Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Choker på uppskjutningen, samma eller byta?

Featured Replies

Publicerat

Totalbommade min uppskjutning i måndags, så imorgon gör jag mitt omprov och med egen bössa för att undvika samma problem igen med en bössa som inte passar.

Har choker till den bössan och när jag tränat på duvorna har det vart fullt öppet. Ska vi byta när jag ska skjuta på haren? Fördelar/nackdelar.

• Svar 53
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Totalbommade min uppskjutning i måndags, så imorgon gör jag mitt omprov och med egen bössa för att undvika samma problem igen med en bössa som inte passar.

Har choker till den bössan och när jag tränat på duvorna har det vart fullt öppet. Ska vi byta när jag ska skjuta på haren? Fördelar/nackdelar.

Kör halv/halv eller liknande på haren - det ger mest "bang for the bucks" för uppskjutningen.

Cylinder choke är för marginell och full inte att rekommendera med stålhagel.

Jag har provat med xfull och jag tryckte ut hela papperslappen när jag testade för något år sedan :lol:

Lycka till och stanna inte i svingen!

Publicerat

ingen lätt fråga.

men tror också att halv-3/4 kan vara bra då det ger lite vingelmån om man inte är så rutinerad.

de flesta som skjuter vanliga jaktstigar har väl full antar jag men då är man också rätt säker på sitt skytte så du ska kanske inte ha full...

kanske lite sent nu men har du tid att skjuta på ett pappersark innan imorrn så ser du ju hur stor svärmen är med olika choker och håll.

Publicerat
  • Författare

Jag har provat med xfull och jag tryckte ut hela papperslappen när jag testade för något år sedan :lol:

Skulle vara en skön revanch att bara lämna en näve pappersflisor på marken, men lite väl vågat på uppskjutningen :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

kanske lite sent nu men har du tid att skjuta på ett pappersark innan imorrn så ser du ju hur stor svärmen är med olika choker och håll.

När jag tänker efter sitter det en sånhär grej dit jag ska åka och träna i morgon.

post-8190-0-42072200-1306868316_thumb.jp

Antar att man siktar på duvan och kan sen se hur mkt haglet sprider??

Publicerat

hejsan

behövs inte så många hagel i haren för att bli godkänd.

satsa på spridning istället typ 1/4.

som tidigare påpekats---fokusera, igenom och tryck, fullfölj svingen..vridningen sker i höft och knä- inte med armarna..

vänligen nils

Publicerat

Rätt stor lapp på haren va? Tror att halv-halv duger gott, du ska väl skjuta duvorna med direkt efter? Då funkar halv med, har du möjlighet att byta så kvart på duvoran. Detta är dock lite hårklyveri, sköter du ditt hyggligt så kan du skjuta med vad som helst du blir godkänd ändå.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Rätt stor lapp på haren va? Tror att halv-halv duger gott, du ska väl skjuta duvorna med direkt efter? Då funkar halv med, har du möjlighet att byta så kvart på duvoran. Detta är dock lite hårklyveri, sköter du ditt hyggligt så kan du skjuta med vad som helst du blir godkänd ändå.

Mvh!

Den är typ 10*10 cm kanske.

Blev ingen uppskjutning, tiden rann iväg tyvärr. Var och tränade duvor innan och det gick så otroligt bra så det var lite synd, men ger ju lite mer tid att träna på haren.

Sköt godkänt i precisionskytte istället :D

Publicerat
thumbs-up.jpg
Publicerat

sköter du ditt hyggligt så kan du skjuta med vad som helst du blir godkänd ändå.

+1

Problemet är att i samma moment som man börjar "tänka" i hagelskyttet så är det kört. Det handlar om "flyt" och "flow". Låt haren komma till dig istället för att söka haren... Låter lite "zen", men det funkar!

Publicerat

Cylinder är lite väl öppet. Kör kvarts halv eller liknande på haren. Tycker att det är fel att börja kräva massor med hagel i en papperslapp samtidigt som man propagerar för att skjuta så öppet som möjligt. Första gången jag var med klubbens vapen och eleverna skulle skjuta upp så hade jag skruvat i cylinder och bara en av tio klarade provet. Nästa gång satt det en briley trekvarts i ena pipan och då orkade inte uppskjutningsledaren räkna hålen men den haren hade ju varit helt oätlig. :blush: Får du dessutom ha egna skott så ta Us 9 till haren och gärna gamla skeetskott 32 grammare för stål på en plåtfigur är NO GO! KOM IHÅG DET. Livsfarligt för ögonen!! om någon har undanstoppat. Tror inte att det finns några regler om max vikt. Blir lite mera hagel i den än en sjua. Man har än en gång inte tänkt igenom uppskjutningen utan bara plockat in skyttet från en jaktstig utan att tänka på vad det ger för signaler.

Publicerat

Cylinder är lite väl öppet. Kör kvarts halv eller liknande på haren. Tycker att det är fel att börja kräva massor med hagel i en papperslapp samtidigt som man propagerar för att skjuta så öppet som möjligt. Första gången jag var med klubbens vapen och eleverna skulle skjuta upp så hade jag skruvat i cylinder och bara en av tio klarade provet. Nästa gång satt det en briley trekvarts i ena pipan och då orkade inte uppskjutningsledaren räkna hålen men den haren hade ju varit helt oätlig. :blush: Får du dessutom ha egna skott så ta Us 9 till haren och gärna gamla skeetskott 32 grammare för stål på en plåtfigur är NO GO! KOM IHÅG DET. Livsfarligt för ögonen!! om någon har undanstoppat. Tror inte att det finns några regler om max vikt. Blir lite mera hagel i den än en sjua. Man har än en gång inte tänkt igenom uppskjutningen utan bara plockat in skyttet från en jaktstig utan att tänka på vad det ger för signaler.

Glöm blyhagel direkt!

Det är inte tillåtet i sverige på skjutbanor sedan flera år tillbaka med undantag för OS skyttarna i vissa grenar.

Det blir inga rikoschetter av plåtharen om de inte är riktigt idiotiskt konstruerade...

Haren och lerduvorna på uppskjutningen är på riktigt korta håll så det spelar ingen roll vad man har för plugg.

24g Gyttorp blå funkar hur bra som helst även om den pluggen är sunkig.

Lerduvorna är frångående så där är cylinderchoke ett negativt handikapp och haren vill man ha lite trängre på så satsa på 1/2 choke så har du störst chans.

1/2 choke med 24g hagel i plastkopp på 10 meter ger ändå en så pass stor svärm att man inte skall ha några problem med träffen.

Fixar man inte plåtharen med 1/2 så får man helt sonika träna lite mer... (man skjuter ju inte en riktig hare med cylinderchoke!)

Det skall ju bara in 8 hagel på två smällar eller något i den stilen och det handlar inte om ammunitionsval eller choke - det handlar om hur man skjuter.

Möjligen låter jag lite avig här men jag har sett så många urusla hagelskyttar på jakt i sverige som inte har koll på grunderna och det är djuren som får lida av detta...

Publicerat

Kan inte tänka mig att man får skjuta på haren med stål?????????? Det är ju dispens på alla jaktstigar att skjuta med bly??

Det kan bli tillräckliga riccoschetter av bly..........tro mig, har markerat en del på jaktstig.

Publicerat

det finns väl undantag för blyhagel på de flesta jaktstigar..

edit..det ante mig att upptaget fått pris ngn. gång med. ;)

Publicerat

Kan inte tänka mig att man får skjuta på haren med stål?????????? Det är ju dispens på alla jaktstigar att skjuta med bly??

Det kan bli tillräckliga riccoschetter av bly..........tro mig, har markerat en del på jaktstig.

De skjutbanor jag har varit på som instruktör inför uppskjutningen så är det stål som har gällt pga blyförbudet.

Jaktstigar och skjutbanor behöver inte vara samma sak... Stålhagel i träd sabbar sågklingorna direkt och därför är det vettigare med bly i skogen men på en vältrafikerad skjutbana så råder generellt totalt blyförbud på hagel i dag.

Publicerat

mig veterligen gäller undantaget provskjutning, jägarexamen samt jaktstigar som grund ligger givetvis hälsoaspekten.

Publicerat

mig veterligen gäller undantaget provskjutning, jägarexamen samt jaktstigar som grund ligger givetvis hälsoaspekten.

Inte om skjutbanan har blyförbud. (vilket de flesta faktiskt har)

Publicerat

Saxat från säk B Civil.

3.3 Skjutning mot markmål med stålhagel

3.3.1 Skjutbana

Vid skjutning med stålhagel på skjutbana gäller följande:

• Målen och målanordningarna får ej vara av metall eller annat rikoschetterande material

• Riskområde bortom kulfång skall tas ut enligt Bild 2: B

• Ingen personal får vistas i maskinhus

• Ömtålig målmateriel bör skyddas med bländen

• Målet skall manövreras av personal som befinner sig bakom skytten

• Skyddsglasögon skall bäras av skytt, provledare och andra som befinner sig på kortare

avstånd än 30 m från målet

3.3.2 Jaktstigar (motsvarande)

Vid skjutning med stålhagel i terräng hänvisas till Tabell 4: B.

3.4 Skjutning

Publicerat

Tyvärr så räcker inte cylinder för att få in de där fyra pillren med absolut säkerhet men man kan helt säkert klara sig med lite tur om det klumpar sig några hagel. Tyvärr så stoppar de flesta inklusive undertecknad i cylinder i normalfallet för att krossa leran som sig bör. Men man luras då till att få problem vid markmålet. Kvarts är ett absolut mycket bättre val och finns möjlighet att byta mellan stationerna så sätt i halv. När det gäller hagelvikt så ser jag inget som helst problem att töja på reglerna så länge det inte finns något klart regelverk. Det kostar ju faktiskt en del att få den där gröna lappen så att man sedan kan börja träna på riktigt. Att klara fyra av sex duvor rakt frångående säger inte ett skit om en människas senare möjlighet att bli en duktig skytt.

Publicerat

På skjutbanan jag är provledare så använder vi stålhagel & miljöduvor, men på markmålet är det ett undantag, så där används bara blyhagel av säkerhetsskäl.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Inte om skjutbanan har blyförbud. (vilket de flesta faktiskt har)

jo. undantag från just det.

Publicerat

På skjutbanan jag är provledare så använder vi stålhagel & miljöduvor, men på markmålet är det ett undantag, så där används bara blyhagel av säkerhetsskäl.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så gör nog de allra flesta och texten jag klippte in är från 2010 års Säk B civil och den texten används som regelverk för all skjutverksamhet.

Publicerat

Jag sitter upp till öronen insyltad i utformning av texterna till skjutbanornas regelverk på kavaheden just nu så jag är ganska uppdaterad om än inte helt.

Publicerat
  • Författare

Haren och lerduvorna på uppskjutningen är på riktigt korta håll så det spelar ingen roll vad man har för plugg.

Haren går på "mini-älgbana" 20m. Jag fick svarta Gyttorp av provledaren.

Duvorna går HÖGT men visst blir det kort om man skjuter rakt upp i luften innan de kommer ut en bit och är ännu högre upp.

Publicerat

Säkert vanliga trapskott us8 men frågan är om det var stål eller bly? Jag har ett litet lager bly till haren för att den inte får skjutas med stål. Men om gubben din följer med så ta med några gyttorp ripa us7 32grammare till haren för då spelar det ingen roll vilken borrning du har. Den patronen innehåller så mycket hagel att den ger en säker täckning. Däremot lerduvorna så ska vanliga 24grams stål användas.