Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

MP vill förbjuda fågeljakt med hagelvapen

Featured Replies

Publicerat

Det blir alltså moderaterna som styr efter nästa val också men kanske tillsammans med SD. Ja vilken röra. Jag har passerat fyrtio år och aldrig röstat för det finns inget alternativ som jag är beredd att stödja. När Palme dog förlorade Sverige demokratin.

Publicerat

Att Alliansen skulle regera med SD är helt omöjligt med hänsyn till att vi idag har 20% invandrare enligt SCBs definition.

Mer sannolikt är det att man vill beblanda sig med MP som har stort väljarstöd bland kvinnorna i sthlm.

Så. Snarare blir det Alliansen + MP vilket inte kommer att gynna problematiken kring de främmande arter som som bebor Sverige.

Att du inte röstar är ju rätt intressant...

Publicerat

Jag har saxat i MPs protokoll från kongressen:

§40 Beslut om 1.9 Jakt och rovdjur

Motion

11.9 Nationell miljöpolis

1.1 att MP ska verka för att Rikskriminalen efter 30 dagar vid utredningar gällande grovt jaktbrott ska kunna kopplas in om lokalpolisen inte kommit framåt i sin utredning.

Beslut: Avslag

Motion

11.6 Totalförbud för fällfångst

1.1 att MP verkar för att ett generellt totalförbud för fällfångst som jaktmetod införs.

Motion

11.1 Utveckla rovdjursturismen i Sverige

1.1 att MP ska verka för att det bildas en arbetsgrupp som ser över hur rovdjursturismen skulle kunna utvecklas i Sverige,

Beslut: Bifall

2.1 att MP ska verka för att en del av pengarna från denna verksamhet går till att ersätta bönder eller samer som har fått får eller renar rivna eller jägare vars hundar har blivit attackerade av vargar, samt till informationskampanjer om rovdjuren och deras situation.

Motion

11.7 Förbjud jakt på fågel med hagel!

1.1 att MP ska verka för ett förbud för jakt på fågel med hagel.

Beslut: Bifall (Avslag: 119 Bifall: 137)

Motion

11.5 Fällfångst

1.2 att MP verka för att fällfångst som jaktmetod endast får användas i syfte för forskning och skadebekämpning.

1.1 att MP verka för att fällfångst som jaktmetod succesivt avvecklas och att man börjar med att förbjuda fällfångst av duvhök och lodjur.

§59 Beslut om A.9 Jakt och rovdjur

Motion

11.3 Förändring av strukturen för Sveriges viltvård

1.2 att MP verkar för att jägarnas allmänna uppdrag för att sköta viltvården i Sverige

upphör.

Beslut: Bifall (Avslag: 120 Bifall: 125)

1.1 att MP verkar för att jägarnas allmänna uppdrag för att sköta viltvården i Sverige upphör och istället ersätts med en inventering som tilldelas opartiska aktörer såsom djur och naturskyddsföreningar,

2.1 att MP verkar för att forskning om viltfaunan ska förbli objektiv,

3.1 att MP verkar för att anslag ur viltfonden ska tilldelas också opartiska aktörer såsom t ex biologer, naturvårdare, viltrehabiliterare samt ideella organisationer,

4.1 att MP verkar för att en lagförändring utarbetas där även de vilda djuren omfattas av djurskyddslagen.

4.2 att MP verkar för att en lagförändring utarbetas där även de vilda djuren omfattas av djurskyddslagen vid mänsklig påverkan, som vid jakt.

Motion

11.8 Jakt med lös hund

1.1 att MP bör verka för att jakt med drivande hund förbjuds,

2.1 att MP bör verka för att hårdare krav ställs på hundförarens eget ansvar för hundens säkerhet,

3.1 att MP bör verka för att alla hundförare bör ha genomgått en särskild utbildning,

lämpligen kopplad till jägarexamen,

4.1 att MP bör verka för att användning av så kallade vargpinglor bör vara ett krav inom områden med vargförekomst,

5.1 att MP bör verka för att systemet med vargtelefon, som ger information om aktuella

rörelser inom vargreviren, bör utnyttjas,

6.1 att MP bör verka för att det bör prövas att avlysa vissa områden för jakt med drivande hund inom vargreviren.

Motion

11.4 Tillåtande av varg inom renskötselområdet

1.2 att MP fortsätter verka för att vargrevir med föryngring ska få finnas längs

Norrlandskusten så att den skandinaviska vargstammen kan bli sammanhängande med den finsk-karelska.

1.3 att MP fortsätter verka för att vargrevir med föryngring ska få finnas längs

odlingsgränsen så att den skandinaviska vargstammen kan bli sammanhängande med den finsk-karelska.

1.1 att MP verkar för att riksdagen upphäver instruktionen till Naturvårdsverket om att renskötselområdet ska undantas från varg och istället tillåter att en vargpopulation etablerar sig i området.

Motion

11.2 Granska

viltförvaltningsdelegationerna!

1.1 att MP verkar för att en kartläggning av jägarnas inflytande i

viltförvaltningsdelegationerna görs,

Beslut: Besvarad

2.1 att MP verkar för att sammansättningen av viltförvaltningsdelegationerna förändras så att de bättre motsvarar svenska folkets intressen.

Motion

11.11 Ökad kontroll av jaktlicensinnehavare

1.1 att MP verkar för att jaktvapenlicenslagen ses över, så att uppskjutning måste ske vart tredje år, för att säkerställa skyttekunskapen och för att upprätthåll kontakt med

innehavare av vapen.

Däremot hittar jag inget om att förbjuda försäljning av kött, som ju var en motion som lyfts fram i media (via TT). Men det skanske avhandlades under söndagen? Protokoll från fredag och lördag fanns tillgängliga senast jag kollade.

Publicerat

Sverige.

Att du inte röstar är ju rätt intressant...

Nu är vi långt ifrån ämnet men jag vet inte om det är så intressant. Vi kan rada upp de olika alternativen som varit.

Moderaterna: Dåvarande Carl Bildt: Sittande med hela handen i kakburken på ett företag som ägnar sig åt rätt tvivelaktiga metoder för att utvinna olja och samtidigt ska representera de allra svagaste människorna. Får rysningar. Reinfeldt: Sänker skatten för såna som mig som tjänar över halvmiljonen samtidigt som man slår ihjäl pensionärerna och tvingar ut svårt cancersjuka att söka jobb och kallar det valfrihet. Men skicka flyg till Libyen går bra.

Centern: Maud Olofsson. Hur långt från verkligheten får man vara som minister. Så många grodor som det flugit ut ur hennes mun borde det ha kvalificerat henne till ett utnämnande som grodreservat.

Folkpartiet: Jan Björklund. Var är den upprustning av skolan som utlovats? Privatiseringen som skett har helt i linje med den moderata politiken skapat ett elitsamhälle där föräldrarnas ekonomi styr barnens utbildning.

Socialdemokraterna. Dåvarande Sahlin. Med så mycket fiffel på sitt samvete så hade inte någon av oss vanliga människor fått jobb som diskare ens på en svartkrog i Stockholm. Nuvarande kan man väl inte säga något om ännu men med det samarbete dom har med miljöpartiet så slår dom ihjäl hela Norrlands inland och det ställer jag inte upp på.

Vänsterpartiet: Förra ordförande Gudrun Shyman: Hade hon kommit till makten så hade ingen karl i Sverige haft kulorna kvar och haft utegångsförbud efter åtta. Men styra ett parti med alkoholproblem gick bra. Nu har hon fått en bättre plats i feministiskt initiativ och där kan hon sitta. Tror inte heller på att alla ska vara lika utan det måste bära sig att utbilda sig och att ta egna initiativ.

Miljöpartiet: De har ju bara språkrör så vi lämnar namnen därhän. Kan man åka taxi för 180000 på ett år fast man är så fet att man rullar fram och bara har någon km till jobbet och är frisk i övrigt hur kan man försvara sina ideal då? Det är inte heller något problem att rulla fram i en stor stadsjeep samtidigt som man skriker åt andra att åka kollektivt. Bara för att ta upp några småvurpor.

SD: Jimmie Åkesson. Jag kan faktiskt känna en viss elak sympati fast jag inte kan ställa mig bakom deras politik såpass att dom skulle få min röst. Vad som var kul att se är hur väl våra övriga politiker värnar demokratin när man inte respekterar folkets val. De är ju faktiskt inröstade av folket. När man vägrar att skaka hand och beter sig som ett gäng mobbande småungar i en sandlåda så har man faktiskt visat var man lagt ribban.

Som en sista liten passus så undrar jag när man tänker betala tillbaka löntagarfonderna man lånat av oss arbetstagare? Nä tills det finns en rejäl politiker som inte är slemmig, ryggradslös, egoistisk, Utan eget ideal. eller som helt utan betänklighet skulle sno guldplomberna av sin egen mormor om det blev aktuellt för att leva flott så behåller jag min röst.

Publicerat

"6.1 att MP bör verka för att det bör prövas att avlysa vissa områden för jakt med drivande hund inom vargreviren.

Beslut: Bifall"

Detta är knappast något beslut som grundar sig i omtanke om hunden eller jägaren utan för att minska den negativa publicitet som kommer av hundar som blir vargtagna.

Nästa steg blir nog att avlysa område med rovdjur från jakt så att de stackars rovdjuren har nåt att äta.... :huh:

Publicerat

Hej Nils!

Kul läsning!

Jag håller med dig om mycket.

MEN!

jag ser på saken lite mer som när man varit borta ett tag och kommer hem söndag kväll, skithungrig och öppnar kylen.

vad finns där? Jo, bara äckliga grejjer. man vill egentligen inte ha något men man är ju så jävla hungrig....

vad gör man då? käkar man den gamla oätliga köttfärsen eller blir de bara spagetti?

för mig blir det spagetti men jag antar att du inte ätit alls? ;)

Publicerat

"6.1 att MP bör verka för att det bör prövas att avlysa vissa områden för jakt med drivande hund inom vargreviren.

Beslut: Bifall"

Detta är knappast något beslut som grundar sig i omtanke om hunden eller jägaren utan för att minska den negativa publicitet som kommer av hundar som blir vargtagna.

Nästa steg blir nog att avlysa område med rovdjur från jakt så att de stackars rovdjuren har nåt att äta.... :huh:

nae, nu är du tarvlig. Hundarna skall ju ha vargpinglor, står i motionen ett par rader upp från den du citerade....

vargpinglan kanske är av pavlovtyp, dvs den som får saliven att rinna och klingar nu e de mat!

Publicerat

Hej Nils!

Kul läsning!

Jag håller med dig om mycket.

MEN!

jag ser på saken lite mer som när man varit borta ett tag och kommer hem söndag kväll, skithungrig och öppnar kylen.

vad finns där? Jo, bara äckliga grejjer. man vill egentligen inte ha något men man är ju så jävla hungrig....

vad gör man då? käkar man den gamla oätliga köttfärsen eller blir de bara spagetti?

för mig blir det spagetti men jag antar att du inte ätit alls? ;)

Nej Jag hade åkt till linaälv och hämtat en harr istället. ;-) Dom som känner mig säger att jag är en av de mest envisa människor dom träffat. Jag hävdar bara att jag är en grinig Norrlänning som bott själv alldeles för länge och som har egna uppfattningar om allt och är lika sympatisk som en nyväckt björn i ett björnide när jag tycker att något är jävligt fel.

Publicerat
Nej Jag hade åkt till linaälv och hämtat en harr istället. ;-) Dom som känner mig säger att jag är en av de mest envisa människor dom träffat. Jag hävdar bara att jag är en grinig Norrlänning som bott själv alldeles för länge och som har egna uppfattningar om allt och är lika sympatisk som en nyväckt björn i ett björnide när jag tycker att något är jävligt fel.

Antar att du e egen företagare ;)

Publicerat

nae, nu är du tarvlig. Hundarna skall ju ha vargpinglor, står i motionen ett par rader upp från den du citerade....

vargpinglan kanske är av pavlovtyp, dvs den som får saliven att rinna och klingar nu e de mat!

Hmmm, det har du ju rätt i... ;)

Publicerat

Nu är vi långt ifrån ämnet...

Nils, det där var det bästa jag läst på mycket mycket länge ! :lol:

Jag röstar, och har ofta svurit över mitt val efter ett tag, men jag håller med dig helt och hållet i det du skrev.

Publicerat
Rubriker i tidningar är skoj.De nämner inte vilken kaliber på "stussaren"det ska vid tex knipjakt. :wacko:

Många är de i storstan' som tror att kött plockar man från träden :lol:

Snacka om att sverige har delats in i 2 delar,statsbor/lantbor...