Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Choker på uppskjutningen, samma eller byta?

Featured Replies

Publicerat

hejsan

när man gör en korrekt anläggning så hamnar 2/3 av svärmen ovanför bullseye.

många skjuter högt på haren, så svinga lågt och skjut strax framför framfötterna istället... :blush:

lycka till

vänligen nils

• Svar 53
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
hejsan

många skjuter högt på haren, så svinga lågt och skjut strax framför framfötterna istället...

lycka till

vänligen nils

det vet man inte något om, om man inte provskjutit vapnet.

Publicerat
  • Författare

hejsan

många skjuter högt på haren, så svinga lågt och skjut strax framför framfötterna istället... :blush:

lycka till

vänligen nils

Jag sköt högt när den gick till vänster och lågt när den gick tillbaka åt höger, hade det vart en riktig hare hade den dött av alla träflisor :blink:

Publicerat

hejsan

lycka till

vänligen nils

Precis som kloma skriver så vet man inte det utan att provskjuta på slamtavla eller pappskiva först.

Det finns bössor som skjuter högt, lågt, neutralt. Sen är det inte att ge sig fan på att piorna samskjuter heller.

Publicerat

Tryck ner skallen så att du kikar under lugg och tittar lågt på spången och se till så att du ser den absolut rakt längs efter. Sätt kornet längst fram mellan benen och bröstet på haren och tryck av. Det kommer att skramla till och sedan är det klart.

Publicerat

hejsan :wub:

fick lära mej att fixa till kolven så att hagelbilden skulle bli 2/3 ovanför bullseye.

fick även lära mej att lerduvan(bullseye) skulle synas med lite luft ovanför kornet.

och haren svingar man lågt och skjuter strax framför framfötterna. :rolleyes:

att anläggninngen "måste" vara lika varje gång är naturligtvis en förutsättning.

att bössan "måste" vara anpassad är naturligtvis oxå en förutsättning.

men det finns ju naturligtvis flera sätt att flå en katt, nu antog jag att trådskaparen hade provskjutit sin egen bössa och konstaterat hur bössan passar hans skjutstil... :blush:

vänligen nils

Publicerat

inte meningen o gnälla nils.

det stora problemet är ju dock att människor rent fysiskt är oändligt olika.

det vapen som passar dig bra passar inte mig bra för att vi har olika långa armar, halsar etc.

min uppfattning är att det är en mycket, mycket liten andel personer som har vapen anpassade för deras fysiska behov.

vad gäller skjutstilar så kan jag bara konstatera att jag aldrig fattar det där med 2/3, överslag o annat utan jag vill precis som när det handlar om kula träffa där jakt siktar. jag vill täcka målet.

således svingar jag alltid igenom målet.

men, men.

så länge det funkar så...

Publicerat

hej kloma

det är lugnt.

svingar själv igenom, dock vill jag se målet vid hagelskytte, tycker att det underlättar så att jag ser om jag missat och behöver panga av nästa pipa oxå...

att anpassa sitt vapen, framför allt sitt hagelvapen till sin skjutstil är ju ett måste.

man skjuter ju med kolven vid hagelskytte - inte med siktet... :blush:

alla har ju som sagt sin skjutstil och funkar det så funkar det :wub:

vänligen nils

Publicerat

Jägarexamensharen går att sikta sig till och det är gott om tid. Precis som med jaktstigarna så kan man använda ett rödpunktssikte eller som jag har gjort. Filat en skåra i en plastbit som jag limmat provisoriskt längst bak på spången och sedan skjuter man som med ett kulgevär. Det går lika bra utan sikte och korn men då måste man bara vara lite mera noggrann när man lägger an så att man verkligen har ögat på rätt ställe. Står ingenstans i reglerna att man inte får göra så.

Publicerat

tjena nils, :wub:

jo, håller med om att det är olika på att skjuta upp och att sedan lära sig "att skjuta på riktigt"

gäller både på plåtharen och sjuans låda.

samma sak att sikta med hagelbössan istället för att skjuta med kolven, det som ställer till det för nybörjarna är ju detta med oanpassade lånebössor. :blink:

nu hade ju trådskaparen en egen bössa...

vänligen nils

Publicerat

Ja jag vet att jag tänjer på reglerna men det är så förbaskat dyrt att skjuta upp och de pengarna ser jag hellre att de går till skott efteråt än i fickorna på naturvårdsverket. Dit betalar vi jägare nog ändå. Mitt mål som jägarexamenstränare är att få så många som möjligt att passera gå utan att fickorna är absolut tomma efteråt och kan jag använda de kunskaper jag har inom skyttet till att göra det så enkelt som möjligt så gör jag det. Att det inte riktigt är normalt jaktskytte har inte med saken att göra. Då skulle den praktiska delen behöva göras betydligt mer omfattande och kraven på jägarexamenseleverna skulle bli orimliga.

Det viktigaste är att man fattat vilken ända av bössan som är farlig och visat att man klarar av att hålla den borta från folk och fä som inte är tilltänkt villebråd. Jag gillar min kompis uttryck. "Ser du den här kepsen? Skjut inte under den för där är jag" Det viktigaste är ändå att man som jägare tränar regelbundet och på ett sånt sätt att det så långt möjligt motsvarar de krav som ställs när det blir dags för skarpt läge sedan. Men som felavlad byråkrat utan verklighetsförankring så känns det säkert bättre att man tror att man lagt ribban såpass högt att det ska räcka till för praktisk jakt sedan.

Publicerat
  • Författare

Jägarexamensharen går att sikta sig till och det är gott om tid. Precis som med jaktstigarna så kan man använda ett rödpunktssikte eller som jag har gjort. Filat en skåra i en plastbit som jag limmat provisoriskt längst bak på spången och sedan skjuter man som med ett kulgevär. Det går lika bra utan sikte och korn men då måste man bara vara lite mera noggrann när man lägger an så att man verkligen har ögat på rätt ställe. Står ingenstans i reglerna att man inte får göra så.

Minns inte ens hur många hagel man ska ha i, mest att det skulle vara en skön revanch och komma dit och smälla bort hela papperslappen :lol:

Men åker jag till en annan bana så behöver jag inte överdriva.

Vapenhandlaren här tejpar på ett hagelkorn bak på spången, borde fungera som din plastbit.

Rackarns att man kommer på nu hur kul det är, har ju missat hur många jaktstigar som helst. Men oj va djag kan träna till nästa år...hehehe

Publicerat

jag ser jägarexamen mest som en ribba för att sålla bort de som bara vill ha vapen.

alla som gått i skolan vet hur snabbt man glömmer.

det viktiga lär man sig i skogen med tiden. det sätter sig.

Publicerat
  • Författare

jag ser jägarexamen mest som en ribba för att sålla bort de som bara vill ha vapen.

alla som gått i skolan vem hur snabbt man glömmer.

det viktiga lär man sig i skogen med tiden. det sätter sig.

Absolut, därför struntar jag i den banan och åker och gör uppskjutningen på en annan bana för en annan provledare. Tänker inte skjuta där jag inte trivs och känner mig obekväm.

Publicerat

gör det.

det finns en del skumma lirare även bland jägare o sportskyttar kan jag berätta...

Därmed inte sagt att jag själv på något vis skulle påstå mig vara normal, för det har jag verkligen ingen ambition att vara, men det gäller att hänga med "rätt" crew.

Publicerat

Absolut, därför struntar jag i den banan och åker och gör uppskjutningen på en annan bana för en annan provledare. Tänker inte skjuta där jag inte trivs och känner mig obekväm.

Väldigt klokt.

Sen är det så att man inte på alla ställen får ha egna patroner som nån här sa. Inte i Luleå i alla fall, där tilldelas man US 7. Bly såklart, för stål är inte tillåtet mot plåtfigurer.

Eget/lånat vapen får man ha. Lånevapnen har 1/4 ungefär.

En vacker dag har tom jag tänkt ta jägarexamen, men det får bli sen. Jag har så lite tid över nu, jag övningsskjuter ju hela tiden :)

När jag slutat att träna skytte så har jag sagt till mig själv att jag ska examineras.

Publicerat
  • Författare

Väldigt klokt.

Idag hade "min klass" uppskjutning på älgbanan, alla bommade. Sen sköt provledaren 4 skott och inte ett enda satt i tavlan :blink:

Den 15e har de uppskjutning i Uppsala, får se om jag kan ta mig dit då. Tror mormor har semester då så kan jag lämna ungarna där :D

Publicerat

Minns inte ens hur många hagel man ska ha i, mest att det skulle vara en skön revanch och komma dit och smälla bort hela papperslappen :lol:

Men åker jag till en annan bana så behöver jag inte överdriva.

Vapenhandlaren här tejpar på ett hagelkorn bak på spången, borde fungera som din plastbit.

Rackarns att man kommer på nu hur kul det är, har ju missat hur många jaktstigar som helst. Men oj va djag kan träna till nästa år...hehehe

Du ska ha 8 hagel i varje lapp. För några år sedan så hade jag mor och dotter i en jägerexamensgrupp, på träningen så lyckades båda få i mer än 60 (!) hagel i lappen.

Håll fram så att du är i höjd med framtassen på haren och svinga med så ska du nog lyckas.

Lycka till!

//Mekus

Publicerat

Idag hade "min klass" uppskjutning på älgbanan, alla bommade. Sen sköt provledaren 4 skott och inte ett enda satt i tavlan :blink:

det låter lite mysko det där,, provskjöt ni bössan och kikarsiktet för att konstatera fel?

vänligen nils

Publicerat

hejsan

en liten tanke på vägen bara:

en förbenat viktig sak att lära ut är att aldrig skjuta neråt med hagelbössan..

(jo jag vet att hararna är på backen.. :rolleyes: )

om man lär ut att alltid skjuta uppåt så slipper folk skjuta hundar och jaktkompisar.

skall man då skjuta nedåt när man har lagt in en mental spärr så blir skottet medvetet avlossat och inte ett oigenomtänkt impulsskott...

vänligen nils

Publicerat

va???

det där får du gärna ta igen för jag fattar inte.

Publicerat

hej kloma :D

antar att du menar nåt av mina inlägg??

vad är frågan, vad känns oklart ?

vänligen nils

Publicerat

ja, hela inlägget med att skjuta nedåt.

Publicerat

Hej hej,

Jag gjorde min uppskjutning i förra veckan och den bössan jag lånade var en gammal Winchester med skeetchoker och det var inga problem med haren. Jag tror nog att det är skyttet som är mer avgörande än vilka choker man använder. Det är ju bara 20m och man har två smällar åt varje håll. Har man bara bra anlägg och en hyfsad swing så är det inga problem.

Jag fastnade med kolven i jackan på utgående så jag hann bara med en smäll men det räckte det med.

Publicerat
  • Författare

det låter lite mysko det där,, provskjöt ni bössan och kikarsiktet för att konstatera fel?

vänligen nils

Var inte där, fick rapport av en kurskompis.