Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Valpar?

Featured Replies

Publicerat

När är det lämpligt att en tik får sina första valpar?

Jag när en svag fundering att ta en kull valpar på min tik nästa vår, då ca 2,5 år gammal.

Tanken är att man hinner se vad valparna duger till innan man tar nästa kull. En kull som jag tänkte behålla en själv av om den första ger bra jakthundar. Blir det inga jakthundar av första kullen så går det kanske prova en annan hane till den andra. För att sedan vänta och se vad det blir. Blir dom bra så kan det bli en kull till, där jag då behåller en.

Jag tror inte att tiken skulle hinna bli meriterad på jakt, men hon har iaf good och very good på utställning. Samt jag har tänk att hon minst ska göra ett godkänt anlagsprov på viltspår. Ev så kanske jag startar på ett öppet viltspårs prov också. Skulle hon prestera bra i september kan det kanske bli ett löshunds prov också.

Hanen som jag funderar på är omeriterad, men en sjuhelsikes bra jakthund.+ att han är en riktigt trevlig hund brevid jakten. Dock är han till åren(9år) kommen och ska jag använda han så bör det ske snart framför allt om det ska hinna bli en kull till längre fram.... Jag tror att det skulle bli riktigt trevliga hundar av den kombinationen, förhoppningsvis även med bra jakt.

• Svar 55
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

När hon är jaktprovsmeriterad.

Publicerat
  • Författare

När hon är jaktprovsmeriterad.

Det skulle teoretiskt vara att hon är 7-8 år vid första kullen. Är det en lämplig ålder att ta första kullen i?

Först så vill jag nog att hon funkar riktigt bra i skogen så jag får skjuta några älgar för henne, innan jag går jaktprov.

Det är inte omöjligt att tilldelningen på min mark skjuts efter 2-3dagar. Då blir det genast svårare att få skjuta på stånd och ge fart åt henne. Så med lite otur kan det dröja något år innan hon kommer igång på riktigt.

Kommer hon igång nästa höst så blir hon ändå rätt gammal innan första kullen. Ska man sedan vänta i ca 3 år för att se om dom avkommorna är ok innan man tar nästa, då skulle hon vara runt 10-11 när jag tar andra kullen. Hur gammla kan tikarna vara när dom paras?

Publicerat

Det är väldigt olika vad som anses lämpligt, men en "oskriven sägen" är tiken bör röntgats (om rasen har HD problem) samt ha gjort MH, vilket görs mellan 24 och 48 månader. Avser man inte att göra MH kan man ju se åldern för MH som en riktline, dvs inte innan tiken fyllt 2. Jag håller inte själv på med hundavel, men detta är vad jag förstått utifrån vad jag hört och läst... Sen kanske det kan vara i tidigaste laget, det finns en massa åsikter som sagt...

Publicerat
  • Författare

Det är väldigt olika vad som anses lämpligt, men en "oskriven sägen" är tiken bör röntgats (om rasen har HD problem) samt ha gjort MH, vilket görs mellan 24 och 48 månader. Avser man inte att göra MH kan man ju se åldern för MH som en riktline, dvs inte innan tiken fyllt 2. Jag håller inte själv på med hundavel, men detta är vad jag förstått utifrån vad jag hört och läst... Sen kanske det kan vara i tidigaste laget, det finns en massa åsikter som sagt...

MH? Förklara!

Jag har AD och HD röntgat, med bästa resultat!

Funderat på ögonlysning men är det något som är nödvändigt på Jämtar?

Publicerat

MH? Förklara!

Jag har AD och HD röntgat, med bästa resultat!

Funderat på ögonlysning men är det något som är nödvändigt på Jämtar?

MH (och MT) är något som vi SBK-tokar håller på med, Mentalbeskrivning Hund: http://sbk.nu/templates/Page.aspx?id=643 och http://sbk.nu/templates/Page.aspx?id=8554

Ögonlysning är också att rekomendera innan man avlar. Kanske onödigt att säga, men kolla även upp hanen som du avser att para med, gärna något eller några led bak i stamtavlan.

Publicerat

Hejsan !

Om inte jag har missuppfattat hela syftet med ett MH- test så är det en klar FÖRDEL att MH- testa innan de blir för gamla och påverkade av sin omgivning, dresserade osv. Man vill helt enkelt se unghundenshundens egna mentala egenskaper utdrag från en hemsida:

"MH står för Mentalbeskrivning Hund. De flesta uppfödare väljer att testa sina hundar i en ung ålder ofta mellan 12 och 18 månader.

MH är en individuell mentalbeskrivning av en hund, en hjälp både för hundens ägare, uppfödaren samt rasklubben att mäta den mentala statusen. För ägarens del är det bra att veta hur man skall arbeta vidare med sin hund och för uppfödaren är det bra att veta om hon/har är på "rätt spår" i sitt avelsarbete vad gäller den mycket viktiga biten - mentaliteten.

Testen tar ungefär 35 minuter/hund, lite beroende på hur de olika hundarna reagerar. Testen bedöms av en auktoriserad mentalbeskrivare som till sin hjälp har en auktoriserad testledare, testledaren ansvarar för utförande av testet samt hjälper hundföraren och hunden igenom testet. Figuranterna som deltar är också utbildade och har en mycket viktig funktion då det är de som agerar i de olika testsituationerna.

Mentalbeskrivaren fyller i ett protokoll över hur hunden reagerar i de olika situationerna. Här erhålls egentligen inget betyg utan det är som sagt en beskrivning över hundens reaktioner och avreaktioner. Dock för att testets ska räknas som "godkänt MH" så får inte hunden avvisa kontakt samt vara skottfast.

Följande moment ingår: Kontakt, Lek, Jakt, Aktivitetsnivå, Avståndslek, Överraskning, Ljudkänslighet, Spöken, Leklust och Skottprov."

MVH: Tjäder

Publicerat
  • Författare

MH (och MT) är något som vi SBK-tokar håller på med, Mentalbeskrivning Hund: http://sbk.nu/templates/Page.aspx?id=643 och http://sbk.nu/templates/Page.aspx?id=8554

Ögonlysning är också att rekomendera innan man avlar. Kanske onödigt att säga, men kolla även upp hanen som du avser att para med, gärna något eller några led bak i stamtavlan.

Ok!

Har själv ingen tilltro alls på mentaltester.

Har du en väldresserad hund som inte gör något annat än det du säger åt den att göra. Underkänt.

Har du en hund som ska agera på det den ser/upplever. Underkänt

Vet om en blandning mellan plott och finstövare som gick mentaltest. Fick väl godkännt.

Men i verkliga livet så högg den folk angrep barn. Attackerade hundar mm. Den blev inte gammal innan ägaren insåg att han inte klarade av att få ordning på problemen. Där en av åtgärderna var att gå ett mentaltest för att få reda på vad/hur han skulle jobba med hunden.

Publicerat

"MH står för Mentalbeskrivning Hund. De flesta uppfödare väljer att testa sina hundar i en ung ålder ofta mellan 12 och 18 månader.

Helt rätt! Tankevurpa av mig! Det är ju MT-åldern som är 24-48 månader, och den jag avser. Inte MH och dess ålder... Tack för att du var uppmärksam :P

Publicerat
  • Författare

Grundfrågan är: Vid vilken ålder är det lämpligt att en Jämthunds tik får sina första valpar?

Följd fråga blev: När är en tik för gammal för att få valpar?

Publicerat

Ok!

Har själv ingen tilltro alls på mentaltester.

Har du en väldresserad hund som inte gör något annat än det du säger åt den att göra. Underkänt.

Har du en hund som ska agera på det den ser/upplever. Underkänt

Vet om en blandning mellan plott och finstövare som gick mentaltest. Fick väl godkännt.

Men i verkliga livet så högg den folk angrep barn. Attackerade hundar mm. Den blev inte gammal innan ägaren insåg att han inte klarade av att få ordning på problemen. Där en av åtgärderna var att gå ett mentaltest för att få reda på vad/hur han skulle jobba med hunden.

MH/MT är inte helt okontroversiellt, men det ger dock en fingervisning, åtminståne hur hunden mådde dagen för testet. Ämnet har debaterats ad nauseam i diverse olika forum och jag avser inte att ge mig in i den diskussionen ;)

Publicerat

Mitt råd till dig som vill ta valpar på din tik är att FÖRST gå SKK:s uppfödarutbildning.

Det är oerhört mkt man ska kunna INNAN man blir uppfödare.

jag tycker personligen att man ska en grundkunskap i botten (som utbildningen ger) samt att man ska skaffa sig en mentor i form av en erfaren uppfödare och en bra veterinär.

Det är många frågor o komplikationer som kan uppstå redan innan parning , vid parning , valpning o valparnas första tid som är oerhört viktigt att kunna. o frågar du på forum kan det även gå så att du får felaktiga svar, jag blir ibland mörkrädd när man läser både frågor o svar som jag då tycker man ska kunna INNAN man tar valpar...

som svar på din fråga är ca 2-3 år lämpligt för första kullen, ca 4-5 (jag personligen tycker 5 år är för sent) år är senast du kan ta en första kull. tar du en kull från 2-3 år så kan du ta en till senare men du måste ha ett godk. veterinärintyg from 7 år innan parning

lycka till :)

Publicerat

Men hallå! Är det bara jag som reagerar på detta?

Vi pratar väl om en jakthund. Det första och största kravet för att ta en kull måste väl va att föräldrarna jagar bra. Underförstått är jaktprovsmeriterade.

Publicerat

"Jag tror att det skulle bli riktigt trevliga hundar av den kombinationen, förhoppningsvis även med bra jakt".

Vid jakthundsavel borde din mening ovan vara precis tvärtom. Inom jämtaveln så avlas nästintill uteslutande på meriterade föräldrar. Tror du kan få svårt att bli av med valparna om de inte är efter meriterade föräldrar.

En god tanke vid avel är att först fråga sig själv om tiken man vill avla på är jaktligt så bra att hon bidrar till att höja jaktkvaliten i den aktuella rasen genom att lämna avkommor efter sig.

/ekebo

Publicerat

Men hallå! Är det bara jag som reagerar på detta?

Vi pratar väl om en jakthund. Det första och största kravet för att ta en kull måste väl va att föräldrarna jagar bra. Underförstått är jaktprovsmeriterade.

NEJ det viktigaste är FÖRST att man har kunskaper i att bli uppfödare o utifrån det kan man utgå från hur man vill avla !!

som jag skrev så håller man ju på att ramla av stolen i bland när det dyker upp frågor på olika jaktforum från jägare som får fram en JCH hund o sen tar en kull o har INGEN SOM HELST kunskap i hur löp, parning, valpning mm mm går till.

Publicerat

NEJ det viktigaste är FÖRST att man har kunskaper i att bli uppfödare o utifrån det kan man utgå från hur man vill avla !!

som jag skrev så håller man ju på att ramla av stolen i bland när det dyker upp frågor på olika jaktforum från jägare som får fram en JCH hund o sen tar en kull o har INGEN SOM HELST kunskap i hur löp, parning, valpning mm mm går till.

Njae! Får du inte fram en duktig jakthund så bör det aldrig bli aktuellt med avel.............

Först en riktigt bra hund, sen lära sig om uppfödning, därefter leta reda på "rätt" täckhund, därefter para.

Men de e ju mina åsikter det....

/ekebo

Publicerat

Njae! Får du inte fram en duktig jakthund så bör det aldrig bli aktuellt med avel.............

Först en riktigt bra hund, sen lära sig om uppfödning, därefter leta reda på "rätt" täckhund, därefter para.

Men de e ju mina åsikter det....

/ekebo

Samt kunskapen om uppfödning kan man få hjälp med om man har nära till en uppfödare som besitter denna kunskap. Det kan inte vara ett måste att man själv besitter denna kunskap, men dock att man har tillgång till den.

Och det är bara en åsikt också... Men detta med hundar är något som lätt blir infekterat. Jag har slutat med "hundforum" sedan några år tillbaka eftersom stämningen inte sällan blev inflamerad. Det räckte att läsa eländet, än värre om man, gud nåde, vågade säga något i någon enskild fråga...

Publicerat

jag tycker inte att man är en seriös uppfödare om man inte både genomgår nån form av utbildning samt har tillgång till en mentor. tyvärr så är det många inom jakt o blandras aveln som tror att det är bara o para o sen tjäna pengar.. men så enkelt är det inte o som sagt åter igen alla dessa frågor som finns på forum när de okunniga står där vid både löp, parning valpning osv eller alla onödiga snitt o döda valpar pga okunnighet

självklart är alla nybörjare nån gång o måste börja nånstans men varför inte då med kunskap.

En bra jägare o hundförare behöver ju inte självklart vara en bra uppfödare eller?

Publicerat

jag tycker inte att man är en seriös uppfödare om man inte både genomgår nån form av utbildning samt har tillgång till en mentor. tyvärr så är det många inom jakt o blandras aveln som tror att det är bara o para o sen tjäna pengar.. men så enkelt är det inte o som sagt åter igen alla dessa frågor som finns på forum när de okunniga står där vid både löp, parning valpning osv eller alla onödiga snitt o döda valpar pga okunnighet

självklart är alla nybörjare nån gång o måste börja nånstans men varför inte då med kunskap.

En bra jägare o hundförare behöver ju inte självklart vara en bra uppfödare eller?

Helt rätt, vi är alla bra på olika saker, enbart några självutnämnda unikum är bäst på allt...

Men om vi återvänder till var tråden startade så är det en allmänt ställd fråga om när det är lämpligt att para en tik första gången och att "Kias Husse" har lite funderingar på en hane. Jag tror att han är tillräckligt smart att inse att han behöver hjälp genom processen, delvis bevisas det genom att han ställer frågan! Hade han inte besuttit det förnuftet hade han "kört på". Och vi vet inte mer om förutsättningarna, det kanske är så att hanen ägs av en erfaren uppfödare och han ville ställa en fråga här innan han ens pratade med dem, vi vet helt enkelt inte mer. Och, jag kan iofs bara tala för mig själv, svaren är också på den allmänt ställna frågan:

Publicerat
  • Författare

Mentor har jag.... Mina föräldrar har bedrivit kennel och avel i 30år. Dock i en helt annan ras. Har själv medverkat vid någon kull.

Dock kan en kurs vara bra! För jag kan själv lite för lite om avel.

Publicerat
  • Författare

"Jag tror att det skulle bli riktigt trevliga hundar av den kombinationen, förhoppningsvis även med bra jakt".

Vid jakthundsavel borde din mening ovan vara precis tvärtom. Inom jämtaveln så avlas nästintill uteslutande på meriterade föräldrar. Tror du kan få svårt att bli av med valparna om de inte är efter meriterade föräldrar.

En god tanke vid avel är att först fråga sig själv om tiken man vill avla på är jaktligt så bra att hon bidrar till att höja jaktkvaliten i den aktuella rasen genom att lämna avkommor efter sig.

/ekebo

En hund tillbringar närmare 90% av sin levande tid utanför jakten. Funkar inte det så är hunden helt värdelös även om den jagar bra. För det går inte ha en hund som bråkar med andra hundar eller biter besökande barn!!!!

Jag skulle vila se den som på förhand kan tala om att alla valpar i en kull kommer att jaga utmärkt.

Även om du parar två sm vinnare så är det ingen garanti att alla valpar kommer att jaga!

Jakt finns i tiken då hon vid 9-10 månader började skälla älg. I höstas(innan hon blivit 1 år) så skällde hon på älg 3-4 gånger av 5.

Dock har jag större krav på henne än så. Jag vill att hon söker bättre och orkar ställa älgarna mer än några minuter...

Publicerat

Mentor har jag.... Mina föräldrar har bedrivit kennel och avel i 30år. Dock i en helt annan ras. Har själv medverkat vid någon kull.

Dock kan en kurs vara bra! För jag kan själv lite för lite om avel.

Som prillan säger, kunskap kan aldrig vara fel, men du har ju den nödvändiga kompetensen nära, dina föräldrar kommer kunna hjälpa dig genom detta! Och känner du att du också vill börja med avel så vet du vilken väg du ska gå!

Publicerat

En hund tillbringar närmare 90% av sin levande tid utanför jakten. Funkar inte det så är hunden helt värdelös även om den jagar bra. För det går inte ha en hund som bråkar med andra hundar eller biter besökande barn!!!!

Jag skulle vila se den som på förhand kan tala om att alla valpar i en kull kommer att jaga utmärkt.

Även om du parar två sm vinnare så är det ingen garanti att alla valpar kommer att jaga!

Jakt finns i tiken då hon vid 9-10 månader började skälla älg. I höstas(innan hon blivit 1 år) så skällde hon på älg 3-4 gånger av 5.

Dock har jag större krav på henne än så. Jag vill att hon söker bättre och orkar ställa älgarna mer än några minuter...

En hund som 90% av tiden är en bra sällskapshund och resterande 10 % inte är en riktigt bra jakthund, vad är det för mening att para den? För det är väl ändå bra jakthundar vi vill ha som även fungerar socialt?

Ingen kan nånsin garantera att alla valpar blir bra jakthundar i en kull men sannolikheten ökar om föräldrar, morföräldrar mm, mm bevisat att de jagar på officiella jaktprov. Jaktproven är ett avelsinstrument för att föra de jaktliga egenskaperna vidare.

Men om jag förstått dig rätt så har du väl hela kommande höst på dig att starta henne på jaktprov innan du ska para till nästa vår?

/ekebo

Publicerat
  • Författare

En hund som 90% av tiden är en bra sällskapshund och resterande 10 % inte är en riktigt bra jakthund, vad är det för mening att para den? För det är väl ändå bra jakthundar vi vill ha som även fungerar socialt?

/ekebo

För det första så får du inte släppa hunden under 5 månader/år. Älgjakten är tillåten under ca 4 månader.

Där jag bor "försvinner" en månad av älgjakten pga alt förmycket snö/kyla. Vilket också gör att jag inte kan släppa januari-mars även om älgjakten är slut men lovligt att släppa hund.

Det gör att mina hundar inte får/kan jaga 8/12=66% av året!

De månader som det är tillåtet så jagar inte jag mer 4-5dagar/vecka. Jag jagar då oftast inte mer än 6-8 timmar/dag. Vilket gör att min a hundar jagar i snitt 35/timmar veckan under jaktsäsong. 4x4=16 veckor+ 2-3 veckor till då månaderna inte är exakt 4 veckor långa. Det finns 168 timmar/vecka. Under tiden det är jakt så jagar min hund 35/168=20% av jaktbar tid. Så under de 4 månader som det är jakt tillbringar min hund 80% av sin tid till socialt umgänge och ca 20% till att jaga.

(Ska man dessutom endast räkna den tid då hunden är efter/spårar älg eller ställer älg, så blir det inte många timmar som den faktiskt jagar)

Därför anser jag att en hund måste fungera socialt i förstahand, förhoppningsvis så jagar den bra resterande tid.

Har du en bra jakthund som inte funkar socialt, då är det helt omöjligt att ha en sådan kvar, då den är bara till balastning och fara för andra under största delen av sitt liv.

En sådan hund bör omedelbart avlivas!!!! Absolut inte avlas på!!!!

Får du en hund att jaga mer än 10% av sin levnadstid så gör du det bra(Ev bryter mot lagar)

Jag vill gärna se hur du beräknar din hunds tid till att jaga!?

Publicerat
  • Författare

Ingen kan nånsin garantera att alla valpar blir bra jakthundar i en kull men sannolikheten ökar om föräldrar, morföräldrar mm, mm bevisat att de jagar på officiella jaktprov. Jaktproven är ett avelsinstrument för att föra de jaktliga egenskaperna vidare.

Men om jag förstått dig rätt så har du väl hela kommande höst på dig att starta henne på jaktprov innan du ska para till nästa vår?

/ekebo

FÖ är det få jämtar som det har avlats på, som skällt älg så tidigt som min tik har gjort!

Det jag har läst om här på forat påskiner att det min tik presterade när hon var runt 10 månader, är inte att vänta innan dom är 2-3 år.... Så jakt finns det i henne även om jag förväntar mig mer. Framför allt nu när hon mognat och blir äldre.