Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älg tilldelning 2011

Featured Replies

Publicerat

Fjol årets tilldelning var 31 älgar och i år så får vi 8 st.

Något säger mig att det kan vara över rätt så fort i år.

Det är ju på två vis för en annan med en ung hund hemma så vill man ju att det ska räcka ett tag.

Men för framtiden så kan det ju bli roligt (:

//Jörgen

• Svar 75
  • Visningar 11,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det är ju på två vis för en annan med en ung hund hemma så vill man ju att det ska räcka ett tag.

//Jörgen

Det var tidigt att få tilldelningen..

Varför denna sänkning?

//

Publicerat

//Jörgen

Passkyttarna får ladda med lösplugg så vi hundförare får ha älgarna för oss själva :D

Publicerat
  • Författare

Varför denna sänkning?

//

Flyg inventeringen visade en drastisk minskning på stammen.

Men det visade bar vad vi jägare har sagt i många år så nu kan vi bygga upp stammen i gen iaf

Så om par tre år så kan det nog bli bra i gen hoppas jag

Publicerat
  • Författare

Passkyttarna får ladda med lösplugg så vi hundförare får ha älgarna för oss själva :D

Helt klart (:

Vi får väll hoppas att det räcker en vecka iaf

Tråkigt för dig som bara har ett ställe att jaga på.

Nu får du ta tag i en sept jakt

Publicerat

Varför denna sänkning?

//

Huvudmarkägaren (Holmen skog) inom älgskötselområdet har inte kunnat räkna. De har inte lyssnat på jägarna som påtalat den alltför höga avskjutningen under flera år.

Publicerat

Här hemma har markägaren (svea skog i detta fall) också kommit fram till at det är som vi jägare hela tiden har sagt, fast här är det åt andra håller så vi får antagligen en dubbelt så hög avskjutning som förut, dock har inte tilldelningen kommit riktigt ännu, den kommer väl i tid typ 11 okt elr något:P

Publicerat

Vi fick ochså höjdtilldelning 30 vuxna på 30 man samt kalven vi brukar skjuta minst 30 kalvar år.

Publicerat
  • Författare

Vi fick ochså höjdtilldelning 30 vuxna på 30 man samt kalven vi brukar skjuta minst 30 kalvar år.

Ja men se där ja det är bara höra av sig om ni behöver hjälp ;)

För oss så kan det ju gå fort med älg jakten

// Jörgen

Publicerat

// Jörgen

Det är bara att höra av er, Jörgen och jag kan komma med våra sportpudlar (jämthundar)om det inte dräller av varg på marken.

Publicerat

// Jörgen

Det är bara att höra av er, Jörgen och jag kan komma med våra sportpudlar (jämthundar)om det inte dräller av varg på marken.

nog har vi hundar själv 11 hundförare i laget :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

nog har vi hundar själv 11 hundförare i laget :rolleyes:

Det är som på dom flesta ställen nu för tiden då .

Jag får hoppas på bra jakt i jämtland ist:)

• 1 month later...
Publicerat

Jag tror vi får lika tilldelning som ifjol. Då hade vi 4+4. Tur man har 4 ställen och jaga på :)

Publicerat

18+18 på 4600 ha. Marken ingår i Töre ÄSO som totalt har 89 vuxna på 22372 ha (2010/2011) men det är klart med.den nya tilldelningen för i år och en 3-års period framåt.

Publicerat

Det är nog dags att börja fundera över tilldelningen inför 2012...

På många håll är man inte ens nära att fylla tilldelningen idag, delvis pga av att man satt tilldelningen som ett övre tak för avskjutningen. Enligt älgremissen som kom för ett par dagar sedan (svar ska vara inne i slutet av augusti) så kommer älgskötselområde kunna avregistreras om man avviker mer än 20 % från förvaltningsplanen... detta visar tydligt övergången som man från markägarsidan (läs bolagen) krävt, dvs att man skall arbeta med avskjutningsplaner snarare än tilldelningar. Tilldelade älgar skall med andra ord skjutas, vilket är rimligt om målet är att balansera stam mot skador. Dock- på sina håll måste man då nogsamt tänka efter när man sätter upp planerna. Det finns län där man skjuter ungefär hälften av tilldelningen. Tar man utan att reflektera dagens tilldelning rakt av som mål för avskjutningen kommer vi hamna väldigt fel på många håll. Åtminstone ur ett jägarperspektiv...

Avregistreras man som skötselområde får man jaga som licensområde, men riktigt vad det får för konsekvenser har jag svårt att utläsa. Klart är dock att om man åter vill bli skötselområde måste man erlägga en avgift, ta fram en ny plan, hålla samråd osv.

Publicerat

På många håll är man inte ens nära att fylla tilldelningen idag, delvis pga av att man satt tilldelningen som ett övre tak för avskjutningen. Enligt älgremissen som kom för ett par dagar sedan (svar ska vara inne i slutet av augusti) så kommer älgskötselområde kunna avregistreras om man avviker mer än 20 % från förvaltningsplanen... detta visar tydligt övergången som man från markägarsidan (läs bolagen) krävt, dvs att man skall arbeta med avskjutningsplaner snarare än tilldelningar. Tilldelade älgar skall med andra ord skjutas, vilket är rimligt om målet är att balansera stam mot skador. Dock- på sina håll måste man då nogsamt tänka efter när man sätter upp planerna. Det finns län där man skjuter ungefär hälften av tilldelningen. Tar man utan att reflektera dagens tilldelning rakt av som mål för avskjutningen kommer vi hamna väldigt fel på många håll. Åtminstone ur ett jägarperspektiv...

Avregistreras man som skötselområde får man jaga som licensområde, men riktigt vad det får för konsekvenser har jag svårt att utläsa. Klart är dock att om man åter vill bli skötselområde måste man erlägga en avgift, ta fram en ny plan, hålla samråd osv.

Inom vårat ÄSO har vi under de senaste åren skjutit 85-100% av tilldelningen vi har satt en avskjutnings plan fördelat på ko o tjur samt har haft fri kalv avskjutning. tilldelningen har varit ca 1vuxen /500ha.

Vi har tydligen varit lite snåla med tilldelningen, för efter vinterns flyginventering så ligger vi på ca15 älgar/1000ha.

Vårat mål är 8-10/1000ha. Ska bli en höjning i år man inget är spikat.

Min oro nu är om vi från nästa höst blir tvingade in i kalmar modelen, tror inte man kan sänka älgstammen från 15 till 8 älgar med den avskjutningsmodellen.

Publicerat

tror många missade sin tilldelning på grund av snön och kyla i vintras verkar som om vi i jönköpingslän ska få februari jakt på kalv nu också tycker detta är dåligt (för hundens skull jättebra) men har man inte fått ihjäl sina kalvar från oktober fram till januari så kan de få växa till sig enligt min mening

Publicerat

Här får vi nog 3 vuxna och 10 kalvar (cirka 1600 ha) skulle ja tro, kanske någon ändring på kalvarna beroende på hur spillningsinventeringen såg ut :P

Publicerat

tror många missade sin tilldelning på grund av snön och kyla i vintras verkar som om vi i jönköpingslän ska få februari jakt på kalv nu också tycker detta är dåligt (för hundens skull jättebra) men har man inte fått ihjäl sina kalvar från oktober fram till januari så kan de få växa till sig enligt min mening

Men det är ju framförallt då snön brukar komma, och då kommer även betesskadorna. Skulle tro att det är så de tänker, men vad vet en simpel bonnapöjk som jag! :o

Publicerat

Här får vi nog 3 vuxna och 10 kalvar (cirka 1600 ha) skulle ja tro, kanske någon ändring på kalvarna beroende på hur spillningsinventeringen såg ut :P

Jag tror, om man tittar på hur det nybildade skötselområdet i öster har satt för avskjutning att den kommer att öka. förhoppningen är att de styrande i "vårt" nya område har mer is i magen o inte liter blint på spillningsinventeringen som såg ännu värre ut här än där.

Men det är ju framförallt då snön brukar komma, och då kommer även betesskadorna. Skulle tro att det är så de tänker, men vad vet en simpel bonnapöjk som jag! :o

Bonnapöjkar som du vet inget :lol: Men även ni har rätt till en åsikt :unsure:

Publicerat

10 kalvar hur mycket älg har ni ?vi har 1700 hektar och hade 3+4 nu fick vi ihjäl dessa ganska tidigt förra säsongen så kanske nån mer kalv hade vi nog kunnat ta ,vet inte jag men om vi fortsätter med denna hetsjakt på kalv är det inte risk att vi tar bort mer eller mindre all återväxt? Håller med om att betestrycket men om det inte får finnas några kalvar kvar hur ser älgstammen ut om 5-10 år då?bara massa gammla gallkor?

Publicerat

Slänger in en brandfackla......

Varför inte jakt på "årskalv" fram tills i Maj-Juni(tills de nya kalvarna ska till och födas)

Dock utan hund och endast som smyg/vakjakt. Är det mycket kyla/snö under vintermånaderna så går det avlysa jakten under den perioden, för att återuppta den när snön börjar tina bort.

Naturligtvis så måste kalvarna finnas kvar från höstens tilldelningen också.

Publicerat

Slänger in en brandfackla......

Varför inte jakt på "årskalv" fram tills i Maj-Juni(tills de nya kalvarna ska till och födas)

Dock utan hund och endast som smyg/vakjakt. Är det mycket kyla/snö under vintermånaderna så går det avlysa jakten under den perioden, för att återuppta den när snön börjar tina bort.

Naturligtvis så måste kalvarna finnas kvar från höstens tilldelningen också.

nej ingen älgjakt utan hund det måste du väl hålla med om :blush: skämt och sido länstyrelsen kanske skulle bli lite givmildare med tillstånd till skyddsjakt på kraftigt betesskadade marker annars får jag känslan att det blir hetsjakt om det blir för lång jakttid har man inte fått ihjäl älgarna på 4 månader innan har man verkeligen en så stor stam att man kan förlänga med en månad eller mer?

Publicerat

Jag tror, om man tittar på hur det nybildade skötselområdet i öster har satt för avskjutning att den kommer att öka. förhoppningen är att de styrande i "vårt" nya område har mer is i magen o inte liter blint på spillningsinventeringen som såg ännu värre ut här än där.

Bonnapöjkar som du vet inget :lol: Men även ni har rätt till en åsikt :unsure:

Ne du vet väl precis hur jag känner mig? ;)

Å vi får väl se hur det blir, kommer inte riktigt ihåg om vi skulle ända skötsleplanen i vårt område iår eller om det var nästa år.. om det är i år har vi nog som jag skrev tidigare....

Men kalv är trevligt att jaga med bara ett par gubbar och en hund :P

Publicerat

10 kalvar hur mycket älg har ni ?vi har 1700 hektar och hade 3+4 nu fick vi ihjäl dessa ganska tidigt förra säsongen så kanske nån mer kalv hade vi nog kunnat ta ,vet inte jag men om vi fortsätter med denna hetsjakt på kalv är det inte risk att vi tar bort mer eller mindre all återväxt? Håller med om att betestrycket men om det inte får finnas några kalvar kvar hur ser älgstammen ut om 5-10 år då?bara massa gammla gallkor?

Vi skjuter aldrig så många kalvar, men tilldelningen är ju fortfarande likadan... Men det blir ju tyärr så när de högsta hönen inte vill lyssna, utan de har bestämt sig för en hård kalvavskjutning..