Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NYA vargangrepp på hund i Riala

Featured Replies

Publicerat

enligt uppgift ska en hund, setter? ha blivit attackerad av varg denna morgon i Riala.

källhänvisning saknas för tillfället.

• Svar 97
  • Visningar 14,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Saxat från JaktJournalen

Man chockad efter nära vargmöte i Rialareviret

2011-05-10

RIALA(JJ). I dag på morgonen har en varg försökt attackera en hund i Rialareviret. Johan Ågren är chockad efter det nära vargmötet under morgonpromenaden.

Det var när han hämtat tidningen och var på väg tillbaka som han såg en varg, sedan fick han se hur den försökte attackera hunden. Ågren hade hunden kopplad och vargen som närmast bara några meter ifrån dem.

För att försöka skrämma bort vargen så kastade han tidningen mot den och skrek. Till slut avvek vargen från platsen. Men Ågren är chockad efter händelsen.

Det inträffade har polisanmälts.

Det här rapporterar SVT ABC.

Publicerat

Intressant att det var en kopplad hund den här gången. Vargexperterna lät så säkra på att vargar aldrig skulle gå nära kopplade hundar när en hund strök med i området för ett par veckor sedan. Vargarna i Riala verkar inte precis sky människor.

Publicerat

Bildmaterialet var på TV4 i morse.

En inte helt orimlig tanke är att vargarna i Riala har ont om mat, det skall ju åminnas att deras revir är litet och att viltet numera är sällsynt där, bara en del grisar kvar.

Därav det mycket aggressiva beteendet som nu uppvisas.

Som påpekat av många, det finns drygt 20 000 fritidshus i Norrtälje/Riala/Kappelskär dv cirka 60 000 personer varav minst 1/4 har hund, det är 15 000 hundar som flyttar ut på sommarlov i de där skogarna,

allt upplagt för en media intensiv sommar.

/Christian

Publicerat

En inte helt orimlig tanke är att vargarna i Riala har ont om mat, det skall ju åminnas att deras revir är litet och att viltet numera är sällsynt där, bara en del grisar kvar.

Som påpekat av många, det finns drygt 20 000 fritidshus i Norrtälje/Riala/Kappelskär dv cirka 60 000 personer varav minst 1/4 har hund, det är 15 000 hundar som flyttar ut på sommarlov i de där skogarna,

/Christian

saknar "gilla"-knappen när jag läser ditt inlägg. får bli en +1a istället. :)

mvh

Publicerat

Det snackas ju mycket om att kopplad hund löper ingen risk men...

Är lite nyfiken på hur en varg ska kunna förstå vad ett koppel är ?

Publicerat

Jag vet ju hur det ser ut när jag går med drevern. Hon går nästan alltid 10m bakom i Flexibandet.

Lite TV info om Riala

http://svtplay.se/t/103285/abc

Publicerat

Kanske dags för koppelträning av varg?

Publicerat

Shit!

Nu blir det livat igen..

Mvh!

Publicerat

Det verkar som de i vargbältet får rätt i sina påstående att "vänta tills vargarna börjar ta hundar i Stockholmstrakten så blir det nog annat liv i skällan".

Mediabevakningen av de senaste incidenter om Rialavargarna tyder på ett trendbrott i hur media framställer vargarna och medvetenheten i hur farlig vargen kan vara för andra än några jägare som bor långt bort börjar framstå allt klarare för gemene man.

Publicerat

/Christian

Klockren analys :wub:

Ska bli intressant att se hur detta påverkar inställningen till varg länet har väl legat i topp bland dem possessiva, det är bara naturligt att vargar dödar hundar så det kan man väl knappast klaga på :P

Publicerat

Tvivlar på matbrist ärligt talat, har för mej att de sköt rätt ok med älg förra säsongen och där finns både gris och några rådjur kvar åtminstonde. Snarare revirpinkeri och nu börjar det bli jävligt tydligt att vargen inte är så hysteriskt rädd för folk!

Är den så pass oskygg så känns det inte otroligt att den försvarar sig om någon försöker hindra den från att ta en hund.

Mvh!

Publicerat

Verkar som vi går en intressant.... sommar tillmötes....

Publicerat

0.55 in i klippet från tv4.. kan det vara Indianhövdingen himselfe APU hövdingen Conny?

Mvh!

Publicerat

Gäller att komma ihåg att ha med sig en tidning om man ska ut i skogen runt Norrtälje i höst.

Publicerat

Visst kommer det att bli en intressant sommar!

Det mest intressanta den här gången är att det var ju inget som hände! Hade det som nu hände skett i Värmland så hade inte någon riksmedia tagit upp saken.

Publicerat

Vad tror ni om björnspray för att få vargar att tycka att hundar, åtminstone med människor i sällskap, är otrevligt?

Publicerat

Det är en superbra kryddblandning,

helt ärligt talat jag är utbildad på OC-sprej hos plisen och har även sett björnspray i staterna,

den accepterade tanken är den att har en hund/hunddjur/varg väl attackerat avbryter inte OC-sprej/björnspray en sådan attack, det kan snarare förvärra/intensifiera den,

sprejet som tillhygge som sådant är extremt begränsat, kort kastlängd, känsligt för vind osv, det är dessutom rätt svårt att hantera på ett bra sätt.

Som insats betraktat har jag svårt att se att det kan bli bra, när jag var i Alaska fick vi välja på spray eller en avkortad pumphagel vid arbete i björnmiljö, gissa vad jag valde?

/Christian

Publicerat

, gissa vad jag valde?

/Christian

Övertygad om att du änvänder björnspray som deodorant

;):D

Publicerat

Jupp,

ville garanterat få det att svida där bak på björnen när jag passerade ut igen.

/Christian

Publicerat

Jupp,

ville garanterat få det att svida där bak på björnen när jag passerade ut igen.

/Christian

JO det finns ju tre "styrkor" på Stark mat..

Det som bränner på läpparna.

Det som även bränner på tunga o svalg.

O så det tredje som bränner även när det kommer ut...

Publicerat

Man får väl börja smörja in sig själv och hunden med Buth Jolokia...

undrar hur den här killen känner sig i rumpan dagen efter...