Publicerat Juni 10, 201115 yr För det första så får du inte släppa hunden under 5 månader/år. Älgjakten är tillåten under ca 4 månader. Där jag bor "försvinner" en månad av älgjakten pga alt förmycket snö/kyla. Vilket också gör att jag inte kan släppa januari-mars även om älgjakten är slut men lovligt att släppa hund. Det gör att mina hundar inte får/kan jaga 8/12=66% av året! De månader som det är tillåtet så jagar inte jag mer 4-5dagar/vecka. Jag jagar då oftast inte mer än 6-8 timmar/dag. Vilket gör att min a hundar jagar i snitt 35/timmar veckan under jaktsäsong. 4x4=16 veckor+ 2-3 veckor till då månaderna inte är exakt 4 veckor långa. Det finns 168 timmar/vecka. Under tiden det är jakt så jagar min hund 35/168=20% av jaktbar tid. Så under de 4 månader som det är jakt tillbringar min hund 80% av sin tid till socialt umgänge och ca 20% till att jaga. (Ska man dessutom endast räkna den tid då hunden är efter/spårar älg eller ställer älg, så blir det inte många timmar som den faktiskt jagar) Därför anser jag att en hund måste fungera socialt i förstahand, förhoppningsvis så jagar den bra resterande tid. Har du en bra jakthund som inte funkar socialt, då är det helt omöjligt att ha en sådan kvar, då den är bara till balastning och fara för andra under största delen av sitt liv. En sådan hund bör omedelbart avlivas!!!! Absolut inte avlas på!!!! Får du en hund att jaga mer än 10% av sin levnadstid så gör du det bra(Ev bryter mot lagar) Jag vill gärna se hur du beräknar din hunds tid till att jaga!? Klockrent skrivet. Mvh.
Publicerat Juni 10, 201115 yr Grundfrågan, en jämthundstik bör vara minst två år innan man parar henne. Den tilltänkta hanhunden är idag 9 år säger du, jag har svårt att tro att han producerar några valpar nästa år, det förkommer att hanar är fertila vid tio års ålder, men det är inte så vanligt. I övrigt håller jag med flera andra här som tycker att tiken bör meriteras först, att hon gläfser ett par minuter på älg gör henne inte till något jätteämne, nej ut med henne i höst och skjut ett par älgar för henne åtminstone innan du parar.
Publicerat Juni 10, 201115 yr Författare Grundfrågan, en jämthundstik bör vara minst två år innan man parar henne. Den tilltänkta hanhunden är idag 9 år säger du, jag har svårt att tro att han producerar några valpar nästa år, det förkommer att hanar är fertila vid tio års ålder, men det är inte så vanligt. I övrigt håller jag med flera andra här som tycker att tiken bör meriteras först, att hon gläfser ett par minuter på älg gör henne inte till något jätteämne, nej ut med henne i höst och skjut ett par älgar för henne åtminstone innan du parar. Nja det är en del av problemet! Han är gammal..... Men jag tror det skulle kunna bli en bra kombination. Men parningen han gjorde i vintres blev bara luft.... Så det är möjligt att det redan är för sent för hanen. Kanske det är bättre och vänta ett år och leta efter en treåring som är champion istället....
Publicerat Juni 10, 201115 yr Men hallå! Är det bara jag som reagerar på detta? Vi pratar väl om en jakthund. Det första och största kravet för att ta en kull måste väl va att föräldrarna jagar bra. Underförstått är jaktprovsmeriterade. Jaktprovsmeriter är inte detsamma som en väl jagande hund . Det står jag för i alla läge
Publicerat Juni 10, 201115 yr Jaktprovsmeriter är inte detsamma som en väl jagande hund . Det står jag för i alla läge +1
Publicerat Juni 10, 201115 yr Håller med Musköt! Kan inte hunden visa vad den går för i skogen o bli bedömnd av nån utomstående, dommare alltså.. så ska man nog inte avla. Meritering först med andra ord. Sen.. att föda upp en valpkull är inget hokus pokus.. Sunda o friska hundar fixar allt själva, även om de kan behöva lite stöd ibland. De är bara vi tvåbeningar som tror att vi måste pilla o lägga oss i så in i h-vete. Jag har själv suttit o hjälpmatat små hundvalpar så jag lever inte som jag lär.. Lägger vi oss i för mycket som redan skett o sker med många raser så kommer de i framtiden inte kunna föröka sig utan medisink hjälp. Vet inte hur det ser ut på jämthundsfronten men valpar efter omeriterade föräldrar lär få stå tillbaka för de som har sina avelshundar meriterade. Stor risk alltså att man blir sittande med en hög osålda valpar.
Publicerat Juni 10, 201115 yr En väl jagande hund i skogen ger de bästa meriter man kan få. Sen vill jag sk-a på jaktprovsmeriter
Publicerat Juni 10, 201115 yr Författare Jaktprovsmeriter är inte detsamma som en väl jagande hund . Det står jag för i alla läge Det är dock en fingervisning för dom som inte känner hunden.... Så visst är jaktprov bra. Men inte alenarådande.
Publicerat Juni 10, 201115 yr Författare Håller med Musköt! Kan inte hunden visa vad den går för i skogen o bli bedömnd av nån utomstående, dommare alltså.. så ska man nog inte avla. Meritering först med andra ord. Sen.. att föda upp en valpkull är inget hokus pokus.. Sunda o friska hundar fixar allt själva, även om de kan behöva lite stöd ibland. De är bara vi tvåbeningar som tror att vi måste pilla o lägga oss i så in i h-vete. Jag har själv suttit o hjälpmatat små hundvalpar så jag lever inte som jag lär.. Lägger vi oss i för mycket som redan skett o sker med många raser så kommer de i framtiden inte kunna föröka sig utan medisink hjälp. Vet inte hur det ser ut på jämthundsfronten men valpar efter omeriterade föräldrar lär få stå tillbaka för de som har sina avelshundar meriterade. Stor risk alltså att man blir sittande med en hög osålda valpar. Om jag skulle para med den tilltänkta hanen så kan jag nog garantera att jag kan bli av med 12-15 valpar....
Publicerat Juni 10, 201115 yr Är helt och hållet på Musköts linje. Tycker du egentligen skriver det ganska bra själv i något av dina första inlägg att det kan ta upp til 7-8 år innan hon blir en riktig jakthund. Vem i h-lvete vill vänta i 7-8 år innan hunden fungerar som man vill, själva syftet med avel är väl att avla på tidig jakt? Klarar hon inte av att ta något pris ens denna hösten tycker jag inte ens du ska fundera på valpar även om hon nu är världens goaste och trevligaste hund(vilket för övrigt alla hundar är om du frågar deras ägare)
Publicerat Juni 10, 201115 yr Det är dock en fingervisning för dom som inte känner hunden.... Så visst är jaktprov bra. Men inte alenarådande. Har iof ingen erfarenhet av älghundar. MEN har sett högt jpr meriterade retreivers rygga för en skadskjuten fasan på jakt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Publicerat Juni 10, 201115 yr Författare Är helt och hållet på Musköts linje. Tycker du egentligen skriver det ganska bra själv i något av dina första inlägg att det kan ta upp til 7-8 år innan hon blir en riktig jakthund. Vem i h-lvete vill vänta i 7-8 år innan hunden fungerar som man vill, själva syftet med avel är väl att avla på tidig jakt? Klarar hon inte av att ta något pris ens denna hösten tycker jag inte ens du ska fundera på valpar även om hon nu är världens goaste och trevligaste hund(vilket för övrigt alla hundar är om du frågar deras ägare) Häng inte upp dig på det... Med otur så hinner jag inte gå med hunden innan tilldelning är skjuten. Då spelar det ingen roll hur överjävligt duktig hund du har. Du kommer ändå inte kunna skjuta för hunden....... Då kan det ta 1-2 höstar innen det är din tur att få chansen att jaga medans det finns tilldelning kvar. Jag startar inte på jaktprov innen jag vet att min hund fungerar praktiskt. Det är möjligt att det händer redan i september i år, då är denna diskution helt hypotetiskt. Men det kan även med otur vara så att passarna skjuter allt och det tar säg 2-3 höstar till innan jag kan skjuta på ett stånd. Sen vill jag naturligtvis se att det inte var en engångshändelse. Så när bedriften är repeterad så kanske jag känner att det är läge för prov. Då skulle tiken teoretikt kunna vara 7,8,9 år vilket jag känner att det är lite sent att fundera på valpar. Fast med lite goda forumkamrater så kan jag jaga hela hösten och få skjuta på stånd. Med fördelen att jag kan plocka 3st löshundsprov 1or hösten därefter. Då bör det inte finnas något som motsäger parning den våren.... Eller också går övriga hundar dåligt i höst och jag kan knäppa hele tilldelningen själv med min tik redan i höst! Min grundtanke var att jag vill snabbt få valpar. Så att jag kan se om dom bär god jakt. Innan jag tar kull nr2, där jag tänker ta en avkomma för eget bruk. Framför allt pga av att den tilltänkte hanen är ålderstigen. Ska jag hinna med två kullar från han så är det att snabba på....... Kritik mot den idén som framförs konstruktivt skulle jag gärna lyssna på. (Det var ju faktiskt det jag frågade efter) Men som det är nu verkar det vara en heldel stollar som tycker en heldel om mycket, där inget är konstuktiv eller framåt danande för mig. Vilket gör att jag går i skyddställning och förkastar dessa kommentarer som rappakalja från desorinterade individer med mer åsikter än kunskap! Det finns några idéer som jag jag gärna tar till mig, men tyvär är flertalet kontraproduktiva. Jag finner att tråden borde låsas om inget gott kommer ur den!
Publicerat Juni 10, 201115 yr lyssna inte på allt drabbel! är upp till dig och ingen annan om du vill avla på en omeriterad hund är ju upp till valp köparen att köpa rätt hundvalp i regel är ju priset mycket lägre på en omeriterad hund och kanske en större risk att inhandla men som sagt alla är ju inte intresserade av jaktprov och kanske inte har tiden till det :tiden man får över vill man jaga på .tror du parningen så gör den är bara hunden frisk och kry och du tror du blir av med alla valpar så tycker jag det är fritt fram som sagt är ju upp till valpköparen att kolla upp så hundarna funkar, kanske ännu mer om det inte finns något på papper
Publicerat Juni 10, 201115 yr Visst är det så att man får ta valpar hur man vill o det är upp till valpköparen o uppfödaren osv. En tik kan bli dräktig från första löpet. Många raser rekomenderar över 2 år helst 3 år innan parning för att eventuella medfödda sjukdommar ska hinna visa sig. Här är en länk till Jämtklubbens avelsregler. http://www.jamthundklubben.nu/avel/Nya_rek-090418.pdf För registrering av renrasig jämte i SKK finns regler här. http://alghundklubben.vmi.se/Portals/alghundklubben/docs/regbest.pdf Sen bara en tanke på vägen. Även om man parar med en superhane så är det ju så att avkomman delar 50/50 från hane o tik. Mitt deltagande i tråden va inte för o va kritisk även om jag vet att jag var det.. Jag kan bara säga hur jag skulle gjort om jag va ute efter en jämtvalp. Känner jag inte föräldradjuren o jagat med dem så har jag enbart meritering o gå på. Den kull som har bäst linje o meriterade jyckar skulle jag välja före de som inte har det.
Publicerat Juni 10, 201115 yr Mentor har jag.... Mina föräldrar har bedrivit kennel och avel i 30år. Dock i en helt annan ras. Har själv medverkat vid någon kull. Dock kan en kurs vara bra! För jag kan själv lite för lite om avel. Det låter ju toppen det.. jag har parat både meriterat o omeriterat och aldrig blivit kvar med valpar....och då är jag mkt noga med vart valparna hamnar. MEN du måste vara medveten om att det kan ske o noga tänka på om man kan ta hand om ett gäng valpar som blivit kvar, Det är som du säger viktigt att även vardagen fungerar o för mig är jaktförmågan, mentaliteten samt hälsan lika viktig...
Publicerat Juni 11, 201115 yr Jaktprovsmeriter är inte detsamma som en väl jagande hund . Det står jag för i alla läge Men har du något bättre sätt att kolla det på en ställande hund?
Publicerat Juni 11, 201115 yr Men har du något bättre sätt att kolla det på en ställande hund? här har du helt rätt tycker jag en hund som man inte har några papper på kan man ju inte veta hur den jagar ,är ju ännu upp till valpköparen att kolla upp hur föräldrrna funkar men alla går ju inte jaktprov och visste jag som valpköpare att föräldrarna jagar skitbra fast dom inte är jaktprovsmeriterade så skulle jag inte tveka att köpa en valp från den uppfödaren, men känner jag inte föräldrarna så skulle jag inte ta en valp där ifrån för man kan ju inte lyssna på hur en ägares hund funkar brukar alltid överdrivas en del där
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare här har du helt rätt tycker jag en hund som man inte har några papper på kan man ju inte veta hur den jagar ,är ju ännu upp till valpköparen att kolla upp hur föräldrrna funkar men alla går ju inte jaktprov och visste jag som valpköpare att föräldrarna jagar skitbra fast dom inte är jaktprovsmeriterade så skulle jag inte tveka att köpa en valp från den uppfödaren, men känner jag inte föräldrarna så skulle jag inte ta en valp där ifrån för man kan ju inte lyssna på hur en ägares hund funkar brukar alltid överdrivas en del där Personlig kännedom om en hund slår alla provmeriter! Men som sagt känner du inte hunden och uppfödaren så är det bara meriter som man kan gå efter....
Publicerat Juni 11, 201115 yr Häng inte upp dig på det... Med otur så hinner jag inte gå med hunden innan tilldelning är skjuten. Då spelar det ingen roll hur överjävligt duktig hund du har. Du kommer ändå inte kunna skjuta för hunden....... Då kan det ta 1-2 höstar innen det är din tur att få chansen att jaga medans det finns tilldelning kvar. Jag startar inte på jaktprov innen jag vet att min hund fungerar praktiskt. Det är möjligt att det händer redan i september i år, då är denna diskution helt hypotetiskt. Men det kan även med otur vara så att passarna skjuter allt och det tar säg 2-3 höstar till innan jag kan skjuta på ett stånd. Sen vill jag naturligtvis se att det inte var en engångshändelse. Så när bedriften är repeterad så kanske jag känner att det är läge för prov. Då skulle tiken teoretikt kunna vara 7,8,9 år vilket jag känner att det är lite sent att fundera på valpar. Fast med lite goda forumkamrater så kan jag jaga hela hösten och få skjuta på stånd. Med fördelen att jag kan plocka 3st löshundsprov 1or hösten därefter. Då bör det inte finnas något som motsäger parning den våren.... Eller också går övriga hundar dåligt i höst och jag kan knäppa hele tilldelningen själv med min tik redan i höst! Min grundtanke var att jag vill snabbt få valpar. Så att jag kan se om dom bär god jakt. Innan jag tar kull nr2, där jag tänker ta en avkomma för eget bruk. Framför allt pga av att den tilltänkte hanen är ålderstigen. Ska jag hinna med två kullar från han så är det att snabba på....... Kritik mot den idén som framförs konstruktivt skulle jag gärna lyssna på. (Det var ju faktiskt det jag frågade efter) Men som det är nu verkar det vara en heldel stollar som tycker en heldel om mycket, där inget är konstuktiv eller framåt danande för mig. Vilket gör att jag går i skyddställning och förkastar dessa kommentarer som rappakalja från desorinterade individer med mer åsikter än kunskap! Det finns några idéer som jag jag gärna tar till mig, men tyvär är flertalet kontraproduktiva. Jag finner att tråden borde låsas om inget gott kommer ur den! Måste du skjuta för hunden innan du vill gå prov med den? Om jag hade varit i din sits så hade jag anmält till nått prov i höst med så god tid till slutet av säsongen att du hinner med ett par till om det går bra på första. Och sedan så hade jag även redan nu slängt ut en annons på forat efter jaktlag som behöver hundförarhjälp. Jag klämde ut en sådan annons på systerforat för några år sedan och fick en del svar. //Mekus
Publicerat Juni 11, 201115 yr Visst är det så att man får ta valpar hur man vill o det är upp till valpköparen o uppfödaren osv. En tik kan bli dräktig från första löpet. Många raser rekomenderar över 2 år helst 3 år innan parning för att eventuella medfödda sjukdommar ska hinna visa sig. Här är en länk till Jämtklubbens avelsregler. http://www.jamthundklubben.nu/avel/Nya_rek-090418.pdf För registrering av renrasig jämte i SKK finns regler här. http://alghundklubben.vmi.se/Portals/alghundklubben/docs/regbest.pdf Sen bara en tanke på vägen. Även om man parar med en superhane så är det ju så att avkomman delar 50/50 från hane o tik. Mitt deltagande i tråden va inte för o va kritisk även om jag vet att jag var det.. Jag kan bara säga hur jag skulle gjort om jag va ute efter en jämtvalp. Känner jag inte föräldradjuren o jagat med dem så har jag enbart meritering o gå på. Den kull som har bäst linje o meriterade jyckar skulle jag välja före de som inte har det. ursäkta mitt påhopp ni har ju rätt till eran åsikt(du och Musköt) var inte menat så illa som det lät
Publicerat Juni 11, 201115 yr Häng inte upp dig på det... Med otur så hinner jag inte gå med hunden innan tilldelning är skjuten. Då spelar det ingen roll hur överjävligt duktig hund du har. Du kommer ändå inte kunna skjuta för hunden....... Då kan det ta 1-2 höstar innen det är din tur att få chansen att jaga medans det finns tilldelning kvar. Jag startar inte på jaktprov innen jag vet att min hund fungerar praktiskt. Det är möjligt att det händer redan i september i år, då är denna diskution helt hypotetiskt. Men det kan även med otur vara så att passarna skjuter allt och det tar säg 2-3 höstar till innan jag kan skjuta på ett stånd. Sen vill jag naturligtvis se att det inte var en engångshändelse. Så när bedriften är repeterad så kanske jag känner att det är läge för prov. Då skulle tiken teoretikt kunna vara 7,8,9 år vilket jag känner att det är lite sent att fundera på valpar. Fast med lite goda forumkamrater så kan jag jaga hela hösten och få skjuta på stånd. Med fördelen att jag kan plocka 3st löshundsprov 1or hösten därefter. Då bör det inte finnas något som motsäger parning den våren.... Eller också går övriga hundar dåligt i höst och jag kan knäppa hele tilldelningen själv med min tik redan i höst! Min grundtanke var att jag vill snabbt få valpar. Så att jag kan se om dom bär god jakt. Innan jag tar kull nr2, där jag tänker ta en avkomma för eget bruk. Framför allt pga av att den tilltänkte hanen är ålderstigen. Ska jag hinna med två kullar från han så är det att snabba på....... Kritik mot den idén som framförs konstruktivt skulle jag gärna lyssna på. (Det var ju faktiskt det jag frågade efter) Men som det är nu verkar det vara en heldel stollar som tycker en heldel om mycket, där inget är konstuktiv eller framåt danande för mig. Vilket gör att jag går i skyddställning och förkastar dessa kommentarer som rappakalja från desorinterade individer med mer åsikter än kunskap! Det finns några idéer som jag jag gärna tar till mig, men tyvär är flertalet kontraproduktiva. Jag finner att tråden borde låsas om inget gott kommer ur den! Ok, kanske va lite väl neggig inte meningen att det skulle låta så... Men jag förstår inte varför du hänger upp dig så mycket på att du måste skjuta för hunden innan du startar den på jaktprov??? Många tycker ju tex att det är lättare att ta höga poäng innan det är skjutet för den pga av inkallning som funkar bättre. För även om tilldelningen är fylld måste du väl ha fri tillgång att "torrträna" på marken?
Publicerat Juni 11, 201115 yr Men har du något bättre sätt att kolla det på en ställande hund? Har skrivit att jag har ingen erfarenhet av älghundar MEN alltid gäller att jaga med föräldradjuren om du kan
Publicerat Juni 11, 201115 yr Grundfrågan är: Vid vilken ålder är det lämpligt att en Jämthunds tik får sina första valpar? Följd fråga blev: När är en tik för gammal för att få valpar? Följdfråga: 7 år är väl maxålder och jag tror att det finns någon dispens på 8 år och vet.kontoll för att se så att tiken är i så god kondition så att hon kan föda en kull till och då ska det vara något speciellt . med generna. Du kan läsa här. http://www.skk.se/
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare Ok, kanske va lite väl neggig inte meningen att det skulle låta så... Men jag förstår inte varför du hänger upp dig så mycket på att du måste skjuta för hunden innan du startar den på jaktprov??? Många tycker ju tex att det är lättare att ta höga poäng innan det är skjutet för den pga av inkallning som funkar bättre. För även om tilldelningen är fylld måste du väl ha fri tillgång att "torrträna" på marken? Av någon anledning så känner jag att det ska vara skjutit ett antal älgar på stånd innan jag går prov. Jag vet att hon ska iaf funka så som jag vill ha henne praktiskt, innan det blir aktuellt med prov. Det är möjligt att man skulle kunna vara nöjd med att hon ställer fast det inte går att skjuta. Men någonstans i bakhuvudet så känner jag att det bör ha ramlat någon älg för henne för att hon ska kunna agera enligt sitt bästa. Har jag fått 2, 3, 4 älgar på stånd så tror jag att hon agerar på topp i skogen även vid ett prov. Sen är jag eg inne på att ett hund ska vara meriterad innan parning. Men omständigheterna gör att jag funderar i andra banor just nu. 1 Om jag tar en kull tidigt så finns tid att utvärdera den kullen innan jag avlar vidare och tar en valp själv! (En tidig kull som visar sig jaga, för att sedan ta fler kullar när den första visar sig vara bra. Måste vara bättre än att ta täta kullar som inte visar sig jaga trots halvgammal men meriterad tik. Kullar som kommer så tätt att det inte går att utvärdera jakten i avkommorna innan nästa kull är påväg.) 2 Den tilltänkta hanen är rätt gammal, kanske redan för gammal för valpar.... Men han är omtalad som en bra hund trots han är omeriterad, och det finns nog fler köpare på valpar efter honnom än vad en tik kan leverera.... 3 Tiken som jag har är helt underbar vid sidan om jakten. Tycker nog att hon visat mer jaktlust än majoriteten av Jämtarna som det har avlats på, vid så pass tidig ålder. Hon jagade naturligtvis inte så som jag önskade vid 9-11 månader. Men som sagt det är få jämtar som ens intresserar sig för älg vid den åldern. Hon var framm och skällde älg ca 25-30 gånger i höst. Varav några skulle kunna blivit skjutna om det inte varit på fel mark, fel djur osv. Dock var det sällan det var mer än fråga om minuter istället för timmar som hon hade stånd/gång stånd. Där önskar jag att hon orkat hålla i bättre, men dom kraven kan kanske inte ställas på en 10månaders valp. Hon var försiktig och väldigt förståndig i sina möten med älg. Men jag tror hon tuffar till sig lite med åldern, men kommer garanterat fortsätta vara förståndig och inte kasta sig på älgar för att bita dom i hasorna. 4 Det är tyvär en heldel tillfälligheter som avgör om hon blir en kanon hund i höst eller bara jagar som en unghund första hösten i skogen. Förra året ramlade alla 4 stora djur i laget de 3-4 första dagarna(alla för passare). Dock har vi fritt på kalv så jag gick med tiken tills att det blev för mycket snö. Till hösten kan alla stora vara skjutna första morgonen, men det kan också dröja tills i oktober/november innan vi skjutit fullt. Så även om hon skäller mm så tror jag att det är rätt viktigt att det blir skjutit på stånd för att "hon ska fatta vad vi är ute i skogen och gör". Dessutom så inföll hennes första löp under jakten och jag fick skjutsa hem henne efter 2-3 dagar. Med lite otur så löper hon under jaktveckan och hon får inte ens en rimlig chans att jaga.... Där av mina funderingar på valpkull redan i vår på en 2½ år gammal omeriterad tik. (Har inga ekonomiska intressen, utan jag vill ha en valp själv senare om det visar sig att hon kan leverera jagande avkommor.)
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare Har ni synpunkter på det.. Sätt dig ned och försök sätta dig in i mitt sätt att tänka... Fundera sedan på vilka brister/fördelar som min tankegång ger. Kom därefter med feedback. Feedback som har till syfte att utveckla mig och mitt sätt och tänka. Men även som ger mig en stadigare grund att stå på, när jag ger mig in i avlens rike! Alltså inte en feedback som är menad för att trycka ner för att du vet minnsan bättre! Det ok med negativ feedback om den syftar till att utveckla mig och mitt sätt att tänka. Är den enbart till för att stärka din egen självkänsla ber jag dig att avstå kommentar!!