Jump to content

En ny värld...

Recommended Posts

Uppdatering:

Fortfarande så skjuter jag dagligen och allt känns bra.

Det enda jag har konstaterat som lite udda är att jag träffar betydligt bättre om jag håller fast i bågen än om jag håller löst. Alla säger annars unisont att man ska låta bågen vila löst i handen etc men så fort jag håller hårt, om än inte överdrivet hårt, så träffar jag bra mycket bättre...

Är det jag som är udda eller är detta normalt, som kanske ger någon oönskad nackdel framöver som jag ännu inte kan föreställa mig?

Kan inte svara på varför det är så eller varför du upplever det så, natuligtvis är det ju att den form/teknik som man skjuter bäst med

är den man ska använda om än udda.

http://www.performance-archery.tv/?q=node/79 kolla den länken, han beskriver bra hur bågen bör ligga i handen samt lite alternaiv

men "bottom line" är att man ska sträva efter en rak linje från båghand till release. på din film tycker jag att du har en "öppen " hand dock

och inte kramar bågen.

• Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Nicanor

43

• ASAT_Pro

33

• skogtrollet

13

• Roger_P

12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack för bra kritik.

:)

Anledningen till det lite lustiga anspännandet är att jag riktar pilen mot hörnet på rummet innan jag känner att jag har kontroll på uppdraget. Det har hänt att jag har tappat en pil när jag har anspänt och då är det bättre att den sitter i väggen än att den försvinner utom kontroll. Riktar jag den mot skyn ovanför målet och sedan sänker rakt ned så har jag ett bostadshus i projektilriktningen (iofs ett antal hundra meter bort men ändå) och även om det finns träd etc i vägen så vill jag inte ta några som helst risker att råka skicka en pil mot något/någon som jag inte har avsett som mål.

Jag har libell i siktet och använder den, sådana har jag på alla mina kikarsikten till övriga vapen så det känns hemtamt och bekvämt. Jag upplever dock bågen som tung att dra, i synnerhet om jag exempelvis skulle sitta ner på rumpan och skjuta. Dragan på Gärdhem ställde in bågen åt mig och han uppgav att den var justerad till #53, själv har jag inte kontrollerat detta men jag uppfattar den subjektivt som tung, i egenskap av nybörjare och otränad till bågskytte. Den känns dock lättare nu än för ett par månader sedan så förmodligen så har jag börjat vänja mig. Enligt honom så gick det inte att på ett säkert sätt ställa ner den ytterligare så jag är tveksam till att skruva på den själv?

Jaga har jag inte tänkt att göra, jag skjuter bara för att jag tycker att det är roligt och så är jag fascinerad över den här enkla mekaniska konstruktionen som kan ge så god prestanda och så mycket skjutglädje utan att juridiskt sett ens vara klassad som ett skjutvapen. Snacka om tillgänlig skjutglädje liksom....

:wub: