Publicerat Juli 1, 201115 yr Slänger in en brandfackla...... Varför inte jakt på "årskalv" fram tills i Maj-Juni(tills de nya kalvarna ska till och födas) Dock utan hund och endast som smyg/vakjakt. Är det mycket kyla/snö under vintermånaderna så går det avlysa jakten under den perioden, för att återuppta den när snön börjar tina bort. Naturligtvis så måste kalvarna finnas kvar från höstens tilldelningen också. Men är det inte då bättre att skjuta dom kalvarna under vintern? För på våren äter de ju inte lika mycket tall som de gör när det är en massa snö... Ne då tycker jag att man som markägare istället ska söka skyddsjakt i hört betede områden under vintern... Men har Kias husse andra tankar så vill jag gärna höra
Publicerat Juli 1, 201115 yr Vi skjuter aldrig så många kalvar, men tilldelningen är ju fortfarande likadan... Men det blir ju tyärr så när de högsta hönen inte vill lyssna, utan de har bestämt sig för en hård kalvavskjutning.. vad har ni för älgantal per 1000 hektar vet du det
Publicerat Juli 2, 201115 yr Men är det inte då bättre att skjuta dom kalvarna under vintern? För på våren äter de ju inte lika mycket tall som de gör när det är en massa snö... Ne då tycker jag att man som markägare istället ska söka skyddsjakt i hört betede områden under vintern... Men har Kias husse andra tankar så vill jag gärna höra Nja... Att jaga älg när det är 25-30 minusgrader och 70cm med snö..... Då räcker det med att skida efter älgen i en timme så kommer dom förmodligen att dö innom någon vecka. Det energin älgen gör av med när det är kallt och djupsnö kan den inte äta igen förrens till våren. Så att jaga hårt med mycket snö och kyla är i princip både en plåga för jägaren och svältdöd för djuren. Då kanske det är bättre att skjuta ikapp kalvarna när vårsolen kommer!(För många lag är det just kalv som är kvar på slutet...)
Publicerat Juli 2, 201115 yr Sitter i styrelsen för ett älgskötselområde mellan Värnamo och Vrigstad på 23500 ha. Har ca 13-14 älgar per 1000 ha vinter stam. Förslaget ligger en vuxen per 300. Sen kör vi på fri kalv jakt som vanligt. Diskussioner ligger i om vi ska skjuta ren kon från första dagen eller vänta en vecka. Åsikterna går i sär i styrelsen en del är satans rädda att det blir för mycket kor skjutna istället för kvigor. Problemet är lite av det gamla vanliga slaget släpper vi kon till grannen så skjuter dom den men med lite pondus hos jaktledare så kan det undvikas och lite kommunikation mellan lagen. Har ni några bar förslag så är dom välkommna. Lasse
Publicerat Juli 2, 201115 yr Sitter i styrelsen för ett älgskötselområde mellan Värnamo och Vrigstad på 23500 ha. Har ca 13-14 älgar per 1000 ha vinter stam. Förslaget ligger en vuxen per 300. Sen kör vi på fri kalv jakt som vanligt. Diskussioner ligger i om vi ska skjuta ren kon från första dagen eller vänta en vecka. Åsikterna går i sär i styrelsen en del är satans rädda att det blir för mycket kor skjutna istället för kvigor. Problemet är lite av det gamla vanliga slaget släpper vi kon till grannen så skjuter dom den men med lite pondus hos jaktledare så kan det undvikas och lite kommunikation mellan lagen. Har ni några bar förslag så är dom välkommna. Lasse Tjurar behövs också för att göra kalvar, så varför inte spara dom också en vecka? Tillåt kor från första dagen, men se till att skjuta tjur innan nästa ko får ramla! Och om en tjur blivit skjuten se till att skjuta en ko innan nästa tjur....
Publicerat Juli 2, 201115 yr Sitter i styrelsen för ett älgskötselområde mellan Värnamo och Vrigstad på 23500 ha. Har ca 13-14 älgar per 1000 ha vinter stam. Förslaget ligger en vuxen per 300. Sen kör vi på fri kalv jakt som vanligt. Diskussioner ligger i om vi ska skjuta ren kon från första dagen eller vänta en vecka. Åsikterna går i sär i styrelsen en del är satans rädda att det blir för mycket kor skjutna istället för kvigor. Problemet är lite av det gamla vanliga slaget släpper vi kon till grannen så skjuter dom den men med lite pondus hos jaktledare så kan det undvikas och lite kommunikation mellan lagen. Har ni några bar förslag så är dom välkommna. Lasse ...och ni ska få jaga älg ända in februari. Jag hörde det på tv. Vad gör ni om det blir en sträng vinter med runt 50 - 60 cm snö??? Skidor på gubbarna och snöskor på hundarna.
Publicerat Juli 2, 201115 yr Sitter i styrelsen för ett älgskötselområde mellan Värnamo och Vrigstad på 23500 ha. Har ca 13-14 älgar per 1000 ha vinter stam. Förslaget ligger en vuxen per 300. Sen kör vi på fri kalv jakt som vanligt. Diskussioner ligger i om vi ska skjuta ren kon från första dagen eller vänta en vecka. Åsikterna går i sär i styrelsen en del är satans rädda att det blir för mycket kor skjutna istället för kvigor. Problemet är lite av det gamla vanliga slaget släpper vi kon till grannen så skjuter dom den men med lite pondus hos jaktledare så kan det undvikas och lite kommunikation mellan lagen. Har ni några bar förslag så är dom välkommna. Lasse I vårat wwo är det satt 5 älgar på 1000hekt i vinterstam! sen sparar vi tjurar mellan 6-10 tagg,w.w området är på 11000 hek. Känner till uttrycken i jaktlagen som du skriver! skjuter inte vi så skjuter ju grannlaget.. o diverse andra korkade uttryck!! man blir less på dessa uttryck.. Skulle skrivas en hanbok om fraser som sägs under älgjakt som man hör varje år!! typ (jag bomma nog)(skjuter inte vi så skjuter ju grannlaget)
Publicerat Juli 2, 201115 yr ...och ni ska få jaga älg ända in februari. Jag hörde det på tv. Vad gör ni om det blir en sträng vinter med runt 50 - 60 cm snö??? är ju sådana vintrar vi har haft de 2 senaste åren, tror inte det är så farligt med avskjutning av kor om man har 14 älgar per 1000 hektar .är ju bara att vara försiktig så man inte skjuter bara kor men antar att ni kvoterar eran tilldelning
Publicerat Juli 2, 201115 yr ...och ni ska få jaga älg ända in februari. Jag hörde det på tv. Vad gör ni om det blir en sträng vinter med runt 50 - 60 cm snö??? är ju sådana vintrar vi har haft de 2 senaste åren, tror inte det är så farligt med avskjutning av kor om man har 14 älgar per 1000 hektar .är ju bara att vara försiktig så man inte skjuter bara kor men antar att ni kvoterar eran tilldelning Ja, det är det men era älgar har ju mått gott efter Gudrun nu senast. Mycket sly och småplantor som har kommit upp nu. Ja, vi har 50/ 50 på vuxna.
Publicerat Juli 2, 201115 yr Ja, det är det men era älgar har ju mått gott efter Gudrun nu senast. Mycket sly och småplantor som har kommit upp nu. Ja, vi har 50/ 50 på vuxna. ja våran stam har mycket mat nu ändå sparar vi tjurar mellan 0-4 hade varit bättre att spara som ni 6-10 förstår inte detta har man så dålig tjurstam att man behöver spara småtjurar varför ska man skjuta dom som har rätt ålder
Publicerat Juli 2, 201115 yr ja våran stam har mycket mat nu ändå sparar vi tjurar mellan 0-4 hade varit bättre att spara som ni 6-10 förstår inte detta har man så dålig tjurstam att man behöver spara småtjurar varför ska man skjuta dom som har rätt ålder För att annars är det inga som uppnår rätt ålder...
Publicerat Juli 2, 201115 yr För att annars är det inga som uppnår rätt ålder... om stammen är så dålig hade det inte varit bättre att sätta tjurförbud ett eller 2 år?eller kanske kvortera även tjurar ?
Publicerat Juli 2, 201115 yr Ja, det är det men era älgar har ju mått gott efter Gudrun nu senast. Mycket sly och småplantor som har kommit upp nu. Ja, vi har 50/ 50 på vuxna. ja våran stam har mycket mat nu ändå sparar vi tjurar mellan 0-4 hade varit bättre att spara som ni 6-10 förstår inte detta har man så dålig tjurstam att man behöver spara småtjurar varför ska man skjuta dom som har rätt ålder Ja, jag har hört det! Det är ju bra att ni sparar tjurarna. Det finns jaktlag som bryter mot 50/50 här uppe och skjuter det som kommer fram.
Publicerat Juli 2, 201115 yr jagar också i jämtland i Albacken om du vet var det ligger och där skjuter vi på mer eller mindre allt ,har blivit lite bättre nu med tjurkvotering osv men för två tre år sen så var det ständigt hot om att man fick lämna marken om man inte sköt fullt, vi sköt ett år 8 hondjur av 9 vuxna älgar på 1700 hektar och nu börjar älgen minska drasktiskt i vårat område är lite rädd för att det blir lika dant här nere man skjuter och förlänger jakttider men sen när det vänder sig i stammen så reagerar alla försent så står vi där med en sönderskjuten stam igen som tar väldigt lång tid att reparera
Publicerat Juli 2, 201115 yr Ja, jag har hört det! Det är ju bra att ni sparar tjurarna. Det finns jaktlag som bryter mot 50/50 här uppe och skjuter det som kommer fram. förlåt fick för mig att du var från jämtland såg visst att du inte var det
Publicerat Juli 2, 201115 yr jagar också i jämtland i Albacken om du vet var det ligger och där skjuter vi på mer eller mindre allt ,har blivit lite bättre nu med tjurkvotering osv men för två tre år sen så var det ständigt hot om att man fick lämna marken om man inte sköt fullt, vi sköt ett år 8 hondjur av 9 vuxna älgar på 1700 hektar och nu börjar älgen minska drasktiskt i vårat område är lite rädd för att det blir lika dant här nere man skjuter och förlänger jakttider men sen när det vänder sig i stammen så reagerar alla försent så står vi där med en sönderskjuten stam igen som tar väldigt lång tid att reparera Då kanske du är Småläningen vars hund är inne och hälsar på min svärfars marker?
Publicerat Juli 2, 201115 yr Då kanske du är Småläningen vars hund är inne och hälsar på min svärfars marker? inte omöjligt vem är han se om jag känner igen namnet jagar du där omkring också
Publicerat Juli 2, 201115 yr Ja, jag har hört det! Det är ju bra att ni sparar tjurarna. Det finns jaktlag som bryter mot 50/50 här uppe och skjuter det som kommer fram. Vill nog påstå att alla lag som jagar på bolagsmark(främst SCA) skjuter på allt som rör sig. Fäller dom inte tilldelningen, så står där en morgon ett annat lag som ska jaga på deras mark en vecka. Vill ordinarie lag behålla jakten så är det bara att visa vart passen är och se till att det finns ved och en guide som visar vart allt är... Vet om flera lag som blir rövkn***ade. Har dom en tanke med avskjutning mm så kommer köpejägarna och skjuter allt! Så dom lagen får milt finna sig i vad bolagen säger åt dom. Annars är det slut med jakten direkt... :ph34r:
Publicerat Juli 2, 201115 yr inte omöjligt vem är han se om jag känner igen namnet jagar du där omkring också Jan Norin, har mark mot hjorthägnet. (Har själv jagat där många år)
Publicerat Juli 2, 201115 yr Jan Norin, har mark mot hjorthägnet. (Har själv jagat där många år) Känner inte han personligen men vet mycket väl vem det är var och hämtade hunden inne hos hans marker i vintras ,har varit med i hans grannlag ett par gånger idenna säsongen Kävsjölaget om du känner till det är nog Andreas Ingvarsson Jämte du tänker på hans hund har nog smetet över där ett par gånger, Ja precis Sca känner du igen hör jag är de vi arrenderar av i Jämtland helt sannslösa idioter inför förra säsongen hotade dom om man inte jagade alla tre första veckorna i september så skulle dom sätta in andra jaktlag tror dom inte vanligt folk har vanligt jobb ?och ständiga hot om man inte skjuter fullt så sätter de in andra jägare
Publicerat Juli 2, 201115 yr vad har ni för älgantal per 1000 hektar vet du det Enligt spillningsinventeringen så är det någonstans mellen 11-12 älgar/1000ha
Publicerat Juli 2, 201115 yr Enligt spillningsinventeringen så är det någonstans mellen 11-12 älgar/1000ha fan va älg vi börjar få här nere i söder i ett lag utanför värnamo jag är med hade 8 per tusen hektar vi sköt 3 vuxna och 4 kalvar på två dar sen var våran jakt slut för det året
Publicerat Juli 2, 201115 yr Nja... Att jaga älg när det är 25-30 minusgrader och 70cm med snö..... Då räcker det med att skida efter älgen i en timme så kommer dom förmodligen att dö innom någon vecka. Det energin älgen gör av med när det är kallt och djupsnö kan den inte äta igen förrens till våren. Så att jaga hårt med mycket snö och kyla är i princip både en plåga för jägaren och svältdöd för djuren. Då kanske det är bättre att skjuta ikapp kalvarna när vårsolen kommer!(För många lag är det just kalv som är kvar på slutet...) Vem har sagt att vi ska skida eller springa efter dom? Det tycker jag inte att man ska göra, däremot så kan man skjuta dom där dom håller till typ planteringar.. Min erfarenhet är att älgar är väldigt lugna när det finns snö (finns ingen varg här), och då kan man skjuta bort en kalv och på så vis minska betesskadorna.. Och om nu kalven har klarat vintern så är det väl bättre att låta den leva till hösten och skjuta den då eller om den flyttar till ett ställe där det inte är lika gott om älg..
Publicerat Juli 2, 201115 yr fan va älg vi börjar få här nere i söder i ett lag utanför värnamo jag är med hade 8 per tusen hektar vi sköt 3 vuxna och 4 kalvar på två dar sen var våran jakt slut för det året Hur långt utanför Värnamo? Går på segerstad så man har ju lite kontakter som jagar i dom krokarna
Publicerat Juli 2, 201115 yr Hur långt utanför Värnamo? Går på segerstad så man har ju lite kontakter som jagar i dom krokarna maramö ca en mil utanför Värnamo