få veta hur de mätade din draglängd!

Det finns ett gäng mer eller mindre bra sätt.. :)

Att mäta "vingspann", sätta en pil i bröstet mfl funkar bra om man är "normalt" byggd!

Alltså man får inte ha små/stora händer etc, då blir det fel i mätningen.

Absolut enklast är om man ställer sig med armarna rakt ut från sidorna, så man ser ut som ett T.

Sträck ut så långt som det går, utan att översträcka..

Be någon mäta från bågarmens skarv mellan hand/underarm och till skarven mitt på bröstkorgen.

Då har du det mest exakta måttet!

Man behöver inte hålla på med olika beräkningar, bara mäta och se vad du får för mått!

Ifrån klubben så fick jag reda på att jag har knappt 28 tum verklig draglängd..

post-2420-0-59516700-1300871654_thumb.jp

Link to post
Share on other sites
Skulle va kul att få veta hur de mätade din draglängd!

De mätte vingspann, tydligen så hade det även fungerat bra med halva kroppslängden också...?

Nu har jag jagat runt efter pilar, tydligen så bör jag med grundval av dragkraft ha en spine på minst "500" tydligen så ger ett högre värde en klenare pil och ett lägre värde en hårdare pil?

Aluminium låter väl som en bra lösning, kruxet är bara att nästan alla handlare bara säljer lösa skaft och då måste man ju på något sätt montera ihop vingar, spetsar och klykan. Limmar man detta eller hur sätter man ihop en pil som består av lösa delar?

Kolfiber verkar gå från 380 till 1000 men alupilarna ligger på 1600-1700-1800, är de då väldigt för klena för min båge eller använder man en annan mätskala när det är ett annat material?

Link to post
Share on other sites
skogtrollet

De mätte vingspann, tydligen så hade det även fungerat bra med halva kroppslängden också...?

Nu har jag jagat runt efter pilar, tydligen så bör jag med grundval av dragkraft ha en spine på minst "500" tydligen så ger ett högre värde en klenare pil och ett lägre värde en hårdare pil?

Aluminium låter väl som en bra lösning, kruxet är bara att nästan alla handlare bara säljer lösa skaft och då måste man ju på något sätt montera ihop vingar, spetsar och klykan. Limmar man detta eller hur sätter man ihop en pil som består av lösa delar?

Kolfiber verkar gå från 380 till 1000 men alupilarna ligger på 1600-1700-1800, är de då väldigt för klena för min båge eller använder man en annan mätskala när det är ett annat material?

selv så trives jeg bedre med carbon.

om pilen er hel, så vet du at den er rett.

aluminium kan/vil böye seg over tid eller om man gjör ett treff i sten, träd e.l., noe som vil gi utslag når du skyter.

hva som er best? jeg trur det spörs hvem du spör... trur det er en vanesak.

som det er sagt tidligere, så brukes fortsatt aluminium helt opp på elitenivå.

nå sier vel det egentlig ikke så mye, da de antagelighvis skaffer seg nye piler litt oftere enn oss dödelige.

men dog, aluminium funker knall så lenge den er rett...

Link to post
Share on other sites

Det är inga problem med att få sina pilar ihoplimmade med fenor av en handlare!

Oftast tillkommer det ett antal kronor på varje pil för jobbet..

Kolla denna sida och ladda hem Eastons pilvals program:

http://www.eastonarchery.com/download/software

Kikar i den tabellen och ser att programmet väljer SuperSlam (SS) 2314 & 2315 som ett "medium" skaft.

Vill du ha något lite lättare så säger den 2413. Ett tungt skaft blir 2216.

Alla dessa 3 aluminium funkar till din båge om du har 100 grains spets, 29 tums pil och 59 lbs dragvikt!

Men går du upp i spetsvikt det minsta så säger den hårdare skaft..

Ladda hem programmet och kolla lite!

I det programmet hittar du även Bemans pilar!

Och enligt den så ska du ha 400 skaft till din båge som den nu är ställd..

Ändrar du lite så blir det genast 340 skaft (styvare)..

De mätte vingspann, tydligen så hade det även fungerat bra med halva kroppslängden också...?

Nu har jag jagat runt efter pilar, tydligen så bör jag med grundval av dragkraft ha en spine på minst "500" tydligen så ger ett högre värde en klenare pil och ett lägre värde en hårdare pil?

Aluminium låter väl som en bra lösning, kruxet är bara att nästan alla handlare bara säljer lösa skaft och då måste man ju på något sätt montera ihop vingar, spetsar och klykan. Limmar man detta eller hur sätter man ihop en pil som består av lösa delar?

Kolfiber verkar gå från 380 till 1000 men alupilarna ligger på 1600-1700-1800, är de då väldigt för klena för min båge eller använder man en annan mätskala när det är ett annat material?

Link to post
Share on other sites

Får du samma draglängd när du mäter med det som jag föreslog?

De mätte vingspann, tydligen så hade det även fungerat bra med halva kroppslängden också...?

Link to post
Share on other sites

Uppdatering:

Tack vare ett riktigt gott råd ifrån en forumsdeltagare här så bestämde jag mig att besöka Dragan Blazevic på Gardhemsarchery.se, en liten nätt utflykt på tiotalet mil upp till trakterna av Trollhättan.

Eftersom verksamheten verkade vara lite av en "källarhandel" och då hemsidan var ganska usel så ringde jag först för att förhöra mig om det var öppet eller inte, samt inte minst - om det överhuvudtaget var en "affär" och inte bara en ren internetverksamhet.

Dragan, som svarade, snackade lite halvknackig svenska som stundtals var lite svår att förstå men han hade en lite underfundig rak humor som jag uppskattade så jag bestämde mig omgående för att faktiskt åka dit. Halvvägs framme så ringde han upp mig (!) (nummerpresentatör när jag ringde första gången antar jag) för att höra vart jag tog vägen..lite udda men iofs omtänksamt.

Efter lite guidande via telefon om vägbeskrivningen, han visste nämligen att hans adress sällan fungerade bra att hitta via GPS, så var jag på plats i hans garage. Han hade nämligen ett helt vanligt litet bilgarage till en normal friliggande tegelvilla som bas för sin verksamhet. Garaget var dock ljust o fräscht samt anpassat för verksamheten med bågpress, kronograf, specialiserad mekarutrustning etc. En annan trevlig snubbe i femtioårsåldern med varselkläder och jovialiskt utseende var där samtidigt och verkade även han kunnig om pilbågar. Jag förstod det som att han var vän eller stamkund.

Med spänning så överlämnade jag min båge till Dragan för att höra vad han tyckte om saken. Om vi börjar med de positiva delarna så ansåg han att jag hade skaffat mig en riktigt bra båge av ett bra fabrikat som både fungerar för en ren nybörjare samtidigt som att jag troligtvis aldrig kommer att växa ur den. Bågen var också sparsamt använd och nästan nog i nyskick. Siktet som sitter på var också en enhet som vann hans gillande, däremot så var var siktets fäste monterat upp-o-ner, sannolikt för att ge plats åt flaskan till fiskelinan, när den är monterad.

Min pilhylla, typ trampolin, gillade han inte och hans vän/kund påpekade dessutom att den "lät illa", troligtvis så touchade pilarna i den vid skottet. Dragan rekomenderade varmt att den kasserades och ersattes med en borstring som pilhylla istället, med en sådan så garanterade han att jag skulle skjuta betydligt bättre. Jag köpte detta utan vidare förklaring. Mitt peepsikte petade han loss och kastade i papperskorgen, den hade tydligen fel format och var på tok fel placerad, här hade han en annan, mindre, peep som han rekomenderade. Bågsträngen var torr, lite sliten samt inte tvinnad - något som han verkade tycka var egendomligt. Kammarna på bågen lovprisade han, de var av typen "en o en halv" (?) vilket var föredömligt enkla att "trimma" samt både lättskjutna och ändå vassa. De efterföljande kammarna från Hoyt gillade han däremot inte alls lika mycket. Kogret var visst av en udda modell, i den färgsättningen kombinerat med 6 pilars utrymme. Kanske tungt att bära runt 6 pilar istället för 3 eller 4 men det såg han mest som en smaksak.

Min båge saknade en stabilisator (korvformad klump framtill), en sådan rekomenderade han att jag köpte till.

Det hela slutade med att jag lämnade bågen till honom på översyn/service/justering och jag fick därför skjuta lite framför honom så att han kunde ta mått och studera min framfart med bågen. Direkt så konstaterade han att jag höll bågen stilla med ena handen och drog strängen med den andra, vilket inte var lika bra som att dra isär båda delarna samtidigt, i en enda rörelse. Sedan var det viktigt att man fortsatte att dra isär ("jobba bakåt") samtidigt som man sköt, så att inte avtryckarhanden följde med pilen i skottet. Jag skulle även "gå in i bågen" mera under själva siktesposen och vara noga med att vinkla ut vänster armbåge etc. Överlag så fick jag ett stort antal (som jag uppfattade saken) värdefulla tips och råd för att få mer glädje av mitt skytte. Min draglängd mätte han till 27 3/4" som han mätte med någon specialpil som var zebrarandigt graderad.

Slutligen så hamnade vi på pilarna, det egentliga skälet för mitt besök. Han visade mig en rad olika pilskaft och rabblade (mest obegripliga termer) runt ditten och datten. Till sist, innan jag oartigt hade råkat gäspa, så kom han emellertid till skott och erbjöd mig att bygga ett dussin pilar enligt en setup som han tyckte var ekonomisk och bra. Detta var precis vad jag ville höra. Nu uppfattade jag inte exakt vilka delar som skulle ingå i mina pilar, till lika delar beroende på min okunskap och hans stundtals knackiga svenska, men skaften skulle tydligen vara "Easton" (?) eller liknande, fenorna var av en superkort, nästan rund typ, vars like jag aldrig tidigare hade sett. Vid köp av dussinet så skulle priset per pil hamna strax under hundralappen och då garanterade han att dessa pilar skulle vara klart bättre än de som jag köper hos den lokala jakthandlaren ifrån Fondprodukter under det käcka varumärket "Apache" för 79 kr styck. Det hela lät som en bra affär i mina öron.

Så, till slut så bokade jag alltså byte av pilhylla (från trampolin till borstring), justering/inskjutning/vändning av sikte, byte av peep, ev byte (i alla fall vaxning) av bågsträng, översyn av kablar/kabelhållare/kamsystem. Vidare injustering av dragvikt (ca 50 lbs) och draglängd till dryga 27 tum samt en allmän översyn/service. Slutligen så beställde jag även 12 pilar enligt hans föreslagna komposition och en stabilisator med cool look.

Link to post
Share on other sites

Uppdatering:

Tack vare ett riktigt gott råd ifrån en forumsdeltagare här så bestämde jag mig att besöka Dragan Blazevic på Gardhemsarchery.se, en liten nätt utflykt på tiotalet mil upp till trakterna av Trollhättan.

Då hamnade du rätt! Dragan är mycket duktig på bågar och du får all den hjälp och lite till som du behöver!

Det är detta jag menar när jag säger att man ska söka upp någon som vet något om bågar INNAN man köper utrustningen.

Man ska även hålla sig till de handlare som rekommenderas på denna sida. Då får man kompetent hjälp och rätt prylar från start.

Link to post
Share on other sites

Att du håller bågen stilla och drar strängen med den andra, så gör du kanske som 90% (eller mer) av bågskyttarna i världen..

Att påpeka att det sättet är sämre tycker jag är felaktigt!!

Peepen som du hade är bland de bästa "jakt" peepen på marknaden!

Den har ett stort hål som gör det möjligt att skjuta även när ljuset är dåligt, hamnar ALLTID rätt i uppdraget, utan slang.

Det är klart att ett mindre hål kommer ge dig något bättre precision på långa håll i fullt dagsljus.

Men samtidigt ställa till problem i mindre bra ljus.

På vilket sätt var den felmonterad?

Den ser rätt ut på bilden, strängen delad i 3, sitter på ett lagomt avstånd från loopen..

Vad blev du erbjuden istället?

En trampolinhylla är vad väldigt många tävlingsskyttar använder (behöver inte säga mer).

Säkert hade den funkat för dig me, fast då med en ordentlig genomgång och trimning av båge/pilar.

En borsthylla är bra om du ska jaga och du behöver inte fundera om pilen ligger rätt!

Link to post
Share on other sites
Att du håller bågen stilla och drar strängen med den andra, så gör du kanske som 90% (eller mer) av bågskyttarna i världen..

Att påpeka att det sättet är sämre tycker jag är felaktigt!!

Utan att värdera saken så var hans filosofi att om man fördelar belastningen på fler punkter så blir det mera vilsamt att skjuta. Det vill säga att använda musklerna i två armar är lättare (i synnerhet för en nybörjare?) än att använda enbart muskulaturen i en enda arm för hela dragjobbet.

Rätt eller fel har jag naturligtvis ingen aning om i praktiken, men det lät logiskt i mina öron.

Peepen som du hade är bland de bästa "jakt" peepen på marknaden!

Den har ett stort hål som gör det möjligt att skjuta även när ljuset är dåligt, hamnar ALLTID rätt i uppdraget, utan slang.

Det är klart att ett mindre hål kommer ge dig något bättre precision på långa håll i fullt dagsljus.

Men samtidigt ställa till problem i mindre bra ljus.

Slang ?? :blink:

Han menade att peepen satt för högt upp och borde omplaceras för att passa till mig (alltså oavsett vilken peep jag skulle använda). Fungerar peepen som dioptersiktet på ett gevär så blir det ju en fördel med ett mindre hål, jag skjuter ju alltid i dagsljus.

Fördelen som jag ser med borsthyllan är att pilen inte kan hoppa av hyllan, vilket hände regelbundet med trampolinen, detta kan ju iofs bero på ren fumlighet/ovana.

Apropå tävlingsutrustning så var han väldigt kritisk till min releaser, mest baserat på att man håller den i handen istället för en sådan där variant som man spänner runt handleden. Argumentet där var att man drar bekvämare om man drar med hela armleden istället för med bara fingrarna. Detta låter också logiskt ifrån ett rent fysiologiskt perspektiv men, som sagt, detta vet jag inte. Fördelen med handledsreleasern (?) som han lät mig pröva i sin butik, var att den blev väldigt enkel att kroka fast loopen (?) med. Nackdelen jag upplevde var att låsningen var öppen, som en krok och inte en cirkel, det kändes lite oroligt ifall loopen skulle hoppa ur vid uppdraget.

Fast det kanske den inte gör?

Link to post
Share on other sites
På vilket sätt var den felmonterad?

Den ser rätt ut på bilden, strängen delad i 3, sitter på ett lagomt avstånd från loopen..

Vad blev du erbjuden istället?

Ingen aning? Kanske beroende på än ändring av draglängden etc? Jag vet inte. Tror iofs den var delad på 4, är ganska säker på det.

Jag blev erbjuden "en bättre" o så pekade han på en båge som hängde i "racket" på väggen. Jag tror den var mindre med två valklar eller knölar på sidan om en lite smalare midja, typ..

Link to post
Share on other sites

Nja, du måste fortfarande använda samma dragmuskler i de olika metoderna.

Men skillnaden är att du slipper bli trött i armen du håller bågen, om du håller den stilla.

Jag var på ett seminarie ang. hur man bör och inte bör göra, med en av USAs mer kända tränare, Bernie Pellerite. Han förespråkar endast att hålla bågarmen stilla.

Slang finns till vissa modeller av peep, bara för att dra dem rätt om de hamnar lite snett..

Man behöver inte vara lika noga i trimningen av peepen.

Vissa gillar slang, andra inte.

Det är ju bra om man bara skjuter när ljuset är bra!

Ett scenario är att du står ljust och målet står i skugga, då får du också problem med ett litet hål..

Du får naturligtvis använda den peep du tycker bäst om, vill bara tala om fördelar och nackdelar.

Själv här jag en peep som heter Whisper, med 5.56 mm stort hål!

Går fint att hålla riktigt bra grupperingar på 80 meters håll..

Det handlar (som vanligt) mest om att öva!

Du ska skjuta med den releaser som funkar för dig!!

Om den sedan bara hålls i handen eller spänns fast spelar ingen roll..

Om loopen släpper från kroken så har man missat att lägga den rätt!

Det finns ingen möjlighet att den bara hoppar av själv. :)

För när du har börjat dra så ligger loopen i säkert förvar i krokens grop. Du måste bryta releasern i nästan 90 grader innan den släpper, vilket är i det närmaste omöjligt att göra, även för en nybörjare! ;)

Det finns naturligtvis handledsreleasrar utan krok, de har en "käft" som stänger runt loopen. Den släpper endast om du pillar på avtryckaren!

En stabb är oftast bra att ha!

Det beror lite på den befintliga balansen i bågen, vilken du ska välja.

Om bågen efter skottet faller sakta framåt (utan stabb) så behöver du inte välja någon lång/tung. Utan mer någon helt i gummi som mer är koncentrerad på att ta bort vibrationer.

Får du istället övre cammen i ansiktet, så får du kika på längd och vikt!

Om du "bara" har 10 mil "upp" till Trollhättan, så kanske du måste passera Göteborg!?

I så fall kan vi ju skjuta lite pil ihop!? :)

Utan att värdera saken så var hans filosofi att om man fördelar belastningen på fler punkter så blir det mera vilsamt att skjuta. Det vill säga att använda musklerna i två armar är lättare (i synnerhet för en nybörjare?) än att använda enbart muskulaturen i en enda arm för hela dragjobbet.

Rätt eller fel har jag naturligtvis ingen aning om i praktiken, men det lät logiskt i mina öron.

Slang ?? :blink:

Han menade att peepen satt för högt upp och borde omplaceras för att passa till mig (alltså oavsett vilken peep jag skulle använda). Fungerar peepen som dioptersiktet på ett gevär så blir det ju en fördel med ett mindre hål, jag skjuter ju alltid i dagsljus.

Fördelen som jag ser med borsthyllan är att pilen inte kan hoppa av hyllan, vilket hände regelbundet med trampolinen, detta kan ju iofs bero på ren fumlighet/ovana.

Apropå tävlingsutrustning så var han väldigt kritisk till min releaser, mest baserat på att man håller den i handen istället för en sådan där variant som man spänner runt handleden. Argumentet där var att man drar bekvämare om man drar med hela armleden istället för med bara fingrarna. Detta låter också logiskt ifrån ett rent fysiologiskt perspektiv men, som sagt, detta vet jag inte. Fördelen med handledsreleasern (?) som han lät mig pröva i sin butik, var att den blev väldigt enkel att kroka fast loopen (?) med. Nackdelen jag upplevde var att låsningen var öppen, som en krok och inte en cirkel, det kändes lite oroligt ifall loopen skulle hoppa ur vid uppdraget.

Fast det kanske den inte gör?

Link to post
Share on other sites

Bra att du fick hjälp! mycket viktigt i detta med bågskytte, och som du säkert noterat finns det lika

många rekomendationer som det finns bågskyttar :)

Va det priset på Wiskerbisquit hyllan (borsthyllan)som va avgörande ?

Annar hade du vartit lyckligare med en fallhylla, borthyllan gör nämligen pilen känsligare

för vad man kallar "Torque" dvs man vrider båghanden lite i skottögonblicket vilket då påverkar

pilen i sidled, du kan googla om Bowhand torque.

Ska du inte jaga med bågen är mindre peep bra, då du bara skjuter i bra ljus, vilket man sällan gör under jakt.

Om bågen "låter" lite spelar ingen roll om du inte jagar

Jo Hoyt Cam&1/2 är bra kammar, och medgör för bra justeringsmöjligheter

Du har en bra båge som du kan använda länge om du tar väl hand om den!

Ps/ dragtekniken är för mig att jag måste kunna dra bågen med enbart höger arm/rygg, detta är för att jag jagar med båge

och då finns det lite utrymme för yvigare rörelser, vi tavelskytte är det inte lika intresant.

Link to post
Share on other sites

Jag bor i Stenungsund, ungefär 6 mil norr om Göteborg. Sträckan var alltså räknad tur och retur till Dragan.

Slang hade alltså varit en fördel för mig?

Just att skjuta mot mörkt mål är ju faktiskt en nackdel med många riktmedel, inte minst peep/diopter. Är det ingen som använder rödpunktsikte på pilbåge? Där skulle man ju kunna köra en rödpunkt på 20-30 meter (beroende på projektilbanans peak) samt komplettera med ett lasersikte för 10-15 meter? Just lasersikte hade ju varit perfekt på en pilbåge om man räknar en jaktlig räckvidd som likvärdig exempelvis hagelgeväret. För enhands eldvapen så är ju laser kanon, ut till 25 meter (en likvärdigt begränsad räckvidd). Man slipper ju problemet med att strålen/punkten blir diffus eller för stor/täckande målområdet som sker när man skjuter på längre avstånd, exempelvis med gevär.

Hur ser förresten projektilbanan ut på en pilbåge?

Link to post
Share on other sites

Asså, du bor där uppe!

Själv bor jag på Hisingen..

Om slang är bra eller inte för just dig är svårt att veta om du inte testar..

Både rödpunkt och laser finns speciellt gjorda till bågen.

Rödpunkt finns diskuterat i en annan rätt ny/uppdaterad tråd alldeles intill..

Eftersom farten inte är så jättehög i bågen + att pilen är tung, så är pilbanan rätt bågformad.

Jag bor i Stenungsund, ungefär 6 mil norr om Göteborg. Sträckan var alltså räknad tur och retur till Dragan.

Slang hade alltså varit en fördel för mig?

Just att skjuta mot mörkt mål är ju faktiskt en nackdel med många riktmedel, inte minst peep/diopter. Är det ingen som använder rödpunktsikte på pilbåge? Där skulle man ju kunna köra en rödpunkt på 20-30 meter (beroende på projektilbanans peak) samt komplettera med ett lasersikte för 10-15 meter? Just lasersikte hade ju varit perfekt på en pilbåge om man räknar en jaktlig räckvidd som likvärdig exempelvis hagelgeväret. För enhands eldvapen så är ju laser kanon, ut till 25 meter (en likvärdigt begränsad räckvidd). Man slipper ju problemet med att strålen/punkten blir diffus eller för stor/täckande målområdet som sker när man skjuter på längre avstånd, exempelvis med gevär.

Hur ser förresten projektilbanan ut på en pilbåge?

Link to post
Share on other sites

Bara för att man säljer något behöver det ju nödvändigtvis inte betyda att man vet vad man gör.

Det har vi ju tyvärr hört flera bevis på tidigare.. Många kan ju snacka så det låter väldigt bra. :)

Tyvärr så köper många den typen av "säljteknik".

Jag skulle säkert själv gå på den niten om jag var okunnig! :)

Bågskytte handlar ibland lite om att sortera och hitta bra saker som man kan använda i sitt eget skytte. Eller om man har en guru typ Mr Pellerite att lyssna på! Han har utbildat ett flertal toppskyttar i USA på sin skola. :)

Bra att du fick hjälp! mycket viktigt i detta med bågskytte, och som du säkert noterat finns det lika

många rekomendationer som det finns bågskyttar :)

Link to post
Share on other sites
Både rödpunkt och laser finns speciellt gjorda till bågen.

Rödpunkt finns diskuterat i en annan rätt ny/uppdaterad tråd alldeles intill..

http://www.jaktsidan...iew__getnewpost

Eftersom farten inte är så jättehög i bågen + att pilen är tung, så är pilbanan rätt bågformad.

Ah...

Tack för länken. Om man har den inskjuten rakt på vid 20 meter, hur slår den då på 10 meter och 30 meter, exempelvis?

Bara för att man säljer något behöver det ju nödvändigtvis inte betyda att man vet vad man gör.

Det har vi ju tyvärr hört flera bevis på tidigare.. Många kan ju snacka så det låter väldigt bra.

Tyvärr så köper många den typen av "säljteknik".

Jag skulle säkert själv gå på den niten om jag var okunnig!

Visst är det så och som nybörjare så är man ju fullständigt utelämnad till säljaren i det här läget, därav att det är så viktigt att hitta "rätt" säljare som man har förtroende för. Det som gjorde att jag "köpte" den här säljaren var att jag direkt kunde se hans entusiasm för hobbyn som sådan. Det brukar vara ett gott tecken när säljaren betraktar en som entusiast snarare än kund och detta intryck fick jag av Dragan. Några summor nämnde han inte, varken för arbete eller delar så det kommer säkert att bli en överraskning... :rolleyes:

Bågskytte handlar ibland lite om att sortera och hitta bra saker som man kan använda i sitt eget skytte

Javisst, men det är en lång process och någonstans måste man ju börja..?

Överlag så har jag resonerat ungefär såhär: I reda pengar så har bågen kostat mig tusen spänn. Sedan har jag plöjt ner ett par hundra i billiga pilar men i gengäld så har jag med dessa fått mera kunskap än jag någonsin har haft om bågskytte. Kostnaden för dessa pilar hade dessutom varit avsevärt högre om jag hade våldfört mig på finpilar istället för hobbypilari mina tidiga taffliga försök att träffa rätt.

Nu satsar jag ytterligare ett par tusenlappar (?) på ett dussin pilar av bättre kvalité samt lite delar och diverse service/justering. Säg att jag kanske slutar runt 3-4000 kr för en märkesbåge, injusterad för mig och med bra grejor runt omkring, liksom ett dussin bra pilar. Det tycker jag känns som ett rimligt avstamp i utvärderingen av huruvida bågskytte är något för mig eller inte.

Alternativet om jag inte hade kunnat byta till mig Hoyten vore att endera köpt en compoundbåge från Fondprodukter via den lokale jakthandlaren, då hade jag kanske lagt 4-5000 kr totalt på något som egentligen är värdelöst. Hade jag köpt Dragans hemmakomponerade båge ("Quest?") med alla tillbehör så hade den kostat 6000 kr, vilket kanske hade varit i drygaste laget för något att "pröva på".

Därav att jag känner mig lyckligt lottad trots allt, med de förutsättningar som jag har lyckats få än så länge..

:)

Link to post
Share on other sites

Exakt hur högt/lågt det blir för din båge är ju enkelt att testa:

Skjut in bågen på 22 meter och sedan gå fram/backa men använd fortfarande samma pinne och sikta mitt i.

Då ser du exakt hur det funkar med din!

Ska du skjuta på så kort håll som 5 meter, då ska du ha siktet nånstans runt 40..

Detta är det VÄLDIGT många som missar att öva på!!

Sedan hur din skjutform är (hur man står, håller bågen, ankrar etc.) är också en stor del avgörande hur skjutresultatet blir.

12 bra helt färdiga och skjutklara pilar (inkl fenor, spetsar och kapning) ligger nånstans runt 1000:- .

Då har du ett litet riktmärke när det gäller priset.. :)

Ah...

Tack för länken. Om man har den inskjuten rakt på vid 20 meter, hur slår den då på 10 meter och 30 meter, exempelvis?

Visst är det så och som nybörjare så är man ju fullständigt utelämnad till säljaren i det här läget, därav att det är så viktigt att hitta "rätt" säljare som man har förtroende för. Det som gjorde att jag "köpte" den här säljaren var att jag direkt kunde se hans entusiasm för hobbyn som sådan. Det brukar vara ett gott tecken när säljaren betraktar en som entusiast snarare än kund och detta intryck fick jag av Dragan. Några summor nämnde han inte, varken för arbete eller delar så det kommer säkert att bli en överraskning... :rolleyes:

Javisst, men det är en lång process och någonstans måste man ju börja..?

Överlag så har jag resonerat ungefär såhär: I reda pengar så har bågen kostat mig tusen spänn. Sedan har jag plöjt ner ett par hundra i billiga pilar men i gengäld så har jag med dessa fått mera kunskap än jag någonsin har haft om bågskytte. Kostnaden för dessa pilar hade dessutom varit avsevärt högre om jag hade våldfört mig på finpilar istället för hobbypilari mina tidiga taffliga försök att träffa rätt.

Nu satsar jag ytterligare ett par tusenlappar (?) på ett dussin pilar av bättre kvalité samt lite delar och diverse service/justering. Säg att jag kanske slutar runt 3-4000 kr för en märkesbåge, injusterad för mig och med bra grejor runt omkring, liksom ett dussin bra pilar. Det tycker jag känns som ett rimligt avstamp i utvärderingen av huruvida bågskytte är något för mig eller inte.

Alternativet om jag inte hade kunnat byta till mig Hoyten vore att endera köpt en compoundbåge från Fondprodukter via den lokale jakthandlaren, då hade jag kanske lagt 4-5000 kr totalt på något som egentligen är värdelöst. Hade jag köpt Dragans hemmakomponerade båge ("Quest?") med alla tillbehör så hade den kostat 6000 kr, vilket kanske hade varit i drygaste laget för något att "pröva på".

Därav att jag känner mig lyckligt lottad trots allt, med de förutsättningar som jag har lyckats få än så länge..

:)

Link to post
Share on other sites
Hipshot

Hipshot här på forumet har testat live hur det känns att kalva av strängen på den bågen, fast det var med pil på har jag för mig.. :P

Det var genuint obehagligt och hade kunnat sluta jävligt illa.. Det bara small till, fattade inget om vad som hände, och upptäckte att kolfiberpilen blivit till spint som flög omkring mej. Träffades lyckligtvis inte av något som gjorde mej illa. Men shit vilken power det var i denna lilla rackare!

Minns inte men fick förklarat för mej vad jag gjort för fel. Det var ingen stor felmanöver så bågen är tveklöst jävligt känslig för amatörer (Hipshot :blush: )

Mvh!

Link to post
Share on other sites

Det var genuint obehagligt och hade kunnat sluta jävligt illa.. Det bara small till, fattade inget om vad som hände, och upptäckte att kolfiberpilen blivit till spint som flög omkring mej. Träffades lyckligtvis inte av något som gjorde mej illa. Men shit vilken power det var i denna lilla rackare!

Minns inte men fick förklarat för mej vad jag gjort för fel. Det var ingen stor felmanöver så bågen är tveklöst jävligt känslig för amatörer (Hipshot :blush: )

Mvh!

Låter som det är dags för dig att skaffa en båge och börja skjuta! Jag kan hjälpa dig komma igång så är du fast i bågträsket upp till hakan efter det och följer med mig till afrika 2012. :lol:

Frugan din kan oxå skaffa sig en utrustning och haka på och spöa dig genom att skjuta en fin kudu!

Link to post
Share on other sites

Det var genuint obehagligt och hade kunnat sluta jävligt illa.. Det bara small till, fattade inget om vad som hände, och upptäckte att kolfiberpilen blivit till spint som flög omkring mej. Träffades lyckligtvis inte av något som gjorde mej illa. Men shit vilken power det var i denna lilla rackare!

Minns inte men fick förklarat för mej vad jag gjort för fel. Det var ingen stor felmanöver så bågen är tveklöst jävligt känslig för amatörer (Hipshot :blush: )

Mvh!

Vad va de som hände,lyckades du vrida bågen så att inte strängen va i linje med kmmarna? som i JS... GÖR INTE SÅ HÄR tråd??

Hur gick det det med bågen?

Det är tydligt brutalt mkt kraft i en båge..

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE


×
×
  • Create New...