Publicerat Juni 7, 201114 yr snowman, on 06 Jun 2011, 18:59, said:""Jag är lite lätt fundersam över hur uppfattningen är i vårt vackra land om att sälja valpar till icke jagande familjer. Sitter ni hellre med valpar i flera månader eller kan ni tänka er att sälja en valp tex till en blivande jagande familj?"" De allra bästa valparna av jaktstam är påtingade ca 2 år före en parning. Så att bli sittande med valpar är inte ens tänkbart . ( Obs detta gäller settervalpar av yppersta jaktkvalite) Nänä.. den går jag inte på! Blev erbjuden att köpa en hane igår av yppersta jaktkvalitet. Har man rätt kontakter så kan man få köpa en valp i alla fall. Det vore kul att höra föräldrarnas meriter till den valp du blev erbjuden. Yppersta är nämligen hundar placerade i Derby ,Fjällpokal .Lapplancup SMfält ,SMfjäll,SMskog eller motsvarande i NORGE
Publicerat Juni 7, 201114 yr Min första hund var en irländare. Tyvärr hade den vekt psyke + skotträdsla och jagades inte med, sen var jag nybörjare. Men kan gott säga att där fanns många jägare som var avundsjuka på henne. Jag tror den hunden hade det bättre än de flesta. Sen att jag inte jagade med den... tja tufft men uppfödaren var ok med det. Jag tycker självklart jakthundar i möjligaste mån ska komma till jagande familjer men om de inte kan göra det så skall det iaf vara någon med intresse att träna hunden för det den är ämnad. Sen allt tjaffs om att bara sälja till uberduktiga jägare som skjuter tusentalet vilt för hunden... finns kanske bara enstaka sådana och in bland dessa finns de som jagar 4ggr per år och där hunden får sitta i hundgård resten av året, värdigt liv för hunden? Sälj valpar med 40% hjärna och 60% hjärta så tror jag nog det blir bra, så hade jag gjort...
Publicerat Juni 7, 201114 yr Författare Det vore kul att höra föräldrarnas meriter till den valp du blev erbjuden. Yppersta är nämligen hundar placerade i Derby ,Fjällpokal .Lapplancup SMfält ,SMfjäll,SMskog eller motsvarande i NORGE Hanen Motsvarande norska mästerskap. Och tiken placerad i vinter sm.
Publicerat Juni 7, 201114 yr hej mirva. att lägga ditt inlägg i mitt gör inte mej så mycket, jag håller nämligen med dej. problemet är att du nog inte kommer att få någon respons av ulla eftersom mina inlägg verkar bli nonchalerade.... vänligen nils
Publicerat Juni 7, 201114 yr Författare Hallonrand- Det är inte så att man även kan tolka tystnad som tyst medgivande också? Självklart ska jakthundar som är ämnade för att jaga hamna hos jägare. Alla hundar ska ha möjlighet att jobba med det dom är ämnade till. Vi är få inom showaveln som kommit till insikt och anledningen till att jag inte kör med jaktlinjer än är för att det är just okunskap om linjer och kombinationer. Jag kommer med all sannolikhet att hamna åt jakthållet med tiden då jag är under utveckling i min avelsarbete. Jag är enormt sugen på jakten och sannolikheten är mycket stor att en jakthund kommer att landa även hos mig. Ni tacka mina enormt duktiga jakthundsuppfödare och tränare till att här är en uppfödare som är väldigt nyfiken på jakten och jakthundsaveln, som faktiskt kommit till insikt om att vänstervarvandet inte är nåt liv för en jakthund. Det har jag kommit till insikt om för länge sen, då jag själv ledsnat på den snedvridna konkurrensen, och det är just industri i hundvärlden att producera fram så många valpar som möjligt på kortaste tid. Jag kan med gott samvete kalla mig för en seriös uppfödare med intresse att utvecklas och är trots allt medlem i den officiella klubben också och följer deras avelsmål så gott som jag kan med det material jag har här hemma. Tanken var att jag skulle jaktprovsmeritera mina hundar i år, men en valpkull kom emellan och även arbete. Däremot hoppas jag att jag kan åka och titta på jaktprov i höst, det är förutsatt att jag inte jobbar. Och ja, jag säljer inte gärna mina hundar till lata soffpotäter. Hundarna mår bäst av ett aktivt liv och ska jobba med det dom är ämnade till. Jag rekommenderar tom mina valpköpare att gå kurser, bli nyfikna m.m. just för att hundarna ska få jobba med fågelarbete. Det brukar som bekant resultera i harmoniska familjer med harmoniska hundar som funkar mentalt i alla sammanhang.
Publicerat Juni 7, 201114 yr hmmm jag läser dina trådar och inlägg samt mina inlägg. det känns inte riktigt som vi är på samma våglängd liksom... sist jag förklarade vad jag tycker om skillnaden mellan din och min inställning bla till att korsa show och jakt irländare samt att sälja showsettrar som jakthundar blev mina inlägg raderade.. nu pratar du om tyst medgivande? nils
Publicerat Juni 8, 201114 yr Jo, nog har jag räknat ut att det är en industri det handlar om. Men gagnar en industri för hunduppfödning aveln? Jag vet att man inte måste vara en jägare eller ha jägarexamen för att komma till provtillfällen. SISK har ju som mål att få flera att starta på jaktprov för att följa avelsmålen. Som medlem i SISK följer jag deras avelsmål fast jag inte har "rena" jaktlinjer. Pratade med en annan jaktsetteruppfödare igår och han höll med om att settern är uppdelat i två raser, och det är väl inte uppfödarna som ska förändra rasstandarden utan det är uppfödarens ansvar att förvalta rasstandarden som den är. Jag vet att det är många av er som är ifrågasättande till min avel, då jag inte kör med rena jaktlinjer. Jag ligger i gränslandet och det är ett stort jobb att hålla upp fågelintresse hos irländare genom att välja ut rätt avelsmaterial. Jag är väl medveten om att inom vissa uppfödningar har man avlat bort fågelintresset helt och hållet och dom har heller inget ståndanlag. Det ligger inte i mitt intresse att avla bort den delen. Jag vet att det är hård konkurrens på proven och vet att det är hårdavlade jaktsettrar som vinner, för den skull ska man inte glömma bort att 99% av hundarna är bara medelmåttor. Jag vet att för 2 år sen startade en av mina kollegers hundar på jaktprov i norge. Han hamnade på 16:e plats av 63 startande av alla kontinentala raser och det är rena showlinjer den hunden har. Jag vet vad jag har för nåt och vet också vad jag inte ska använda mig av. Börjar ha lite pejl på läget och är väldigt glad över de råd jag fått av dessa underbara uppfödare som inte tänker innanför boxen fullt ut även om dom hårdavlar vissa jaktlinjer. Jag säljer själv till aktiva hem och är medveten om att flera av mina uppfödningar hamnat i praktiskt jagande hem såväl i hem där dom är soffpotäter, men älskade och fullvärdiga familjemedlemmar. Det är nog du som hänvisar till industrin av uppfödning av irländare, för går man in på ISF hemsida och kollar, så finns det ca 60 valpar till salu som är av showrasen och sedan är det 4 planerade som är på gång inom några veckor bara. MEN kollar man på SISK hänvisning av valpar från jaktstammen så är det tre kullar igång och ingen planerad. Så visst jag håller med dig om att det är industri hos vissa uppfödare. Nä jag tycker irländaren borde vara uppdelad i två raser, en showare och en av jaktstam. Se bara på springer spaniel och den av jaktmodell, det är ju oxå två helt olika utseende på dom. Sen har jag en fråga som jag har funderat på, men vet inte om jag kommer att få nåt bra svar. Varför vill du blanda show med jaktblod? Tycker du inte jaktvarianten duger utseendemässigt eller vad är det?
Publicerat Juni 8, 201114 yr En sak jag inte alls kan förstå är varför man absolut skall dela upp raser i jakt eller utställningshundar. En klok man skrev en gång att "en vacker hund är en jagande hund" min åsikt är att en jakthundsras skall ha en exteriör som gör den lämpad för sitt ändamål. Om man tittar på t.ex. labradoren som är en hårt delad ras, så ser man utställningstypen som ser fet och lymfatisk ut, samt jakttypen som är en torr, fast och stram hund, var ligger tanken att förstöra en hundras på detta sätt? Jag tror att detta är något för SKK att sätta tänderna i och arbeta för att rasstandarden INTE får förändras så att utställningshund inte har exteriöra förutsättningar för jakt, då kanske vi kan få en enhet mellan jakten och utställningsintresset som ändå finns hos många. Att en jakthundsras ska finnas hos folk som vill jaga är ju en självklarhet, hur man kan köpa en sådan hund till sällskap är mig en total gåta. Om du Ulla vill avla jakthundar varför skaffar du då inte ett nytt avelsmaterial som bättre passar in i din plan för aveln?
Publicerat Juni 8, 201114 yr Hela felet med delade raser i show och jakt kan tillskrivas utställningshysterin. Slopa helt den biten på jakthundsraserna och ha en "mönstring" (där aktuell hund ska hålla sig inom standarden) inga ettor, tvåor, HP, BIR; BIM osv utan endast godkänd extriört och detta görs i samband med jakprov. Då löses hela problemet. Jag skulle alldrig sälja en jaktavlad hund till icke jägare. Då behåller jag den hellre själv, eller ger bort den till polare. Det finns tillräckligt med raser så alla som inte jagar kan köpa sig nått annat. Då kan vi som behöver jakthund få ha våra raser ifred..
Publicerat Juni 8, 201114 yr hej mirva. jag håller delvis med dej,, men på ett sätt så är det nog bra om man skiljer på show och jakt varianter. det är inte så lyckat att sätta en jakthund med stort jakthjärta i en barnfamilj som inte har tid eller energi att låta hunden få utlopp för att få jobba och må bra.. det ÄR stor skillnad på att ha en sällskapshund och en arbetande hund vänligen nils
Publicerat Juni 8, 201114 yr Jag anser fortfarande att man inte skall dela upp raserna, men givetvis ska jakthundar finnas hos jägare eller blivande jägare, de som "bara" vill ha en hund till sällskap eller utställning ska inte ha jakthundsras. Själv sysslar jag med en jaktras med ett ganska "dåligt" rykte som familjehund tack och lov, men så ringer det aldrig nån och vill köpa valp till sällskap heller
Publicerat Juni 8, 201114 yr hej mirva. jag håller delvis med dej,, men på ett sätt så är det nog bra om man skiljer på show och jakt varianter. det är inte så lyckat att sätta en jakthund med stort jakthjärta i en barnfamilj som inte har tid eller energi att låta hunden få utlopp för att få jobba och må bra.. det ÄR stor skillnad på att ha en sällskapshund och en arbetande hund vänligen nils Har egentligen inget med ditt inlägg att göra om att inte blanda show- och jaktlinjer, men visst är det så att att även "jaktsettertyp" kan gå bra på utställning? I allfall i norden? F.ö. gillar jag NS idé om typmönstring för jakthundraserna.
Publicerat Juni 8, 201114 yr Har egentligen inget med ditt inlägg att göra om att inte blanda show- och jaktlinjer, men visst är det så att att även "jaktsettertyp" kan gå bra på utställning? I allfall i norden? F.ö. gillar jag NS idé om typmönstring för jakthundraserna. Eller så skärper man championatsreglerna för jakthundsraser. Där tycker jag man inom wachtelhundsklubben har kommit långt. Enbart cert i jaktklass, godkänt ukl/nkl för att starta i jaktklass och minst ett cert på rasklubbens egna utställning. Som sedan är världens största wachtelhundsutställning med ca 200-300 hundar. Det blir inte många SUCH per år då..
Publicerat Juni 8, 201114 yr hejsan kallel nix dels fattas det en hel del päls, dels brukar jaktisarna vara byggda lite annorlunda. man avlar ju på olika egenskaper. ställer du upp i en hundutställning så får du en showdomare som vill ha showsettrar... nu finns det ju naturligtvis undantag åt alla håll och kanter men jag snackar i generella drag. vänligen nils
Publicerat Juni 8, 201114 yr Eller så skärper man championatsreglerna för jakthundsraser. Där tycker jag man inom wachtelhundsklubben har kommit långt. Enbart cert i jaktklass, godkänt ukl/nkl för att starta i jaktklass och minst ett cert på rasklubbens egna utställning. Som sedan är världens största wachtelhundsutställning med ca 200-300 hundar. Det blir inte många SUCH per år då.. Fast om man bara har mönstring så slipper jag att vänstervarva... Är liknande för vorstehklubbens raser, 1:a i ökl fält för SUCH. Kan bli rätt många provstarter bland snygghundarna för att få den...
Publicerat Juni 8, 201114 yr Fast om man bara har mönstring så slipper jag att vänstervarva... Är liknande för vorstehklubbens raser, 1:a i ökl fält för SUCH. Kan bli rätt många provstarter bland snygghundarna för att få den... Så sant.. Men jag tror det är en enklare väg att gå än att slopa utställningar helt.
Publicerat Juni 8, 201114 yr hejsan kallel nix dels fattas det en hel del päls, dels brukar jaktisarna vara byggda lite annorlunda. man avlar ju på olika egenskaper. ställer du upp i en hundutställning så får du en showdomare som vill ha showsettrar... nu finns det ju naturligtvis undantag åt alla håll och kanter men jag snackar i generella drag. vänligen nils Har några kompisar som envisas med engelska settrar, så detta med "pälsmonster" är bekant... Men enligt dem går det att placera "den nordiska" typen av jaktsettrar, i alla fall för ett JCH om man väljer rätt del av domarkåren... Nåväl rätt långt från vem valpar ska säljas till...
Publicerat Juni 8, 201114 yr Har egentligen inget med ditt inlägg att göra om att inte blanda show- och jaktlinjer, men visst är det så att att även "jaktsettertyp" kan gå bra på utställning? I allfall i norden?F.ö. gillar jag NS idé om typmönstring för jakthundraserna. Jag har varit som besökare på en del utställningar som lokalklubbarna inom SISK har anordnat, och där är de flesta jaktirländarna representerade på utställningen. Det jag har upplevt är att på några av de här utställningarna har det kommit några irländare av showtypen och döm om min förvåning så har de fått bättre pris än de av "jaktblod". Mycket märkligt kan ju tyckas, när det är lokalklubbar för SISK som håller i de här utställningarna. Skulle jag komma med min jaktirl till en internationell utställning där de flesta showare håller till så skulle ju jaktblodet "kastas" ut ur ringen på en gång, med kritiken att det är på tok för lite päls och för lite vikt mm. Nånstans är det ju fel, har vi för dåligt insatta domare ang. rasens ursprung och vad den var till för då? Det är just den här biten jag tycker att irländaren skulle vara uppdelad i två olika "klasser" en utställningsvariant och en jaktklass, och ingen får då vara på vice versas utställningsring. Rätta mig om jag har fel....
Publicerat Juni 8, 201114 yr Så sant.. Men jag tror det är en enklare väg att gå än att slopa utställningar helt. Visst, att slopa utslällningar enligt NS-modellen är knappast realistiskt att få igenom. Men en bra idé!
Publicerat Juni 8, 201114 yr Det kan vara en bra ide att ha köpare till valparna innan man får dom. Alla som har arbetande hundar såväl jakt som bruks skriver nog under på att utställningar är fruktansvärt överskattat. Det ha förstört mer än det gjort nytta för massvis av raser, inte bara jakthundar.
Publicerat Juni 8, 201114 yr Utställningar är hundklubbarnas största inkomstkälla. Så utställningar kommer alltid att finnas kvar.....
Publicerat Juni 8, 201114 yr Utställningar är hundklubbarnas största inkomstkälla. Så utställningar kommer alltid att finnas kvar..... Jo visst kanske det, men många klubbar behöver nog tänka om. Det blir två typer i samma ras, en utstllningsvariant som mest duger till att ligga på soffan och en arbetande typ som oftast är smidigare, mindre och tål hårdare arbete. Det kan man se på många raser. Klubbarnas arbete borde ju ha som huvudsyfte att främja rasen inte att tjäna pengar i första hand.
Publicerat Juni 10, 201114 yr Väldigt deprimerande läsning.. Som många andra skrivit, vad vill du uppnå med att blanda in showblodet i jaktsettern? Tror du att det kommer bli bättre än de jaktsettrar som finns? Varför ska du mixa? Är du så kunnig att du tycker att du ska exprimentera med det här? Jagar du ens? Låt jaktsetter va jaktsetter och låt showhundarna vara vad dom nu är....
Publicerat Juni 13, 201114 yr Författare Svar till alla. Nej, jag nonchalerar inte svar. Jag har bara varit upptagen. Ja, jag vet att fjälljakten kräver andra typer av hundar. De ska vara små smidiga och ha korta ryggar och gärna gula istället för röda. När det gäller irländarna i alla fall. Det var någon som frågade mig om vad jag vill med min avel. Jag vill ha en allroundhund som klarar av det ägarna vill ha dom till. Visst, de som jagar proffessionellt och till fjälls hör ju inte av sig till mig, för jag är dels ny inom rasen och så har jag ju ingen kunskap i hur en hund fungerar och vad som krävs, speciellt då jag inte har jägarexamen eller jagat sen barnsben. Jag har heller inte öga för hur hunden ska se ut exteriört för att kunna röra sig fritt över fjällsidan. Jag är ju bara en kvinna och kladdar på en mansdominerad värld. Däremot vet jag vad jag kan kräva av mina hundar och vad dom duger till. Jag vet också att de som köpt valpar av mig hittills är väldigt nöjda med sitt köp. Bla är en del hos praktiskt jagande familjer och det tycker jag är toppen för då får dom syssla med det dom är avlad till från början. Jag säljer också till familjer som är aktiva. Annars är det omöjligt att vara en nöjd setterägare. Av mina uppfödda valpar finns ingen som har överdrivet mycket päls eller andra överdrivna egenskaper eller överdriven anatomi. Det var någon som påstod att jag inte har nån kunskap. Nä, så ny som jag är inom setteraveln så kan jag redan lägga ner för jag kan ju tydligen inte läsa rasstandarden och dess innebörd. Och inte har jag heller nån support från uppfödare som hållt på med rasen i 40år och jag har heller inga jägare runtomkring mig. Nä, ni retar er på mig då jag antyder att jag ska blanda i jaktblod i mina hundar, men som jag sagt tidigare så får jag hålla mig till det som erbjuds. Jag har uppfödare som redan gjort den resan och blandat in jaktblod i sina settrar med mycket bra resultat och det är väl det som slagit igenom på min uppfödares hundar i flera generationer. Jag har kunskapen om mina linjer och jag vet att det finns både ståndanlag och individer som apporterar. Och skulle jag köpa in en hund med jaktlinjer så är det självklart att den kommer att få jaga. Men ni som förespråkar 2 irländska setterraser kan ju sätt er ner och plita ner en rasstandard då jag vet att det är så enkelt att ta fram jakthundar för dom kan ju se ut hur som helst bara dom jagar. Allra helst när tom jag som inte vet nåt, vet att Moanruads grundare John Nash blandade irländsk röd setter med röd och vit setter för att få fram bättre jakthundar. Det är ju inte så konstigt att rasen idag är delad. Jag själv avlar på gamla linjer som går väldigt långt tillbaka.