Publicerat Juni 11, 201115 yr Har ni synpunkter på det.. Sätt dig ned och försök sätta dig in i mitt sätt att tänka... Fundera sedan på vilka brister/fördelar som min tankegång ger. Kom därefter med feedback. Feedback som har till syfte att utveckla mig och mitt sätt och tänka. Men även som ger mig en stadigare grund att stå på, när jag ger mig in i avlens rike! Alltså inte en feedback som är menad för att trycka ner för att du vet minnsan bättre! Det ok med negativ feedback om den syftar till att utveckla mig och mitt sätt att tänka. Är den enbart till för att stärka din egen självkänsla ber jag dig att avstå kommentar!! Det är svårare att bli av med valpar om föräldrarna är omeriterade. Även om en är omeriterad. Jag vet det av egen erfarenhet efter 2 kullar och då kvittar det vad det finns för blod bakåt i leden.
Publicerat Juni 11, 201115 yr hej! har följt tråden ett tag. jag tycker du ska vänta med att para tiken, bra han hundar för avelstjänst kommer det alltid att finnas att tillgå om man har en bra tik (jaktprovs mmeriter är då ett + då man kanske inte känner hanhundsägaren) känns som att du hakat upp dig lite på gammel hunden o stressar lite för att hinna 2 kullar med just honom. mitt råd till dig skulle vara o vänta om du har en lovande tik + att gå jaktprov. mvh johan
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare hej! har följt tråden ett tag. jag tycker du ska vänta med att para tiken, bra han hundar för avelstjänst kommer det alltid att finnas att tillgå om man har en bra tik (jaktprovs mmeriter är då ett + då man kanske inte känner hanhundsägaren) känns som att du hakat upp dig lite på gammel hunden o stressar lite för att hinna 2 kullar med just honom. mitt råd till dig skulle vara o vänta om du har en lovande tik + att gå jaktprov. mvh johan Det finns i tanken också.... Men jag gillar hanen skarpt och jag tror att det skulle bli en bra förening. Som någon skrev tidigare... Han är förmodligen för gammal redan nu... Troligast blir nog att jag jagar i höst, förhoppningsvis meriterar nästkommande höst och parar första gången då till våren. Sen väntar jag 3 år innan jag parar igen för att ta valp. Nacktdelen blir om jag vill ta mer än en kull till så är jakten slut för tiken då jag måste bära valpar så fort hon löper innan hon blir för gammal. Det skulle ge en kort tid med jakt på henne..... Iof så kan det bli bra jakt även efter 7-8års ålder i något/några år. Det är mycket att fundera på och ta ställning till
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare Det är svårare att bli av med valpar om föräldrarna är omeriterade. Även om en är omeriterad. Jag vet det av egen erfarenhet efter 2 kullar och då kvittar det vad det finns för blod bakåt i leden. Att bli av med valpar om den tänkta parningen blir av och att det blir valpar, är det minsta bekymmret. Tror faktiskt att det finns fler köpare än valpar.... Men man vet aldrig!
Publicerat Juni 11, 201115 yr Att bli av med valpar om den tänkta parningen blir av och att det blir valpar, är det minsta bekymmret. Tror faktiskt att det finns fler köpare än valpar.... Men man vet aldrig! Det kan vara så varierande från kull till kull och ras. Har du en bra bekantskapskrets som är intresserad av din parning så kan det ju gå lätt och vet vad hundarna går för.
Publicerat Juni 12, 201115 yr Att bli av med valpar om den tänkta parningen blir av och att det blir valpar, är det minsta bekymmret. Tror faktiskt att det finns fler köpare än valpar.... Men man vet aldrig! Även om hanhunden är en såpass känd och "självsäljande" avelshingst ska du ju hitta köpare som gillar just din tik också och för tillfället känns det ju inte ens som att du själv är säker på vad hon verkligen går för i älgskogen... Jag tycker helt klart du ska sluta stressa och i en såpass bred ras som jämthunden så finns det garanterat minst 100 duktiga hanar som kommer duga åt din tik när den frågan kommer bli aktuell.