Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem säljer ni valpar till?

Featured Replies

Publicerat

ööhhh

det känns lite som att hälla vatten på en gås - allt rinner bara av....

suck :(

nils

• Svar 57
  • Visningar 9,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det har jag kommit till insikt om för länge sen, då jag själv ledsnat på den snedvridna konkurrensen, och det är just industri i hundvärlden att producera fram så många valpar som möjligt på kortaste tid.

Då kommer snart nästa insikt: Det är EXAKT lika i "jakt"värden. Folk avlar fram massor av kullar utan att ta valpar själv. Har svårt att köpa att man gör det i bästa välmening för rasen eller för "andras skull" så att andra människor ska få äga hund. Det är inte mycket mindre industri i de olika värdarna. Det handlar för övrigt inte så mycket om JAKT utan om JAKTPROV.

Likväl Måste det finnas både jaktprov och utställningar, kombinerat med HD-kontroll och MH om man ska veta var aveln är på väg. Exteriörmönstring är bra - men inte som enda alternativ! Det finns en anledning till att det krävs Flera 1:a priser av Flera domare för ett SEUCH.

Kan hålla med övriga i frågetecknet runt att blanda in showsetter i jaktlinjerna. Men det kanske är dålig avelsbas i RIS? Då kan de vara befogat.

Jag kände en setterägare i västerbotten som tog fram en kull som hon sålde som "valpar efter jakt- och dragmeriterade föräldrar". INGET av dessa påstående stämde! Hon ansåg sig dock ha hållit på med hundar så länge att hon Själv kunde bedöma detta. Alternativt hade hon en Mycket vidlyftig tolkning av vad en Merit är. Min poäng är att om aveln mot ett mål ska främjas så är det nog bra om Båda föräldrarna visar medel eller över medelgoda anlag för ändamålet.

• 1 month later...
Publicerat

Jägare har förtur men jag ser inga som helst problem att sälja till en icke jagande valpköpare _bara_ vapköparen är mycket aktiv inom något annat med sin irländare eftersom det är en krävande ras.

Det är jag som är uppfödare som skall se till att mina avelsdjur är meriterade eller minst startade på jaktprov och där någon utomstående ger ett utlåtande om hundens kvallitéer. Att jag sedan gärna vill att mina valpar hamnar i prislistor för att få en avelsutvärdering är ju toppen men då handlar det ju inte bara om att de ska komma till jägare utan jägaren skall dessutom vara jakprovsintresserad annars får jag ju egentligen inte en annorlunda avelsutvädering än gemene man som är nöjd med sin hund.

Publicerat

Jägare har förtur men jag ser inga som helst problem att sälja till en icke jagande valpköpare _bara_ vapköparen är mycket aktiv inom något annat med sin irländare eftersom det är en krävande ras.

Det är jag som är uppfödare som skall se till att mina avelsdjur är meriterade eller minst startade på jaktprov och där någon utomstående ger ett utlåtande om hundens kvallitéer. Att jag sedan gärna vill att mina valpar hamnar i prislistor för att få en avelsutvärdering är ju toppen men då handlar det ju inte bara om att de ska komma till jägare utan jägaren skall dessutom vara jakprovsintresserad annars får jag ju egentligen inte en annorlunda avelsutvädering än gemene man som är nöjd med sin hund.

Jag förstår ditt tänk, men främjar det verkligen rasen på sikt när jaktprovsmeriter blir långt mycket viktigare än att hundarna faktiskt fungerar i praktisk jakt?

Det krävs ju inte så mycket inblick i jaktprovsbranschen kring t.ex. stående fågelhundar för att inse att hundförarens dressyrtalanger väger mycket tungt när det är frågan om att lyckas där.

Publicerat

Nu har ju inte jag fågelhundar, men svarar ändå:

Jakthundarna:

Säljer endast till jägare. Punkt.

Har dock inga krav på att de ska gå prov osv även om det är kul när de visar framtassarna. Det viktigaste är att hundarna får mycket skogstid, bra med tillfällen att jaga och viktigaste av allt att de fungerar bra i praktisk jakt. Den viktigaste punkten beror dock mycket på om ägaren skött sin del av dealen ;)

Terrierskruttarna:

Endast till aktiva hem.

Är en ras som aldrig någonsin använts som ren jakthund, men väl som gårdshund och de kräver en hel del aktivering terrier som de är, om än en terrierlightmodell.

Publicerat

Jag förstår ditt tänk, men främjar det verkligen rasen på sikt när jaktprovsmeriter blir långt mycket viktigare än att hundarna faktiskt fungerar i praktisk jakt?

Det krävs ju inte så mycket inblick i jaktprovsbranschen kring t.ex. stående fågelhundar för att inse att hundförarens dressyrtalanger väger mycket tungt när det är frågan om att lyckas där.

Min grundinställning är att det är ingen skillnad på jaktprov och praktisk jakt. Jaktproven behövs för att ge hundarna en objektiv bedömning för många hundar är världsbäst hemma på den egna marken ;)

Visst avlas det på alltför många dressörer istället för hundar, ingen tvekan om saken så jag håller med dig om att provresultaten många gånger får en allt för framskjutande plats. Men även om fågelhundsjakten (sporten?) inte är så stor så är det oerhört svårt att känna till "alla" bra jakthundar som finns i stugorna, så vill man visa att man finns och har en bra hund är en jaktprovsstart nästan ett måste.

Publicerat

Min grundinställning är att det är ingen skillnad på jaktprov och praktisk jakt. Jaktproven behövs för att ge hundarna en objektiv bedömning för många hundar är världsbäst hemma på den egna marken ;)

Visst avlas det på alltför många dressörer istället för hundar, ingen tvekan om saken så jag håller med dig om att provresultaten många gånger får en allt för framskjutande plats. Men även om fågelhundsjakten (sporten?) inte är så stor så är det oerhört svårt att känna till "alla" bra jakthundar som finns i stugorna, så vill man visa att man finns och har en bra hund är en jaktprovsstart nästan ett måste.

Ja, jaktprov är jätteviktigt, men får man fram lika bra jakthundar när det inte anses vara viktigt att hunden får jaga? Jag menar, en ras kan aldrig gynnas av det resonemanget.

När jag ser en irländsk setter tar jag för givet att det jagas med den, börjar vänja mig nu vid att få höra att den aldrig jagat.

• 1 month later...
Publicerat

Intresant tråd,Jag vart av med jaktmarken för några år sen(dom priser jag har blivit erbjuden är för mig fantasi summor),och mitt stävhår ärborta av ålder.Jag vill börja jaga igen men det känns fel att köpa hund före jaktmark,men jag börjar fundera på att skaffa Fågelhund/appotör ialla fall,varför?jo dom skanser som jag får kräver egen hund och kanske kunna åka upp i norr på kort jakt iallafall,visst det kräver ju att jag får köpa tränings tillfällen,vad säger ni om mitt sett att se på saken?