Jump to content

En ny värld...


Recommended Posts

Vad va de som hände,lyckades du vrida bågen så att inte strängen va i linje med kmmarna? som i JS... GÖR INTE SÅ HÄR tråd??

Hur gick det det med bågen?

Det är tydligt brutalt mkt kraft i en båge..

Om vi säger såhär om kraften i en båge. Min 30-06 är inte godkänd för buffeljakt i afrika. Det är däremot min båge. Nog finns det kraft så det räcker i en båge, och lite till! :lol:

Link to post
Share on other sites
  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Nicanor

    43

  • ASAT_Pro

    33

  • skogtrollet

    13

  • Roger_P

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så..

Då var jag tillbaka efter att ha hämtat bågen, snabbt gick det med andra ord. :)

Jag hade väl räknat med någon vecka men istället så ringde han på lördag kväll, dagen efter att jag lämnade den.

Det blev en del modifikationer på bågen och eftersom jag inte vet vad prylarna heter så har jag istället fotat dem:

FxCam_1301226988794.jpg

Stabilisatorn kommer ifrån Alpine Archers och har en lite kul och udda konstruktion, typisk amerikanskt; inuti noskonen så finns det en "revolvertrumma" med kaliber 44 (!). Totalt så rymmer trumman 6 kulor ifrån en patron kaliber 44 och med hjälp av detta så kan man justera totalvikten. Endera tar man ur kulor eller så byter man till kulor av annan vikt. Lösningen passar mig personligen väldigt bra eftersom jag har skjutit mycket med 44 Magnum och har en hel del handladdningskomponenter kvarliggande.

Den andra grejen som går bakåt vet jag inte ens vad den heter men den fångar tydligen upp strängen så att den inte kan träffa vänster underarm. Därtill så ska den förlänga livslängden på strängen samtidigt som den ökar den teoretiska precisionen och dämpar avfyrningsljudet.

FxCam_1301227042173.jpg

Nästa pryl är pilhyllan av borst..

FxCam_1301227108720.jpg

Totalt så köpte jag ett dussin pilar, dessa var på 386 grains (25.06 gram) med spetsar på 100 grains. Fabrikatet var Trophy Ridge 400 Crush. Bågen är nu väldigt snällt ställd på 53 lbs (egentligen ställbar #70-60) och med 27 1/2" draglängd samt 65% letoff. Ändå ger den raska 255 fot vilket bör betyda 56 fpe. Metriskt räknat så blir detta 76 joule samt 78 mps.

FxCam_1301227212001.jpg

Slutligen så blev det även en handledsrelease, här syns även spetsen på pilarna.

Dragan hade även vänligheten att ta med mig ut på sin skyttebana för att i det rejäla snöfallet skjuta in bågen på varierande avstånd, en mycket värdefull session då jag fick med mig en lång rad viktiga tips för att kunna öva in på egen hand framöver.

Hittils så är jag mer än nöjd med bemötandet och utrustningen och bara att få kontakt med en sådan entusiast är naturligtvis en enorm förmån för mig som nybörjare. En ypperlig ambassadör både för bågskytte och bågjakt.

:)

Link to post
Share on other sites

Riktigt rolig läsning, speciellt för mig som väntar med spänning på min första båge som förhoppningsvis kommer dimpa ner i brevlådan om ett par veckor., så det känns bra att fler nybörjare dyker upp, och jag ska som du försöka dokumentera flitigt. :rolleyes:

Men istället för att köra till trollhättan, ska jag försöka våldgästa ASAT_Pro här på forumet :P , han bor i Göteborg, och är väldigt hjälpsam, så det kan ju vara ett tips till dig också.

för hjälpsamma bågklubbar är inte lätt att hitta, har ringt runt flera, och får samma svar från alla:D

Ang stabben var det verkligen en underlig sådan, kul med variationer:)

EDIT*

Missade att han har marknadsfört sig själv i ett tidigare inlägg:P

Link to post
Share on other sites

Du är så välkommen!!

Vi ska nog kunna få ordning på prylarna och jag ska göra mitt bästa med att svara på alla dina frågor!

Tur är att det dröjer ett tag innan du får dina grejer, i alla fall för mig.. ;)

Jag flyttar nämligen snart tillbaka till min "riktiga" lägenhet efter att ha bott bland kartonger i en liten, typ hälften så stor, evakueringslägenhet i 2 månader. :)

Riktigt rolig läsning, speciellt för mig som väntar med spänning på min första båge som förhoppningsvis kommer dimpa ner i brevlådan om ett par veckor., så det känns bra att fler nybörjare dyker upp, och jag ska som du försöka dokumentera flitigt. :rolleyes:

Men istället för att köra till trollhättan, ska jag försöka våldgästa ASAT_Pro här på forumet :P , han bor i Göteborg, och är väldigt hjälpsam, så det kan ju vara ett tips till dig också.

för hjälpsamma bågklubbar är inte lätt att hitta, har ringt runt flera, och får samma svar från alla:D

Ang stabben var det verkligen en underlig sådan, kul med variationer:)

EDIT*

Missade att han har marknadsfört sig själv i ett tidigare inlägg:P

Link to post
Share on other sites

Så..

Då var jag tillbaka efter att ha hämtat bågen, snabbt gick det med andra ord. :)

Jag hade väl räknat med någon vecka men istället så ringde han på lördag kväll, dagen efter att jag lämnade den.

Det blev en del modifikationer på bågen och eftersom jag inte vet vad prylarna heter så har jag istället fotat dem:

Stabilisatorn kommer ifrån Alpine Archers och har en lite kul och udda konstruktion, typisk amerikanskt; inuti noskonen så finns det en "revolvertrumma" med kaliber 44 (!). Totalt så rymmer trumman 6 kulor ifrån en patron kaliber 44 och med hjälp av detta så kan man justera totalvikten. Endera tar man ur kulor eller så byter man till kulor av annan vikt. Lösningen passar mig personligen väldigt bra eftersom jag har skjutit mycket med 44 Magnum och har en hel del handladdningskomponenter kvarliggande.

Den andra grejen som går bakåt vet jag inte ens vad den heter men den fångar tydligen upp strängen så att den inte kan träffa vänster underarm. Därtill så ska den förlänga livslängden på strängen samtidigt som den ökar den teoretiska precisionen och dämpar avfyrningsljudet.

Om strängdämparen "förlänger" livslängden på strängen har jag aldrig hört tidigare!

Men den kommer att stoppa strängen på exakt samma ställe varje gång och, som du säger, teoretiskt öka precisionen.

Den minskar även vibrationerna i bågen genom att stoppa strängen snabbare än vad den skulle ha gjort om den fick självsvänga tills den stannat.

Det finns lite olika modeller på detta, nya bågar (beroende på modell) har oftast detta redan från början.

Nästa pryl är pilhyllan av borst..

Totalt så köpte jag ett dussin pilar, dessa var på 386 grains (25.06 gram) med spetsar på 100 grains. Fabrikatet var Trophy Ridge 400 Crush. Bågen är nu väldigt snällt ställd på 53 lbs (egentligen ställbar #70-60) och med 27 1/2" draglängd samt 65% letoff. Ändå ger den raska 255 fot vilket bör betyda 56 fpe. Metriskt räknat så blir detta 76 joule samt 78 mps.

Nu blir jag lite orolig!!!

Att ha en båge som är ställbar mellan 60-70 lbs, nere på 53 låter inte bra. Känns som lembultarna kommer släppa när som helst..

Vet du hur många varv det är kvar på bultarna innan de släpper?

Detta måste du verkligen kolla innan du börjar skjuta ordenligt!!

Det kan hålla i 1000 skott, det kan även funka i 10, tills kanske bultarna har rört sig lite och du får övre cammen i pannan och den undre i.. Ja du vet!! :wacko:

Slutligen så blev det även en handledsrelease, här syns även spetsen på pilarna.

Dragan hade även vänligheten att ta med mig ut på sin skyttebana för att i det rejäla snöfallet skjuta in bågen på varierande avstånd, en mycket värdefull session då jag fick med mig en lång rad viktiga tips för att kunna öva in på egen hand framöver.

Hittils så är jag mer än nöjd med bemötandet och utrustningen och bara att få kontakt med en sådan entusiast är naturligtvis en enorm förmån för mig som nybörjare. En ypperlig ambassadör både för bågskytte och bågjakt.

:)

Link to post
Share on other sites
Nu blir jag lite orolig!!!

Att ha en båge som är ställbar mellan 60-70 lbs, nere på 53 låter inte bra. Känns som lembultarna kommer släppa när som helst..

Vet du hur många varv det är kvar på bultarna innan de släpper?

Detta måste du verkligen kolla innan du börjar skjuta ordenligt!!

Det kan hålla i 1000 skott, det kan även funka i 10, tills kanske bultarna har rört sig lite och du får övre cammen i pannan och den undre i.. Ja du vet!!

Jag var också mycket orolig så Dragan hade vänligheten att ta fram en skruv för att förevisa mängden gänga som återstod och det var åtminstonde 1/3-del av skruvens gängade totallängd. Vidare så menade han att om gängorna skulle strippas så sker inte förloppet så explosivt som man lätt föreställer sig, exempelvis som om en av dessa bultar hade gått rakt av eller bara upphört att existera..

Att i blindo skruva ut millimeter efter millimeter tills det plötsligt släpper är förmodligen det vanligaste sättet att drabbas av incidenter på detta och det skulle jag naturligtvis inte vilja göra.

En annan omständighet som också är väldigt viktig är det faktum att sträng och kablar nu också är omjusterade, alltså en smula förlängda varpå justeringsintervallet i sin helhet är nedflyttat. Bågen är alltså inte bara skruvad rakt ner. Det är lite av detta som gör det skönt att ha varit i kontakt med en yrkesman som har full insikt i hela processen och inte bara skruvar rakt ner för att minska dragstyrkan. Innan jag hade fått alla dessa omständigheter förklarade för mig så var jag emellertid helt självfallet lika förvånad och orolig som dig.

Link to post
Share on other sites

Att bara skruva ut bultarna slutar olyckligt!

Man måste sätta bågen i press och plocka av sträng/cablar innan detta kan göras.

Hmm.. Nja, om nått släpper/går sönder så brukar det ske plötsligt.

Det är ju inget man är beredd på, speciellt inte när man står i fullt uppdrag! :)

Att sträng/cablar är förlängda, är ju inget en tillverkare rekommenderar..!

Original är alltid bäst, oavsett om man tror sig veta vad man gör.

Att bara förlänga på måfå får bågen ur tajmning, cammar blir felställda, svårare att tuna etc..

Jag var också mycket orolig så Dragan hade vänligheten att ta fram en skruv för att förevisa mängden gänga som återstod och det var åtminstonde 1/3-del av skruvens gängade totallängd. Vidare så menade han att om gängorna skulle strippas så sker inte förloppet så explosivt som man lätt föreställer sig, exempelvis som om en av dessa bultar hade gått rakt av eller bara upphört att existera..

Att i blindo skruva ut millimeter efter millimeter tills det plötsligt släpper är förmodligen det vanligaste sättet att drabbas av incidenter på detta och det skulle jag naturligtvis inte vilja göra.

En annan omständighet som också är väldigt viktig är det faktum att sträng och kablar nu också är omjusterade, alltså en smula förlängda varpå justeringsintervallet i sin helhet är nedflyttat. Bågen är alltså inte bara skruvad rakt ner. Det är lite av detta som gör det skönt att ha varit i kontakt med en yrkesman som har full insikt i hela processen och inte bara skruvar rakt ner för att minska dragstyrkan. Innan jag hade fått alla dessa omständigheter förklarade för mig så var jag emellertid helt självfallet lika förvånad och orolig som dig.

Link to post
Share on other sites
Att sträng/cablar är förlängda, är ju inget en tillverkare rekommenderar..!

Original är alltid bäst, oavsett om man tror sig veta vad man gör.

Naturligtvis så är det alltid tillverkaren/generalagenten/importörens och ibland även handlarens åsikt oavsett vilken vapentyp eller vapentillbehör som saken gäller. Som regel så vill ju denne självfallet saluföra sina originaldelar och ingen gagnas ju av att inkompetenta kunder/skyttar mekar sönder saker eller skadar sig själv.

Detta är ju en av de skälen till att en vapentillverkare vanligtvis avråder köparen ifrån att använda handladdad ammunition och tar sina händer ifrån eventuella garantier om detta så sker, någon kommer givetvis annars att skada sig.

En annan aspekt är ju att vid serietillverkning av prylar så måste tillverkaren beräkna in avvikelser i tillverkningstoleranserna, det är dessa avvikelser som en kunnig yrkesman kan förbättra utan att äventyra säkerheten, förutsatt att det är just en kunnig yrkesman.

Link to post
Share on other sites

Det finns en hel mängd riktigt bra strängtillverkare.

Så det jag menar är att man inte ska laborera med längden, sedan av vem man köper spelar mindre roll.

Just sträng/cablar är ju så kritiska när det gäller bågskyttet!

De måste vara originallängd för att det ska bli riktigt bra.

Det räcker med att tex strängen sträcks lite under året så ändras inskjutningen och tajmningen i bågen, till det sämre..

Det enda man bör laborera med är pilvikter, spetsvikter etc..

Detta är precis som med handladdning!

Dock ska man aldrig gå under 5 gr/lbs.

Gör man det så utsätter man bågen för väldigt stora (och onödiga) påfrestningar och slutar i haveri!

Naturligtvis så är det alltid tillverkaren/generalagenten/importörens och ibland även handlarens åsikt oavsett vilken vapentyp eller vapentillbehör som saken gäller. Som regel så vill ju denne självfallet saluföra sina originaldelar och ingen gagnas ju av att inkompetenta kunder/skyttar mekar sönder saker eller skadar sig själv.

Detta är ju en av de skälen till att en vapentillverkare vanligtvis avråder köparen ifrån att använda handladdad ammunition och tar sina händer ifrån eventuella garantier om detta så sker, någon kommer givetvis annars att skada sig.

En annan aspekt är ju att vid serietillverkning av prylar så måste tillverkaren beräkna in avvikelser i tillverkningstoleranserna, det är dessa avvikelser som en kunnig yrkesman kan förbättra utan att äventyra säkerheten, förutsatt att det är just en kunnig yrkesman.

Link to post
Share on other sites
Så det jag menar är att man inte ska laborera med längden, sedan av vem man köper spelar mindre roll.

Just sträng/cablar är ju så kritiska när det gäller bågskyttet!

De måste vara originallängd för att det ska bli riktigt bra.

Intressant ämne.

:)

Så du menar att man ska aldrig ändra längden på kablar och strängen även om man följer upp detta med att också förändra övriga parametrar?

Det finns en hel mängd riktigt bra strängtillverkare.

Liksom ännu fler usla, något som jag lärde mig idag. Det var spännande att få se olika strängar sida för sida och se hur de hade valt olika tvinningsgrader samt att vissa inte väljer att förstärka när strängen/kabeln exempelvis passerar en kritisk belastningspunkt. Strängvalet verkar vara som krutskyttarnas handladdning, en delikat vetenskap i sig självt.

Link to post
Share on other sites

Dagens bågar är lätta att trimma om man jämför med äldre upplagor! Krävs något mindre jobb..

Att hålla på att byta och laborera med en båges ursprungsdata i tron att det blir bättre, än tillverkarens mångårig erfarenhet, är bara dumt.

Det finns allt för många parametrar som kan gå fel.. Och det underlättar inte trimningen!

Så du menar att man ska aldrig ändra längden på kablar och strängen även om man följer upp detta med att också förändra övriga parametrar?

Jag ser absolut ingen mening i att lägga ner tid och ändra på något som i slutändan blir samma sak som tillverkaren har gjort från början!!

Den tiden lägger jag hellre på något roligare, typ att va ute och skjuta! ;)

Tvinningsgraderna är inget som exakt bestäms av tillverkaren.

Hur mycket man behöver tvinna beror på trimning och tajmning. Att tvinna strängen/cablar mer/mindre gör att man kan finjustera bågen..

Oftast har tillverkaren av bågen gjort markeringar på cammarna som man använder till att göra tajmningen optimal!

Man tvinnar så man ställer tex cablarna på/över dessa markeringar.

Visst finns det dåliga strängtillverkare också, men detta sprids snabbt och de blir tvungna att lägga ner eller uppdatera sina produkter!

Om du vill ha bra sträng/cablar så ser du till att underhålla den med vax och andra tillhörande produkter!

Intressant ämne.

:)

Så du menar att man ska aldrig ändra längden på kablar och strängen även om man följer upp detta med att också förändra övriga parametrar?

Liksom ännu fler usla, något som jag lärde mig idag. Det var spännande att få se olika strängar sida för sida och se hur de hade valt olika tvinningsgrader samt att vissa inte väljer att förstärka när strängen/kabeln exempelvis passerar en kritisk belastningspunkt. Strängvalet verkar vara som krutskyttarnas handladdning, en delikat vetenskap i sig självt.

Link to post
Share on other sites

Okej.

Anledningen till omställningen här var att bågen jag råkade komma över låg på 70-60 när jag egentligen helst hade velat ha 40-50. Så detta blev en lösning när jag inte vill börja med att byta lemmar.

Nu är bågen lättare att dra, samtidigt som hastigheten gott räcker för alla mina ändamål som nybörjare.

Link to post
Share on other sites

Om man av någon anledning inte kan få tag på rätt dragvikt, är det förståss den enda godtagliga orsaken att ändra sträng/cablar..

Men dina "nya" muskler kommer att vänja sig rätt snart med den dragvikten och du kommer om nån månad att vilja skruva upp den. :)

Okej.

Anledningen till omställningen här var att bågen jag råkade komma över låg på 70-60 när jag egentligen helst hade velat ha 40-50. Så detta blev en lösning när jag inte vill börja med att byta lemmar.

Nu är bågen lättare att dra, samtidigt som hastigheten gott räcker för alla mina ändamål som nybörjare.

Link to post
Share on other sites

Vilket för oss in på ännu ett intressant tema, jag som gillar kronografer;

;)

Om jag nu kan få ut 255 fps med över 25 gram när bågen "bara" är ställd på 50 lbs, varför skulle jag vilja ställa upp den?

För en flackare projektilbana, visst - men om jag inte skjuter på långhåll då?

Vad är nackdelen med att köra 40-50 lbs istället för 60-80 lbs?

Exakt vad förlorar jag?

Link to post
Share on other sites

Om du "bara" ska skjuta korta håll på tavla så spelar det ingen roll om du har 40 eller 80 lbs.

Förutom att du inte behöver något avancerat pilstopp. En 80 lbs båge kräver lite mer tanke bakom vad man skjuter på. ^_^

Samtidigt som 80 lbs bara är till för dem som ska jaga buffel och annat riktigt stort vilt.

Och för dem som vill ha en sån p***s förlängare! :P

Hastighet är ju inte allt, man ska ju fortfarande hitta av det man siktar på..

Känner en som jagar med 48 lbs och något tyngre pilar än dig..

Vilket för oss in på ännu ett intressant tema, jag som gillar kronografer;

;)

Om jag nu kan få ut 255 fps med över 25 gram när bågen "bara" är ställd på 50 lbs, varför skulle jag vilja ställa upp den?

För en flackare projektilbana, visst - men om jag inte skjuter på långhåll då?

Vad är nackdelen med att köra 40-50 lbs istället för 60-80 lbs?

Exakt vad förlorar jag?

Link to post
Share on other sites
Om du "bara" ska skjuta korta håll på tavla så spelar det ingen roll om du har 40 eller 80 lbs.

Utan att kunna något som helst om bågjakt; fungerar inte 40 lbs då om man skulle påskjuta exempelvis ett rådjur på jaktligt avstånd, jag antar att bågjakt sker på ungefär samma avstånd som hagelvapen - ut till ca 20-25 meter?

Är det inte en fördel att använda tyngre pilar vid jakt, de bör ju kunna behålla anslagsenergi bättre downrange?

Link to post
Share on other sites

Man måste komma upp i viss energi för att det ska vara lovligt att jaga med bågen.

Åland tex har sådana krav, så då är det något klent med 40..

Att man behöver tunga pilar är mer viktigt om du jagar med trad utrustning.

För en comp båge har det inte samma betydelse om du inte ska jaga buffel eller annat riktigt stort vilt!

Utan att kunna något som helst om bågjakt; fungerar inte 40 lbs då om man skulle påskjuta exempelvis ett rådjur på jaktligt avstånd, jag antar att bågjakt sker på ungefär samma avstånd som hagelvapen - ut till ca 20-25 meter?

Är det inte en fördel att använda tyngre pilar vid jakt, de bör ju kunna behålla anslagsenergi bättre downrange?

Link to post
Share on other sites

Exakt vad som gäller kan jag inte svara på.

Men kanske hittar du nått här: http://www.europeanbowhunting.org

Under länken "European Nations" hittar du vad som gäller i europeiska länder.

Länken "World Wide Bowhunting" ger dig svar på olika klassindelningar i tex Sydafrika!

Dra runt i kartan så hittar du gröna "pins", klicka på dem så ser du vad som gäller..

Vilka är de olika kraven på energi i länder runt omkring oss?

Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för länken.

:)

De länder som kan vara akuella för en nybörjare torde ju vara de som ligger geografiskt nära och som är billiga/enkla att besöka för en kort tripp. Då tänker jag främst på Finland, Åland och Danmark.

Danmark:

Minimum Kinetic Energy 40 Joules (29,5 Ft/lbs.)

Broadhead: min 25mm (1") diameter and three or more razor-sharp edges.

Minimum arrow weight: 25 grams.

Åland:

Regulations state that the force of the bow must be min 180 Newton pull force (40# draw weight), "point must be direct killing when a good hit is made" For Roedeer and beaver must a broadhead with at least 22 mm diameter be used. When you hunt beaver must your arrow be attached to the to the bow with a tracking sstring.

Beaver and Roedeer Min Ø 22-mm cutting edged hunting point

When hunting beaver the arrow must be attached to a retrieving string.

Finland:

The arrow must possess a minimum energy of 40 joule (29,5 Ft/lbs.), the arrow must weigh at least 25 grams, the hunting point must have at least two cutting edges with a minimum diameter of 25 mm.

All game except moose can be harvested by bow and arrow.

Det verkar ju som att alla kraven i dessa länder är avsevärt lägre än vad min båge i dess nuvarande utförande ger..??

Kraven på anslagsenergin är ju i princip bara hälften och dragstyrkan bara 40 lbs...

Så, varför då skjuta 60-80 lbs...??

Vad har du själv för dragstyrka och varför?

Link to post
Share on other sites
skogtrollet

Vilket för oss in på ännu ett intressant tema, jag som gillar kronografer;

;)

Om jag nu kan få ut 255 fps med över 25 gram när bågen "bara" är ställd på 50 lbs, varför skulle jag vilja ställa upp den?

För en flackare projektilbana, visst - men om jag inte skjuter på långhåll då?

Vad är nackdelen med att köra 40-50 lbs istället för 60-80 lbs?

Exakt vad förlorar jag?

hastighet...

på tavelskytte er det vel kanskje ikke så viktig, men i jakt har fart en god fordel...

om din båge gjör 255 fps på 50#. hva vil den da gjöre på 70#??

fart har en fordel i sammenheng med jakt, da rådyr, hjort osv har en ekstrem reaksjonsevne.

når de skvetter, så "kneler" de för de springer slik at det er en risiko for at pila går over selv om du egentlig siktet riktig.

det heter for string jump. (rett meg om jeg tar feil her :blush: )

men jo raskere pil du har, jo mindre risiko for at dette skal skje...

Link to post
Share on other sites

Själv har jag 68 lbs, då jag även jagar vildsvin när jag får möjlighet!

Verkar som vi har hittat ett riktigt bra ställe i Portugal som jag måste besöka.. ;)

Samtidigt som jag skjuter en del 3D på längre håll och inte behöver tänka allt för mycket på avståndsbedömningen.

Tack så mycket för länken.

:)

De länder som kan vara akuella för en nybörjare torde ju vara de som ligger geografiskt nära och som är billiga/enkla att besöka för en kort tripp. Då tänker jag främst på Finland, Åland och Danmark.

Danmark:

Det verkar ju som att alla kraven i dessa länder är avsevärt lägre än vad min båge i dess nuvarande utförande ger..??

Kraven på anslagsenergin är ju i princip bara hälften och dragstyrkan bara 40 lbs...

Så, varför då skjuta 60-80 lbs...??

Vad har du själv för dragstyrka och varför?

Link to post
Share on other sites

på tavelskytte er det vel kanskje ikke så viktig, men i jakt har fart en god fordel...

om din båge gjör 255 fps på 50#. hva vil den da gjöre på 70#??

Vänd på saken, vad kan jag göra med 300 fps som jag inte kan göra med 255 fps, om jag jagar i Norden eller tavelskjuter på upp till 30 meter? Visst kommer den att bil starkare på 70 lbs men den kommer förmodligen inte att göra över 300 ändå. Det blir alltså "oekonomiskt" att ha den hårt uppställd.

Priset jag betalar för 60-80 lbs är ju en båge som 100% av tiden blir tung att spänna och som jag kanske inte kan spänna överhuvudtaget om jag sitter stelfrusen i ett treestand och plötsligt måste skjuta nedåt, alternativ sitter på rumpan i ett gömsle. Hur mycket sämre, i synnerhet som nybörjare, skjuter jag inte (i precisionstermer) om jag ska dra en båge på 70 lbs istället för 40 lbs?

fart har en fordel i sammenheng med jakt, da rådyr, hjort osv har en ekstrem reaksjonsevne.

når de skvetter, så "kneler" de för de springer slik at det er en risiko for at pila går over selv om du egentlig siktet riktig.

det heter for string jump. (rett meg om jeg tar feil her )

men jo raskere pil du har, jo mindre risiko for at dette skal skje

Jag köper tanken i teorin men är skillnaden verkligen så stor i praktiken? Vad är tidsskillnaden för en pil på säg 20 meter som rör sig med 300 fps istället för 250 fps? Hur mycket längre tid får målet på sig att reagera när pilen rör sig 50 fps långsammare? Någon som har praktisk erfarenhet av detta att bidra med?

Sedan så ska vi, som sagt, väga detta mot den lägre praktiska precisionen som en aptung båge kan innebära och det merjobb som varje uppdrag betyder när man skjuter pil efter pil under träning eller skojskytte hemmavid.

Link to post
Share on other sites
skogtrollet

Vänd på saken, vad kan jag göra med 300 fps som jag inte kan göra med 255 fps, om jag jagar i Norden eller tavelskjuter på upp till 30 meter? Visst kommer den att bil starkare på 70 lbs men den kommer förmodligen inte att göra över 300 ändå. Det blir alltså "oekonomiskt" att ha den hårt uppställd.

Priset jag betalar för 60-80 lbs är ju en båge som 100% av tiden blir tung att spänna och som jag kanske inte kan spänna överhuvudtaget om jag sitter stelfrusen i ett treestand och plötsligt måste skjuta nedåt, alternativ sitter på rumpan i ett gömsle. Hur mycket sämre, i synnerhet som nybörjare, skjuter jag inte (i precisionstermer) om jag ska dra en båge på 70 lbs istället för 40 lbs?

Jag köper tanken i teorin men är skillnaden verkligen så stor i praktiken? Vad är tidsskillnaden för en pil på säg 20 meter som rör sig med 300 fps istället för 250 fps? Hur mycket längre tid får målet på sig att reagera när pilen rör sig 50 fps långsammare? Någon som har praktisk erfarenhet av detta att bidra med?

Sedan så ska vi, som sagt, väga detta mot den lägre praktiska precisionen som en aptung båge kan innebära och det merjobb som varje uppdrag betyder när man skjuter pil efter pil under träning eller skojskytte hemmavid.

som du selv skriver. en 70# båge er ikke värd noe om det blir för tungt å bruke.

det har du helt rett i.

men med tid og trening blir man sterkere.

dette med hastighet er ikke bare teoretisk. det har faktisk ganske mye å si.

hvor mye? det har blitt snakket om på en annen tråd. husker bare ikke hvor akkurat nå.

Link to post
Share on other sites
skogtrollet

her er det en tråd på dette med hastighet:

ett av innleggene har dette regnestykke på reaksjon VS pilhastighet:

"Efter lite sökande på nätet hittade jag reaktionstid på hjort på 0,2sek, detta ger ett maximalt skjutavstånd på 19,4 meter om bågen gör 300fps förutsatt att hjorten i fråga reagerar på strängen.

Motsvarande tid med en mycket långsam långbåge (150fps) är 10,25 meter

I båda fallen har jag räknat med tiden för ljudet att nå hjortens öra.

Om vi tar en långsam compoundbåge blir avståndet 16.35 meter (250 fps)

Frågan är vilken ljudstyrka som räknas. Jag har hittils aldrig sett ett stringjump själv, men har heller aldrig fält hjortdjur.

Summa summarum bör man defenitivt ha dessa värden som absoluta maxavstånd för djur som är det minsta uppmärksamma. Risken för stringjump minskar ju om de betar/dricker etc."

som du ser er forskjellen fra 250fps til 300 fps 3 meter.

det er ganske mye når man snakker om så korte avstander som under 20 meter.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE


×
×
  • Create New...