Publicerat Juli 2, 201114 yr Lite tillägg på mitt tidigare inlägg. Har under 3 år sparat upp till 4 taggar och försökt skjuta 45% tjur och 55 % hondjur vilket vi har lyckats med bra. Problemet är att vi inte skjuter tillräckligt med kalv. Har tidigare år inte fått skjuta ren kon för än dom vuxna är fredade. Lasse
Publicerat Juli 2, 201114 yr Vem har sagt att vi ska skida eller springa efter dom? Det tycker jag inte att man ska göra, däremot så kan man skjuta dom där dom håller till typ planteringar.. Min erfarenhet är att älgar är väldigt lugna när det finns snö (finns ingen varg här), och då kan man skjuta bort en kalv och på så vis minska betesskadorna.. Och om nu kalven har klarat vintern så är det väl bättre att låta den leva till hösten och skjuta den då eller om den flyttar till ett ställe där det inte är lika gott om älg.. Här uppe är det inte ovanlig att älgen trycker i ungskog när det är mycket snö och kallt. Tyvär så finns det sällan pass i sådan skog. Och det är inte ovanligt att ungskogen är en bit från väg. Då för att hitta älgarna i ungskogen, så måste man ge sig dit. När du rör dig in i ungskogen/planteringen så stöter man oftast älg, så det går undan. Till fots går det naturligtvis långsammare att färdas i djupsnön, sällan man orkar gå mer än 500m när snön når midjan. Så ska vi jaga älg mitt i smällkalla vintern med djupsnö, då är det skidor på. Hursom det ska till en väldig tur om du kan ställa dig i en ungskog och få korn på en älg. Sikten är ju inte mils vid där..... Är man ute och lullar runt så är jag säker på att man stöter iväg mer 10 älgar innan du får se en..... Betar älgen i en plantering så är det troligtvis bara toppskott som sticker upp. Den enda skada som blir då är att du tappar 3-5 år av trädets tillväx... I ungskog kan det bli värre skador när kon bryter ner ungtallar åt kalven, där trädet får ses som förlorat... Men som sagt det är väldigt svårt att passa av, i en ungskog utan att störa älgen. Är det 20-30 minus så står du inte still ute i ungskogen länge heller. Men du kan ju ha betydligt bättre vinterförhållanden där du bor. Dec-jan kanske är som slutet av oktober hos mig. Någon dm med snö och någon enstaka minusgrad. Idealiska jakt förhållanden!
Publicerat Juli 2, 201114 yr Det är mycket svårt att skjuta sönder en älgstam genom att bara skjuta kalv. Skjut 50/50 på vuxna o så mycket kalv du kan så är det lugnt, i mina trakter i vart fall. För mycket älg, skjut 40tjur/60ko o mycket kalv. Korna är stammens gas o broms. Vi ligger på ca 55% kalvavskjutning o det verkar funka bra. Vi har till och med ko med dubbelkalvar kvar på våren även om det värkar helt tomt i Dec. Nu ska vi få jaga kalv till 29/2 vilket är bra, då hinner vi ev skjuta någon kalv för korna som betar Tall nere hos grannen. //
Publicerat Juli 3, 201114 yr det låter som en sund avskjutning är som vi ungefär ,vad jag menar är det lag på runt 1000 hektar som har 3 vuxna på tilldelning och sen ska skjuta 10-12 kalvar om man lyckas med det så kan ju inte återväxten vara jättestor där nästa år ?
Publicerat Juli 3, 201114 yr Det är mycket svårt att skjuta sönder en älgstam genom att bara skjuta kalv. Skjut 50/50 på vuxna o så mycket kalv du kan så är det lugnt, i mina trakter i vart fall. För mycket älg, skjut 40tjur/60ko o mycket kalv. Korna är stammens gas o broms. Vi ligger på ca 55% kalvavskjutning o det verkar funka bra. Vi har till och med ko med dubbelkalvar kvar på våren även om det värkar helt tomt i Dec. Nu ska vi få jaga kalv till 29/2 vilket är bra, då hinner vi ev skjuta någon kalv för korna som betar Tall nere hos grannen. // Det funkar att skjuta bort äldre tjurar också för att begrännsa älgstammen. En pinntjur kan ägna hela brunsten till att försöka hetsa en ko. Med lite otur så får han inte henne i brunst innan han har slut på energi, och då har brunsttiden gått ut för även övriga kor. En gammal tjur är mer erfaren och går bara till nästa ko om den första inte är riktigt i brunst. Som erfaren så har tjuren lättare att locka fram det sista som behövs för att få komma till. En erfaren tjur kan hinna med att betäcka 3-4 älgkor under brunstperioden. Det gör inte ungtjurarna. Lyckas ungtjuren efter många om och men att betäcka, ja då är det ofta sent på säsongen och kalvarna föds sent i Juni eller tom i början av Juli. Jag tror det är dags att släppa tanken på att snedskjuta stammen. Har man lite älg så är det det enda som hjälper jaktstopp i något år, eller iaf kraftigt begränsa avskjutningen. Sen när man jagar så ska man skjuta av jämt mellan könen och i ålder. Skjuter du en pinntjur och en kviga, då kanske man ska sikta in sig på att skjuta en gallko och en storoxe som nästa djur, finns inte dom så kanske man behöver fundera över åldersutvecklingen på den egna älgstammen och avstå vidare jakt det året. Samt naturligtvis skjuta efter med kalv. 1 kalv/1 vuxen. Kan du inte skjuta 1 kalv/vuxen har du förmodligen för lite älg på marken. Forsätter du att skjuta vuxna då, så minskar stammen snabbt för då skjuter du ner kapitalet.
Publicerat Juli 3, 201114 yr Jag tror det är dags att släppa tanken på att snedskjuta stammen. Har man lite älg så är det det enda som hjälper jaktstopp i något år, eller iaf kraftigt begränsa avskjutningen. Sen när man jagar så ska man skjuta av jämt mellan könen och i ålder. Skjuter du en pinntjur och en kviga, då kanske man ska sikta in sig på att skjuta en gallko och en storoxe som nästa djur, finns inte dom så kanske man behöver fundera över åldersutvecklingen på den egna älgstammen och avstå vidare jakt det året. Samt naturligtvis skjuta efter med kalv. 1 kalv/1 vuxen. Kan du inte skjuta 1 kalv/vuxen har du förmodligen för lite älg på marken. Forsätter du att skjuta vuxna då, så minskar stammen snabbt för då skjuter du ner kapitalet. +1 på detta Bort med alla såkallade modeller, skjut djur i alla åldrar från dag 1, reglera stammen får man göra med tilldelnigen. Har funkat i vårat område sen 10år.
Publicerat Juli 3, 201114 yr Det funkar att skjuta bort äldre tjurar också för att begrännsa älgstammen. En pinntjur kan ägna hela brunsten till att försöka hetsa en ko. Med lite otur så får han inte henne i brunst innan han har slut på energi, och då har brunsttiden gått ut för även övriga kor. En gammal tjur är mer erfaren och går bara till nästa ko om den första inte är riktigt i brunst. Som erfaren så har tjuren lättare att locka fram det sista som behövs för att få komma till. En erfaren tjur kan hinna med att betäcka 3-4 älgkor under brunstperioden. Det gör inte ungtjurarna. Lyckas ungtjuren efter många om och men att betäcka, ja då är det ofta sent på säsongen och kalvarna föds sent i Juni eller tom i början av Juli. Jag tror det är dags att släppa tanken på att snedskjuta stammen. Har man lite älg så är det det enda som hjälper jaktstopp i något år, eller iaf kraftigt begränsa avskjutningen. Sen när man jagar så ska man skjuta av jämt mellan könen och i ålder. Skjuter du en pinntjur och en kviga, då kanske man ska sikta in sig på att skjuta en gallko och en storoxe som nästa djur, finns inte dom så kanske man behöver fundera över åldersutvecklingen på den egna älgstammen och avstå vidare jakt det året. Samt naturligtvis skjuta efter med kalv. 1 kalv/1 vuxen. Kan du inte skjuta 1 kalv/vuxen har du förmodligen för lite älg på marken. Forsätter du att skjuta vuxna då, så minskar stammen snabbt för då skjuter du ner kapitalet. precis så tänker jag med ett stort plus på det innlägget skjuter du bara avelstjurar och sparar de små vad är det för mening med det små slaktvikter på kalvarna precis som du skriver du är det bättre avstå tjurjakt 1 eller 2 år
Publicerat Juli 3, 201114 yr Här uppe är det inte ovanlig att älgen trycker i ungskog när det är mycket snö och kallt. Tyvär så finns det sällan pass i sådan skog. Och det är inte ovanligt att ungskogen är en bit från väg. Då för att hitta älgarna i ungskogen, så måste man ge sig dit. När du rör dig in i ungskogen/planteringen så stöter man oftast älg, så det går undan. Till fots går det naturligtvis långsammare att färdas i djupsnön, sällan man orkar gå mer än 500m när snön når midjan. Så ska vi jaga älg mitt i smällkalla vintern med djupsnö, då är det skidor på. Hursom det ska till en väldig tur om du kan ställa dig i en ungskog och få korn på en älg. Sikten är ju inte mils vid där..... Är man ute och lullar runt så är jag säker på att man stöter iväg mer 10 älgar innan du får se en..... Betar älgen i en plantering så är det troligtvis bara toppskott som sticker upp. Den enda skada som blir då är att du tappar 3-5 år av trädets tillväx... I ungskog kan det bli värre skador när kon bryter ner ungtallar åt kalven, där trädet får ses som förlorat... Men som sagt det är väldigt svårt att passa av, i en ungskog utan att störa älgen. Är det 20-30 minus så står du inte still ute i ungskogen länge heller. Men du kan ju ha betydligt bättre vinterförhållanden där du bor. Dec-jan kanske är som slutet av oktober hos mig. Någon dm med snö och någon enstaka minusgrad. Idealiska jakt förhållanden! Det händer här oxå att det blir mycket snö, särskillt de senaste två åren. Och det är dessa år som skogsägare har upplevt att skadorna blivit värre. Visst de äter mestadels skott under vintern, och blir det precis som du säger att träden stannar i växten i ett par år. Men om älgarna fortsätter så här år efter år så dör ju även de tallarna... Och jag menar fortfarande inte att vi ska jaga älgarna utan bedriva skyddjakt på dom, precis som när vildsvinen ger sig ut i fälten och börjar kalasa på olika grödor..
Publicerat Juli 3, 201114 yr Åt vilket håll blir det? om jag inte är helt vimsig så är det västerut var jagar du?
Publicerat Juli 3, 201114 yr om jag inte är helt vimsig så är det västerut var jagar du? Jag jagar utanför vetlanda, men jag går ju som sagt på stora segerstad så jag känner ju lite folk runt däromkring som jagar men det borde blim åt forsheda, bredaryd typ eller?
Publicerat Juli 3, 201114 yr Jag jagar utanför vetlanda, men jag går ju som sagt på stora segerstad så jag känner ju lite folk runt däromkring som jagar men det borde blim åt forsheda, bredaryd typ eller? mot gnosjö hillerstorp hållet om du känner till dom stor städerna?
Publicerat Juli 3, 201114 yr Det händer här oxå att det blir mycket snö, särskillt de senaste två åren. Och det är dessa år som skogsägare har upplevt att skadorna blivit värre. Visst de äter mestadels skott under vintern, och blir det precis som du säger att träden stannar i växten i ett par år. Men om älgarna fortsätter så här år efter år så dör ju även de tallarna... Och jag menar fortfarande inte att vi ska jaga älgarna utan bedriva skyddjakt på dom, precis som när vildsvinen ger sig ut i fälten och börjar kalasa på olika grödor.. Det är ju också så att det är mycket barkgnag på tallarna från älgarna, å det gör ju då tallen är avverknings klar 70-80 år senare att den bitten längst ner som är mest värd i som skulle kosta typ 250kr klassas ner till massa och bara kostar 50kr. har en älg då gnagt på 40 träd i en avverkning då skulle dom ha varit värd 10000kr. plus att som för farsan alla älgskador total kostar han 20000kr om året i växt förlust och från jakten får han 3000kr. Tycker inte jägarna ska ha så mycket att säga om det ska skjutas älg på skyddsjakt eller inte. Mm man kollar på hur mycket pengar markägaren får tillbacka av skadorna älgen skappar. Här blir det höjd tilldelning för att skjuta ner stammen, så betes trycket lättar. 10 vuxna och 10 kalvar 3600hektar skulle vara mer egentligen. Men eftersom att jag precis börjat jaga så har jag tjatat på farsan att inte skjuta bort stammen. så han höjde från 16 till 20
Publicerat Juli 4, 201114 yr Det är ju också så att det är mycket barkgnag på tallarna från älgarna, å det gör ju då tallen är avverknings klar 70-80 år senare att den bitten längst ner som är mest värd i som skulle kosta typ 250kr klassas ner till massa och bara kostar 50kr. har en älg då gnagt på 40 träd i en avverkning då skulle dom ha varit värd 10000kr. plus att som för farsan alla älgskador total kostar han 20000kr om året i växt förlust och från jakten får han 3000kr. Tycker inte jägarna ska ha så mycket att säga om det ska skjutas älg på skyddsjakt eller inte. Mm man kollar på hur mycket pengar markägaren får tillbacka av skadorna älgen skappar. Här blir det höjd tilldelning för att skjuta ner stammen, så betes trycket lättar. 10 vuxna och 10 kalvar 3600hektar skulle vara mer egentligen. Men eftersom att jag precis börjat jaga så har jag tjatat på farsan att inte skjuta bort stammen. så han höjde från 16 till 20 Om inte jägarna skall ha något att säga till om när det gäller hur stor älgstam vi skall ha. Vem är det då som skall bestämma hur stor vargstam vi skall ha? Försök applicera din logik om att bara den som är värst drabbad skall få bestämma. Hur många arter skulle vi utrota då? Nu tror jag det är få jägare som vill ha en oändligt stor älgstam och få skogsägare som vill utrota dem. Exakt hur stor stammen skall vara vågar jag inte ge mig in på. Men att det finns områden med för stora betes skador samtidigt som det finns andra som skulle klara betydligt större älgstam anser jag vara klarlagt bortomn allt rimligt tvivel. Men när det gäller betesskador så måste jag påpeka en sak. Det finns regler för hur avverkningar skall gå till. Hur man skall lämna remisser ner mot bäckar, myrar och surdrag. De markägare som inte följt dessa regler och därmed själva minskat älgarnas alternativa bete tycker jag skall vara tysta när betesskador diskuteras. Det skulle visserligen betyda att det blir ganska tyst i den lokalen. Men so be it... Jag har inga vetenskapliga rapporter att hänvisa till som bevisar att betesskadorna minskar när det finns alternativt bete. Men det kanske finns andra som kan länka? Jag har dock sett skillnaden på vår egen mark. (Släktgård) Framförallt när det gäller barkgnag. (Har ingen kron/Dov) Där det finns alternativ för älgen existerar inget problem med barkgnag.
Publicerat Juli 4, 201114 yr Om inte jägarna skall ha något att säga till om när det gäller hur stor älgstam vi skall ha. Vem är det då som skall bestämma hur stor vargstam vi skall ha? Försök applicera din logik om att bara den som är värst drabbad skall få bestämma. Hur många arter skulle vi utrota då? Nu tror jag det är få jägare som vill ha en oändligt stor älgstam och få skogsägare som vill utrota dem. Exakt hur stor stammen skall vara vågar jag inte ge mig in på. Men att det finns områden med för stora betes skador samtidigt som det finns andra som skulle klara betydligt större älgstam anser jag vara klarlagt bortomn allt rimligt tvivel. Men när det gäller betesskador så måste jag påpeka en sak. Det finns regler för hur avverkningar skall gå till. Hur man skall lämna remisser ner mot bäckar, myrar och surdrag. De markägare som inte följt dessa regler och därmed själva minskat älgarnas alternativa bete tycker jag skall vara tysta när betesskador diskuteras. Det skulle visserligen betyda att det blir ganska tyst i den lokalen. Men so be it... Jag har inga vetenskapliga rapporter att hänvisa till som bevisar att betesskadorna minskar när det finns alternativt bete. Men det kanske finns andra som kan länka? Jag har dock sett skillnaden på vår egen mark. (Släktgård) Framförallt när det gäller barkgnag. (Har ingen kron/Dov) Där det finns alternativ för älgen existerar inget problem med barkgnag. Var lite hård här kanske, hade haft en dålig dag så jag var inte på bästa humör. Men här märks det inge mindre betes skador för att vi lämnar vi bäckar och röjer efter hur jakttidningar och skogstidningar säger. måste röja ner 7 hektar ungskog nu för att älgarna har betat sönder det totalt. skulle kunna ge den som hittar en o betad tall 1000kr ;-)
Publicerat Juli 4, 201114 yr Var lite hård här kanske, hade haft en dålig dag så jag var inte på bästa humör. Men här märks det inge mindre betes skador för att vi lämnar vi bäckar och röjer efter hur jakttidningar och skogstidningar säger. måste röja ner 7 hektar ungskog nu för att älgarna har betat sönder det totalt. skulle kunna ge den som hittar en o betad tall 1000kr ;-) Låter illa! Hoppas det blir bättre! Kul också att någon lämnar som man skall vid bäckar och liknande. Det är inte direkt vanligt... (tyvärr följde inte heller Gudrun reglerna!) Men ett litet tipps i all välmening. Röj inte bort mer av det som är sönderbetat än nödvändigt. Vi drabbades på liknande sätt i början på 80 talet. Finns en plantering där inte en planta klarat sig. Det vi gjorde då har väl knappast något stöd i rekomendationer osv. Men vi gjorde helt enkelt ingenting. Kändes meningslöst med den älgstammen vi hade då. Det intressanta är att de plantor som kommit upp av sig själv därefter klarat sig i princip helt utan skador. Älgarna betar på de tallarna de redan betat på. OK vi har väl tagit bort några stycken för att ge plats åt de små som kommer underifrån. Men i princip har det handlat om toppröjning. Nu ser det riktigt bra ut. Även om det säkert kommer ta 5-10 år längre innan nästa avverkning jämfört med om första omgången tagit sig. // Henrik
Publicerat Juli 4, 201114 yr mot gnosjö hillerstorp hållet om du känner till dom stor städerna? jodå lite Men vet inte någon som jagar där, min kompis jagar däremot i nästa.. är väl inte jätte långt ifrån?
Publicerat Juli 4, 201114 yr Det är ju också så att det är mycket barkgnag på tallarna från älgarna, å det gör ju då tallen är avverknings klar 70-80 år senare att den bitten längst ner som är mest värd i som skulle kosta typ 250kr klassas ner till massa och bara kostar 50kr. har en älg då gnagt på 40 träd i en avverkning då skulle dom ha varit värd 10000kr. plus att som för farsan alla älgskador total kostar han 20000kr om året i växt förlust och från jakten får han 3000kr. Tycker inte jägarna ska ha så mycket att säga om det ska skjutas älg på skyddsjakt eller inte. Mm man kollar på hur mycket pengar markägaren får tillbacka av skadorna älgen skappar. Här blir det höjd tilldelning för att skjuta ner stammen, så betes trycket lättar. 10 vuxna och 10 kalvar 3600hektar skulle vara mer egentligen. Men eftersom att jag precis börjat jaga så har jag tjatat på farsan att inte skjuta bort stammen. så han höjde från 16 till 20 Varför ska vi inte tycka något om skyddjakt på älg? Vi her även egen skog, hade för ett par år sedan ett tallbestånd som var riktigt fint, ända tills det kom en vinter med mycket snö... Älgarna kunde beta hur mycket do ville utan att vi kunde göra något åt det... Nu försöker vi att få upp ny skog genom fröplantering och inte ta bort björk, kanske kan gå....
Publicerat Juli 4, 201114 yr jodå lite Men vet inte någon som jagar där, min kompis jagar däremot i nästa.. är väl inte jätte långt ifrån? [/quo nej det är grannlaget så närmare kan man inte komma, har jagat räv och hare med dom ingår i samma älgområde som dom också så det är inte omöjligt vi har träffats
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Var på årsmöte i veckan beslutades om ökad avskjutning. Vi fick 3 vuxna (max 2 tjur) och fri kalv på älg. Fria vuxna o kalv på kron (max 2 hjortar) Detta är på 1000 ha.