Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Megakrasch på fantasin

Featured Replies

Publicerat

Får hem ett litet besök på torsdag och tänkte viga några timmar åt maten.

Har det mesta klart för mig. Det blir lite olika småplock, hummersoppa och rådjursstek så långt är det klart men vad tusan ska jag ha till rådjurssteken?

Fantasin har helt enkelt givit upp. Normalt brukar jag köra rostade rotsaker, ngn form av risotto alternativt gratinerade, fyllda potatisskalshalvor (ehhhh, puckat ord jag vet) men nu har jag ingen lust med något av ovanstående av någon anledning.

Måste man ha plugg eller ris? Vad har vi på pastafronten? Kan man göra någon asieninspirerad marinad till steken och köra typ en nudelsallad eller något åt det hållet???

Frågorna bara hopar sig och här sitter jag och river mitt hår...

Hilfe!!! Bitte!!! :rolleyes:

//F

Publicerat

plugg ska det va ^_^

Gör en flottig "pom anna" riktigt gott :P

Publicerat

Något röstiliknande? Riven potatis blandat med ngt kladd och stekt?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

plugg ska det va ^_^

Gör en flottig "pom anna" riktigt gott :P

Huh? Vad är "pom anna" för något? Aldrig hört talas om. Slang för något?

Och sen tror jag faktiskt att jag ska hålla ner flottnivån nåt snäpp. Sällskapet är inne i någon form av "inte äta socker"-period och då misstänker jag att fettdrypande anrättningar kanske inte är rätt väg att vandra.

Men tack för förslaget (vad det nu är) ;)

//F

Publicerat
  • Författare

Något röstiliknande? Riven potatis blandat med ngt kladd och stekt?

Mvh!

Tänkte köra minirårakor (bla) med en laxsnurra och pepparotscreme som ett av småplocken så det blir lite kaka på kaka men idén är kanon! Keep it coming bara ^_^

Är det nån som har testat att marinera rådjursstek asian style? Jag körde duvbröst i en dylik för ett tag sedan och det blev jävulskt gott.

//F

Publicerat

Sällskapet är inne i någon form av "inte äta socker"-period och då misstänker jag att fettdrypande anrättningar kanske inte är rätt väg att vandra.

Fett är inget problem för sådana inte-äta-socker-typer (jag till hör dem), men potatis, ris, pasta undviker man! Kör en schysst sallad, med blandat grönt, tomater gurka etc (skippa majsen!)... (eller varför inte plocka lite ny-uppskjutna nässlor några timmar innan, lägg dem i isvatten tills det är dags att lägga upp salladen) Lättkokt eller ångkokt haricort vert, broccoli och blomkål ger lite "substans"...

Publicerat
  • Författare

Fett är inget problem för sådana inte-äta-socker-typer (jag till hör dem), men potatis, ris, pasta undviker man! Kör en schysst sallad, med blandat grönt, tomater gurka etc (skippa majsen!)... (eller varför inte plocka lite ny-uppskjutna nässlor några timmar innan, lägg dem i isvatten tills det är dags att lägga upp salladen) Lättkokt eller ångkokt haricort vert, broccoli och blomkål ger lite "substans"...

Kan funka. Absolut. Men då kanske man ska kolla på lite andra grönsaker. Inget fel på tomater och gurka men det kanske finns nåt annat skoj. Ska klura på det.

Nässlor (om det nu finns så här tidigt) hinner jag fan inte springa omkring och plocka. :lol:

Blomkål i fast form är jag inte så förtjust i själv. Däremot kanske man skulle kunna tänka sig en len blomkålssås. Blomkål var en bra idé. Passar nog fint med rådjur. Tackar!

//F

Publicerat

Hur skulle det vara med en liten varm sallad? Lite frästa kantareller tillsammans med en fräsch blandad sallad. Kan kompletteras med lite knapperstekt bacon. Som övrigt tillbehör skulle jag föreslå rödlöksmarmelad eller syltade rönnbär (med Cognac i).

Alternativt kan man göra en kantarell- och bulgursallad, brukar vara uppskattat eller om man vill hålla det lite mer traditionellt så kan kanske

tändsticks- eller pressadpotatis vara görligt?

Lycka till hursom! När är Chez Fitsenstrudel öppen för gäster? Låter som om kocken vet vad han sysslar med ;)

Publicerat

Vill nog slå ett slag för sparris faktiskt. Finns oanade möjligheter med den basen. Grillade, kokta, smörslungade, mm... Vill man vara traditionell kan man servera med hollandaise, eller som jag åt på Kungsholmen i fredags. Grillade gröna sparrisar med jalapeno hollandaise. Ruggigt trevligt med hetta till sparrisarna.

Annars går det utmärkt med kokta med parmesan i "flagor".

Tror inte ditt rådjur hade misstyckt faktiskt ^_^

Just nu är jag inne på salladsvarianter istället för pantofflor i alla dess former. Babyspenat, eller mache och absolut båda i kombination är friskt och trevligt. Ha avocado till så blir det najs, med tunnt skivad rödlök och någon kul vinegrett blir det najs. Jag äter inte gärna tomater men sambon gillar körsbärstomater i den tidigare nämnda kombinationen och då hon är vegetarian så får jag väl tro på vad hon säger :wub:

Tycker du att det blir för torrt med rådjur och sallad så gör en getoströra alt. fetaoströra att ha till men skippa då parmesanflagorna... Kaka på kaka liksom.

Nackdelen med sparris är att om man ska gå i närkamp några timmar efter måltiden kan vissa områden påverkas negativt :blush:

Tror du kommer att kirra biffen utan några större svårigheter men visst, det är alltid intressant med input!

Nu säger min sambo att jag ska sluta svamla för jag vet ändå inte vad jag talar om när det gäller matlagning men salladen ansåg hon var okej -_-

Publicerat
  • Författare

Hur skulle det vara med en liten varm sallad? Lite frästa kantareller tillsammans med en fräsch blandad sallad. Kan kompletteras med lite knapperstekt bacon. Som övrigt tillbehör skulle jag föreslå rödlöksmarmelad eller syltade rönnbär (med Cognac i).

Alternativt kan man göra en kantarell- och bulgursallad, brukar vara uppskattat eller om man vill hålla det lite mer traditionellt så kan kanske

tändsticks- eller pressadpotatis vara görligt?

Lycka till hursom! När är Chez Fitsenstrudel öppen för gäster? Låter som om kocken vet vad han sysslar med ;)

He he he... Chez Fitzenstrudel kör Chambre Separeé på torsdag ;)

Varm sallad känns inte så dumt alls.

Är lite sugen på att hoppa plugg helt och hållet denna gång. Mest för att jag är lite less själv faktiskt.

Rödlöksmarmelad är inte dumt det heller. Det är ju dessutom jävligt enkelt att slänga ihop. Jag brukar ibland köra en variant med mango och/eller papaya och det passar skitbra till vilt.

Syltade rönnbär, är det nåt som går att köpa färdigt för jag tror inte att jag ska testa gränserna alltför mycket denna gång. Det måste vara saker som jag antingen gjort tidigare alternativt är så enkelt att det inte går att misslyckas.

Tack för kloka tips Broder.

Publicerat
  • Författare

Vill nog slå ett slag för sparris faktiskt. Finns oanade möjligheter med den basen. Grillade, kokta, smörslungade, mm... Vill man vara traditionell kan man servera med hollandaise, eller som jag åt på Kungsholmen i fredags. Grillade gröna sparrisar med jalapeno hollandaise. Ruggigt trevligt med hetta till sparrisarna.

Annars går det utmärkt med kokta med parmesan i "flagor".

Tror inte ditt rådjur hade misstyckt faktiskt ^_^

Just nu är jag inne på salladsvarianter istället för pantofflor i alla dess former. Babyspenat, eller mache och absolut båda i kombination är friskt och trevligt. Ha avocado till så blir det najs, med tunnt skivad rödlök och någon kul vinegrett blir det najs. Jag äter inte gärna tomater men sambon gillar körsbärstomater i den tidigare nämnda kombinationen och då hon är vegetarian så får jag väl tro på vad hon säger :wub:

Tycker du att det blir för torrt med rådjur och sallad så gör en getoströra alt. fetaoströra att ha till men skippa då parmesanflagorna... Kaka på kaka liksom.

Nackdelen med sparris är att om man ska gå i närkamp några timmar efter måltiden kan vissa områden påverkas negativt :blush:

Tror du kommer att kirra biffen utan några större svårigheter men visst, det är alltid intressant med input!

Nu säger min sambo att jag ska sluta svamla för jag vet ändå inte vad jag talar om när det gäller matlagning men salladen ansåg hon var okej -_-

Sparris äger! Punkt!

Jag gillar dom små, fjuttiga, tunna historierna som ibland kallas asiatisk sparris. Dom är helt enkelt sketgoda.

Nu börjar vi komma nån vart kan jag tycka. Det börjar röra sig i skallen på mig och det var lite det som var meningen.

Ni får gärna fortsätta panga på dock. Jag skulle verkligen vilja höra om nån som testat att marinera med typ soja, chili, ingefära, koriander. Det stuket helt enkelt.

//Fitzo le Chef

Publicerat

He he he... Chez Fitzenstrudel kör Chambre Separeé på torsdag ;)

Varm sallad känns inte så dumt alls.

Är lite sugen på att hoppa plugg helt och hållet denna gång. Mest för att jag är lite less själv faktiskt.

Rödlöksmarmelad är inte dumt det heller. Det är ju dessutom jävligt enkelt att slänga ihop. Jag brukar ibland köra en variant med mango och/eller papaya och det passar skitbra till vilt.

Syltade rönnbär, är det nåt som går att köpa färdigt för jag tror inte att jag ska testa gränserna alltför mycket denna gång. Det måste vara saker som jag antingen gjort tidigare alternativt är så enkelt att det inte går att misslyckas.

Tack för kloka tips Broder.

Totalt okomplicerat och Fitzensäkert!

1 kg Rönnbär

1 kg Socker

3 dl Vatten

1 dl Konjak (brukar slå på så det känns bra ;) )

1/2 dl Certo

Frys rönnbären över natten. Koka upp vattnet och sockret. Lägg i rönnbären och låt koka i 15 minuter. Skumma då och då. Tillsätt certon och koka upp. Tillsätt konjaken och ta grytan från plattan. Rör om tills det har kallnat. Klart!

Publicerat
  • Författare

Okej. Det här borde kanske kunna funka?

Rådjursstek au naturell (ja självklart salt och peppar och väl öst med smör), låg temp.

Rödlöksmarmelad (lite mer sugen på nåt dylikt istället för en sås tror jag)

Sallad (av de lite roligare sorterna) med blandad svamp, grillad minisparris (kanske även Wizzies baconhack) som vi eventuellt dressar lite lätt med ett citronsmör (här är jag lite orolig men det borde funka om man tar det vackert).

Småplocket blir som sagt bla. miniråraka med kallrökt lax och en relativt mild pepparotscreme med färskost som bas, serranorullad med fetaostkräm och lite krääääm frääääsh kryddat med lite färsk oregano, hårt bröd (små plockbitar) med västerbottensmör toppad med en liten korvskiva (nåt ganska starkt, har inte bestämt vad än).

Efter det och innan rådjuret blir det som sagt hummersoppa som förmodligen startar runt 9-10 blecket på förmidddagen...

Bra eller anus eller till och med kattbajs?

//F

Publicerat
  • Författare

Totalt okomplicerat och Fitzensäkert!

1 kg Rönnbär

1 kg Socker

3 dl Vatten

1 dl Konjak (brukar slå på så det känns bra ;) )

1/2 dl Certo

Frys rönnbären över natten. Koka upp vattnet och sockret. Lägg i rönnbären och låt koka i 15 minuter. Skumma då och då. Tillsätt certon och koka upp. Tillsätt konjaken och ta grytan från plattan. Rör om tills det har kallnat. Klart!

Ok. Låter fint. Vart hittar jag ett kilo rönnbär? Och måste det vara så mycket? Vi är två medmänniskor som skall nagga :lol:

Och sen måste jag faktiskt erkänna att jag inte har den blekaste om vad Certo är. Enlighten me if You please.

//F

Publicerat

Ok. Låter fint. Vart hittar jag ett kilo rönnbär? Och måste det vara så mycket? Vi är två medmänniskor som skall nagga :lol:

Och sen måste jag faktiskt erkänna att jag inte har den blekaste om vad Certo är. Enlighten me if You please.

//F

Certo är pektin som man använder för att få rätt konsistens på exempelvis sylt med mera. Om man använder syltsocker så kan man skippa certo.

Finns många olika fabrikat av pektin på marknaden där certo är ett av dom.

Mängden rönnbär kan givetvis minskas till önskad mängd. Kolla saluhallarna är mitt tips, brukar finnas frysta om man frågar.

Publicerat

Okej. Det här borde kanske kunna funka?

Rådjursstek au naturell (ja självklart salt och peppar och väl öst med smör), låg temp.

Rödlöksmarmelad (lite mer sugen på nåt dylikt istället för en sås tror jag)

Sallad (av de lite roligare sorterna) med blandad svamp, grillad minisparris (kanske även Wizzies baconhack) som vi eventuellt dressar lite lätt med ett citronsmör (här är jag lite orolig men det borde funka om man tar det vackert).

Småplocket blir som sagt bla. miniråraka med kallrökt lax och en relativt mild pepparotscreme med färskost som bas, serranorullad med fetaostkräm och lite krääääm frääääsh kryddat med lite färsk oregano, hårt bröd (små plockbitar) med västerbottensmör toppad med en liten korvskiva (nåt ganska starkt, har inte bestämt vad än).

Efter det och innan rådjuret blir det som sagt hummersoppa som förmodligen startar runt 9-10 blecket på förmidddagen...

Bra eller anus eller till och med kattbajs?

//F

Skulle säga att det låter smakens som attan! Eftersom tanken inte är att ni endast skall äta så se till att portionerna inte är för stora.

Du vill väl "motionera" lite senare och det blir svårt om objektet är allt för stinn om buken :lol:

Publicerat

Skulle inte ha något emot att bli bjuden på det!

Certo finns i de flesta mataffärerna, kolla vid sockret, det används när man gör sylt för att ge konsistens... Naturens "gelatin"...

Publicerat

Finns att köpa rönnbär i cognac på konsum annars, går ju lite snabbare :)

Publicerat
  • Författare

Certo är pektin som man använder för att få rätt konsistens på exempelvis sylt med mera. Om man använder syltsocker så kan man skippa certo.

Finns många olika fabrikat av pektin på marknaden där certo är ett av dom.

Mängden rönnbär kan givetvis minskas till önskad mängd. Kolla saluhallarna är mitt tips, brukar finnas frysta om man frågar.

Guld! Spanx. Ska helt klart fundera på detta. Kan vara att jag kan leja bort just det här till damen. Hon har erbjudit sig att hjälpa till och det här kan vara nåt att delegera. Kommer förmodligen inte hinna med själv.

Om det inte blir nu så ska jag helt klart testa detta vid något annat tillfälle.

/F

Publicerat
  • Författare

Skulle säga att det låter smakens som attan! Eftersom tanken inte är att ni endast skall äta så se till att portionerna inte är för stora.

Du vill väl "motionera" lite senare och det blir svårt om objektet är allt för stinn om buken :lol:

Nä det kommer att bli mindre portioner. Nu är jag tyvärr lite pessimistisk när det gäller "motionen" men man vet ju aldrig ;)

//F

Publicerat

Nä det kommer att bli mindre portioner. Nu är jag tyvärr lite pessimistisk när det gäller "motionen" men man vet ju aldrig ;)

//F

Tänk positivt för 17! Om man inte tror på det själv så händer det inte ;)

Publicerat
  • Författare

Tänk positivt för 17! Om man inte tror på det själv så händer det inte ;)

Helt rätt! Ska tro som den värsta baptist!

//F

Publicerat

Ingefära, now we're talking!

Vet inte hur du känner för marinad men min vegetarian gjorde en "dressing" som var ruggigt najs för ett tag sedan. Löjligt enkel tydligen. Japans soja, ingefära. Vill man lyxa till det ytterligare kan man minska lite på sojan och snutta i lite vitt vin eller någon variant av äppelcider alternativt äppeljuice för nykteristerna. Smaka av först så den inte blir för het söt av vin eller juice.

Tror ingefära och rådjur kan vara en trevlig upplevelse. Fick just en idé om honung, ingefära, och färsk chili att använda som glacé på grillat. Man kan nog ha lite soja i där också för att få lite sälta. Alternativt flingsalt som man smular över då man glacerar under grillningen.

Acacia honung eller hur det nu stavas är nog den variant jag tänker på. Appropå godsaker måste jag tipsa om Gambas al ajillio!

5-6 vitlöksklyftor som skivas knappt millimetertjocka, 1 hel röd chili med eller utan kärnor beroende på hur mycket hetta man önskar som skicas något tunnare än vitlöken.

Hetta upp olivolja i en lergryta (skål), när oljan är het vräker man i all vitlök och chili låt vitlöken få lite färg och ställ sedan fram lergrytan eller skålen på bordet. Hiva i några nyper flingsalt och låt sedan önskat antal jätteräkor (obs! ej förkokta utan råa och gråa) ramla i den heta vitlökschiliolivoljan. Låt fräsa tills de blir rosa och avnjut med en skiva bröd och en iskall cerveza!

Hemligheten är att oljan ska vara överdjävligt het när den ställs fram på bordet för den egentliga tillagningen sker framför snoken på dig och dina imponerade gäster.

Syndigt gott, men är du känslig för vitlöksandedräkt eller ska träffa folk alternativt ut i skogen på pass ska du nog inte äta denna rätt. Dagen efter vill du snudd på mörda dig själv på grund av din andedräkt -_-

I vissa delar av spanien strör man även på lite finhackad persilja som färgsättare, smakar inget men ger fin ögonfröjd ^_^

Skulle kunna leva på denna lilla tapasrätt, men då hade jag förmodligen fått leva som eremit...

Publicerat
  • Författare

Ingefära, now we're talking!

Vet inte hur du känner för marinad men min vegetarian gjorde en "dressing" som var ruggigt najs för ett tag sedan. Löjligt enkel tydligen. Japans soja, ingefära. Vill man lyxa till det ytterligare kan man minska lite på sojan och snutta i lite vitt vin eller någon variant av äppelcider alternativt äppeljuice för nykteristerna. Smaka av först så den inte blir för het söt av vin eller juice.

Tror ingefära och rådjur kan vara en trevlig upplevelse. Fick just en idé om honung, ingefära, och färsk chili att använda som glacé på grillat. Man kan nog ha lite soja i där också för att få lite sälta. Alternativt flingsalt som man smular över då man glacerar under grillningen.

Acacia honung eller hur det nu stavas är nog den variant jag tänker på. Appropå godsaker måste jag tipsa om Gambas al ajillio!

5-6 vitlöksklyftor som skivas knappt millimetertjocka, 1 hel röd chili med eller utan kärnor beroende på hur mycket hetta man önskar som skicas något tunnare än vitlöken.

Hetta upp olivolja i en lergryta (skål), när oljan är het vräker man i all vitlök och chili låt vitlöken få lite färg och ställ sedan fram lergrytan eller skålen på bordet. Hiva i några nyper flingsalt och låt sedan önskat antal jätteräkor (obs! ej förkokta utan råa och gråa) ramla i den heta vitlökschiliolivoljan. Låt fräsa tills de blir rosa och avnjut med en skiva bröd och en iskall cerveza!

Hemligheten är att oljan ska vara överdjävligt het när den ställs fram på bordet för den egentliga tillagningen sker framför snoken på dig och dina imponerade gäster.

Syndigt gott, men är du känslig för vitlöksandedräkt eller ska träffa folk alternativt ut i skogen på pass ska du nog inte äta denna rätt. Dagen efter vill du snudd på mörda dig själv på grund av din andedräkt -_-

I vissa delar av spanien strör man även på lite finhackad persilja som färgsättare, smakar inget men ger fin ögonfröjd ^_^

Skulle kunna leva på denna lilla tapasrätt, men då hade jag förmodligen fått leva som eremit...

Den där typen av dressingar håller jag med om är jävligt smarriga och jag tror också (men vet inte om jag vågar chansa just den här gången, skitfegt iofs när jag vet att det funkar på duva) att det funkar på rådjur. Tanken som jag labbade lite med var att göra en marinad med olja, soja (självklart japansk) chili, färsk ingefära, ev. lite salladslök och färsk koriander.

Sen gör man en dressing som funkar på ungefär samma vis och gör en nudelsallad med vad man nu gillar. Här går det ju att ha lite av varje som känns "asian". Dressingen istället för sås.

Kan bli rätt snygg uppläggning också om man pillar lite.

Dom däringa räkorna har jag också gjort nån gång för evigheter sedan med då har jag för mig att jag efter att ha hettat upp chili/vitlöksoljan lät räkorna åka med ett kort tag i ugnen men det kan man alltså skita i då om oljan är tillräckligt het. Bra tips!

Fan nu blev jag lite virrig. Jag kanske ska testa asienstilen ändå? Nja, jag klurar lite på detta nån dag så får vi se vad det landar i.

Tack alla för bra inputs!

//Fitzo den Velige

Publicerat

Som sagt, du kommer att lösa uppgiften med bravur. Ibland behöver man bara en liten stjärtspark i rätt riktning :lol: