Publicerat April 6, 201115 yr Författare fint det ska kolla med båda firmor o se vart man får bäst pris frakten kommer att svälja en del sån jävla lång bit hit upp..
Publicerat April 10, 201115 yr JS: Köpte du från Sundolitt eller Nefab? Vilken hårdhet/densitet har du? En liten förklaring: Ethafoam = Polyetenskum Finns i skivor med olika densitet 100-700. Jag har för mig att 400-700 är bra att skjuta båge på, iaf de lite tyngre bågarna vi har!
Publicerat April 10, 201115 yr JS: Köpte du från Sundolitt eller Nefab? Vilken hårdhet/densitet har du? En liten förklaring: Ethafoam = Polyetenskum Finns i skivor med olika densitet 100-700. Jag har för mig att 400-700 är bra att skjuta båge på, iaf de lite tyngre bågarna vi har! Vi köper från Nefab, det är ju inte så många mil dit för att åka o hämta. Vi köper 100 mm tjock i densitet 400. 700 blir för hårt tycker jag. Vi har provat det med. Finns även i 900. Men det är som att skjuta i en träplanka. 700 kan funka bra till jaktspets. Men pilar med fältspets sitter som f-n i 700. 200 tror jag vanliga bågskytteklubbar har som skjuter klenare bågar på det. Om du skjuter mer än 60 lbs så är det minst 400 du ska ha.
Publicerat April 10, 201115 yr Ok, vi köpte också 400 fast vi köpte från Sundolitt(Vårgårda)! Man måste minst köpa en hel bal. Varje skiva är 600 x 2700 mm. Vi köpte 50 mm tjock och beställde den skuren i 200 x 900 mm skivor. Sen spände vi ihop 16-18 st till en butt.
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Gick ner en halv tum i draglängd idag och satte på tyngre spetsar 125 grains från 100 och nu drar bågen till höger igen justerade pilhyllan så gick den rätt. Ska det ens kunna hända? att man går på tyngre spets och ändrar draglängd borde väl inte inverka på hur pilhyllan ligger
Publicerat April 12, 201115 yr Gick ner en halv tum i draglängd idag och satte på tyngre spetsar 125 grains från 100 och nu drar bågen till höger igen justerade pilhyllan så gick den rätt. Ska det ens kunna hända? att man går på tyngre spets och ändrar draglängd borde väl inte inverka på hur pilhyllan ligger spetsvikten kan göra så att det spökar ordentligt. håller mig alltid till samma pga det. men skjut in siktet du så blir det bra. annars byt till 100gr. mvh
Publicerat April 13, 201115 yr Gick ner en halv tum i draglängd idag och satte på tyngre spetsar 125 grains från 100 och nu drar bågen till höger igen justerade pilhyllan så gick den rätt. Ska det ens kunna hända? att man går på tyngre spets och ändrar draglängd borde väl inte inverka på hur pilhyllan ligger ökar du vikten på spetsen ärndar av naturliga skäl också FOC värdet, detta kan spela in, kortare drag gör också långsammare pil, men det påverkar inte hur hyllan ligger utan hur pilen uppför sig. Detta visar just på hur känslig en båge är för små små ändingrar. Nu vet jag inte hur mycket den ändrade till höger, mer eller mindre än 1 decimeter ? Kortare draglängd ändrar ankringspunkten lite kanske ? du släpper kanske annorlunda med kortare drag ? Säker på att du inte har islag ? Kanske göra en pappers test är en bra grej nu jo massor med faktorer
Publicerat April 13, 201115 yr Författare Ok då kanske det inte var så konstigt jag tyckte bara det själv och tänkte rent logiskt bara.. Första pilarna slog i pilhyllan då den inte åkte ner alls men fixade det fort med lite justering på den efter det så är jag helt hundra på att jag inte har islag nånstans. Såg direkt att den drog till höger precis som den gjort tidigare så jag testade walk back och fick det bekräftat drog ca 15 cm på 20 m men efter justering så fick jag tätare grupper med 125 Gr spetsarna på så jag fortsätter nog att skjuta med dom ska köra ett papperstest idag
Publicerat April 13, 201115 yr Gick ner en halv tum i draglängd idag och satte på tyngre spetsar 125 grains från 100 och nu drar bågen till höger igen justerade pilhyllan så gick den rätt. Ska det ens kunna hända? att man går på tyngre spets och ändrar draglängd borde väl inte inverka på hur pilhyllan ligger Att ändra spetsvikten gör ganska mycket i slutändan. Med en ökad spetsvikt så ändrar du så att säga pilens böjning i skottögonblicket. Med en tyngre spets så har pilen en tendens att böja sig lite mer än om du har en lättare spets. Detta kan ge skillnader i träffläget i tavlan och kräver förmodligen också en annan trimning av pilhyllan. Jag ska ta ett litet exempel. Har under lång tid skjutit skaft med 300 spine. Gick ner till 350 spine skaft för att testa lite. Det gick utmärkt att få bra grupperingar med fältspets. Men när jag monterade på Muzzy 3 bladiga jaktspetsar så visade sig att pilen egentligen var för mjuk. Fick inte till grupperingen. Det du kan göra är att antingen kapa pilen en halvtum och på så sätt få den styvare. Eller byta tillbaka till 100 grains spets. "Felet" är egentligen inte pilhyllan utan böjningen av pilskaftet när du skjuter iväg det.
Publicerat April 13, 201115 yr Författare ok så då är det inte så konstigt egentligen tänkte faktiskt inte på att pilen böjer sig mer med tyngre spets med tanke på det så funkar ju logiken igen Bågen blev lite tystare och jag får bättre grupperingar med 125 gr spets så kommer att fortsätta med dom spetsarna och nu skjuter den rätt igen efter justering av pilhyllan. Så det var ju egentligen inget problem tyckte bara att det var lite skumt Kom just hem efter en skjutning i vårsolen fick min nya skjutsäck igår med halvhjort på vart genast mycket roligare att skjuta på den istället för flaskor och dylikt
Publicerat April 15, 201115 yr Författare Gick tillbaka till 100 gr spetsar idag bara för att se om pilen drar åt nåt håll men det gjorde den inte så idag gick den rakt med både 125 och 100 gr spetsar 100 gr spetsarna låg bara lite högre i träffområdet... Det finns alltså ingen logik inom det här med inställningar av bågen