Publicerat April 4, 201115 yr Härligt att du fått till problemet!! Började tro att det kunde vara något de kallar för "camlean".. Alltså att cammarna lutar nån grad så de inte är helt lodräta! Men nu var det ju bara vanlig gammal hederlig trimning som behövdes! Träna nu med kvalité, inte kvantitet!
Publicerat April 4, 201115 yr Författare Härligt att du fått till problemet!! Började tro att det kunde vara något de kallar för "camlean".. Alltså att cammarna lutar nån grad så de inte är helt lodräta! Men nu var det ju bara vanlig gammal hederlig trimning som behövdes! Träna nu med kvalité, inte kvantitet! Kollade nu på cammarna gentemot strängen och övre cammen lutar en hel del såg jag. La en vinkel mot cammen och såg att den inte följer strängen den lutar en hel del. Svårt att se på bilden men lutar en hel del. Så cammarna ska vara vara helt lodräta gentemot strängen? Går det att lösa genom att tvinna kablarna? När jag känner på kablarna där dom är fästa i bågen så är dom olika spända
Publicerat April 5, 201115 yr Jag ångrar just att jag sa det där med "camlean"!! Bilden du har tagit sa egentligen inte så mycket.. Att cammen lutar lite får vi leva med tack vare cableguarden, den håller ju undan kablarna i sidled. Om du tar bort cableguarden, blir det rakare då? Är det bara den ena cammen som lutar eller är det båda? Och det är inte säkert att bågen i fullt uppdrag får detta fenomen! Lutar dina cammar även i fullt uppdrag? Hela cablarna ska inte tvinnas, då ändrar du tajmningen i bågen. Utan bara de korta som delas till var sin sida om cammarna.. MEN DETTA ÄR INGET JAG REKOMMENDERAR ATT MAN GER SIG PÅ, INNAN MAN HAR PRATAT MED DEN FIRMA SOM MAN KÖPTE BÅGEN AV!! TRIMMAR MAN FEL, SÅ KAN MAN FÅ STRÄNGEN ATT SPÅRA UR! DÅ GÄLLER INGA GARANTIER! Går bågen att trimma perfekt utan detta extrapysslel, så är det 100% bra!! Kollade nu på cammarna gentemot strängen och övre cammen lutar en hel del såg jag. La en vinkel mot cammen och såg att den inte följer strängen den lutar en hel del. Svårt att se på bilden men lutar en hel del. Så cammarna ska vara vara helt lodräta gentemot strängen? Går det att lösa genom att tvinna kablarna? När jag känner på kablarna där dom är fästa i bågen så är dom olika spända
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Ska ringa till Lasse på il och höra vad han säger. Den övre lutar mer än den nedre vet inte hur det ser ut i fullt uppdrag men jag tycker själv att den övre lutar fö mycket. Har inte testat att ta bort roller guiden och men ska göra det och se hur det ser ut. Var dom 2 fästrådarna jag menade på den övre cammen känns ena lösare och så borde det väl ibte vara? När man kollar på den övre cammen så sticker strängen markant åt höger
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Testade att släppa lös kablarna från rollerguiden och då låg cammarna spikrakt så jag tolkar det som att det ska vara så såg även ut att ligga rakt i fullt drag men svårt att se själv. men nu skiter jag i det här med att skruva i bågen och drar iväg och skjuter istället
Publicerat April 5, 201115 yr micke micke micke... danne skit i att mäta sånt därnt! livet är enklare om man inte vet allt som micke vet haha.. för före du visste detdär så gick bågen ok, eller hur? nu när du vet att strängen/cammen är sned så kommer du att skjuta som en kratta och intala dig att bågen är dåligt trimmad. tänker inte kolla på min båge.. för är det snett på den med så vet jag precis vad som händer när jag ska skjuta nästa gång missar tavlan. ..
Publicerat April 5, 201115 yr Åka och skjuta tycker jag låter som en bra idé!! Alla borde träna mer än vad man gör, även jag!! Men som jag skrev tidigare, träna med kvalité. Alltså man ska tänka på vad man gör, hur man gör det, och hur man står! Här kommer lite tips: Skjutformen påverkar vart man träffar tavlan, så gör även en för kort/lång draglängd! Att man kan stå avslappnat med bågen i fullt uppdrag är viktigt, den enda muskel som ska jobba är dragarmens ryggmuskel. Kom ihåg att få ut bågarmens axel, det flera gör fel är att man drar den nära hakan. Även ett bevis på för lång draglängd och lite väl mycket dragvikt.. Utan ut med axeln och helt plötsligt har man flera centimeter tillgodo mellan bågarmen och strängen! När du nockat en (ny) pil på strängen, håll strängen med releaserhanden och "greppa" alltid bågen/handtaget på nytt med båghanden! Det gör att du lär dig sätta handen exakt på samma sätt varje gång i handtaget. Handens knogar i 45 graders vinkel, så handtaget följer handens "livslinje".. Sätter man handen på olika sätt, blir trycket i bågen annorlunda och du kommer plötsligt få en annorlunda träffbild! Fötterna: Axelbrett mellan fötterna, lägg en pil på marken som pekar mot tavlan, som högerskytt ska man ha höger fots hålfot vid nocken och vänster fots stortå nuddandes pilskaftet. Då får man en mer "öppen" och stabil skjutstil som genererar mer avstånd mellan bågarm och sträng. Viktfördelning mellan fötterna: Där finns två skolor, en säger jämn fördelning mellan fötterna men 70/30 viktfördelning mellan tår/häl. Den andra säger 60/40 viktfördelning mellan främre/bakre fot. Man brukar se flera som lutar bakåt med överkroppen när de lyckats få upp bågen! Vilket är fel.. Och med riktig viktfördelningen är det omöjligt att luta bakåt! Bågarmen: Vrid även bågarmens armbåge så att den hamnar på "utsidan", inte neråt! Låter lite konstigt men greppa bågen och testa, man tjänar ett par centimeter mellan arm och sträng. Skjuta med krokig bågarm är det flera som gör, för man tycker att man slipper islag i armen. Men tyvärr är detta inget att sträva efter!! Står man rätt och gör som man ska, så behöver man inte ha krokig arm för att slippa islag! Minus med att skjuta med krokig arm: - Man får kortare draglängd - Mer eller mindre trött i armen och du böjer mer/mindre på armbågen, vilket gör att träffbilden ändras - Man måste använda muskler i dragarmen för att hålla emot bågen, vilket gör att man fortare blir trött Testade att släppa lös kablarna från rollerguiden och då låg cammarna spikrakt så jag tolkar det som att det ska vara så såg även ut att ligga rakt i fullt drag men svårt att se själv. men nu skiter jag i det här med att skruva i bågen och drar iväg och skjuter istället
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Vart inte att skjuta allt för många pilar idag 2 ungar och 2 hundar som höll på att ränna runt vid mig mär jag skulle skjuta så vart bara 5 pilar. Men jag fick grilla lite gott kött och en kall öl på det i vårsolen var ju inte helt fel det heller imorgon blir det att skjuta lite mer om det är väder för det riktigt skönt att skjuta utomhus när solen skiner 10+ var det idag Min skjutställning anser jag vara bra har skjutit recurve gör många år sen då hade jag en tränare som var stenhård på just det. Fick ju nästan stryk när man gjorde fel så det sitter i ryggmärgen var dock 16 år sen jag sköt recurve
Publicerat April 5, 201115 yr Det där med grillning lät inte dumt!! När det är varmt ute så är det ju gött me en kall invärtes.. Bra att du redan har en bra skjutställning! Men det var bara lite allmänt, inte riktat direkt till någon. Det finns ju fler som är nybörjare eller kanske gör lite tokigt! Vart inte att skjuta allt för många pilar idag 2 ungar och 2 hundar som höll på att ränna runt vid mig mär jag skulle skjuta så vart bara 5 pilar. Men jag fick grilla lite gott kött och en kall öl på det i vårsolen var ju inte helt fel det heller imorgon blir det att skjuta lite mer om det är väder för det riktigt skönt att skjuta utomhus när solen skiner 10+ var det idag Min skjutställning anser jag vara bra har skjutit recurve gör många år sen då hade jag en tränare som var stenhård på just det. Fick ju nästan stryk när man gjorde fel så det sitter i ryggmärgen var dock 16 år sen jag sköt recurve
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Förstod det men var riktigt bra tips jag försöker ändra skjutställning lite då o då speciellt fötterna så att jag träffar oavsett hur jag står. Under jakt står man väl nästan aldrig perfekt så jag försöker efterlikna det så mycket jag kan. Blir att variera mer under sommaren när snön är borta vi ska göra en jaktstig i skogen vid stugan
Publicerat April 5, 201115 yr Visst är det viktigt att variera hur man står: Hukande ställning, på knä etc.. Men det är lite överkurs om man är helt ny, då bör man köra grunderna först innan man testar nått nytt. Som du vet så behöver man inte ändra mycket förens pilen tar någon annan stans än man tänkt! Då är det bra att ha en grund att falla tillbaka på, och oftast vet man då vad man gjorde för fel. Jaktstigar/3D med båge är det roligaste som finns (om man inte räknar med jakten)! Man lär sig rätt snabbt vart man har sina begränsningar. Men det är kul att gå några tillsammans och kanske stressa varandra lite, då lär man sig mera än om man bara skulle stå på sina "säkra" håll. Förstod det men var riktigt bra tips jag försöker ändra skjutställning lite då o då speciellt fötterna så att jag träffar oavsett hur jag står. Under jakt står man väl nästan aldrig perfekt så jag försöker efterlikna det så mycket jag kan. Blir att variera mer under sommaren när snön är borta vi ska göra en jaktstig i skogen vid stugan
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Just nu så ändrar jag bara lite på fötterna så det är inga större förändringar blir som sagt mer i sommar. Grundställningen har hag nött in under vintern när jag skjutit inomhus. Rätt trist att skjuta inomhus på klubben skjuta 3 pilar vänta på att alla blir klar om om igen på samma avstånd. Så det är riktigt skoj att skjuta utomhus nu och tävla lite med brorsan
Publicerat April 5, 201115 yr Bara 3!? På den tiden tavelskyttarna tar, så kan du ju skjuta dubbelt utan att stressa! Att stå och nöta är det absolut tråkigaste som finns, men vissa dagar måste man det me.. Har klubben tretex som man skjuter på så får man ju lite träning när man drar pilarna också! Bränner fast som "rackarns"..! Just nu så ändrar jag bara lite på fötterna så det är inga större förändringar blir som sagt mer i sommar. Grundställningen har hag nött in under vintern när jag skjutit inomhus. Rätt trist att skjuta inomhus på klubben skjuta 3 pilar vänta på att alla blir klar om om igen på samma avstånd. Så det är riktigt skoj att skjuta utomhus nu och tävla lite med brorsan
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Hinner lätt skjuta fler pilar men tränar samtidigt att sikta länge innan jag släpper brukar iaf hålla ca 30 sek iaf längre och kortare ibland. Försöker träna på mycket såna smågrejer som jag tar för givet att det blir under jakt. Är det mer jag behöver träna på förutom det. Tänker inte så mycket på hur jag träffar just nu för det kommer ju senare när jag fått allt att stämma räknar med att precisionen kommer då. Just nu sätter jag 6 pilar inom en snusdosa på 20 m om allt stämmer perfekt och det är riktigt bra, anser jag dom 5 jag sköt idag satt inom en snusdosa på 20 m men inte just där jag siktade. Imorgon blir det att skjuta in siktet. Blir 10/20/30 m kan inte skjuta på längre avstånd just nu
Publicerat April 5, 201115 yr Vart du träffar är mindre viktigt, så länge du grupperar pilarna bra och att de flyger snyggt i luften! Sedan är det ju bara att ställa siktet.. Att man under jakt kan tvingas hålla bågen i uppdraget en längre tid kan ju vara något att öva på! Allt mellan 30-60 sek, ibland längre innan man kommer till skott.. Det dummaste man kan göra är att sätta upp en ringad tavla när man ska träna! Istället för att koncentrera sig på skyttet så börjar man tävla med sig själv och tavlan direkt.. Det bästa är att på nära håll blunda, dra och skjuta. Hinner lätt skjuta fler pilar men tränar samtidigt att sikta länge innan jag släpper brukar iaf hålla ca 30 sek iaf längre och kortare ibland. Försöker träna på mycket såna smågrejer som jag tar för givet att det blir under jakt. Är det mer jag behöver träna på förutom det. Tänker inte så mycket på hur jag träffar just nu för det kommer ju senare när jag fått allt att stämma räknar med att precisionen kommer då. Just nu sätter jag 6 pilar inom en snusdosa på 20 m om allt stämmer perfekt och det är riktigt bra, anser jag dom 5 jag sköt idag satt inom en snusdosa på 20 m men inte just där jag siktade. Imorgon blir det att skjuta in siktet. Blir 10/20/30 m kan inte skjuta på längre avstånd just nu
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Precis så jag tänkt och 6 pilar inom en snusdosa tycker jag att der är mer än väl godkänt. Blir ju såklart sämre när jag blir lite trött efter många skott men det löser man med träning. Igår vart det lite för många serier så jag sköt som en kratta på slutet men var ju så kul att skjuta när hag fått grejerna trimmade inte så många kvalitetspilar på slutet men var för skoj för att sluta och kvällssolen sken ju så fint småfrusen var man också En liten fråga hur stort är tröffområdet på en hjort/rådjur
Publicerat April 5, 201115 yr Betydligt större än en snusdosa i alla fall! Och lika stort som för bössjägaren = hela lungpartiet! Bra länk: http://www.jagareforbundet.se/global/Webbjaktskolan/jaktskolan.htm Precis så jag tänkt och 6 pilar inom en snusdosa tycker jag att der är mer än väl godkänt. Blir ju såklart sämre när jag blir lite trött efter många skott men det löser man med träning. Igår vart det lite för många serier så jag sköt som en kratta på slutet men var ju så kul att skjuta när hag fått grejerna trimmade inte så många kvalitetspilar på slutet men var för skoj för att sluta och kvällssolen sken ju så fint småfrusen var man också En liten fråga hur stort är tröffområdet på en hjort/rådjur
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Ok fint det så då är alltså snusdosan bra att träna på så jag slipper gå ner till femkronan innan jag är nöjd Har beställt en skjutsäck från IL halvhjort eller nåt sånt var det, lite roligare att skjuta på den Blir nog att vi köper en 3d hjort/rådjur till sommaren Vart får man tag på ethafoam? Har en polare med firma så kommer att beställa via han
Publicerat April 5, 201115 yr Ethafoam köps av Sundolitt: http://www.sundolitt.se/ Dyrt som attans! En "bal", 8 st plankor på 2750x600x50 går på ca 4000:- + frakt.. Densitet 400 funkar bra! Bara att ringa, de är vana vid bågskyttar. Fast de föreslår 220 som densitet, den köper alla vanliga bågskytteklubbar.. Men den är för mjuk för lite snabbare grejer! De säljer ej till privatpersoner, men till din kompis och bågskytteklubbar säljer de! När du fått ner grupperna till en snusdosa eller 5 krona så rekommenderas att du bara skjuter 1 pil/prick du siktar på! Om du inte har ett stort pilkonto! OBS!! Ändrade densiteten från 700 till 400!! 700 är som en träplanka att skjuta på.. 400 väger 58 kg/m3 700 väger 105 kg/m3 Ok fint det så då är alltså snusdosan bra att träna på så jag slipper gå ner till femkronan innan jag är nöjd Har beställt en skjutsäck från IL halvhjort eller nåt sånt var det, lite roligare att skjuta på den Blir nog att vi köper en 3d hjort/rådjur till sommaren Vart får man tag på ethafoam? Har en polare med firma så kommer att beställa via han
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Ethafoam köps av Sundolitt: http://www.sundolitt.se/ Dyrt som attans! En "bal", 8 st plankor på 2750x600x50 går på ca 4000:- + frakt.. Densitet 400 funkar bra! Bara att ringa, de är vana vid bågskyttar. Fast de föreslår 220 som densitet, den köper alla vanliga bågskytteklubbar.. Men den är för mjuk för lite snabbare grejer! De säljer ej till privatpersoner, men till din kompis och bågskytteklubbar säljer de! När du fått ner grupperna till en snusdosa eller 5 krona så rekommenderas att du bara skjuter 1 pil/prick du siktar på! Om du inte har ett stort pilkonto! OBS!! Ändrade densiteten från 700 till 400!! 700 är som en träplanka att skjuta på.. http://www.b-akesson.se/filer/ETHAFOAM%20400%20.pdf Ok ska slå en signal till dom tycker inte att det är så dyrt om man tänker på hur länge det håller en bal bör räcka några år för oss. Så årskostnaden blir inte så hög det är ju så man ska räkna. He he pilarna hamnar på fritidskontot o det är ju rätt stort det Men kommer nog att bli rätt god vän med Lasse då det är han som säljer bågutrustning åt mig Blir väl som med flugfisket plöjer ner ca 20 000 på det varje år, av det så går ca 17 000 till fjällresor så det är välinvesterade pengar
Publicerat April 5, 201115 yr Så länge du inte ska öva ofta och mycket med jaktspets, så lär den balen hålla väldigt länge! Ni kommer få ut ett par "buttar" av den.. Hoppas du kan komma med på nån bågresa lite längre fram, om vi inte får bågjakten lovlig här i landet snart! Lasse är en väldigt trevlig och kunnig bågjägare!! Ok ska slå en signal till dom tycker inte att det är så dyrt om man tänker på hur länge det håller en bal bör räcka några år för oss. Så årskostnaden blir inte så hög det är ju så man ska räkna. He he pilarna hamnar på fritidskontot o det är ju rätt stort det Men kommer nog att bli rätt god vän med Lasse då det är han som säljer bågutrustning åt mig Blir väl som med flugfisket plöjer ner ca 20 000 på det varje år, av det så går ca 17 000 till fjällresor så det är välinvesterade pengar
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Så länge du inte ska öva ofta och mycket med jaktspets, så lär den balen hålla väldigt länge! Ni kommer få ut ett par "buttar" av den.. Hoppas du kan komma med på nån bågresa lite längre fram, om vi inte får bågjakten lovlig här i landet snart! Lasse är en väldigt trevlig och kunnig bågjägare!! Nu i vår/sommar och höst kommer det att bli en hel del skjutande så jag anser att det är motiverat att köpa en bal lär inte bli så många skott med jaktspets blir bara för att trimma in så att den går lika med fält/jaktspets sen räcker det. Vi har tänkt göra flera små buttar att skjuta på lättare att slänga ut dom i skogen då vi tänkt göra en egen jaktstig. Känner jag mig själv rätt så lär det inte bli en lätt jaktstig och det lär ryka ett gäng pilar men kul kommer det att bli... Har märkt att han är det annars hade jag inte handlat av han, bra service också fick en ny sträng till bågen då det var lite skador på den från tillverkningen iof enda problemet jag haft förutom trimmningen men det löste ju ni...
Publicerat April 6, 201115 yr Nu i vår/sommar och höst kommer det att bli en hel del skjutande så jag anser att det är motiverat att köpa en bal lär inte bli så många skott med jaktspets blir bara för att trimma in så att den går lika med fält/jaktspets sen räcker det. Vi har tänkt göra flera små buttar att skjuta på lättare att slänga ut dom i skogen då vi tänkt göra en egen jaktstig. Känner jag mig själv rätt så lär det inte bli en lätt jaktstig och det lär ryka ett gäng pilar men kul kommer det att bli... Har märkt att han är det annars hade jag inte handlat av han, bra service också fick en ny sträng till bågen då det var lite skador på den från tillverkningen iof enda problemet jag haft förutom trimmningen men det löste ju ni... Vi ska köra samma upplägg här också. Jag åker och hämtar ett släpvagnslass med ethafoamskivor och sen blir det en permanent bana i skogen. Vi har redan en hagelstig på samma bana. Då kan man kombinera både hagelskytte och båge. Sen har vi ju några 3D figurer att skjuta på också. Tanken är att göra några figurer av älg i full storlek, Det vill säga några 2D mål. Ganska maffiga att skjuta på. Nåja det kommer väl bilder av det hela så småningom!
Publicerat April 6, 201115 yr Vad har ni för bra ställe där man bara kan "hämta" ett släpvagnslass med ethafoam?? Vi ska köra samma upplägg här också. Jag åker och hämtar ett släpvagnslass med ethafoamskivor och sen blir det en permanent bana i skogen. Vi har redan en hagelstig på samma bana. Då kan man kombinera både hagelskytte och båge. Sen har vi ju några 3D figurer att skjuta på också. Tanken är att göra några figurer av älg i full storlek, Det vill säga några 2D mål. Ganska maffiga att skjuta på. Nåja det kommer väl bilder av det hela så småningom!
Publicerat April 6, 201115 yr Vad har ni för bra ställe där man bara kan "hämta" ett släpvagnslass med ethafoam?? Vi åker till ethafoamaffären såklart! Skrev om det i denna tråd: