Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite frågesport...

Featured Replies

Publicerat

Händer ju inte mycket såhär mitt i sommarn..

Så jag satt o kollade gamla bilder o kom på att jag körde en del tävlingsgrejer ang eftersök för något år sen..

Har ju kommit till många medlemmar sen dess så de kanske kan va ide o kika på´t lite igen ;)

Vad har kulan träffat denna gången ?

BIlder är från ett griseftersök.

post-348-0-46504800-1310071784_thumb.jpg

post-348-0-81411600-1310072198_thumb.jpg

post-348-0-59394000-1310072265_thumb.jpg

Alla 3 bilderna från samma eftersök.

• Svar 53
  • Visningar 10,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tycker åtminstone att den tredje bilden ser ljust och bubbligt ut så lugnträff är mitt svar.

Publicerat

instämmer med wizzie lungträff

Publicerat
  • Författare

Som sagt.. alla bilderna är från samma skottplats..

Publicerat

öhh ändrar mej till träff i benet

Publicerat

Trynet?

Publicerat

Jag tycker det ser ut som delar av strupen.

Publicerat

En första snabbtitt på bilderna säger en lungsmäll (eller syresatt blod från någon annan del) och det enda jag kunde se (så här tidigt på morgonen) förutom blod var lite fett, men är det inte en brosk, eller benbit också på andra bilden?...

Har en knivsudd av erfarenheten som NS har vad gäller eftersök och vill bara lyfta denna tråden då den är ett ypperligt exempel på hur man kan lära sig mer om skottplatsen!

Eftersom jag själv inte har eftersökshundar, speciellt inte på gris, har jag för vana att enbart gå fram till skottplatsen efter hundekipaget har varit på plats, och det endast en gång :blush:

(Har haft så pass tur att jag endast behövt använda eftersökshund en gång i mitt liv på klövvilt och då låg den 12 meter från skottplatsen men den försvann bakom en gran och jag ville vara på den säkra sidan...)

Har du fler bilder på olika typer av träffar så skulle det verkligen vara uppskattat i en klistrad tråd som referens! :wub:

Publicerat

Jag gissar på träff i halsen. :)

Publicerat
  • Författare

Kulan har gått lite snett genom grisen.

Lunga och lungblod är rätt.

Men kulan har även träffat levern. därav det mörkare blodet.

Både lungblodet och leverdito är ju blod uppblandat med mosad lunga/lever.

Lungblodet på bilderna kan man även skönja någon luftbubbla.

Leverblodet är klibbigt, kan vara nästan helt svart men då rä ofta maginnehåll med.

En leverträffsbild till från rådjur.

post-348-0-84107200-1310108229_thumb.jpg

Följdfråga..

Vad är skillnaden på lungfragment och benmärg ?'

Publicerat
  • Författare

Mer frågesport.... Denna har oxå funnits på forat tidigare.

Läget var som följer.

2 rådjur kom i pass hos skytt nr 1 han sköt med kula på det mindre av djuret.

Det rusade runt i en båge och in i en plantering. Efter 200 m kommer det fram till skytt nr 2 som hör hur rået "stönar" eller snarare skriker när det är på väg fram i pass.

Han har drygt håll men förstår att det är skadat. Det "skjuter rygg" säger han men som han tyckte så var alla benen hela. Han drar på 2 hagel smällar varav ett var hel bom, de var han säker på men han kan ha träffat i första..

Hans pass granne såg djuret i, som han tyckte god fart, rusa ut i vassen.

Även passgrannen tyckte att djuret var skadat o han hörde "stönandet" också

De kontrollerade skottplats hos skytt nr 2 och såg inget av värde men i spåret innan hagelsmällarna var det lite blod.

När såten var avblåst så stack jag till skottplats nr 1 och fann blod o rätt korta hår, (1,5 cm)

Hittade även fett och någon liten bit, troligen sena men den var inte speciellt seg utan gick lätt att dra sönder den. Efter en stund fann jag även rörben.

Det som jag tyckte var lite märkligt var att det inte blödde speciellt mycket.

Funderar på om det berodde på kylan som iofs inte var mer än -6.

De mesta sa att träffen från kulan satt i benet.

Men enl. de andra 2 som sett djuret så var benen hela.

Följde spåret en bit och såg då spår enl. bifogad teckning.

Brydde mig inte om att spåra genom planteringen utan gick runt till skottplats nr 2.

Nu hade det gått ca 2 h från påskjutningen och förhållsskyttar var utsatta.

Lät Disa spåra och Korthåret Gazza gick i koppel bakom.

Första legan kom efter 20 m. (skytt nr 2:s passgranne sa ju att djuret rusat i god fart ut i vassen hmm..) efter ytterligare 60 m såg jag djuret ligga i vassen men kunde inte skjuta för Disa var i vägen. Var beredd o drog sakta Disa bakåt i spårlinan. Då far rådjuret upp och vi ser endast huvudet i vassen när den flyr undan. Jag och polarn slänger upp bössorna samtidigt och drar iväg samtliga pipor och i näst sista skottet så stannar djuret o i sista slår det ihop.

Han såväl som jag höll nog för högt med tanke på att Disa var någonstans framför oss o till vänster i linan. Var ingen större risk för jycken men på nått sätt sitter det i ryggmärgen.

Kopplade loss Disa innan vi gick framåt och hon tog o höll fast rået som fortfarande levde så jag stack det,

Jag gjorde en liten felbedömning som nu såhär efteråt var en lärdom som jag tänkte vi kan

Fundera på.

Inte för att det hade någon praktisk betydelse för upplägget eller utgången men i alla fall ;)

Var satt träffen av kulan??

Benträff är vi nog alla överens om men vilket??

Studera teckningen så kanske ni kan lista ut det.

Det var lössnö så möjligheten att studera klövavtrycken fanns inte. Endast spårstämplarnas inbördes turordning kan avgöra det.

Spår riktningen är nerifrån o upp.

Lägg inte för stor tilltro till de olika vittnen som sett djuret.

Tanken slog mig när jag såg var träffen satt.

Jag tänkte inte på det när jag studerade spåret.

Man lär sig nått nytt hela tiden.

post-348-0-43330900-1310110188_thumb.gif

Publicerat

Kulan har gått lite snett genom grisen.

Lunga och lungblod är rätt.

Men kulan har även träffat levern. därav det mörkare blodet.

Både lungblodet och leverdito är ju blod uppblandat med mosad lunga/lever.

Lungblodet på bilderna kan man även skönja någon luftbubbla.

Leverblodet är klibbigt, kan vara nästan helt svart men då rä ofta maginnehåll med.

En leverträffsbild till från rådjur.

post-348-0-84107200-1310108229_thumb.jpg

Följdfråga..

Vad är skillnaden på lungfragment och benmärg ?'

Det jag skulle tro är skillnaden är att om man får pilla lite på de så tror jag att av märgen blir man "fet" om fingrarna och är lite grynaktig och trillar isär lätt, och lungfragmentet känns mer sammanhängande och med lite mer spänst i eller hur man ska beskriva!?

De är min gissning!

Publicerat

Höger fram är av, vill jag ha det till,

angående märg o lunga, så har Hjalmarsson nitat svaret, därtill är det väl som så att märg är "tungt" o lunga "lätt".

Kan det ha varit så att man skjutit av benet ovan leden?

/Christian

Publicerat

Lurigt detta, för jag trodde raka motsatsen dvs att vänster bak är av. :unsure:

Publicerat

Lurigt detta, för jag trodde raka motsatsen dvs att vänster bak är av. :unsure:

Läs inte vad jag skrev, tänkte med fel halva av hjärnan, sånt händer ibland, ett Nalle Puh-moment.

/Christian

Publicerat

Och här kommer en gissning från mig:

Vänster fram. Vet att det ser ut som om jag sitter och kör någon uteslutningsmetod men jag tänkte faktiskt tanken precis när jag läste inlägget men vågade inte svara då :blush:

Nåväl: Förmodligen helt uppåt väggarna men jag satsar ändock på vänster fram.

//F

Publicerat

Jag skulle gissa på vänster bak strax under bukens konturlinje? Skott lite snett framifrån på djur i rörelse som kom från höger?

Publicerat

prövar en gissning på vänster bak med en smekning i buken då den enligt utsago "sköt rygg".

/M

Publicerat

Jag gissar också på Vänster fram. Kan det av en händelse också vara så att båda djuren blev påskjutna? Med tanke på att båda skyttarna ser 4 hela ben på djuret som skjuts på? Kanske är helt fel ute, men det har ju hänt förr att fel djur skjuts på efter första skottet när det är fler djur.

Publicerat
  • Författare

Benmärg och lunga är ofta en sak som folk tar fel på.

Fragment av lunga smälter inte mellan fingrarna men benmärg smälter o näst intill försvinner eftersom den är fet som tusan.

Alltså hittar man nått så tar man upp det o undersöker o rullar mellan fingrarna osv.

Kan bli knepigt om man tror det är ett lungskott och lämpligt för en unghund o det sen visar sig vara ett svårt eftersök på ett benskjutet djur.

Va det gäller nästa bild med tecknade spårstämplar i lössnö.

Tänk på hur haren hoppar o vilkla fötter som kommer längst fram i ett sånt spår.

Ibland blir ett rådjurs "skutt" liknande.

Även andra djur löper ju liknande.

Bakfots avtrycket kommer då framför framfötterna.

Alltså va det vänster bak som va avskjutet.

Hur de killarna som såg djuret missat att rået hade bakbenet av uppe i hasen är ju ingen som vet men det är ytterligare ett bevis om att folk upplever allt olika.

Troligen höll ändå benet ihop lite. kulan hade gått in strax ovan där hälsenan fäster i hasen.

Oxå en anledning till att jag inte riktigt litar på att ev förhållskyttar är nått o ha vid ett eftersök..

Lätt att fälla fel djur eller till o med släppa förbi det som är skadat..

Man vet alldrig vilka erfarenheter förhållskyttarna har. oftas sätt det in allt folk de kan få tag på o de kan ju bli väldiga skillnader på erfarenhet..

Publicerat
  • Författare

Hittade lite mer bilder..

Skottplats på älg.

Frågan är har vi sett detta i tråden innan ;)

post-348-0-59922300-1310130300_thumb.jpg

post-348-0-22844400-1310130317_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Hittade lite mer bilder..

Skottplats på älg.

Frågan är har vi sett detta i tråden innan ;)

post-348-0-59922300-1310130300_thumb.jpg

post-348-0-22844400-1310130317_thumb.jpg

Ingen som hugger på de betet ? ;)

Publicerat

Ser ut som en kalv.. Påskjuten av en dansk med taskigt kikarfäste på sin Blaser? Träffar lite överallt, framben om jag inte ser fel?

Men jag kan vara helt fel ute... ;)

Publicerat
  • Författare

Ser ut som en kalv.. Påskjuten av en dansk med taskigt kikarfäste på sin Blaser? Träffar lite överallt, framben om jag inte ser fel?

Men jag kan vara helt fel ute... ;)

hmm.. höru fusk!!

du va ju med...:D

Publicerat
  • Författare

Uteslöt denhär bilden från samma ställe o då e de ju inte så svårt..

post-348-0-96228300-1310146134_thumb.jpg

Fast MaxW hade ändå lite fel ;)

post-348-0-24088200-1310146142_thumb.jpg