Publicerat April 2, 201115 yr Har en APA Mamba M7 och en Ripcord Code Red nu är det så att jag inte får den att ligga rakt så att säga har mätt in den rakt efter konstens alla regler ner till +- 0.5 mm men då drar pilen åt höger har testat detta med walkback tuning och den drar konsekvent åt höger. Nu har jag ställt in den efter walkback tuning så att den skjuter rakt men då ligger hyllan åt helvete till vänster kollat med en naken pil på stommen som någon föreslog i en annan tråd. Grupperna blir inte speciellt bra heller nu när jag kollar bakifrån med pil på så ligger pilen långt till vänster om strängen då jag följer siktet. Någon som har en bra idé om vad det kan vara Har testat olika spine på pilar även olika realesers med loop utan loop men samma resultat
Publicerat April 2, 201115 yr Författare Yepp såg det nu lika att ta det här så att inte samma tips dyker upp från flera
Publicerat April 3, 201115 yr Författare Nu har jag mätt in med en vinkel så nu ser det rakt ut men kan inte provskjuta förrän imorgon och nu är siktet i linje med pil och sträng. En fråga bara siktpinnen ska väl ligga i lnje med pil och sträng när allt är korrekt inställt? Rent logiskt känns det så iaf
Publicerat April 3, 201115 yr så blir det aldrig för mig. det beror på hur man ankrar tror jag. mitt sikte är typ 1cm åt vänster från pilen.
Publicerat April 3, 201115 yr Författare Ok då är det nog så att jag inte har så stora problem då får se imorgon hur jag träffar och grupperar och ställer siktet efter det då
Publicerat April 3, 201115 yr Ok då är det nog så att jag inte har så stora problem då får se imorgon hur jag träffar och grupperar och ställer siktet efter det då Dom senaste 5-6 bågarna jag ägt har siktet alltid varit ungefär 1 cm till vänster om pilspets/pilhylla när man tittar längs med pilen. Normalt tillstånd skulle jag vilja påstå. När jag sköt med fingrar för många år sedan så var det bara att linjera siktet efter strängen och det stämde ganska ofta väldigt bra. Men då pekade angrepssvinkeln redan i grundtrimningen ut från bågen.
Publicerat April 4, 201115 yr Har en APA Mamba M7 och en Ripcord Code Red nu är det så att jag inte får den att ligga rakt så att säga har mätt in den rakt efter konstens alla regler ner till +- 0.5 mm men då drar pilen åt höger har testat detta med walkback tuning och den drar konsekvent åt höger. Nu har jag ställt in den efter walkback tuning så att den skjuter rakt men då ligger hyllan åt helvete till vänster kollat med en naken pil på stommen som någon föreslog i en annan tråd. Grupperna blir inte speciellt bra heller nu när jag kollar bakifrån med pil på så ligger pilen långt till vänster om strängen då jag följer siktet. Någon som har en bra idé om vad det kan vara Har testat olika spine på pilar även olika realesers med loop utan loop men samma resultat En sak som kan skapa detta fenomen är lite för lång draglängd, strängen hamnar för långt bak mot örat och man får svårt att bibehålla en bra skjutform, jag avhjälpte detta med att använda både peep och munmärke och kortare draglängd. Kolla också att du har rätt stränghöjd både upp och nere, ifall du justerat dragvikten.. Detta problem hade jag i extrem form när jag skulle skjuta in rödpunktsiktet som jag hade ett tag, men du har pinnsikte vad jag förstår. men troligen hylla i kombination med siktet, är allt monterat korrekt ? En gång blev jag tvungen att lägga distanser mellan stock och pilhylla för att jag saknade de där sista 2mm till höger.
Publicerat April 4, 201115 yr rätt stränghöjd uppe o nere? förklara dig nu roger.. tiller avstånd, upp/nere
Publicerat April 4, 201115 yr fuck. . nu märker man igen att man inte kan ett skit fast man hållt på i flera år redan. vad är till? och detaljera hur jag gör för att mäta. . tack
Publicerat April 4, 201115 yr alltså menar du att mäta typ hur långt ifrån lemmen är från stocken vid skruven? att det är lika alltså? borde det inte bli samma om man drar exakt ett varv uppe o nere?
Publicerat April 4, 201115 yr Författare Tiller måttet stämmer iaf ner till nån 1/10 mm så det ska inte vara något med det. Får se senare idag hur den skickar iväg pilarna väntar bara på att kärringen kommer hem så att vi kan åka iväg och skjuta lite... Tiller är väl bara att mäta från sträng till lemfickan så har jag gjort iaf. Allt är korrekt monterat och finns många mm kvar att justera på pilhyllan åt båda håll Siktet har väl egentligen inte så stor betydelse förrän man justerar in den så att man träffar det man siktar på. Har inte kollat så mycket på just siktet av den orsaken. Jag har tänkt så att om jag grupperar bra högt till vänster så flyttar jag bara siktet tills jag grupperar bra i mitten. Just nu är jag ute efter att konsekvent guppera bra för då bör ju allt stämma eller har jag tänkt fel?
Publicerat April 4, 201115 yr Tiller måttet stämmer iaf ner till nån 1/10 mm så det ska inte vara något med det. Får se senare idag hur den skickar iväg pilarna väntar bara på att kärringen kommer hem så att vi kan åka iväg och skjuta lite... Tiller är väl bara att mäta från sträng till lemfickan så har jag gjort iaf. Allt är korrekt monterat och finns många mm kvar att justera på pilhyllan åt båda håll Siktet har väl egentligen inte så stor betydelse förrän man justerar in den så att man träffar det man siktar på. Har inte kollat så mycket på just siktet av den orsaken. Jag har tänkt så att om jag grupperar bra högt till vänster så flyttar jag bara siktet tills jag grupperar bra i mitten. Just nu är jag ute efter att konsekvent guppera bra för då bör ju allt stämma eller har jag tänkt fel? Du tänker rätt, men ibland blir det för stora justering och man kan inte flytta hylla och sikte så mycket som man önskar. Tillern borde inte vara så viktig, men dagens snabbare bågar förstorar felen, så jag tror det är viktigt att allt e i perfekt balans
Publicerat April 4, 201115 yr alltså menar du att mäta typ hur långt ifrån lemmen är från stocken vid skruven? att det är lika alltså? borde det inte bli samma om man drar exakt ett varv uppe o nere? Tiller höjden är om du mäter från stocken till strängen ska det vara exakt lika både uppe och nere, du måsta mäta på exakt samma ställe på stocken. Även om man skruvar lika många varv så kan det skilja sig åt, ibland måste man justera tiller så att man har olika mycket gänga ute , uppe som nere, viktigaste är att balansen mella upp/ner är identisk
Publicerat April 4, 201115 yr fuck. . nu märker man igen att man inte kan ett skit fast man hållt på i flera år redan. vad är till? och detaljera hur jag gör för att mäta. . tack I bland är gammla rävar bra att ha http://www.bowhuntingmag.com/tactics/tune_0112/
Publicerat April 4, 201115 yr Författare Bra då har jag iaf gjort nåt rätt på väg att skjuta nu o se hur det funkar uppdatering kommer om npn timme eller så. Walkback tuning är väl bästa sättet att kolla om pilhyllan är rätt? Vilka avstånd bör jag göra det på? Har skjutit 3 pilar på 10m sen 3 pilar på 20 m det bör väl funka för att ge en bra bild hur pilhyllan är ställd
Publicerat April 4, 201115 yr Författare Nu har jag fått till pilhyllan så den ligger rakt tackar för hjälpen. Men nu är jag lite lur på att nockläget är lite fel finns det nåt sätt att kolla det bara genom att skjuta? Någon som är sugen på att ställa upp med telefonsupport? Skicka ett sms till 0706602064 så ringer jag upp
Publicerat April 4, 201115 yr Nu har jag fått till pilhyllan så den ligger rakt tackar för hjälpen. Men nu är jag lite lur på att nockläget är lite fel finns det nåt sätt att kolla det bara genom att skjuta? Någon som är sugen på att ställa upp med telefonsupport? Skicka ett sms till 0706602064 så ringer jag upp Nockläget ser du med blotta ögat, 92-93 grader ska du ha, inte 90 grader exakt, utan pilen ska luta lite nedåt så att säga när hyllan är uppe altså
Publicerat April 4, 201115 yr Bra då har jag iaf gjort nåt rätt på väg att skjuta nu o se hur det funkar uppdatering kommer om npn timme eller så. Walkback tuning är väl bästa sättet att kolla om pilhyllan är rätt? Vilka avstånd bör jag göra det på? Har skjutit 3 pilar på 10m sen 3 pilar på 20 m det bör väl funka för att ge en bra bild hur pilhyllan är ställd 5 meters inkrimenter
Publicerat April 4, 201115 yr Författare Nu är jag riktigt nöjd grupperar nu 6 pilar inom en snusdosa på 20 m bara jag gör allt rätt när jag släpper pilen. Sista serien vart det 4 pilar inom en femkrona och 2 pilar som drog iväg lite högt och lågt så dom 2 tolkar jag som att jag gjorde fel i skottögonblicket. Tack för all hjälp Danne
Publicerat April 4, 201115 yr Nu är jag riktigt nöjd grupperar nu 6 pilar inom en snusdosa på 20 m bara jag gör allt rätt när jag släpper pilen. Sista serien vart det 4 pilar inom en femkrona och 2 pilar som drog iväg lite högt och lågt så dom 2 tolkar jag som att jag gjorde fel i skottögonblicket. Tack för all hjälp Danne Vilken tur att du fick hjälp. Själv hade jag lite att göra idag. Bytte sträng och ställde in åt en kompis och sen servade och kollade jag en annan båge. Alltid nåt att göra när man är i bågsvängen!